Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 814 02.06.2021 година гр. Бургас
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на пети май две
хиляди двадесет и първа година, в публично заседание в следния състав:
Председател: Атанаска Атанасова
при секретаря Галина Драганова, като разгледа
докладваното от съдията Атанасова административно дело № 2568 по описа за 2020
година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 156 и сл. от ДОПК и е образувано по повод постъпила жалба от „Варвара
хотел“ ЕООД с ЕИК ********, със
седалище и адрес на управление: обл. Бургас, общ. Царево, с. Варвара, ул. „Черно
море“ № 7, представлявано от управителя Д. Тодорова, против ревизионен акт №
Р-02000219006469-091-001/25.09.2020 г., издаден от Мария Христова
Минчева-Бораджиева на длъжност началник на сектор, възложил ревизията и П. И. Георгиев на длъжност главен
инспектор по приходите при ТД на НАП- Бургас, ръководител на ревизията, в
частта, потвърдена с Решение № 220/24.11.2020 г. на директора на Дирекция
„Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ Бургас при ЦУ на НАП, с който е намалена
декларираната от търговеца счетоводна загуба за 2015 г. с 8 801.82 лева,
за 2016 г. с 5 916.12 лева, за 2017 г. с 5 896.30 лева и за 2018 г. с
5 679.24 лева, поради непризната данъчна амортизация.
В жалбата са развити
доводи за незаконосъобразност на ревизионния акт, поради противоречие с
материалноправни разпоредби. Твърди се, че през ревизирания период стопанисваната
от жалбоподателя къща за гости в с. Варвара е използвана по предназначение,
като е отдавана под наем, в резултат на което е получена икономическа изгода. Наведени
са доводи за законосъобразно начисляване на данъчната амортизация. По същество
се иска отмяна на ревизионния акт и присъждане на разноски.
В съдебното заседание жалбоподателят не изпраща
представител, редовно уведомен. Не сочи нови доказателства.
Пълномощникът на
ответната страна заявява становище за неоснователност на жалбата. Представя
административната преписка. Моли за отхвърляне на жалбата. Претендира разноски.
Жалбата е подадена от надлежна
страна, в срока по чл. 156, ал.1 от ДОПК и е процесуално допустима. При
разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:
Предмет на съдебната
проверка за законосъобразност е ревизионен акт № Р-02000219006469-091-001/25.09.2020
г., с който е намалена декларираната от жалбоподателя „Варвара хотел“ ЕООД данъчна
загуба, както следва: за 2015 г. с 8 801.82 лева, за 2016 г. с
5 916.12 лева, за 2017 г. с 5 896.30 лева и за 2018 г. с
5 679.24 лева, поради непризната данъчна амортизация за посочените
периоди. Не са определени допълнителни задължения по ЗКПО.
В хода на ревизионното
производство е установено от събраните документи, писмени обяснения, данни и
сведения от трети лица, че „Варвара хотел“ ЕООД е вписано в Търговския регистър
на 27.07.2008 г. Дружеството е регистрирано по ЗДДС от 02.11.2011 г. От момента
на регистрация до 22.08.2016 г. едноличен собственик на капитала и управител е
К. К.
Статков. На 22.08.2016 г. дружествените дялове са придобити от „Прима ленд груп“
АД, управлявано от съвет на директорите в състав: К. К. Статков, Д. Е. Тодорова, С. К. Ваташка. Считано от
22.08.2016 г. до настоящия момент управител на търговското дружество е Д. Е. Тодорова. През
ревизирания период не са назначени лица по трудов или граждански договор, освен
управителят. Дружеството няма регистриран касов апарат.
Дейността на търговското дружество
е финансирана със заемни средства от следните лица: „Матема консулт“ ЕООД- въз
основа на договор за заем от 28.05.2014 г.; „Сани агро“ ЕООД с управител К. Статков- въз основа на договор за временна финансова
помощ от 04.07.2016 г.; „Силистра ленд“ АД, представлявано от Десислава
Евтимова Тодорова- въз основа на договор за временна финансова помощ от
15.01.2017 г.; К. К.Статков-
въз основа на договор за заем от 29.08.2016 г. Дружеството „Матема консулт“
ЕООД предоставя счетоводни услуги на жалбоподателя въз основа на сключен
договор от 10.10.2011 г. (л.159). През ревизирания период като съдружник в
същото дружество е осигурявана Д. Тодорова, включително през периода, в който
управлява ревизираното дружество.
При извършване на ревизията
е установено, че „Варвара хотел“ ЕООД е с основна дейност предоставяне на
хотелски услуги. През ревизирания период дружеството притежава къща за гости в
с. Митровци, общ. Чипровци, обл. Монтана, изградена със заемни средства и финансиране
в размер на 88 194.81 лева от ДФ „Земеделие“ по проект по Мярка 311 от
програма за „Развитие на селските райони за периода 2007г.-2013 г.“, въз основа
на договор № 12/311/00531 от 19.07.2012 г. Помощта е изплатена окончателно на
06.10.2014 г. Обектът къща за гости е въведен в експлоатация на 01.07.2014 г. (л.115)
и за него е издадено удостоверение № 00054 за категоризация- една звезда, валидно
от 24.07.2014 г. до 24.07.2019 г. (л.117). В къщата са налични две стаи за
настаняване, всяка с по 2 легла, т.е. с капацитет до четирима души.
След въвеждане в
експлоатация на къщата за гости, в счетоводството на търговското дружество са
заведени следните активи: дълготраен материален актив (ДМА) по сметка 203
„Сгради и конструкции“- къща за селски туризъм с отчетна стойност
126 305.52 лева; ДМА по сметка 205 „Съоръжения“- пречиствателна станция с
отчетна стойност 19 010.00 лева; по сметка 209 „Други ДМА“- мебели за
обзавеждане с отчетна стойност 12 715.00 лева; в сметка 219 „Други
нематериални дълготрайни активи“- технически инвестиционен проект с дата на
въвеждане в експлоатация 01.01.2009 г. с отчетна стойност 16 203.00 лева и
бизнес план проекто- предложение за отпускане на финансова помощ по Мярка 311
от програма за „Развитие на селските райони за периода 2007г.-2013 г.“ с дата
на въвеждане в експлоатация 17.10.2012 г. с отчетна стойност 6 000.00
лева. През ревизирания период са начислени от дружеството амортизации, както
следва: за 2014 г.- разходи за амортизации в размер на 4 526.23 лева и
данъчни амортизации- 2 465.05 лева; за 2015 г.- разходи за амортизации в
размер на 10 863.00 лева и данъчни амортизации- 8 801.82 лева; за
2016 г.- разходи за амортизации в размер на 10 863.00 лева и данъчни амортизации-
5 916.12 лева; за 2017 г.- разходи за амортизации в размер на
10 815.25 лева и данъчни амортизации- 5 896.30 лева; и за 2018 г.-
разходи за амортизации в размер на 10 290.00 лева и данъчни амортизации- 5 678.24
лева.
В подадени Годишни данъчни
декларации по чл. 92 от ЗКПО е деклариран от „Варвара хотел“ ЕООД следния
финансов резултат: за 2013 г.- данъчна загуба в размер на 2 932.53 лева;
за 2014 г.- данъчна загуба в размер на 16 302.25 лева; за 2015 г.- данъчна
загуба в размер на 20 604.73 лева; за 2016 г.- данъчна загуба в размер на
21 617.56 лева; за 2017 г.- данъчна загуба в размер на 10 975.43
лева; за 2018 г.- данъчна загуба в размер на 5 589.24 лева. При определяне
на годишния финансов резултат са отчетени начислените данъчни амортизации.
През ревизираните периоди са
декларирани от дружеството приходи от отдаване под наем на къщата за гости в с.
Митровци, както следва:
- за 2013 г. не са отчетени
приходи от нощувки и отдаване под наем на къщата за гости;
- за 2014 г. са отчетени
приходи от нощувки и отдаване под наем на къщата за гости в общ размер 587.16
лева (без ДДС), за което са издадени фактури: № 5/11.08.2014 г. (л.127) на обща
стойност 160 лева с получател Десислава Евтимова Тодорова за две нощувки през
м.август 2014 г.; № 4/04.08.2014 г. (л.127) на обща стойност 160 лева с
получател Нели Петрова Михайлова за две нощувки през м.август 2014 г.; №
6/18.08.2014 г. (л.128) на обща стойност 160 лева с получател А. Г.Попов за две нощувки през
м.август 2014 г. и № 7/27.10.2014 г. (л.128) на обща стойност 160 лева с
получател И. Д. Добрев
за две нощувки през м.октомври 2014 г., като съгласно представения регистър за
настанени туристи всяко настаняване е за двама души (л.121 и 122);
- за 2015 г. са отчетени
приходи от нощувки и отдаване под наем на къщата за гости в общ размер 3 209.45
лева (без ДДС), за което са издадени фактури: № 8/17.08.2015 г. (л.129) на обща
стойност 720 лева с получател Н. П. Михайлова за шест нощувки през м.август 2015 г., по
данни от регистъра за настанените туристи (л.123), без данни за броя на
посетителите; № 9/23.09.2015 г. (л.130) на обща стойност 324 лева с получател И. Д. Добрев за три нощувки
през м.септември 2015 г., по данни от регистъра за настанените туристи (л.123),
без данни за броя на посетителите; № 10/21.10.2015 г. (л.130) на обща стойност
2550 лева с получател Сдружение „Асоциация за международна мобилност“ за общо седем
нощувки през м.октомври 2015 г., като по данни от регистъра за настанени
туристи (л.124) на 11.10.2015 г. са настанени четири лица, на 12.10.2015 г.-
шест лица, на 13.10.2015 г.- шест лица, на 14.10.2015 г.- пет лица, на
15.10.2015 г.- пет лица, на 16.10.2015 г.- пет лица и на 17.10.2015 г.- пет
лица, общо 36 лица, всяко от които настанено за една нощувка, като към
фактурата е приложен протокол от 21.10.2015 г. между изпращащото сдружение и
жалбоподателя, че стойността ще бъде заплатена до 01.11.2015 г. (л.131);
- за 2016 г. са отчетени
приходи от нощувки и отдаване под наем на къщата за гости в общ размер 4500 лева
(без ДДС), за което е издадена фактура № 11/31.05.2016 г. (л.132) на обща
стойност 5400 лева с получател „Солар индъстрис“ ЕООД за петнадесет нощувки
през м.май 2016 г. при 30 настанени чуждестранни лица;
-
за 2017
г. не са отчетени приходи от нощувки и отдаване под наем на къщата;
-
за 2018
г. са отчетени приходи от нощувки и отдаване под наем на къщата за гости в общ
размер 90.00 лева (без ДДС), за което е издадена фактура № 12/18.10.2018 г. (л.132)
на обща стойност 108 лева с получател Десислава Евтимова Тодорова за една
нощувка през м.октомври 2018 г., по данни от регистър за настанените туристи
(л.126).
В хода на ревизията е установено
от ревизиращия екип, че няма постъпления по банковата сметка на търговското
дружество на посочените във фактурите дати, което не съответства на посочения в
тях този начин на плащане. Общата стойност по фактурите за 2014 г. е внесена по
банковата сметка на дружеството в „Първа инвестиционна банка“ АД на 15.12.2014
г. (л.129), а по фактурите за 2015 г.- на 03.11.2015 г. (л.131), като вноските
са извършени на каса от управителя и едноличен собственик К. Статков. Не са представени платежни документи за
извършени плащания по фактури № 11/31.05.2016 г. и № 12/18.10.2018 г., а и
такива не са отразени в сметка 503 „Разплащателна сметка“ за 2016 г. и 2018 г. При
тези данни е прието от ревизиращия екип, че сумите по тях не са заплатени. Наред
с това е констатирано несъответствие в начислената данъчна ставка по ЗДДС, като
във фактури №№ 8, 9, 11 и 12 е начислен ДДС в размер на 20%, а по останалите
фактури- 9%.
От обясненията на П. Петков- кмет на Община Чипровци (л.190) е установено,
че след издаване на удостоверението за категоризация, през периода 2014 г. -
2018 г. не са подавани от „Варвара хотел“ ЕООД декларации по чл. 61р, ал. 5 от ЗМДТ за облагане с туристически данък и не е заплащан от дружеството туристически
данък за посочения период. Не са установени данни за извършвани от търговеца
действия, целящи популяризиране на обекта чрез реклама, вкл. в сайтове за имоти
под наем, сключени договори с туроператори или сайтове за колективно пазаруване.
От събраните в
ревизионното производство писмени доказателства е установено от приходните
органи, че не са заплащани от дружеството такси за консумирана вода през
ревизирания период, не са представени и не са включени в дневниците за покупки
по ЗДДС фактури за консумирана вода. От данните в представените счетоводни
документи и фактури, издадени от „ЧЕЗ Електро България“ АД (л.133-157), е
установено, че за периодите, в които по данни от фактурите са настанени
посетители в къщата за гости, консумираното количество ел. енергия е 0кВтч за
дневна и нощна тарифа, като изключение правят единствено м.август 2014 г. с
консумирана енергия от 20 кВтч дневна тарифа и 2 кВтч нощна тарифа, и м.октомври
2014 г.- с консумирана енергия от 1 кВтч дневна тарифа и 0 кВтч нощна тарифа.
При извършени проверки на
място от служители на НАП, е констатирано, че входната врата на обекта е
заключена с катинар, дворното място е обрасло с трева, няма поставени табели с
обявени телефони за връзка, цени за настаняване, не е посочено работно време,
няма табела с наименование на собственика. След изтичане срока на
удостоверението за категоризация на къщата през 2019 г. не са предприети
действия за издаване на ново, като в тази връзка е посочено от управителя в
дадените писмени обяснения, че към момента обектът не се използва и няма
необходимост от издаване на ново удостоверение (л.113).
Въз основа на горните
констатации е формиран от ревизиращия екип извод, че издадените фактури не
удостоверяват реално извършени услуги за отдаване под наем на къщата за гости,
респ. тя не се ползва по предназначение и не носи икономическа изгода- приходи
за собственика от датата на въвеждане в експлоатация през м.юли 2014 г., т.е.
за период по-дълъг от дванадесет месеца. На основание чл. 59, ал. 1 от ЗКПО е
прието, че данъчните амортизации за осчетоводените активи- къща за гости,
обзавеждането и свързаните с нея дълготрайни материални и нематериални активи,
не е следвало да се начисляват за периодите от 2015 г. до 2018 г. Поради това е
изменен финансовия резултат на дружеството за посочените периоди, като е
приспадната начислената годишна данъчна амортизация и съответно е намалена
декларираната за периодите загуба, както следва: за 2015 г. декларираната
данъчната загуба в размер на 20 604.73 лева е намалена с 8 801.82
лева и е определен годишен финансов резултат-данъчна загуба в размер на 11 802.91
лева; за 2016 г. декларираната данъчната загуба в размер на 21 617.56 лева
е намалена с 5 916.12 лева и е определен годишен финансов резултат-
данъчна загуба в размер на 15 701.44 лева; за 2017 г. декларираната
данъчната загуба в размер на 10 975.43 лева е намалена с 5 896.30
лева и е определен годишен финансов резултат- данъчна загуба в размер на
5 078.70 лева; и за 2018 г. декларираната данъчната загуба в размер на
5 589.24 лева е намалена с 5 679.24 лева и е определен нулев финансов
резултат, след приспадане на данъчна печалба в размер на 90.00 лева с данъчната
загуба за 2013 г.
Констатациите на приходния
орган са отразени в Ревизионен доклад № Р-02000219006469-092-001/28.07.2020 г.,
връчен чрез електронна поща жалбоподателя на 03.08.2020 г. (л.67), като в
предоставения му срок последният е депозирал молба за продължаване на срока за възражение,
но такова не е подадено в допълнително предоставения с уведомление № Р-02000219006469-РУС-001/14.08.2020
г. срок (л.57). Въз основа на ревизионния доклад е издаден оспореният ревизионен
акт № Р-02000219006469-091-001/25.09.2020 г. Актът е потвърден в оспорената
част с Решение № 220/24.11.2020 г. на директора на дирекция „ОДОП“.
При тези фактически данни съдът
намира от правна страна следното:
Оспореният ревизионен акт е
издаден от компетентен орган, овластен с нормата на чл. 119, ал.2 от ДОПК, в
обема на правомощията му. Издаден е в предвидената от закона писмена форма и
съдържа изискуемите реквизити по 120 от ДОПК, в т.ч. фактически и правни
основания за издаването му, изложени подробно както в РА, така и в съставения
ревизионен доклад, представляващ неразделна част от него.
При извършената служебна проверка
съдът не констатира нарушения на административнопроизводствени правила.
Ревизираното лице е надлежно уведомено за ревизията, възложена със Заповед за
възлагане на ревизия (ЗВР) № Р-02000219006469-020-001/04.10.2019 г. (л.354), издадена
от началник на сектор при ТД на НАП- Бургас, връчена на 15.10.2019 г. на имейл
адреса на дружеството (л.356). За направените от приходните органи констатации
и предприети действия за определяне данъчната основа по особения ред на чл.
122, ал. 1, т. 4, т. 6 и т. 8 от ДОПК ревизираното лице е уведомено по реда на
чл. 124, ал.1 от ДОПК с уведомление № № Р-02000219006469-113-001/09.06.2020 г.
(л.276) и с уведомление по чл. 17, ал. 1, т. 2 от ДОПК с № Р-02000219006469-139-001/09.06.2020
г. (л.278).
Ревизията е проведена по
особения ред на чл. 122 от ДОПК, поради наличие на предпоставките, предвидени в
ал. 1, т. 4, т. 6 и т. 8 от цитираната норма. За определяне на данъчната основа
по този ред е необходимо да се установи, че ревизираното лице не е представило
счетоводна отчетност съгласно Закона за счетоводството (т. 4); не е намерено на
адреса за кореспонденция по чл. 28 (т.6); не осигури достъп до подлежащ на
контрол обект или до счетоводни и/или търговски данни от значение за
производството, съхранявани на електронен носител (т.8). Според настоящия
съдебен състав в случая тези предпоставки са налице. Видно от представените
протоколи № 0464445/12.05.2020 г. (л.335), № 0464584/20.05.2020 г. (л.336), №
0464630/29.06.2020 г. (л.273) и № 0464628/16.06.2020 г. (л.274), при
извършените посещения на адреса за кореспонденция по чл. 28 от ДОПК не е
установен представител на дружеството. Наред с това, в срока за провеждане на
ревизията не са представени от жалбоподателя не е представил счетоводни или
други документи, въз основа на които да се определи данъчната основа (такива са
представени, след изтичане на срока). Поради това съдът приема, че налице
законоустановените предпоставки за провеждане на ревизията по реда на чл. 122
от ДОПК.
От приложените в преписката
писмени доказателства е видно, че по молба на жалбоподателя ревизионното
производство е спряно за срок от три месеца със Заповед №
Р-02000219006469-023-001/13.11.2019 г. на началник на сектор при ТД на НАП-
Бургас, ръководител на ревизията (л.345), връчена на 15.11.2019 г. (л.347), и е
възобновено със Заповед №
Р-02000219006469-143-001/14.02.2020 г. (л.338). Заповедта за
възобновяване на производството е връчена по реда на чл. 32 от ДОПК- чрез
поставяне на съобщение на обособеното за това място в ТД на НАП на 22.05.2020
г. (л.340) и изпращане на съобщение на електронния адрес на дружеството
(л.343), след две посещения на адреса за кореспонденция (протокол №
0464445/12.05.2020 г. (л.335) и протокол № 0464584/20.05.2020 г. (л.336). След
възобновяване на производството са издадени Заповеди за изменение на ЗВР № Р-02000219006469-020-002/14.04.2020г.
(л.308) и № Р-02000219006469-020-003/14.05.2020 г. (л.301) на началника на
сектор при ТД на НАП- Бургас, като с втората от тях е определен срок за
приключване ревизията до 15.06.2020 г. Заповедите са надлежно връчени по реда
на чл. 32 от ДОПК- след две посещения на адреса за кореспонденция на
дружеството, залепване на съобщение на отреденото за целта място в компетентната
ТД на НАП и изпращане на електронно съобщение за предприетите действия по
връчване. Спазени са сроковете за провеждане на ревизията. Ревизионният доклад
е издаден след изтичане на предвидения в чл. 117, ал. 1 от ДОПК 14-дневен срок-
на 28.07.2020 г., т.е. повече от месец след приключване на ревизионното
производство, но този срок е инструктивен. Ревизионният акт е издаден в срока
по чл. 119, ал. 2 от ДОПК.
В хода на ревизионното
производство е предоставена на задълженото лице е предоставена възможност да
представи писмени обяснения и доказателства, отнасящи се до обстоятелствата,
подлежащи на установяване в ревизионното производство. Исканията са връчени по
установения в ДОПК ред- чрез електронно връчване или по реда на чл. 32 от ДОПК,
като за установяване на това обстоятелство са приложени писмени доказателства
(уведомление за активиране на електронна пратка, протоколи за извършени поне
две посещения на адреса за кореспонденция на дружеството и данни за поставяне
на съобщения за връчване по реда на чл. 32 от ДОПК на таблото на ТД на НАП и за
изпратено електронно съобщение). Доказателства и писмени обяснения са
представени от „Варвара хотел“ ЕООД най-рано на 30.06.2020 г. (датата, посочена
в писмените обяснения на управителя- на л.113), след изтичане на срока за
представяне на исканите с ИПДПОЗЛ № Р-02000219006469-040-002/04.03.2020 г. документи,
надлежно връчено на 05.06.2020 г. по реда на чл. 32 от ДОПК, както и след
изтичане на 7-дневния срок, определен с ИПДПОЗЛ с №
Р-02000219006469-040-003/09.06.2020 г. (л. 290), връчено на 22.06.2020 г. Представените
от жалбоподателя след изтичане на срока доказателства и обяснения са приобщени
към преписката и са взети предвид при изготвяне на ревизионния доклад. С
протокол № Р-02000219006469-ППД-001/02.07.2020 г. (л.180) са приобщени също документи,
доказателства и писмени обяснения, събрани при извършена проверка на дружеството,
приключила с протокол № П-02000219094476-073-001/25.07.2019 г. (л.182).
С оспорения ревизионен акт е
намалена данъчната загуба на дружеството-жалбоподател за периодите 2015 г.,
2016 г., 2017 г. и 2018 г., като са приспаднати на основание чл. 59 от ЗКПО
начислени данъчни амортизации. Прието е от приходните органи, че през периода от
14.07.2014 г. до 31.12.2018 г. вкл. притежаваните дълготрайни активи не носят
икономическа изгода.
Според нормата на чл. 59,
ал. 1 от ЗКПО начисляването на данъчни амортизации се преустановява, когато
съответният актив временно не се използва (не носи икономическа изгода) през
период, по-дълъг от дванадесет месеца. Начисляването се преустановява от
началото на месеца, следващ месеца, през който е изтекъл посоченият срок и се
възобновява от началото на месеца на връщането на актива в експлоатация. На
основание чл. 59, ал. 2 от ЗКПО при определяне на данъчния финансов резултат за
годината, през която е изтекъл 12- месечния срок, годишната данъчна амортизация
на данъчно задълженото лице се намалява с размера на начислената данъчна
амортизация за актива през дванадесетте месеца, през които активът не е ползван.
По делото не е спорно, а и се
установява от приложените писмени доказателства, че жалбоподателят е вписал в
инвентарната книга и е отразил по счетоводните сметки дълготраен материален
актив- къща за селски туризъм в с. Митровци, общ. Чипровци, обл. Монтана и
свързани с нея активи (пречиствателна станция, мебели), с дата на въвеждане в
експлоатация на къщата 01.07.2014 г. Не е спорно също така, че през процесните
периоди дружеството е начислявало амортизации на посочените активи, съобразно
индивидуален амортизационен план, които са намерили отражение във формирания
годишен финансов резултат, както следва: за 2015 г.- 8 801.82 лева, за
2016 г.- 5 916.12 лева, за 2017 г.- 5 896.30 лева и за 2018 г.-
5 679.24 лева. Данъчните амортизации са начислени по реда на чл. 54 от ЗКПО,
като от отчетените амортизационни разходи по години са приспаднати отчетените
приходи от получено безвъзмездно финансиране през съответните периоди, отразени
по сметка 705 „Приходи от финансиране“.
Спорният въпрос по делото е
концентриран върху констатациите на приходните органи, че през процесния период
дружеството не е ползвало заведените активи по предназначение и не е
реализирало приходи (икономическа изгода) от тях в продължение на повече от 12
месеца.
Жалбоподателят „Варвара хотел“
ЕООД е издател на фактури за предоставени услуги- нощувки в къща за селски
туризъм през периода 2014 г. - 2018 г. Издадените фактури са намерили отражение
в дневниците за продажби по ЗДДС. Получателите по тези фактури са вписани в
регистрите на настанените туристи, като е налице пълно съответствие в датите на
настаняване, посочени в тях. При съпоставяне на данните от фактурите и
регистъра с останалите събрани в ревизионното производство доказателства,
обаче, се установяват несъответствия, които поставят под съмнение реалното
извършване на фактурираните доставки на услуги.
От приложените по делото
дневници по сметки е видно, че през 2014 г. - 2018 г. не са осчетоводени разходи за вода, материали и консумативи за
поддръжка на къщата за селски туризъм. Според данните от приложените
фактури с издател „ЧЕЗ Електро България“ АД, през периодите м.октомври 2014 г.
