О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ ............................………..
гр. Пловдив, 14 ноември 2023 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, Х състав, в закрито заседание на четиринадесети
ноември през
две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО АНГЕЛОВ
като разгледа докладваното частно административно дело № 1811 по описа
за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Делото е образувано по жалбата на „Фанити“ ЕООД срещу Ревизионен
акт № Р-16001622004161-091-001/25.04.2023 г. потвърден и изменен с Решение №
234/27.06.2023 год. на Директора на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна
практика" гр. Пловдив при ЦУ на НАП, относно публичните задължения за периода 2015г. - 2020г. в размер на 92
212,88 лв., от които 60 626,89 лв. главница и 31 585,99 лв. лихви.
„Фанити“ ЕООД заявява за разглеждане и особено искане за
спиране изпълнението на акта.
Общият принцип, залегнал в разпоредбата на чл. 157, ал.
1 ДОПК,
е, че обжалването на ревизионния акт не спира неговото изпълнение.
С чл. 157, ал. 2 ДОПК е предвидена възможност за
жалбоподателя да иска от административния съд спиране изпълнението на оспорения
ревизионен акт при изпълнение на определени предпоставки, предвидени в чл. 157, ал.
3 ДОПК.
Съгласно посочената разпоредба към искането се
прилагат доказателствата за направеното обезпечение в размер на главницата и
лихвите, а когато не е наложено обезпечение, искането трябва да съдържа
предложение за обезпечение в същия размер, като в тези случаи се прилагат съответно
разпоредбите на чл. 153, ал. 3 - 5.
В чл. 153, ал.
4 от ДОПК
е уредена хипотезата, при която задължително се спира изпълнението на
ревизионния акт - ако представеното обезпечение е в пари, безусловна и
неотменима банкова гаранция или държавни ценни книжа и е в размера по ал. 3.
Във всички
останали случаи решаващият орган, съответно съдът извършва преценка съобразно
представеното, съответно предложеното обезпечение и може да спре изпълнението,
като задължи компетентния публичен изпълнител в определен срок да наложи
обезпечителни мерки върху предложеното като обезпечение имущество.
В процесния съдът счита, че не са налице предпоставките по чл. 157, ал.3 от ДОПК за спиране на изпълнението на атакувания РА.
Съдът, при предложено обезпечение извън случаите,
визирани в ал.4 на
чл.153 ДОПК,
не е длъжен автоматично да спре изпълнението на оспорения пред него РА.
Съобразно разпоредбата на чл. 153, ал.
5 от ДОПК,
вр. чл. 157, ал.
3 ДОПК
съдът следва да извърши преценка, която да обхваща както въпроса дали размерът
на обезпечението към датата на отправяне на искането е достатъчен да покрие
подлежащите на предварително изпълнение задължения, така и дали видът на
обезпечението гарантира в максимална степен публичния интерес, т. е. до колко
обезпечението е подходящо и обезпечава сигурното и бързо събиране на публичните
задължения.
Подлежи на изследване въпроса дали предложеното
обезпечение гарантира в максимална степен правото на Държавата да получи
вземането, установено с ревизионния акт, по който съдът не се е произнесъл.
На 07.03.2023г. е издадено Постановление за налагане
на обезпечителни мерки на осн. чл. 121, ал.1 от ДОПК, с изх. №
С230016-023-0000565/07.03.2023 г., с което е наложен запор върху лек автомобил
марка Волво, модел ХЦ 90, рама № YV1LFK2VCN1779103 и двигател №
D420Т2DК2КЕRS4143956, с регистрационни номера РВ 1181 НМ.
С посоченото Постановление е приета, представената от
дружеството балансова стойност на
посочената вещ – 80195,46 лв.
С процесното искане за спиране изпълнението на РА „ФАНИТИ“
ЕООД, относно наложения ЗАПОР върху лек
автомобил марка „Волво“, модел ХЦ 90, рама № YV1LFK2VCN1779103 и двигател №
D420Т2DК2КЕRS4143956 с регистрационни номера РВ 1181 НМ, сочи нова балансова стойност в размер на 120 23,06 лв. и застрахователна
стойност в размер на 110 000 лв. като във връзка с размера на задължението, намира,
че то е в значително по-нисък размер от
този на направеното обезпечение.
Разпоредбата на чл. 195, ал. 3 от ДОПК установява, че
обезпечителните мерки се налагат с постановление на компетентния публичен
изпълнител. Съгласно алинея 6 от същата разпоредба обезпеченията се извършват
по балансовата стойност на активите, а когато такава няма - в следната
последователност: по данъчната оценка; по застрахователната стойност; по
придобивната стойност на вещи - собственост на физически лица.
В случая при налагането на обезпечителните мерки
публичният изпълнител е изпълнил стриктно предписаната от закона
последователност при оценка на активите, като при налагане на запора върху МПС,
е взета предвид балансовата застрахователната им стойност, предоставена от
задълженото лице.
Примат има балансовата стойност.
Според СС 16 "Дълготрайни материални активи"
балансова стойност е сумата, с която един актив се признава във финансовия
отчет, след като се приспаднат всички натрупани за него амортизации и се
коригира със загубите от обезценката им и с извършените преоценки. В
противоречие с посочения счетоводен стандарт е представения документ
/разпечатка от база данни на „Булмар офис счетоводство. Лицензирано копие на
„Алфа Консулт“ ООД/ озаглавено Състояние по сметка 205 – транспортни средства. Не
следва да се кредитира счетоводния запис по Състояние по сметка 205 –
транспортни средства, след като по своята същност дълготрайния материален
актив, предложен за обезпечение представлява автомобил и попадат в т.5 –
категория V – автомобили по чл. 55, ал.1 от ЗКПО.
По смисъла на чл. 55, ал.2 от ЗКПО за тях следва да се
начислява 25% годишна данъчна амортизация, а видно от приложения данъчен
амортизационен план в хода на ревизионното производство задълженото лице е
посочило балансова стойност от 80195,46 лв.
По тези съображения
настоящият съдебен състав намира, че искането следва да бъде отхвърлено, като с
това не се преклудира правото на жалбоподателя отново да сезира
административния съд със същото искане, което да бъде придружено с
доказателства за направено обезпечение в пълния размер на задълженията,
включително за лихви съгласно чл. 157, ал. 3 във връзка с чл. 153, ал. 3 ДОПК.
Ето защо, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОТХВЪРЛЯ
искането на „Фанити“ ЕООД за спиране изпълнението
Ревизионен акт № Р-16001622004161-091-001/25.04.2023 г.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен
съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: