Решение по дело №15819/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 2798
Дата: 3 юли 2020 г. (в сила от 17 ноември 2020 г.)
Съдия: Орлин Руменов Чаракчиев
Дело: 20193110115819
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 2 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

2798/03.07.2020 г.

гр. В.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, ХХ състав, в открито съдебно заседание, проведено на осми юни две хиляди и двадесета година, в състав:

                              

                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: ОРЛИН ЧАРАКЧИЕВ

 

при участието на секретаря Ани Динкова,

като разгледа докладваното от съдията

гражданско дело15819 по описа на съда за 2019 г.,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по предявен Н.С.Т., ЕГН **********, с адрес: ***, м-стБ.ю.“ * срещу Главна дирекцияГ.п.” при МВР иск с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР за осъждане ответника да заплати на ищеца сумата от 1407,59 лв. (след допуснато увеличение на иска по чл. 214 от ГПК), представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 201,00 часа за периода от 02.10.2016 г. до 02.10.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на депозиране на исковата молба – 02.10.2019 г., до окончателното ѝ изплащане.

Ищецът Н.С.Т., чрез адв. Д.Х., че е полагал труд по служебно правоотношение възникнало с ответника на длъжностмладши експерт - командир на отделение“ в ГПУ – гр. В. към РДГП „А.“ към Главна дирекцияГ.п.“ към МВР, като има статута на държавен служител. Сочи, че съгл. чл. 176 от ЗМВР брутното възнаграждение се състои от основно и допълнителни, Поддържа се, че нормалната продължителност на работното време съобразно чл.. 187, ал.1 от ЗМВР е 8 часа дневно и 40 седмично при 5-дневна работна седмица. Твърди се, че съгласно чл.187, ал.3 от ЗМВР работното време на държавните служители се изчислявало в работни дниподневно, а за работещите не 8-, 12- или 24- часови сменисумирано за тримесечен период, като съгласно чл.5, т.2 работа извън редовното работно време се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на отчетен период. Съобразно чл. 178, ал.1, т.3 от ЗМВР, към основното месечно възнаграждение се дължи допълнително за извънреден труд, като в този смисъл е и нормата на чл. 67, ал.1 от ЗДСл, включително на чл. 67, ал.7 от ЗДСл. Излага, че в  чл.9 от Наредбата за структурата и организацията на РЗ при сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с коефициент равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време установени за подневно отчитане на работното време, т.е коефициент 1.143. Твърди, че в периода 02.10.2016 г. до 02.10.2019 г. е положил общо 1406 часа нощен труд, който преизчислен към дневен води до извънреден труд от 201,00 часа, което изчислено на база основното месечно възнаграждение и увеличено с 50% възлиза в размер на исковата сума, който не е заплатена от ответника. Твърди, че за процесния период е действала Наредба № *г. на министъра на вътрешните работи уреждаща реда за организацията и разпределянето на работното време, неговото отчитане, компенсиране на работата извън редовното работно време, режима на дежурствата, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. Доколкото с така приетата Наредба въпросът с преобразуването на часовете положен нощен труд в дневни е останал неуреден, поради което и приложение следва да намерят общите законови разпоредби на трудовото законодателство, в частност Наредбата за структурата и организацията на РЗ. По изложените съображения моли за уважаване на иска и присъждане на разноски.

В срока по чл. 131, ал. 1 от ГПК ответникът Главна дирекцияГ.п.” при МВР, чрез гл. юрк. Кр. И. е депозирал писмен отговор на исковата молба, с който предявеният иск се оспорва по основание и размер. Не оспорва, че в процесния период ищецът е бил държавен служител по служебно правоотношение в МВР. Посочва, че ищецът е работил на 12часови /дневни и нощни/ смени, съгласно месечни графици и отработеното време е изчислявано сумирано. В резултат на това, чрез прихващане на отрицателните с положителните разлики на отработеното време за периода е формиран резултат, който при надвишаване нормата работни часове е заплащан като извънреден на основание чл. 178, ал.1, т. 3 ЗМВР. Оспорва доводите, че в случая по отношение възможността за преобразуване на положения нощен труд в дневен, следва да намерят приложение разпоредбите на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Излагат се подробни доводи относно приложимост към възникналото с ищеца служебно правоотношение единствено на разпоредбите на ЗМВР касателно дължимите допълнителни възнаграждения на служителите. Твърди, че за периода са били действащи Наредба № *г., в сила от 02.08.2016г. и Наредба № *г. обн. ДВ № 67/14.08.2018г. Съответно така действащите наредби изключват приложението на разпоредбите на общото трудово законодателство. В чл. 187, ал. 1 и ал. 3 ЗМВР се сочи да са разписани 8часова продължителност на нощния труд. В този смисъл твърди, че в случая липсва основание за трансформиране на нощния в дневен труд и положеният извънреден и нощен такъв вече е бил заплатен. По изложените съображения моли за отхвърляне на иска. Претендира разноски.