(л. 136), м.август 2015 г. (л. 141), м.септември 2015 г. (л. 140) и м.октомври 2015
г. (л. 137), м.май 2016 г. (л.153) в къщата за гости в с. Митровци не е отчетена никаква консумация на
ел.енергия. Минимален разход е отчетен единствено за м.август 2014 г. - 36
кВтч активна енергия дневна и 7 кВтч- нощна (л.135). Консумация на ел.енергия е
отчетена за други периоди- напр. фактура за м.април 2015 г. и м.май 2014 г. (л.
142 и 143), но за тези периоди няма данни за предоставяне на услугите- не са
издадени фактури за нощувки, липсват данни и в регистъра за настанени туристи.
За обекта е издадено
удостоверение за категоризация, но през процесния период не са подавани
декларации и не е заплащан дължимият данък по чл. 61р от ЗМДТ.
Не е установено плащане по
представените от жалбоподателя фактури за предоставени услуги. По отношение на
фактурите, издадени през 2016 г. и 2018 г., липсват каквито и да било платежни
документи, и плащане по тях (в брой или по банков път) не е отразено по съответните
счетоводни сметки. По фактурите, издадени през 2014 г. и 2015 г., са постъпили
суми по банковата сметка на дружеството, но не на посочените в тях дати на
плащане и не от посочените лица. Сумите са внасяни на каса в банка от
управителя на дружеството К. Статков, като липсват доказателства
за извършени от получателите по тези фактури плащания- не са издадени фискални
касови бележки (касови бележки от кочан) за извършени плащания в брой. Според
твърденията в жалбата внесените по банковата сметка суми са предоставени на Статков
в брой от получателите по фактурите, който поради липса на касов апарат ги
внася по банковата сметка на дружеството. Тези твърдения са недоказани. По
делото няма данни за извършени счетоводни записвания по дебита на сметка „Каса“
(л. 91-94) за периода до момента на внасянето на сумите по банковата сметка на
дружеството и изобщо получаването на суми в брой не е отразено в счетоводството
на дружеството, а и датата на плащане по фактурите не съответства на датата на
постъпване на сумата в банковата сметка.
Според настоящия съдебен състав
горните данни по категоричен и недвусмислен начин сочат, че фактурираните
услуги не са предоставяни. Следователно, през периода от въвеждане в
експлоатация на къщата за селски туризъм през м.юли 2014 г. до 31.12.2018 г. тя
не е ползвана по такава и не са реализирани приходи от настаняване, т.е. не носи
икономическа изгода за стопанския субект, поради което и на основание чл. 59,
ал. 1 от ЗКПО последният е следвало да преустанови през м.август 2015 г. начисляването
на данъчни амортизации. В случая това не е сторено, поради което
законосъобразно е намалена декларираната данъчна загуба със стойността на
начислените данъчни амортизации. Ето защо, съдът приема, че жалбата е
неоснователна и следва да се отхвърли.
С оглед формирания извод за
неоснователност на жалбата и своевременно направеното искане, на основание чл.
161, ал. 1 от ДОПК следва да се присъдят на ответната страна поисканите разноски
по делото в размер на 414.00 лева-
възнаграждение за юрисконсулт.
Мотивиран от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на „Варвара хотел“ ЕООД с ЕИК ********, със седалище и адрес на
управление: обл. Бургас, общ. Царево, с. Варвара, ул. „Черно море“ № 7, представлявано
от управителя Д. Тодорова, против ревизионен акт №
Р-02000219006469-091-001/25.09.2020 г., издаден от М. Х. М.-Бораджиева на длъжност началник на сектор, възложил
ревизията и П. И.
Георгиев на длъжност главен инспектор по приходите при ТД на НАП- Бургас,
ръководител на ревизията, в частта, потвърдена с Решение № 220/24.11.2020 г. на
директора на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ Бургас при ЦУ
на НАП.
ОСЪЖДА „Варвара хотел“ ЕООД с ЕИК ******** да заплати
на дирекция „ОДОП“ - Бургас при ЦУ на НАП сумата от 414 (четиристотин и
четиринадесет) лева, представляваща разноски по делото.
Решението може да се обжалва
пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от
връчване на съобщението.
СЪДИЯ: