Р Е Ш Е Н И Е
Номер 850 20.06.2018 година гр. Бургас
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Бургаският районен
съд наказателен състав
На двадесет и първи
май 2018 година
В публичното
заседание в следния състав:
Председател: ЯНА КОЛЕВА
Членове:
Съдебни заседатели:
Секретар: Мариана
Колева
Прокурор:
като разгледа
докладваното от съдия Колева
административно-наказателно
дело номер 1768 по описа за 2018 година
и за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е
образувано по повод жалбата от против наказателно постановление №9 от 17.01.2018год.,
издадено от зам. директора на ТД на НАП- гр.Бургас, с което за нарушение на чл.118,
ал.4 от ЗДДС вр. с чл.33 ал.1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. на основание чл.185
ал.2 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 3000лв.
Жалбоподателят моли,
съдът да отмени наказателното постановление като незаконосъобразно, сочи че наказващият
орган не е съобразил направеното възражение, че разликата се дължи на приети
плащания в брой за заявки за топъл обяд, за които общата сума се отразява във
фискалното устройство в края на работния ден. Счита, че не са изложени
обстоятелства, водещи до извода за неотразяване на приходи, поради което деянието
е несъставомерно по чл.185, ал.2 от ЗДДС. Не ангажира доказателства.
Въззиваемата страна,
чрез процесуалния си представител, оспорва
жалбата, като моли съда да потвърди обжалваното наказателно
постановление като законосъобразно. Ангажира доказателства.
Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и е
процесуално допустима за разглеждане.
По делото в
качеството на свидетел е разпитан актосъставителят Б.Х.Г..
Съдът като взе предвид събраните по делото
доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено
от фактическа и правна страна следното:
На 20.11.2017г. служители на НАП са извършили проверка
в обект – павилион за закуски, находящ се в гр.Бургас,. При извършването на
проверката е установено, че в обекта е монтирано и работи фискално устройство,
като разчетената касова наличност от фискално устройство е 484,60лв., която е
установена от дневния финансов отчет от 20.11.2017г. От съставения опис на
паричните средства от управителя се установява фактическа наличност -918,50лв.,
сумата на паричните средства в началото на деня, въведени в касата пари е
30,00лв, а изведените в касата пари е 0,00лв. В резултат на горното е
установено необосновано различие между разчетената касова наличност по
документи и фактическата наличност в размер на 403,90лв. Установено е, че
продавач-консултантът приемала заявки и плащания за топъл обяд по предварително
обявено основно меню на стойност 3,20лв. и допълнително меню -2,60 лв. на ден
на ученик. За приетите на 20.11.207г. плащания в размер на 403,90лв. не били
издадени касови бележки към момента на проверката, тъй като се отразявали във
фискалното устройство в края на работния ден. Посочените обстоятелства се
извличат от обясненията на Тодорка Йорданова.
Съставен е акт за установяване на административно
нарушение №0155723 от 28.11.2017г.,
който е подписан от актосъставителя и свидетеля по акта. На същата дата е
предявен на представляващия, който го е подписал и не е вписал
възражения. В акта за нарушение е вписана за нарушена разпоредбата на чл.118,
ал.2 вр. с чл.118, ал.4 от ЗДДС вр. с чл.33 ал.1 от Наредба Н-18 от
13.12.2006г.
Въз основа
на акта за нарушение е издадено обжалваното наказателно постановление №9 от 17.01.2018год., издадено от
зам. директора на ТД на НАП- гр.Бургас, с което за нарушение на чл.118, ал.4 от ЗДДС вр. с чл.33 ал.1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. на основание чл.185 ал.2
от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 3000лв.
Съдът при проверката на процедурата по констатирането на нарушението и съставянето на АУАН, както и при издаването на НП, не откри съществени процесуални нарушения, които да доведат до опорочаване на административно-наказателното производство срещу нарушителя и нарушаване на правото му на защита. В обстоятелствената част на АУАН, възпроизведена впоследствие в НП, присъстват всички реквизити, предвидени съответно в чл.42 и чл.57 ЗАНН. Обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган (оправомощен да издава НП по силата на т. 1.1., буква "г" от заповед № ЗЦУ – 1582/23.12.2015 г. на изпълнителния директор на НАП) в срока по чл. 34, ал. 3 ЗАНН.
Изложените
обстоятелства се установяват от разпита на актосъставителя и приложените по
делото писмени доказателства- Протокол за извършена проверка №0267285 от 20.11.2017г.,
декларация на лице работещо по трудово правоотношение, пълномощно, опис на
паричните средства /л.21/, обяснение на фискален бон, дневен отчет, Заповед ЗЦУ
1582 от 13.12.2015г. и не се оспорват от жалбоподателя.
В разпоредбата на чл.33, ал.1 от Наредба Н-18 / 13.12.2006г. е вменено задължение за всяко лице извън извършването на продажби да регистрира във ФУ всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ суми. Във фактическата обстановка в акта за нарушение и впоследствие издаденото наказателно постановление е посочено, че „На 20.11.2017г. за приетите в брой плащания за топъл обяд не са издавани фискални бонове от ЕКАФП.” При така приетото от фактическа страна, деянието е квалифицирано неправилно, тъй като описаната фактическа обстановка не съответства на направената правна квалификация. В разпоредбите на чл.118, ал.1 от ЗДДС и чл.25, ал.1 от Наредба Н-18 / 13.12.2006г. изрично е предвидено задължение на регистрираните и нерегистрирани по ЗДДС лица да регистрират и отчитат извършените от тях доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство. Неизпълнението на това задължение е скрепено със санкция в изрична административно-наказателна разпоредба на чл.185, ал.1 от ЗДДС, а именно глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв. При наличието на изрична законова регламентация, уреждаща задължението за издаване на фискален бон, съответна санкция при неизпълнение и при констатирани от актосъставителя факти, водещи до извода за неизпълнение на именно това задължение, Съдът счита, че деянието е неправилно квалифицирано, поради което наказателното постановление е незаконосъобразно.
Мотивиран от
гореизложеното на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, Съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление №9
от 17.01.2018год., издадено от зам. директора на ТД на НАП- гр.Бургас, с което
на, представлявано от за нарушение на чл.118, ал.4 от ЗДДС вр. с чл.33 ал.1 от
Наредба Н-18 от 13.12.2006г. на основание чл.185 ал.2 от ЗДДС е наложена
имуществена санкция в размер на 3000лв.
Решението подлежи
на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен
съд–гр.Бургас.
СЪДИЯ:
Вярно с оригинала: Ил.Георгиева