Решение по дело №68/2019 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 май 2019 г. (в сила от 29 декември 2020 г.)
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20197250700068
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                   

                           77                    21.05.2019 г.                 град Търговище

 

  В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд - Търговище                                касационен състав            

На седми май                                                                                година 2019

В публично заседание в следния състав:

                                                               Председател: Красимира Тодорова

                                                                     Членове: Албена Стефанова

         Иванка Иванова

 

Секретар: Гергана Бачева

Прокурор: Диляна Стоянова

Като разгледа докладваното от съдията-докладчик И. Иванова

АД № 68 по описа за 2019 година

За да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 185 и сл. от АПК във вр. с Глава Х от АПК.

Производството е образувано по протест от Н.К. – зам. окръжен  прокурор в Окръжна прокуратура гр. Търговище против чл. 30, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за установяване на жилищни нужди и за настаняване под наем в общински жилища, собственост на  община Антоново.

В съдебното заседание по делото за протестиращата страна се явява прокурор в ОП – Търговище Диляна Стоянова, която поддържа протеста и изразява становище за незаконосъобразност на протестираната разпоредба. Претендира за присъждането на разноски.

Ответникът по оспорването – Общински съвет (ОС) - Антоново, редовно призован не изпраща представител. Съдът като прецени допустимостта на протеста, приема за установено следното:

Протестът е подаден в срок предвид нормата на чл. 168, ал. 3 от АПК, от надлежна страна съгласно чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК, поради което е процесуално допустим, а разгледан по същество, последният е основателен при следните съображения:

От фактическа страна съдът приема за установено, че на 31.05.2005 г. ОС-Антоново с решение № 178 от Протокол № 5/ 31.05.2005 г. е приел Наредбата за реда и условията за установяване на жилищни нужди, за настаняване под наем и разпореждане с общински жилища. Решението е прието с абсолютно мнозинство от 13 гласа „за“ от присъствалите общински съветници. 

Наредбата е подзаконов нормативен акт – регулира правоотношения с местно значение, има неопределен кръг адресати и се характеризира с многократно непрекъснато изпълнение във времето.

Съгласно чл. 186 ал.1 – 2 от АПК, право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Прокурорът може да подаде протест срещу акта. В конкретния случай, законосъобразността на Наредбата се разглежда въз основа на протест от прокурор, чието подаване не е ограничено с краен срок, по аргумент от чл. 187 ал.1 от АПК.

Общинските съвети, като органи на местното самоуправление на територията на съответната община, решават самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в тяхната компетентност. По силата на чл. 76, ал. 3 от АПК, вр. с чл. 8 от ЗНА и с чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените им правомощия, те са овластени да издават административни актове, сред които и подзаконови нормативни актове - наредби.

Предвид изложеното, съдът намира, че Наредбата за условията и реда за установяване на жилищни нужди и за настаняване под наем в общински жилища на Общински съвет - Антоново е издадена в изпълнение на конституционно закрепеното негово правомощие да издава наредби на територията на община Антоново. Поради което, същата  е издадена от компетентен орган.

При приемането на Наредбата е спазена и изискуемата от закона специална форма. Спазени са изискванията на чл.75, ал. 3 и 4 от АПК - посочен е вида на акта, органа, който го е приел и е определен главния му предмет. Като структура, форма и обозначение на съдържанието Наредбата отговаря на изискванията на Закона за нормативните актове (ЗНА) и Указа за неговото прилагане.

По отношение съответствието на оспорената разпоредба с материалния закон, съдът намира следното:  

В разпоредбата на чл. 30, ал. 4 от протестираната Наредба е записано, че „не се допуска настаняване в общински резервни жилища на лица, чиито собствени жилища са станали негодни за използване поради естествено износване, застрашени са от самосрутване, вредни са в санитарно –хигиенно отношение или загрозяват и поради това, че не могат да се поправят или заздравят подлежат на премахване по реда на ЗУТ“.

В чл. 45 от ЗОС е регламентирано настаняването в общински резервни жилища като срок и условия. В чл. 45, ал. 1, т. 1 е записано, че тези жилища се настаняват „..лица: жилищата на които са станали негодни за обитаване в резултат на природни и стихийни бедствия и аварии или са застрашени от самосрутване“.

В протеста е посочено, че ОС – Антоново е дописал отрицателни предпоставки изключващи обитаването на резервни жилища (в частта „застрашени от самосрутване“) в протестираната Наредба, които не са включени в ЗОС. В тази връзка съдът счита, че двете разпоредби (на протестираната Наредба и на чл. 45, ал. 1 от ЗОС) регламентират различни хипотези на уредбата на резервните общински жилища. Наредбата регламентира забрана за категориите лица да обитават общински резервни жилища, докато ЗОС като нормативен акт от по-висока степен регламентира категориите лица, които следва да се настаняват за определен срок в общински резервни жилища. Виден от сравняване на двете разпоредби е факта, че протестираната част („застрашени от самосрутване“) съществува и в двете разпоредби (и на ЗОС и на Наредбата), с което не е налице „дописване“ от страна на ОС – Антоново.

По изложените съображения Протеста на ОП - Търговище е неоснователен и следва да бъде отхвърлен. Протестираният адм. акт, е законосъобразен в протестираната част. 

Предвид на изхода на делото съдът счита, че разноски не следва да бъдат присъждани в полза на страните.

Воден от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

        

ОТХВЪРЛЯ протеста от Н.К. – зам. окръжен прокурор в Окръжна прокуратура гр. Търговище против чл. 30, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за установяване на жилищни нужди и за настаняване под наем в общински жилища, собственост на  община Антоново.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението пред Върховен административен съд на Република България.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

                                                            

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:………                                    ЧЛЕНОВЕ:……...                

 

 

       …………