О П Р
Е Д
Е Л Е
Н И Е №
1169
гр. Русе, 07.11.2023г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Русе, V състав, в закрито заседание на 7 ноември,
през 2023 година, в състав:
СЪДИЯ: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА
като
сложи за разглеждане адм. дело № 318
по описа за 2023 г., съобрази следното:
Производството
е по реда на чл. 166 АПК.
Образувано е по искане на Дирекция природен парк
„Русенски Лом“, представляван от управителя И.Г., чрез адв. П.И., за спиране на
допуснато по закон предварително изпълнение на решение №РД-02-14-599/29.05.2023г. за
определяне на финансова корекция в размер
на 100% върху стойността на допустимите разходи на стойност 82 080 лв. с
ДДС, издадено от ръководителя
на НО на програмата за ТС ИНТЕРРЕГ V-А Румъния-България 2014-2020.
Съдът, след като се запозна
с искането за спиране и доказателствата по делото намира искането за допустимо,
а разгледано по същество за основателно.
Съгласно чл. 73, ал. 1
ЗУСЕСИВ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано
решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В ал. 4 на чл.
73 ЗУСЕСИВ е предвидено, че решението по ал. 1 може да се оспорва пред съд по
реда на АПК, като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на
чл. 27, ал. 2, ал. 3 и ал. 5 – ал. 7. Според приложимата норма на чл. 27, ал. 2
ЗУСЕСИФ
оспорването на индивидуалните административни актове и на административните
договори не спира тяхното изпълнение. От друга страна в чл. 166, ал. 4 АПК е установено, че
предварителното изпълнение на административен акт (респективно на
административен договор), допуснато по силата на закона, когато не се предвижда
изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно
от съда при условията на ал. 2 – когато би могло да причини на оспорващия
значителна или трудно поправима вреда.
В молбата, като основание
за спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение, се сочи, че е
налице нововъзникнало обстоятелство – приет бюджет за 2023г. на дирекцията, в
светлината на което допуснатото предварително изпълнение би довело да
значителна и непоправима вреда за „Русенски
Лом“, поради липса на финансов капацитет за поддържане на животинския и растителен свят.
Съдът, като съобрази изложените
доводи и представените писмени доказателства към молбата, намира следното:
Дирекция природен парк „Русенски Лом“
е специализирано териториално звено, юридическо лице на бюджетна издръжка -
структура на Изпълнителната агенция по горите, по см. на чл.159 от Закона за
горите. Съгласно чл.2 от устройствения правилник на дирекцията, тя подпомага изпълнителния директор на
ИАГ при провеждане на държавната политика в областта на опазването, устойчивото
използване и възстановяване на горите, биологичното и ландшафтното
разнообразие, както и при прилагането на политиката на Европейската общност и
поетите международни ангажименти в тази насока в териториалния й обхват на
дейност. В чл.5 от правилника са регламентирани основните функции и задачи на Дирекцията,
които в същината си са насочени към опазване, устойчиво използване и
възстановяване на горите, поддържане и възобновяване на биоразнообразието;
опазване и възстановяване на естествените местообитания и на популациите на
растителни и животински видове, т.е. дейности, които в регионален план
способстват за провеждане на държавната политика по опазването и
възпроизводството на околната среда, визирана в чл.15 от Конституцията на
Република България.
С писмо рег.индекс
№08-099/01.10.2023г. на Министерство на земеделието и горите, Изпълнителна
агенция по горите, на молителя е съобщен утвърденият за 2023г. бюджет на Дирекция
природен парк „Русенски Лом“, в който са заложени средства за разходи в общ размер
158 600 лева.
С писмо изх.№99-00-3-152/23.10.2023г.
на ръководителя на НО до директора на Дирекция природен парк „Русенски Лом“ е
изискано възстановяване на средства в общ размер на 102 155.39 евро по два
договора, съобразно решения за определяне на финансова корекция №РД-02-14-599/29.05.2023г.
/по оспорване на което е образувано настоящето дело/ и №РД-02-14-582/23.05.2023г./
по оспорване на което е образувано адм.д. №308/2023г. на АС Русе/.
С оглед така утвърдения бюджет,
предварителното изпълнение на решение №РД-02-14-599/29.05.2023г. би довело до настъпването на значителна и трудно поправима вреда, тъй
като изисканата от ръководителя на НО сума за възстановяване е в размер, повече
от половината от заложени средства за разходи, а сумите от финансовите
корекции по двете решения значително надвишават целия финансов ресурс на Дирекция природен парк „Русенски Лом“.
В резултат би се стигнало до практическа невъзможност тя да изпълнява възложените
й от закона функции по опазване,
използване и възобновяване на биоразнообразието, а това би могло да доведе до непоправима
вреда.
Така мотивиран и на
основание чл. 166, ал. 4 АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
СПИРА предварителното
изпълнение на решение
№РД-02-14-599/29.05.2023г. за определяне на финансова корекция в размер на 100% върху стойността на допустимите
разходи на стойност 82 080 лв с ДДС, издадено от ръководителя на НО на програмата за ТС
ИНТЕРРЕГ V-А Румъния-България 2014-2020.
Определението може да се
обжалва, с частна жалба, пред Върховния административен съд на РБългария, в
7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: