Решение по дело №2352/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1667
Дата: 12 декември 2022 г.
Съдия: Красимир Русев Кипров
Дело: 20227050702352
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

                                                  Р Е Ш Е Н И Е  

 

                                                    2022 г.  гр. Варна

 

                              В      ИМЕТО   НА      НАРОДА

 

                    ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,

                    ХVІ – ти състав ,

                     в публично заседание на 6.12. 2022 г., в състав :

                             Административен съдия : Красимир Кипров

                    при секретаря  Камелия Александрова

                    с участието на прокурора

                    като разгледа докладваното от съдия Кипров

                    адм.дело № 2352  по описа на съда за 2022 г.,

                    за да се произнесе взе предвид следното :

 

 

          Производството е по реда на пар.8 от ПЗР на АПК.

          Образувано е по жалба на  Д.Ж.Н., против мълчалив отказ на кмета на община Аксаково за извършване на административна услуга по молба на жалбоподателя с вх. № ОС91-200/17.08.2022 г.,  съдържаща искане за заверка на молба-декларация от 7.01.2021 г. за признаване на право на собственост върху недвижим имот чрез извършване на обстоятелствена проверка на основание чл. 587 от ГПК и чл. 79 от ЗС , по отношение на ПИ № 133 с  площ от 700 кв.м. , находящ се в землището на с. Осеново, Община Аксаково. С развити в жалбата доводи за материална незаконосъобразност на оспореният отказ , се иска постановяване на решение за отмяната му и връщане на преписката за извършване на   административната услуга в  определен от съда срок, както и за присъждане на разноските по делото.  В съдебно заседание   жалбата се поддържа от упълномощения адвокат Н. М..

          Ответникът - Кметът  на община  Аксаково, чрез упълномощения юрисконсулт Д. М.  изразява становище за неоснователност на  жалбата, претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на размера на платеното от противната страна адвокатско възнаграждение.   

          След преценка на събраните по делото доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна следното :

          С  влязло в сила на 22.05.2021 г. решение № 483/16.04.2021 г. по адм. дело № 177/2021 г.  по описа на АС-Варна е прогласена нищожността на изричен отказ на директора на дирекция „ОСССК“ към Община Аксаково по писмо изход. № ОС68-2/1/1.02.2021 г. за заверка на молба-декларация на Н.  от 7.01.2021 г. за обстоятелствена проверка за имот с пл. № 133 по КП и РП на местност  „Перчемлията“, землище с. Осеново, община Аксаково, като е постановено връщане на преписката  на кмета на община Аксаково за ново произнасяне при спазване на дадените в мотивите на съдебното решение указания по тълкуването и прилагането на закона. След постановяване на съдебното решение и преди  влизането му  в сила, върху  подадената от Д.  Ж.  Н.  на 7.01.2021 г. молба за признаване на  право на собственост върху недвижим имот чрез извършване на обстоятелствена проверка на основание чл. 587 от ГПК и чл. 79 от ЗС по отношение на ПИ № 133  с площ от 700 кв.м. , находящ се в землището на с. Осеново, община Аксаково, е извършено на 13.05.2021 г.  от директора на дирекция „ОСССК“ при Община Аксаково Д. С. удостоверяване със следният текст : „ връчено писмо изход. № ОС68-2/1/1.02.2021 г. от Община Аксаково, в което е посочено, че има съставен акт за общинска собственост № 6952/27.01.2021 г., вписан в Служба  по вписванията -  Варна на 29.01.2021 г., акт № 4, том V, дело № 909, вх. рег. № 1928, дв. Вх. рег. № 1889“ .  Удостоверяването  на молбата в частта за наличие или липса на акт за общинска собственост е извършено от директора на дирекция „ОСССК“ Д. С. въз основа на правомощията предоставени й с издадената от кмета на община Аксаково заповед № 868/30.12.2016 год.  Молбата е заверена и от отдел „Местни данъци и такси“ при Община Аксаково и Областна администрация Варна, но след частта  в която са посочените имената на трима свидетели, тя не съдържа подпис и печат от кмета и секретаря на община Аксаково, както и няма поставен  изходящ номер. Във връзка с последното е подадена от Н. ***.08.2022 г., с която е отправено искане молбата-декларация  за обстоятелствена проверка да бъде подписана от кмета и секретаря на община Аксаково с цел приключване на преписката за имот № 133 по КП на м. „Перчемлията“.  В отговор е изпратено до Н. писмо изход. № ОС91-200/30.08.2022 г. на и.д. кмет на община Аксаково за уведомяването му, че исканата от него адм.  услуга за заверка на молба-декларация е извършена, като на гърба на декларацията надлежно е удостоверено с подпис и печат на директора на дирекция ОСССК, че за имота има съставен акт за частна общинска собственост № 6952/27.01.2021 год.  Писмото не е получено от Н., като пратката е върната от пощенския оператор като непотърсена, след което на 26.09.2022 г. е подадена чрез Български пощи жалба до АС- Варна, която е приета в Община Аксаково с вх. № ЖЧ-17/28.09.2022 год.

При така установените обстоятелства, съдът намира  жалбата за процесуално допустима като подадена в срок от надлежна страна, при наличието на правен интерес от съдебно оспорване на подлежащ на съдебен контрол ИАА от категорията на визираните в нормата на чл.21, ал.3 от АПК във вр. с  пар.1, т. 2, б.”а” от ДР на З-на за администрацията. Касае се  за издаване на документ от значение за  признаване, упражняване или погасяване на права или задължения, отказът за което представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.3 от АПК. Регламентираният в чл. 57, ал.2 от АПК срок за издаване на адм. акт по чл.21, ал.3 от АПК е 7-дневен, който съгласно правилото на чл.25, ал.1 от АПК е започнал да тече на 17.08.2022 г., когато в Община Аксаково е получена молбата на Н. с вх. № ОС91-200/17.08.2022 год. С оглед изложеното в  жалбата твърдение за компетентност именно на  кмета на община Аксаково, а не на друго длъжностно лице от състава на общинската администрация, то в съответствие с  разпоредбата на  чл. 23, ал.1, пр.1 от АПК е допустима проверката по същество дали непроизнасянето от страна на този адм. орган в рамките на изтеклия на 24.08.2022 г. 7-дневен срок , действително формира законосъобразен мълчалив отказ по смисъла на чл. 58, ал.1 от АПК. При следващите от съдържанието на молбата-декларация обективни факти за липсата на подпис и печат от страна на кмета на община Аксаково, то едномесечният съгласно чл. 149, ал.2 от АПК срок за оспорване на мълчаливия отказ изтича в почивен ден на 24.09.2022 г. /събота/, при което с подаване на жалбата в първия работен ден на 26.09.2022 г.  е спазен  срока за съдебно оспорване. С оглед гореизложеното, допустимата  жалбата  подлежи на разглеждане по същество.        

          Разгледана по същество , жалбата е основателна.

Съществото на исканата административна услуга се състои  в издаването на удостоверителен документ с  предназначение  да констатира факти с правно значение, включително дали за посоченият в заявлението на жалбоподателя имот има съставен акт за общинска собственост – съгласно чл.86 от ЗС не може да се придобие по давност вещ, която е публична държавна или общинска собственост.  Задължението на компетентния адм. орган  да изпълни исканата адм. услуга е обусловено единствено от  установяването от страна на молителя на правното значение за него на фактите, предмет на исканият документ. В този смисъл, когато е установено, че съответните факти са от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения на молителя, адм. орган е длъжен да издаде исканият документ. В случая , релевантния за правния интерес на жалбоподателя факт следва от представената в общинската администрация  молба-декларация до нотариус за признаване на право на собственост върху недвижим имот чрез извършване на обстоятелствена проверка. В тази връзка,  за наличието на правен интерес не е необходимо доказване пред адм. орган от страна на заявителя на собственически права върху имота, предмет на исканата  адм. услуга, нито са от значение обстоятелствата  удостоверяващи  принадлежност на правото на собственост в  полза на други субекти  -  компетентен за произнасянето по този въпрос е единствено съответният нотариус.  При доказан по   тези  съображения правен интерес на жалбоподателя от исканата адм. услуга , за компетентния адм. орган е възникнало задължение за  нейното извършване.

 Спорът в случая е затова дали извършването на адм. услуга  е довършено – според жалбоподателя извършването на адм. услуга не е довършено поради липсата на подпис от страна на кмета на община Аксаково, а според ответника тя е довършена, тъй като молбата-декларация е  надлежно заверена  от директора на дирекция „ОСССК“ Д. С., действаща по делегация съгласно издадената от кмета на община Аксаково заповед № 868/30.12.2016 год. Заповедта е приобщена като доказателство  по делото, като от нейното съдържание се установява, че действително кметът на община Аксаково е делегирал на директора на дирекция „ОСССК“ правомощия за заверка на молби-декларации за признаване на право на собственост върху недвижим имот в частта за удостоверяване наличието или липсата на акт за общинска собственост. Такава заверка действително е извършена на 13.05.2021 г.  от оправомощения орган, но с това противно на становището на ответника, извършването на дължимата адм. услуга не е приключено. Обема на същата е нормативно  определен с нормата на чл.587, ал.2 от ГПК, която вменява  задължение в случая на кмета на община Аксаково да посочи по указание на собственика  трима свидетели, които да бъдат разпитани от нотариуса. Нормата допуска оправомощаване от кмета на друго длъжностно лице за изпълнение на това задължение, но  оправомощаване  в случая не е налице – видно от съдържанието на представената заповед № 868/30.12.2016 г.,  обема на делегацията е само за заверка на молбите-декларации в частта за удостоверяване наличието или липсата на акт за общинска собственост. Съобразно тези обстоятелства, материалната компетентност за изпълнение на въпросното законово задължение  за посочване на трима свидетели е на кмета на община Аксаково, но  в случая  същото не е изпълнено – свидетелите Л. М. Л., Н. Ж. К. и В. Г. Н.  са указани от Н. в процесната молба-декларация , но липсата на положен върху нея подпис и печат  от страна на кмета на община Аксаково сочи, че те не са посочени от него в смисъла на чл. 587, ал.2 от ГПК. Така  обективираното  неизпълнение  в  горепосоченият срок от компетентния адм. орган на вмененото  му от закона задължение за извършване на адм. услуга в пълния нормативно определен  фактически състав, представлява  мълчалив отказ по смисъла на чл. 58, ал.1 от АПК. Този отказ е материално незаконосъобразен, тъй като отсъстват необходимите  за съществуването му в правния мир материално-правни условия – поради липсата на конститутивен характер на съставеният акт за частна общинска собственост, наличието на същият  не е условие даващо правна възможност да се  възпрепятства дейността на нотариуса по извършване на обстоятелствена проверка, като не се посочват необходимите за разпита трима свидетели.    Като материално незаконосъобразен, оспореният мълчалив отказ подлежи  на отмяна на основание чл. 146, т. 4 от АПК, при което  и на основание  чл.173, ал.3  от АПК  кметът на община Аксаково  следва да бъде задължен да довърши  исканата адм.  услуга , като посочи  трима свидетели чрез полагането на подпис, печат и изходящ номер  на молбата-декларация , за което съгласно чл.174 от АПК следва  да бъде  определен   срок равен на срока по чл.57, ал.2 от АПК, а именно  7 дни.   

          При  този изход от делото, разноски на ответника  не се дължат, а претенцията за такива на жалбоподателя е основателна съгласно чл. 143, ал.1 от АПК. Същевременно, съдът намира за основателно възражението на ответника за прекомерност на платеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение в размер на 600 лв.  съгласно договор за правна помощ и съдействие от  28.09.2022 год. – делото не се отличава с фактическа и правна сложност, поради което следва да се присъди адвокатско възнаграждение в минималния размер от 500 лв.  съгласно действащата към 28.09.2022 г. разпоредба на чл.8, ал.3 от Наредба №1/9.07.2004 г.  за минималните размери на адвокатските възнаграждения, т.е. с платената държавна такса от 10 лв. ЮЛ на ответника следва да възстанови на жалбоподателя разноски в общ размер на 510 лв.  

          Предвид изложеното , съдът

 

                                                Р Е Ш И  :

 

ОТМЕНЯ мълчаливият отказ  на Кмета на Община Аксаково    за заверка на молба-декларация на Д.Ж.Н.  от 7.01.2021 г. за признаване на право на собственост върху недвижим имот  чрез извършване на обстоятелствена проверка на основание чл. 587 от ГПК и чл. 79 от ЗС по отношение на поземлен имот с пл. № 133, площ от 700 кв. м. , находящ се в землището на с. Осеново, община Аксаково , като на основание  чл.174 от АПК  задължава същият  адм. орган да довърши в 7-дневен срок  поисканата  административна   услуга.

ОСЪЖДА Община Аксаково да заплати на Д.Ж.Н., ЕГН **********, с адрес *** за разноски по делото сумата от 510 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния  административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по делото.

 

                                     

                                               

                                                АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ :