Решение по дело №146/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 148
Дата: 20 ноември 2019 г. (в сила от 20 ноември 2019 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20197280700146
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

№ 148/20.11.2019г.

Гр. Ямбол,

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

Ямболският административен съд,   първи касационен състав, в публично заседание на седми ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

 

                        Председател:  ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

Членове:        ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                                  ВАНЯ СТОЯНОВА

 

 

при секретаря Ст. Панайотова и с участието на прокурора М. Божидаров, разгледа докладваното от председателя КАНД № 146 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:  

 

 

Производството е образувано по касационна жалба, подадена от С.Й.Р. ***   против Решение № 191/30.07.2019 г. по АНД № 537/2019 г. на РС – Ямбол, с което е потвърдено Наказателно постановление № 111-01-810/15.04.2019 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, гр. София, с което на осн. чл. 247, ал. 1 във вр. с чл. 261, ал. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), на касатора е наложено административно наказание глоба в размер на 1 440 лева за извършено нарушение по чл. 2, ал. 2 от ЗОП.  Сочи се, че  решението на първоинстанционния съд е незаконосъобразно, тъй като    съдът не е взел предвид изложените доводи, досежно непълното и неточно посочване на санкционната разпоредба и на начина, по който е определен размерът на санкцията.    Иска се отмяна на обжалваното решение и постановяване на ново такова по същество, с което наказателното постановление да бъде отменено.

 

В съдебно заседание касаторът С.Р., редовно призован, не се явява. Упълномощеният от него и процесуален представител   поддържа депозираната жалба изцяло на основанията, изложени в същата.

Ответникът по касацията, редовно призован, не изпраща процесуален представител в съдебно заседание. Същият не взема и писмено становище по жалбата.

Представителят на  Я О П изразява становище, че касационната жалба  е основателна и  като такава,  следва да бъде уважена. Счита, че нарушение не е извършено, тъй като с включването на условието участниците в обявената обществена поръчка да разполагат със собствена или с наета сервизна база на територията на гр. Ямбол по никакъв начин не се създава необосновано предимство и не се ограничава необосновано участието на други стопански субекти в процедурата. Отделно от това, участващият по делото прокурор изразява становище, че  от наказателното постановление действително не става ясно как е определен размерът на наложеното административно наказание.  

ЯАС, първи  касационен състав счита, че касационната жалба е подадена от надлежна страна в предвидения от закона срок и като такава се явява процесуално допустима. Същата се преценява и като  ОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

С  Решение № 191/30.07.2019 г. по АНД № 537/2019 г., ЯРС е потвърдил Наказателно постановление № 111-01-810/15.04.2019 г., издадено от  Директора на АДФИ, гр. София, с което на осн. чл. 247, ал. 1 във вр. с чл. 261, ал. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), на касатора С.Й.Р. е наложено административно наказание глоба в размер на 1 440 лева за извършено нарушение по чл. 2, ал. 2 от ЗОП.    

 За да постанови съдебния си акт, решаващият съд е събрал всички необходими доказателства при спазване на процесуалните изисквания  и на базата на установената в резултат на тази процесуална дейност фактическа обстановка  е приел, че от доказателствата по делото се установява по безспорен и категоричен начин, че касаторът Р.  действително е извършил нарушение по чл. 2, т. 2 от ЗОП, като е ограничил конкуренцията, поставяйки изискване участниците в процедурата да разполагат със собствена или наета сервизна база на територията на гр. Ямбол,   което дава необосновано предимство и необосновано ограничава участието на стопански субекти в обществената поръчка, което не е съобразено с предмета, стойността, сложността, количеството и обема на обществената поръчка.   Изложените в тази връзка съображения изцяло се споделят от касационната инстанция, поради което е ненужно да  бъдат преповтаряни.  

Касационният съд обаче счита  изводът на решаващия такъв, че отговорността на жалбоподателя е правилно ангажирана от наказващия орган, за неправилен. Става дума за следното:

 Видно от разпоредбата на чл. 247, ал. 1 от ЗОП, възложител, който наруши забраната на чл. 2, ал. 2, се наказва с глоба в размер на 2 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 10 000 лева. От тази законова разпоредба става ясно, че от съществено значение е не прогнозната стойност на обществената поръчка, а стойността на сключения договор, тъй като именно въз основа на последната следва да се   определи размера на наказанието. В настоящия казус, стойността на сключения договор не  е посочена нито в съставения АУАН, нито в издаденото въз основа на него наказателно постановление. Това съставлява съществено процесуално  нарушение, тъй като от една страна  лишава наказаното лице от възможността на организира адекватно защитата си, а от друга страна не дава възможност на съда да извърши проверка за законосъобразност на обжалваното наказателно постановление.  Потвърждавайки последното, първоинстанционният съд е постановил незаконосъобразно решение, което подлежи на отмяна.

 Предвид обстоятелството, че делото е напълно изяснено от фактическа страна и не се налага събирането на доказателства, настоящият съд следва да постанови и ново решение по същество, с което да бъде отменено и наказателното постановление.

 Предвид изложеното ЯАС,  първи касационен състав,  

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ  Решение № 191/30.07.2019 г. на ЯРС по АНД № 537/2019 г. , ВМЕСТО КОЕТО ПОСТАНОВЯВА:

 

ОТМЕНЯ  Наказателно постановление    № 111-01-810/15.04.2019 г., издадено от  Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, гр. София, с което на осн. чл. 247, ал. 1 във вр. с чл. 261, ал. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) на  С.Й.Р. ***, е наложено административно наказание глоба в размер на 1 440 лева за извършено нарушение по чл. 2, ал. 2 от ЗОП.

 

Решението е окончателно.  

 

                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/не се чете

 

 

                                 ЧЛЕНОВЕ:/п/не се чете

                                                /п/не се чете