В проведеното открито съдебно ищецът, чрез адв. Д.Х. поддържа изразеното становище по спора.

След преценка на становищата на страните, събраните по делото доказателства, по вътрешно убеждение и въз основа на приложимия закон, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Предявени са искове с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР.

Касае се за трудово възнаграждение, което работодателят дължи на работника за положен от него извънреден труд. При така определения фактически състав на правото и съобразно разпределението на доказателствената тежест, за успешното провеждане на иска, ищецът е следвало да докаже, че е в служебно правоотношение с ответника, като в периода 02.10.2016 г. до 02.10.2019 г. е полагал труд на 24часови смени; основанието, от което произтича вземането му и размер на дължимото възнаграждение за положения труд. Провеждане на това доказване възлага на ответника доказателствена тежест по установяване изпълнение на задължението за заплащане на положения по правоотношението труд.

Между страните е нямало спор, че между тях е съществувало служебно правоотношение в процесния период, по което ищецът е заемал длъжността младши експерт - командир на отделение“ в ГПУ – гр. В. към РДГП „А.“ към Главна дирекцияГ.п.“ към МВР. Както и че в периода 02.10.2016 г. до 02.10.2019 г. ищецът е работил на 24-часови смени при сумирано изчисляване на работното време.

Спорният въпрос е изцяло правен и той се свежда до това дали към настоящото служебно правоотношение, предвид специфичния статут на държавните служители в МВР регламентиран от специалния закон- ЗМВР и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, са приложими общите разпоредби на трудовото законодателство предвиждащи преизчисляване на нощният труд в часове дневен труд, умножавайки го с коефициент 1.143 и следва ли резултатът от изчислението да се счита за извънреден труд, респ. да се начисли и изплати такъв.

В чл. 187, ал. 3 ЗМВР е разписано, че работното време на държавните служители се изчислява в работни дни- подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24- часови смени- сумирано за тримесечен период. Съгласно ал. 5 на същия закон работата извън редовното работно време се компенсира с допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни- за служителите на ненормиран работен ден; и с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период- за служителите, работещи на смени. Нормите предвиждат компенсиране на работата извън редовното работно време с възнаграждение за извънреден труд за служителите на смени. Съгласно чл. 187, ал. 3 ЗМВР в редакцията на ДВ бр.14/20.02.2015г. работното време на държавните служители работещи на 8-, 12- или 24- часови смени се изчислява сумирано за едномесечен период. С ДВ бр. 81/14.10.2016г. чл. 187, ал. 3 ЗМВР е изменен и в актуалната си редакция предвижда, че работното време на държавните служители работещи на 8-, 12- или 24- часови смени се изчислява сумирано за тримесечен период. Изрично е посочено, че тази разпоредба на закона влиза в сила от датата на обнародване, т.е от 14.10.2016г. Т.е за исковия период 02.10.2016 г. до 02.10.2019 г. отчитането се извършва помесечно до 13.10.2016г. /чл.187, ал.3 изр.1 ЗМВР ДВ бр.14/20.02.2015г./, а след този период, т.е. от 14.10.2016г. до 02.10.2019 г. на тримесечие /чл.187, ал.3 изр.1 ЗМВР ДВ бр.81/14.10.2016г./.

Съгласно чл. 176 ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Последните са регламентирани в чл. 178 ЗМВР  и сред тях в ал.1, т. 3 е и това за извънреден труд. А в чл. 179, ал.1 ЗМВР е регламентирано допълнително възнаграждение за полагане на труд през нощта от 22,00 часа до 6,00 часа. До изм. на ал. 2 на чл. 179 ЗМВР с ДВ бр. 97/05.12.2017г., условията и редът за изплащане на възнаграждението за нощен труд се определя със заповед на министъра на вътрешните работи, а след изменението с наредба на министъра на вътрешните работи се определят условията и реда, а техният размер - с негова заповед. В ал. 4 на чл. 179 е разписано, че на държавните служители се изплащат и други възнаграждения в случаи, определени със закон или с акт на Министерския съвет за държавните служители от МВР.

В чл. 187, ал. 9 ЗМВР е предвидено, че редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

Така, за процесния период от 02.10.2016 г. до 02.10.2019 г. действащи са били последователно Наредба № *г. отменена с решение № *г. на ВАС на РБ по адм. д. № 5450/2016г., обн. в ДВ бр. 59 от 29.07.2016г. и Наредба № 8121з- 776 от 29.07.2016г. /обн., ДВ, бр. 60/02.08.2016г., в сила от 02.08.2016г./ издадени от Министъра на вътрешните работи. Всяка от тях урежда реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в двете наредби са идентични и според тях при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00часа и 6,00часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В периода от отмяната на Наредба № * от 25.05.2015г. /11.07.2016г./ до издаването и обнародването на Наредба № *г. в сила от 02.08.2016г., е нямало изрично предвидено в подзаконов нормативен акт основание за преизчисляване на положения от ищеца нощен труд с коефициент 1.143. Такава е имало в чл. 31, ал. 2 от Наредба № */ 11.08.2014г./ ДВ, бр. 69/19.08.2014г., в сила от 19.08.2014г., отм., бр. 40/02.06.2015г., в сила от 01.04.2015г./. Липсата на изрична норма не може да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Затова и приложение за така неуредения въпрос следва да намери общото трудово законодателство. В чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата е предвидено, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, който възлиза на 1. 143. В заключение налага се извод, че исковата претенция е доказана в своето основание.

По отношение на размера й, съдът съобрази неоспореното от страните и кредитирано от съда заключение по ССчЕ.  От него се установява, че след приравняване на нощните часове отработени от ищеца в дневни и след отчитане на ползван отпуск за временна неработоспособност и платен годишен отпуск, размерът на допълнителното възнаграждение за положен извънреден труд в периода от 02.10.2016 г. до 02.10.2019 г., възлиза на сумата от 1407,59 лв.,което не е заплатено на ищеца.

Предвид изложеното, като съобрази ангажираните доказателства съдът приема, че извънредният труд след преобразуване на нощния в дневен такъв с коефициент 1.143 не е начислен и изплатен на ищеца, поради което претенцията следва да бъде уважена в пълен размер, ведно със законната лихва от датата на депозиране на исковата молба – 02.10.2019 г. до окончателното изплащане на задължението.

С оглед изхода на спора на ищеца следва да се присъдят разноски от общо 315,00 лв., за платено в брой адвокатско възнаграждение, на основание чл. 78, ал.1 от ГПК.

На основание чл. 83, ал. 1, т. 1 ГПК, ищецът е освободен от заплащане на ДТ, като предвид основателността на иска следва да бъде осъден да заплати по сметка на ВРС направените в производството разноски възлизаща на 56,30 лева за ДТ и 200,00 лева от депозита за вещо лице от общо 200,00 лв., на основание чл. 78, ал. 6 ГПК.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Главна дирекцияГ.п.” при МВР ДА ЗАПЛАТИ на Н.С.Т., ЕГН **********, с адрес: ***, м-ст „Б. Ю.“ * сумата от 1407,59 лв., представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 201,00 часа за периода от 02.10.2016 г. до 02.10.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на депозиране на исковата молба – 02.10.2019 г., до окончателното ѝ изплащане, на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР.

 

ОСЪЖДА Главна дирекцияГ.п.” при МВР ДА ЗАПЛАТИ по сметка на Районен съд В. в полза на бюджета на съдебната власт сумата в размер на 256,30 лева, представляваща разноски за дължима държавна такса и депозит за вещо лице, на основание чл.78, ал.6 ГПК и чл.1 от Тарифа за държавните такси, които се събират от съдилищата по ГПК.

 

ОСЪЖДА Главна дирекцияГ.п.” при МВР ДА ЗАПЛАТИ на Н.С.Т., ЕГН **********, с адрес: ***, м-ст „Б. Ю.“ * сумата от 315,00 лева, представляваща съдебно- деловодни разноски направени в първоинстанционното производство, на основание чл. 78, ал.1 от ГПК.

 

Решението подлежи на обжалване пред Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от съобщаването му на страните.

                                                    

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: