Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 148/20.11.2019г.
Гр.
Ямбол,
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Ямболският
административен съд, първи касационен
състав, в публично заседание на седми ноември две хиляди и деветнадесета година
в състав:
Председател:
ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
Членове:
ВЪЛКО ДРАГАНОВ
ВАНЯ СТОЯНОВА
при
секретаря Ст. Панайотова и с участието на прокурора М. Божидаров,
разгледа докладваното от председателя КАНД № 146 по описа за 2019 г. и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по
касационна жалба, подадена от С.Й.Р. ***
против Решение № 191/30.07.2019
г. по АНД № 537/2019 г. на РС – Ямбол, с което е потвърдено Наказателно
постановление № 111-01-810/15.04.2019 г. на Директора на Агенция за държавна
финансова инспекция, гр. София, с което на осн. чл. 247, ал. 1 във вр. с чл. 261, ал. 2 от Закона за обществените поръчки
(ЗОП), на касатора е наложено административно
наказание глоба в размер на 1 440 лева за извършено нарушение по чл. 2,
ал. 2 от ЗОП. Сочи се, че решението на първоинстанционния
съд е незаконосъобразно, тъй като съдът
не е взел предвид изложените доводи, досежно
непълното и неточно посочване на санкционната разпоредба и на начина, по който
е определен размерът на санкцията. Иска
се отмяна на обжалваното решение и постановяване на ново такова по същество, с
което наказателното постановление да бъде отменено.
В съдебно заседание касаторът С.Р., редовно призован, не се явява.
Упълномощеният от него и процесуален представител поддържа депозираната жалба изцяло на
основанията, изложени в същата.
Ответникът по касацията, редовно
призован, не изпраща процесуален представител в съдебно заседание. Същият не
взема и писмено становище по жалбата.
Представителят на Я О П изразява становище, че касационната жалба е основателна и като такава, следва да бъде уважена. Счита, че нарушение не
е извършено, тъй като с включването на условието участниците в обявената
обществена поръчка да разполагат със собствена или с наета сервизна база на територията
на гр. Ямбол по никакъв начин не се създава необосновано предимство и не се
ограничава необосновано участието на други стопански субекти в процедурата.
Отделно от това, участващият по делото прокурор изразява становище, че от наказателното постановление действително не
става ясно как е определен размерът на наложеното административно наказание.
ЯАС, първи касационен състав счита, че касационната жалба
е подадена от надлежна страна в предвидения от закона срок и като такава се
явява процесуално допустима. Същата се преценява и като ОСНОВАТЕЛНА.
Съображенията за това са следните:
С Решение № 191/30.07.2019 г. по АНД № 537/2019
г., ЯРС е потвърдил Наказателно постановление № 111-01-810/15.04.2019 г.,
издадено от Директора на АДФИ, гр.
София, с което на осн. чл. 247, ал. 1 във вр. с чл.
261, ал. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), на касатора
С.Й.Р. е наложено административно наказание глоба в размер на 1 440 лева
за извършено нарушение по чл. 2, ал. 2 от ЗОП.
За да постанови съдебния си акт, решаващият съд
е събрал всички необходими доказателства при спазване на процесуалните
изисквания и на базата на установената в
резултат на тази процесуална дейност фактическа обстановка е приел, че от доказателствата по делото се
установява по безспорен и категоричен начин, че касаторът
Р. действително е извършил нарушение по
чл. 2, т. 2 от ЗОП, като е ограничил конкуренцията, поставяйки изискване
участниците в процедурата да разполагат със собствена или наета сервизна база на
територията на гр. Ямбол, което дава необосновано предимство и
необосновано ограничава участието на стопански субекти в обществената поръчка,
което не е съобразено с предмета, стойността, сложността, количеството и обема
на обществената поръчка. Изложените в тази връзка съображения изцяло се
споделят от касационната инстанция, поради което е ненужно да бъдат преповтаряни.
Касационният съд обаче счита изводът на решаващия такъв, че отговорността
на жалбоподателя е правилно ангажирана от наказващия орган, за неправилен. Става
дума за следното:
Видно от разпоредбата на чл. 247, ал. 1 от
ЗОП, възложител, който наруши забраната на чл. 2, ал. 2, се наказва с глоба в
размер на 2 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не
повече от 10 000 лева. От тази законова разпоредба става ясно, че от
съществено значение е не прогнозната стойност на обществената поръчка, а
стойността на сключения договор, тъй като именно въз основа на последната
следва да се определи размера на
наказанието. В настоящия казус, стойността на сключения договор не е посочена нито в съставения АУАН, нито в
издаденото въз основа на него наказателно постановление. Това съставлява
съществено процесуално нарушение, тъй
като от една страна лишава наказаното
лице от възможността на организира адекватно защитата си, а от друга страна не
дава възможност на съда да извърши проверка за законосъобразност на обжалваното
наказателно постановление.
Потвърждавайки последното, първоинстанционният
съд е постановил незаконосъобразно решение, което подлежи на отмяна.
Предвид обстоятелството, че делото е напълно
изяснено от фактическа страна и не се налага събирането на доказателства,
настоящият съд следва да постанови и ново решение по същество, с което да бъде
отменено и наказателното постановление.
Предвид изложеното ЯАС, първи касационен състав,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
Решение № 191/30.07.2019 г. на ЯРС по АНД № 537/2019 г. ,
ВМЕСТО КОЕТО ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯ
Наказателно постановление № № 111-01-810/15.04.2019
г., издадено от Директора на Агенция за
държавна финансова инспекция, гр. София, с което на осн. чл. 247, ал. 1 във вр. с чл. 261, ал. 2 от Закона за обществените поръчки
(ЗОП) на С.Й.Р. ***, е наложено административно наказание глоба в размер на
1 440 лева за извършено нарушение по чл. 2, ал. 2 от ЗОП.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/не се
чете
ЧЛЕНОВЕ:/п/не
се чете
/п/не се чете