Определение по дело №2033/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 ноември 2023 г.
Съдия: Наталия Георгиева Дичева
Дело: 20237050702033
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

3245

Варна, 15.11.2023 г.

Административният съд - Варна - XXIII състав, в закрито заседание в състав:

Съдия:

НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

Като разгледа докладваното от съдия НАТАЛИЯ ДИЧЕВА административно дело № 20237050702033 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 159 от АПК.

Образувано е по жалба на П.Д.Д. ***, срещу Писмо с рег.№357000-7670/25.08.23г. на Директор на ОД МВР Добрич.

Жалбоподателят твърди, че писмото има характер на административен акт – отказ ответника да се произнесе по същество на спора- да снеме полицейската му регистрация. Според Д. административният орган неправилно приема, че в случая е налице предходен отказ по подадено заявление, при което е издадена Заповед № 3286з-233/20.01.2020г. на Гл.комисар Т.. Иска съдът да отмени писмото и да укаже на ответника да се произнесе по същество.

Съдът прецени, че жалбата е недопустима по следните съображения:

Предмет на оспорване е писмо, с рег.№357000-7670/25.08.23г. на вх.№ 365000-44575/10.08.23г., рег.№ 365р-47468/17.08.23г. на Директор на ОД МВР Добрич. С посоченото писмо се уведомява молителя Д., че във връзка с подадена молба с вх.№ 365000-44575/10.08.23г. по описа на ОД МВР Варна за снемане на полицейска регистрация е извършена проверка, при която е установено, че по предишно искане на молителя има издадена Заповед № 3286з-233/20.01.2020г. на Директора на ГД „Национална полиция“ за отказ за снемане на полицейска регистрация.

В становище от 29.09.23г. ответната страна- Директор на ОД МВР Добрич, заявява, че обжалваното писмо не представлява индивидуален административен акт /ИАА/, а има характер на уведомително писмо относно издаден по-рано ИАА Заповед № 3286з-233/20.01.2020г. на Директора на ГД „Национална полиция“. Съгласно разпоредителната част на цитираната заповед, същата е следвало да бъде съобщена на П.Д.Д. *** по реда на чл. 21, ал.2 и чл.26 от Наредбата за реда за извършване и снемане на полицейска регистрация чрез връчване на препис от нея. ОД-МВР Добрич не е издавала акт, постановяващ отказ за снемане на полицейска регистрация на П.Д. по молба с вх.№ 365000- 44575/10.08.2023г.

С писмо с.д. № 14771/19.10.23г. Директор на ОД МВР Варна –ст.комисар А., заявява, че Заповед № 3286з-233/20.01.2020г. на Директора на ГД „Национална полиция“ за отказ за снемане на полицейска регистрация е връчена на Д. на 23.01.20г. и към момента материалите по преписката се съхраняват в ГД“Национална полиция“ – МВР-София.

С разпореждане № 9234/26.10.23г. съдът е указал на жалбоподателя да заяви изрично какъв акт оспорва, предвид становището на ответника, че писмото има уведомителен характер. В тази връзка с молба с.д.№ 15873/08.11.23г. жалбоподателят отново заявява, че оспорва писмо рег.№357000-7670/25.08.23г. на Директор на ОД МВР Добрич, което според него има характер на отказ.

Съдът приема, че оспореното писмо няма характер на индивидуален административен акт. В писмото липсва разпоредителна част. Според съдът, писмото има характер на уведомление по см. на чл. 26 от АПК, че има произнасяне по предходна молба на жалбоподателя. Следователно, писмото не е годен административен акт, подлежащ на оспорване, което има за правна последица недопустимост на жалбата. Наличието на годен за атакуване административен акт е процесуална предпоставка за образуване на съдебно административно производство от категорията на абсолютните, а липсата му води до недопустимост на настоящото производство.

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбите на чл. 159, т.1 от АПК, една от тези предпоставки от категорията на абсолютните, е наличието на административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност. Отказ- мълчалив или изричен е налице тогава, когато компетентният административен орган е задължен по силата на законова регламентация да се произнесе в предвидения срок, като в този случай, при липсата на произнасяне, е налице мълчалив отказ. Съгласно Наредбата за реда за извършване и снемане на полицейската регистрация, полицейската регистрация се снема служебно или след писмено мотивирано искане на регистрирания или наследниците му. Писменото мотивирано искане за снемане на полицейска регистрация се подава в структурите и звената по чл. 5 ал.1 от регистрирания или наследниците му. Регистрираният или наследниците му задължително прилагат към искането документи, удостоверяващи наличието на основание по чл. 68 ал.6 ЗМВР. Писменото мотивирано искане и документите, удостоверяващи наличието на основание по чл. 68 ал.6 ЗМВР, задължително се изпращат в структурата на МВР, която е извършила регистрацията. Ръководителят на структурата на МВР, която е извършила регистрацията: разпорежда извършване на проверка по административната преписка; изготвя мотивирано предложение за снемане или за отказ за снемане на регистрацията съобразно установеното основание по чл. 68 ал.6 ЗМВР с приложен към него комплект документи от проверката по преписката. Мотивираното предложение и комплектът документи се изпращат в ГДНП съобразно сроковете за извършване на проверка и издаване на индивидуален административен акт по АПК. Ръководителите на структури по чл. 5 ал.1 изготвят мотивирано предложение за издаване на писмена заповед за служебно снемане на полицейската регистрация, към което се прилагат документите по ал. 1. Мотивираното предложение и приложените към него документи се изпращат в ГДНП.

Съгласно чл. 21 от Наредбата, полицейската регистрация се снема или снемането й се отказва с писмена заповед на министъра на вътрешните работи или оправомощени от него длъжностни лица.

Отказ да се разгледа по същество искането е налице само тогава, когато искането е отправено до компетентния административен орган и се отнася до издаване на индивидуален административен акт или до отказ на административния орган да извърши или да се въздържи да извърши определено действие, т. е. когато органът има задължение да се произнесе по направеното искане. От събраните по делото доказателства е видно, че искането на Д. не е изпратено до компетентния административен орган за произнасяне, поради което не е налице формиран отказ да бъде разгледано по същество. По изложените доводи производството по делото следва да се прекрати, а искането да се изпрати на компетентния за произнасяне орган.

Предвид изложеното и на основание чл. 159, т. 1 АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.Д.Д. ***, срещу Писмо с рег.№357000-7670/25.08.23г. на Директор на ОД МВР Добрич.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 2033/2023г.

ВРЪЩА ПРЕПИСКАТА на Директора на ОД на МВР – Добрич, като го ЗАДЪЛЖАВА в 7-дневен срок от получаване на съобщението да комплектова преписката, съгласно изискванията на Наредбата за реда за извършване и снемане на полицейска регистрация и да я изпрати на Министъра на вътрешните работи за произнасяне.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба от страните в 7-дневен срок от получаване на съобщението пред Върховен административен съд .

Съдия: