Решение по дело №1174/2020 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 24
Дата: 26 април 2021 г. (в сила от 4 юни 2021 г.)
Съдия: Свилена Стоянова Давчева
Дело: 20202230201174
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 24
гр. Сливен , 26.04.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, VI СЪСТАВ в публично заседание на
двадесет и пети февруари, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Свилена С. Давчева
при участието на секретаря Марияна С. Семкова
като разгледа докладваното от Свилена С. Давчева Административно
наказателно дело № 20202230201174 по описа за 2020 година
Производството е по повод жалба от П. Н. Д. против НП № 20-0804-002217 от 18.08.2020 г.
на Началник РУ Сливен, с което на жалбоподателя за нарушение на чл. 146, ал.1 от ЗДвП на
основание чл. 179, ал.1, т.3 от ЗДвП е наложено административно наказание "глоба" в
размер на 150.00 лева.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява лично.
Представлява се от процесуален представител по пълномощие, който моли наказателното
постановление да бъде отменено.
Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител в с.з.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по
отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото съдът прие за
установено следното от фактическа страна:
На 03.07.2019 год. лек автомобил марка „Фолскваген“, модел „Голф“ с рег. № СН ****
СС собственост на П. Н. Д. е преминал годишен технически преглед в пункт № 1273, за
което било издадено съответното удостоверение.
На 01.07.2020 год.свидетелят К. – полицейски служител при РУ Сливен спрял за проверка
управлявания по „Шести септември“ от св. Б.П. Д. автомобил на П.Д.. При извършената
проверка на автомобила, св. К. констатирал, че автомобилът няма шумозаглушаващо гърне,
а то било заменено с тръба. На място пристигнал св. К. – също полицейски служител при РУ
Сливен, според който, виждайки представена му снимка, направена пред него от колегата
1
му, гърнето на автомобила било изрязано и на негово място било заварено нещо като тръба.
За констататациите, св. К. съставил АУАН на св. Б. Д., като в последствие
административното производство във връзка със съставения на Б. Д. АУАН било
прекратено.
На 08.07.2020 г. процесният автомобил бил представен за преглед за техническата
изправност в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен. За извършената проверка
бил съставен Протокол за преглед за техническата изправност на ППС №
200804002824/08.07.2020 г., като проверяващата комисия приела, че процесното МПС е
изправно, включително видно от т. 2.2. „Изправност на изпускателните тръбопроводи и
шумозаглушителя“ в цитирания протокол комисията е приела изправност на
изпусквателните тръбопроводи и шумозаглушителя. На същата дата – 08.07.2020 год. бил
съставен и протокол от извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС,
видно от който се допуска ППС да се движи по пътищата отворени за обществено ползване.
На 10.07.2020 г. полицейският служител Х. изготвил докладна записка до Началника на РУ
Сливен, в която посочил, че на 09.07.2020 г. в Сектор „ПП“ е извършена проверка на канал
на изпускателната система на управлявания на 01.07.2020 год. автомобил от Б. Д., при която
е установено, че задното гърне на шумозаглушителната система е заменено с права тръба, по
която има ясни следи от заваръчни шевове, а по тялото на елемента липсват каквито и да
било цифри и букви от маркировка. Съгласно тази докладна записка, били направени 27 бр.
снимки и запис на CD. По делото не е представен писмен документ, отразяващ
констатациите от извършената проверка на 09.07.2020 год.
На 14.07.2020 год. на жалбоподателя бил съставен АУАН, в който било прието че
последният, като собственик на лек автомобил марка „Фолскваген“, модел „Голф“ с рег. №
СН **** СС е допуснал на 01.07.2020 год. в движение лекия автомобил, чиято конструкция
е изменена, като е подменен компонент от шумозаглушителната система – задното гърне и е
добавено гърне, като част за подмяна без наличие на каквато и да било маркировка. В акта е
посочена като нарушена разпоредбата на чл. 179 ал. 1 т. 3 от ЗДвП, вр. с чл. 3 ал. 1 от
Наредба № Н-3/2013 г. ИКРППСИОНППС Допълнено е, че на 09.07.2020 год. в пункт на
сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Сливен е направена допълнителна проверка и са
направени снимки на подмененатата част.
На същата дата – 14.07.2020 г. Началник РУ – Сливен издал Заповед за прилагане на
принудителна административна мярка № 20-1670-000294 по чл. 171 т. 2 б. „а” от ЗДвП, с
която разпоредил временно спиране от движение на моторно превозно средство до
отстраняване на неизправността, която Заповед била отменена с Решение № 10 от 16.02.2021
год. по адм.дело № 334/2020 год. по описа на АС Сливен.
Въз основа на цитирания АУАН от 14.07.2020 год. било съставено процесното НП, в който
административнонаказващия орган приел, че жалбоподателят е нарушил чл. 179 ал. 1 т. 3,
2
раздел II от Наредба № Н-3/2013 г. ИКРППСИОНПП, като е допуснал на 01.07.2020 год. в
движение лекия автомобил, чиято конструкция е изменена, като е подменен компонент от
шумозаглушителната система – задното гърне и е добавено гърне, като част за подмяна без
наличие на каквато и да било маркировка. Същевременно е посочено, че е нарушена
разпоредбата на чл. 146, ал.1 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал.1, т.3 от ЗДвП на П.Д. е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 150.00 лева.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в тяхната съвкупност и
поотделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът изведе
следните фактически и правни изводи: Жалбата е процесуално допустима - подадена в
законоустановения срок от лице имащо правен интерес от обжалването, а разгледана по
същество се явява основателна.
Както в акта, така и в наказателното постановление, следва изрично да е описано
нарушението, обстоятелствата, при които е извършено и доказателствата, които го
потвърждават. В наказателното постановление следва да бъдат посочени и точно законовите
разпоредби, които са били нарушени, т.е. описаното деяние следва да може да се подведе
под конкретна правна норма, съдържаща състав на административно нарушение. Следва,
съгласно разпоредбата на чл. 57, ал.1, т. 5 и 6 от ЗАНН да има единство между описанието
на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено и законните разпоредби, които са
били нарушени.
В конкретния случай жалбоподателят е санкциониран за нарушение на чл.146, ал.1 от ЗДвП.
Съгласно разпоредбата на чл.146, ал.1 от ЗДвП изменение в конструкцията на
регистрираните пътни превозни средства и индивидуално одобряване на пътни превозни
средства, регистрирани извън държавите - членки на Европейския съюз, или друга държава -
страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, се извършват при
условия и по ред, определен с Наредба от министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията. Нормата на чл. 146, ал.1 от ЗДвП е бланкетна такава. Понятието
"изменение в конструкцията" е дефинирано в чл. 3, ал.1 от Наредба № Н-3/18.02.2013 г. за
изменение в конструкцията на регистрираните пътни превозни средства и индивидуално
одобряване на пътни превозни средства, регистрирани извън държавите-членки на
Европейския съюз или друга държава-страна по споразумението за Европейско
икономическо пространство, издадена от Министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията.
В конкретния случай в акта за установяване на административно нарушение е посочена като
нарушена правната норма на чл. 179, ал.1, т.3 от ЗДвП, като е направена връзка с нормата на
чл. 3, ал.1 от Наредба № Н-3/2013 г. Същевременно в издаденото въз основа на АУАН
наказателно постановление, като нарушената е посочена разпоредбата на чл. 146, ал.1 от
ЗДвП. В описателната част на наказателното постановление е посочена като нарушена
разпоредбата на чл. 179 ал. 1 т. 3 , раздел II от Наредба № Н-3/2013 г. ИКРППСИОНПП. От
3
така изложеното е видно, че от една страна е налице съществено разминаване между
нарушените правни норми, посочени в съставения АУАН и издаденото въз основа на него
наказателно постановление, от друга страна - посочената абревиатура на нарушения акт -
ИКРППСИОНППС не съвпада с наименованието на Наредба № Н-3/18.02.2013 г., която е
приета за прилагане на чл. 146 ал. 1 от ЗДвП. Отделно от изложеното в приложимата
Наредба № Н-3/18.02.2013 г., липсва чл. 179. В Раздел II от Наредбата се съдържат съдържа
разпоредбите на чл. 41 до чл. 49, като разделът е озаглавен „Процедура за индивидуално
одобряване на пътни превозни средства, регистрирани извън държавите – членки на
Европейския съюз, друга държава по Споразумението за Европейското икономическо
пространство, или Конфедерация Швейцария“. От така изложеното съдът намира, че
неправилно е посочена от административнонаказващия орган правната квалификация на
деянието в НП, като липсва конкретика относно приетото като извършено изменение в
конструкцията. На следващо място при описание на нарушението наказващият орган е
посочил наличие на несъответствие с Правило № 59 на ИКЕ на ООН, което съдържа точно
изброени и посочени изисквания, но нито в АУАН, нито в НП е посочено на кое от тях
процесната шумозаглушителна система не съответства.
Установените по-горе процесуални нарушения при съставяне на процесните АУАН и НП са
довели до ограничаване правото на защита на жалбоподателя, отразявайки се на
възможността му да разбере конкретното нарушение, за което е санкциониран. /В този
смисъл и Решение № 10 от 16.02.2021 год. по адм.дело № 334/2020 год. по описа на АС
Сливен, постановено по повод жалба срещу Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 20-1670-000294 по чл. 171 т. 2 б. „а” от ЗДвП, издадена във
връзка с констатираното на 01.07.2020 год., с която е разпоредено временно спиране от
движение на процесното моторно превозно средство до отстраняване на неизправността/.
За пълнота на изложеното следва да се посочи, че по делото не се събраха доказателства, че
от 01.07.2020 год. – датата на установяване на процесното нарушение до 08.07.2020 год. –
датата на извършане на технически преглед, е налице подмяна на изпускателните
тръбопроводи и шумозаглушителя, а видно от отразеното в приложените по делото
удостоверение за техническа изправност и протоколи от 08.07.2020год. процесното МПС
към 08.07.2020 год. е било изправно, допуска се движението му по пътищата отворени за
обществено ползване и е налице изправност на изпускателните тръбопроводи и
шумозаглушителя. Не се събраха и доказателства и по-конкретно не бе представен на съда
протокол или друг писмен документ, удостоверяващ изършен технически преглед на
процесния автомобил към дата 09.07.2020 год, така както е упоменато в АУАН, НП и
приложена по делото докладна записка.
Предвид изложеното, съдът намира, че процесното наказателно постановление следва да
бъде отменено като незаконосъобразно.
С оглед изхода на спора, съдът счита претенцията на жалбоподателя за присъждане на
4
разноски за основателна, като доколкото в представеното пълномощно и договор за правна
защита и съдействие е посочено, че от договорените 300.00 лева от жалбоподателя са
платени 100.00 лева, то съдът намира, че следва да осъди въззиваемата страна да му заплати
именно сумата от 100.00 лева за разноски за адвокатско възнаграждение.
Предвид изложеното съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 20-0804-002217 от 18.08.2020 г. на Началник РУ Сливен, с което на П. Н.
Д. ЕГН ********** за нарушение на чл. 146, ал.1 от ЗДвП на основание чл. 179, ал.1, т.3 от
ЗДвП е наложено административно наказание "глоба" в размер на 150.00 лева, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА ОДМВР Сливен ДА ЗАПЛАТИ на П. Н. Д. ЕГН ********** сумата от 100.00
лева, представляваща разноски за адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд-гр.
Сливен в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
5