РЕШЕНИЕ
№ 1401
Пловдив, 12.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - XVI Състав, в съдебно заседание на единадесети януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: |
ХРИСТИНА ЮРУКОВА |
При секретар ТАНЯ ЗЛАТЕВА-ЗЕЙНЕЛОВА като разгледа докладваното от съдия ХРИСТИНА ЮРУКОВА административно дело № 1394 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е
по реда на Дял трети, Глава деветнадесета от Данъчно-осигурителния процесуален
кодекс (ДОПК) във връзка със Закона за местните данъци и такси.
Образувано е по
жалба и нейно уточнение от ЕТ „С.К-ВА“, с ЕИК *****, със седалище и адрес на
управление гр. Асеновград, ул. „*****, представлявано от управител С.Г.К.,
против Акт за установяване на задължения по декларация № 45-1/10.01.2023г. на
главен инспектор в отдел „Местни приходи“ при община Асеновград, потвърден с
Решение № 5/16.05.2023г. на началник отдел „Местни приходи“ при Община
Асеновград, в частта на АУЗД, с която са определени задължения за такса битови
отпадъци за период 2020-2022г. Жалбоподателят твърди, че административният акт
е незаконосъобразен в оспорената част. Съображенията са в насока, че имотът се
ползва като животновъден обект, не генерира битови отпадъци и не следва да се
начислява ТБО. Отделно от това се твърди, че не се извършва събиране и
извозване на отпадъци от имота, поради което няма основание да се заплаща
такса, след като не се извършва дейност. Иска да бъде отменен акта в оспорената
му част.
Ответникът –
началник отдел Местни приходи“ при Община Асеновград, оспорва жалбата.
Представлява се от юрк. П.. Изпраща по делото копие на административна
преписка, ангажира доказателства с оглед разпределената доказателствена тежест.
Иска от съда да отхвърли жалбата, представя подробно писмено становище и
писмени бележки.
По делото се
установява, че ЕТ „С.К-ВА“, с ЕИК ***** се легитимира като собственик с
нотариален акт за покупко-продажба с вх. № 1118/24.03.2016г., акт 131, том 4,
дело № 616/2016г. на Служба по вписвания Асеновград на недвижим имот - а именно
2450/5268 идеални части от поземлен имот с идентификатор № ****,
който е с площ- 5268,00 кв.м., ведно с 1/1 идеална част от селскостопански обект
(с идентификатор № ******) с площ 510,00
кв.м., ведно с 2/4 идеални части от три селскостопански обекта: сграда с
идентификатор № **** с площ: 136,00 кв., сграда с идентификатор № *****
с площ 131,00 кв.м. и сграда с идентификатор № 06029.502.509.5 с площ 323,00
кв.м., които са с административен адрес: с. Б., общ. Асеновград, ул.“Проф. *****“.
Имотът е деклариран от жалбоподателя по чл. 14 от ЗМДТ с декларация с вх.№
**********/25.05.2016 г. В декларацията е посочена собствеността му върху
съответните идеални части от ПИ и находящите се в него обекти, с отбелязване на
съответните им характеристики и отчетна стойност.
Въз основа на
проверка се установява, че не са внесени дължимите суми и главен инспектор в
отдел "Местни приходи" към община Асеновград, оправомощен със Заповед
№ А-2451/01.11.2022г. на кмет на Община Асеновград, е издал обжалваният Акт за
установяване на задължения по декларация № 45-1/10.01.2023 г., който съгласно
известието за доставяне ИДPS423000D4EF0 е съобщен на
лицето служебно. Няма посочена дата на връчване. С АУЗД се определят задължения
за ДНИ/данък недвижим имот/ в размер на 663 лева главница и лихва 91,74 лева и
ТБО /такса битови отпадъци/ в размер на 5100 лева главница и 705,68 лева лихва.
За данъчна оценка е определена по – високата, от отчетната стойност и тази
съгласно приложение № 2. Данъчната оценка за 2020, 2021, 2022 години е съгласно
отразената от дружеството в декларацията по чл. 14 от ЗМДТ отчетна стойност.
Несъгласен с АУЗД,
едноличният търговец го е оспорил изцяло с жалба с вх. № 94-С-233/25.04.2023г.
пред началник отдел Местни приходи на Община Асеновград. Горестоящият орган се
е произнесъл с Решение 5/16.05.2023г., с което е потвърдил изцяло оспорения
административен акт. Решението на Началник отдел Местни приходи към Община
Асеновград, е подробно мотивирано. Горестоящият административен орган е отчел,
че АУЗД е издаден от компетентен орган, правилно е приложен материалния закон
при определяне на задълженията за данък и такса за битови отпадъци по ЗМДТ. За
определяне на дължимата ТБО, началник Местни приходи на Община Асеновград е
обосновал, че същата е формирана съгласно Решенията на Общински съвет за
приемане на план – сметка, заповедите за определяне границите на районите, в които
се извършва сметосъбиране, транспортиране и обезвреждане в депа, както и
поддържане на чистотата на улични платна, площадки, паркове и др. територии.
Решението е
съобщено на едноличния търговец на 18.05.2023 година, като срещу потвърдения
АУЗД в частта му за задълженията за ТБО е подадена жалба до Административен съд
Пловдив на 01.06.2023г.
В становище от
отдел „Екология и околна среда“ при Община Асеновград се посочва, че се
извършва сметосъбиране и сметоизвозване от фирма *** ЕООД в с. Б., на имот с КИ
**** по КККР, Кметът на с. Б. е посочил в свое становище,
че в процесния имот има предоставени два контейнера тип Бобър, като външна
фирма извършва сметосъбиране и сметоизвозване от 2007 до 2022 вкл.
В
административната преписка са представени Решение № 39/30.12.2019г., Решение №
479/16.12.2020г. и Решение № 1046/22.12.2021г. на Общински съвет Асеновград, с
които се одобрява План сметка за необходимите разходи за битови отпадъци и се
определя размерът на ТБО в община Асеновград.
Със Заповед №
А-2200/27.2021г., Заповед № А-1965/30.10.2020г., Заповед № А-2135/29.10.2019г.,
издадени от кмета на Община Асеновград, ведно с приложения, се определят
границите на районите, в които през съответната година/2020г.-2022г./ Община
Асеновград ще организира сметосъбиране, сметоизвозване и обезвреждане в депа
или други съоръжения на битови отпадъци, както и поддържането на чистотата на
уличните платна, площадките, алеите, парковете и другите територии от
населените места, предназначени за обществено ползване. Във всички е посочено и
с. Б..
С Договор №
33/01.03.2019г. и Договор от 01.03.2022г. Община Асеновград възлага срещу
възнаграждение на *** ЕООД извършване на услугите събиране и транспортиране на
битови отпадъци от 28 населени места на територията на Община Асеновград.
Представени са
маршрутни графици за процесния район за всички месеци от януари до декември, за
всяка година - 2020, 2021, 2022 г., които са подписани от представители на
Община Асеновград и изпълнителя *** ЕООД.
По делото са
приети Констативни протоколи за всеки месец от 2022г. за процесния район, с
които се установява извършено сметосъбиране и транспортиране от изпълнителя.
Представени са
пътни листове от всеки месец от 2020, 2021, 2022г.(от януари 2020 г. до
декември 2022г.) на товарни автомобили на *** ЕООД за процесния район;
Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на права и
услуги на територията Община Асеновград; 2 броя снимки; подробни справки за
начина и размерите на формираните задължения за данък и такса битов отпадък за
2020г., 2021г., 2022г., Заповед № А-2451/01.11.2022г. на кмета на Община
Асеновград.
От страна на
жалбоподателя не са ангажирани доказателства.
Въз основа на така
установеното съдът счита, че е сезиран с процесуално допустима жалба, като
депозирана от лице, адресат на АУЗД, в частта му за определяне ТБО, която не е
отменена, след осъществено административно обжалване, както и в предвидения за
това срок, като оспореният акт е неблагоприятен за жалбоподателя и той има
правен интерес от обжалването.
Разгледана по
същество, жалбата се явява неоснователна.
Акт за
установяване на задължения по декларация № 45-1/10.01.2023г. е издаден от
компетентен орган
по
чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ и при спазени административно производствени правила.
Съдът счита, че обжалваният административен акт е издаден в предвидената от
закона писмена форма, от компетентен орган, при спазване на регламентираните в
закона процесуални правила. Актът е мотивиран, като в мотивите са посочени
както фактическите, така и правните основания за издаването му. В хода на
производството по издаване на АУЗД не са допуснати процесуални нарушения, които
да доведат до неговата незаконосъобразност на това основание. Производството е
протекло в съответствие с изискванията на чл. 107 от ДОПК, чл. 152 и сл. във
връзка с чл.144 от ДОПК. АУЗД е постановен служебно, поради неплащане в срок на
задължения, размерът на които е установен въз основа на подадена от задълженото
лице декларация.
По отношение на
съобразяване на АУЗД с материалните разпоредби по издаването му съдът съобрази
следното:
По задължението за
такса за битови отпадъци: Съгласно чл. 62 от ЗМДТ таксата за битови отпадъци се
заплаща за услугите по събирането, транспортирането и обезвреждането в депа или
други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на
териториите за обществено ползване в населените места и селищни образувания в
общината. Съгласно чл. 63, ал. 1 от ЗМДТ такса за битови отпадъци се заплаща за
извършвани от общината услуги по чл. 62 на територията на общината. При тази
нормативна уредба таксата за битови отпадъци съдържа следните елементи: 1)
сметосъбиране и транспортиране; 2) третиране в депа или други съоръжения на
битовите отпадъци, както и 3) поддържането на чистотата на териториите за обществено
ползване в населените места.
Съгласно
разпоредбата на чл. 6, ал. 1, б. „а” от ЗМДТ, общините събират местни такси за
битови отпадъци, а според чл. 64, ал. 1 тя се заплаща от лицата по чл. 11 от
същия закон, сред които на първо място е собственикът на имота. В чл. 63, ал. 2
от същия закон е регламентирано, че кметът на общината определя със заповед,
която се оповестява до 31.10 на предходната година, границите на районите и
вида на предлаганите услуги по чл. 62 в съответния район, както и честотата на
сметоизвозване. Таксата се определя в годишен размер за всяко населено място
въз основа на одобрена план-сметка от общинския съвет за всяка дейност по
предоставяните услуги. По делото са налице доказателства, че Общински съвет
Асеновград за периодите 2020г. - 2022 г. с надлежни решения е одобрил
план-сметки и съответните промили на таксата за битови отпадъци за всяка
дейност или съответно са действащи тези за предходния период.
По безспорен начин
се установява по делото, че през периода от 2020 г. до 2022 г. включително
оспорващият търговец е собственик на процесния недвижим имот. Същият се намира
в границите на района, определен със заповед на кмета на общината, в които е
предвидено да се предоставя всеки един от трите компонента на услугата.
Релевантният за
съдебния спор момент е извършвани ли са услугите по чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ за
сметосъбиране и транспортиране, за обезвреждане на битови отпадъци и за чистота
на териториите за обществено ползване, съответно дължима ли е таксата от
жалбоподателя.
От писмените
доказателства – заповеди, графици, протоколи, договори, по делото се
установява, че се предоставят на територията на 28 населени места в Община
Асеновград, включително и в с. Б., услугите по сметосъбиране и транспортиране,
обезвреждане в депо за битовите отпадъци(третиране на битовите отпадъци в
съоръжения и инсталации), както и по поддържане на чистотата на териториите за
обществено ползване в населеното място.
От констативните
протоколи, маршрутни графици и договори между Община Асеновград и *** ЕООД за
изпълнение обществена поръчка с предмет събиране и транспортиране на битови
отпадъци от 28 населени места на територията на Община Асеновград безспорно се
установява по делото фактическото предоставяне на всеки един от компонентите на
услугата, в частност конкретно на спорния такъв – сметопочистване и
транспортиране.
Административният
орган е установил пред съда всички обстоятелствата, свързани с дължимостта на
такса за битови отпадъци: имотът на задълженото лице се намира на територията
на Община Асеновград, тази територия попада в обхвата на заповедите по чл.63,
ал.2 от ЗМДТ и реално са предоставяни определените видове услуги.
Неоснователно е
възражението на жалбоподателя, че не дължи ТБО, тъй като имотът не генерира
битови отпадъци и представлява животновъден обект, тъй като услугите по
сметосъбиране и транспортиране на отпадъци, поддържане на чистотата на
териториите за обществено ползване и обезвреждане на битови отпадъци не са
обвързани с фактическото ползване на имота, за нейното начисляване е без
значение предназначението на имота, след като е безспорно, че в самото населено
място се предоставят услугите по чл. 62 от ЗМДТ.
Не е налице
твърдение, както и писмени доказателства от страна на жалбоподателя и че същият
е подавал декларации по чл.71 от ЗМДТ.
От подробните
справки и извлечения по делото за формиране размера и компонентите от
задължението за ТБО се установи, че органът по приходите е определил
задължението за ТБО, като включва компонентите по сметосъбиране и
сметоизвозване, поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване и
обезвреждане на битови отпадъци. Същите са определени съобразно
характеристиките на имота, отчетната стойност, коефициенти за устройствена зона
и инфрастуркура, предоставените реално услуги.
Съдът стига до
извода, че правилно са били определени задълженията по АУЗД от административния
орган за такса битови отпадъци за процесните периоди 2020г.-2022г.
От събраните по
делото доказателства се установява, че са определени със заповед на кмета
границите на районите и видът на предлаганите услуги по чл.62 от З МДТ в
съответния район, честотата на сметоизвозване. Видно е, че към всяка от
заповедите е налице Приложение №1, в което е посочено и село Б. със съответен
график на сметосъбиране и сметоизвозване на граждани /физически и юридически
лица/ годишно и месечно посочено в пъти. Жалбоподателят не е подавал декларация
относно това, че не ползва имота за нито една от процесните години и не формира
отпадъци. Той посочва, че ползва имота за отглеждане на животни. Имотът
безспорно се намира в границите на населеното място – с. Б., община Асеновград,
видно и от съответен административен адрес. Община Асеновград има сключен
договор за събиране и транспортиране на битови отпадъци от 28 населени места на
територията на Община Асеновград. По делото от страна на ответника са
представени копия от констативни протоколи за извършеното сметосъбиране и
сметоизвозване конкретно за населеното място с. Б. общ. Асеновград, през
процесните години от 2020 г. - 2022 г., ведно с маршрутни графици относно
изпълнението на дейностите по договора.
От изложеното
следват и изводите на съда, че услугата по сметосъбиране и транспортиране,
която се оспорва от жалбоподателя, действително е извършвана и предоставена от
страна на Община Асеновград за 2020 - 2022 г. Възражението от жалбата относно
непредоставяне на услугата по сметосъбиране и транспортиране като един от
компонентите при начисляване на ТБО, се явява неоснователно.
Жалбоподателят
дължи и заплащане на компонентите от услугата ТБО за третиране на битовите
отпадъци в съоръжения и инсталации и за поддържане на чистотата на териториите
за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината. По делото се
установява, че се предоставят услугите по обезвреждане в депо за битовите
отпадъци, както и по поддържане на чистотата на териториите за обществено
ползване в населеното място. На жалбоподателя следва задължение и за тях, тъй
като услугите поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване и обезвреждане
на битови отпадъци не са обвързани с фактическото ползване на имота. За предоставяне на
услугата по обезвреждане на отпадъците, е релевантно наличието на депо. Таксата за услуга
поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване се дължи за
извършени дейности на териториите за обществено ползване в населеното място, а
не конкретно на територията, в която е разположен имотът или в непосредствена
близост до него. Тази такса касае територии, които по презумпция се ползват или
могат да се ползват от всички лица, притежаващи имоти на територията на цялото
населено място, а не само в определен район от него.
Жалбата е
неоснователна.
Водим от горното,
и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, Административен съд - Пловдив,
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалба и
нейно уточнение от ЕТ „С.К-ВА“, с ЕИК *****, със седалище и адрес на управление
гр. Асеновград, ул. „*****, представлявано от управител С.Г.К., против Акт за
установяване на задължения по декларация № 45-1/10.01.2023г. на главен
инспектор в отдел „Местни приходи“ при община Асеновград, потвърден с Решение №
5/16.05.2023г. на началник отдел „Местни приходи“ при Община Асеновград, в
частта на АУЗД, с която са определени задължения за такса битови отпадъци за
период 2020-2022г.
Решението подлежи
на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република
България в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: |
|