Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 260082
гр. Пловдив, 27.08.2020г.
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на
шести юли, две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИОЛЕТА НИЗАМОВА
при
участието на секретаря Сийка
Радева, като разгледа докладваното от
съдията АНД № 1357/2020г. по описа на ПРС, ХХV нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
Обжалван е издаден Електронен
фиш на ОДМВР Пловдив, серия К № 2684494, с който е наложено административно наказание глоба
в размер на 300 лева на
основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП на М.Н.Д., ЕГН: ********** за нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДвП.
М.Н.Д. в депозираната жалба и допълнително
становище моли да бъде отменен обжалваният електронен фиш, като излага съображения в тази насока. В съдебно заседание, редовно и своевременно призована, не се явява и не се представлява.
Въззиваемата страна, редовно
призована за съдебно заседание, не изпраща представител. В писмено становище излага съображения за потвърждаване на наказателното
постановление. Моли за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Жалбата е подадена от лице имащо правен интерес и е подадена в срок. Разгледана по същество
същата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съдът, въз основа на събраните
и приложени по делото доказателства, и след като съобрази доводите и исканията
на страните, намира и приема за установено следното:
Обжалваният електронен фиш е
издаден за установено нарушение с автоматизирано техническо средство TFR1
–M № 612, за това, че на 17.04.2019г. в
08:55ч., на път I-6, км.274+880 м., извън населено място, с посока на движение на запад – изток, при въведено ограничение на скоростта с пътен знак В-26 от 40 км.ч., и отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3
км/час, с МПС "Фолксваген Туарег" с рег. рег.№ …, е извършено нарушение за скорост, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство, при разрешена стойност на
скоростта от 40 км/час,
установена стойност на скоростта 73 км/час, превишена стойност на скоростта 33 км/час и отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3
км/час.
Отразено е в електронния фиш,
че собственик, на когото е регистрирано МПС е жалбоподателят М.Н.Д., ЕГН: ********** и че с това е
извършено нарушение на чл. 21, ал.2, вр. ал. 1 от ЗДвП.
На базата на всички събрани по
делото доказателства, съдът намира за установено, че действително на датата,
отразена по електронния фиш, описаният в него автомобил е извършвал движение с
превишена скорост. Това обстоятелство е било установено и надлежно заснето със
съответно техническо средство, с издадено удостоверение за одобрен тип средство
за измерване при БИМ, приложено по делото и валидно към датата на нарушението. Посочената система за наблюдение и
регистрация на пътни нарушения е вписана в регистъра на одобрените за
използване типове средства за измерване под № 4835. Освен това мобилната
система за видеоконтрол „TFRM-1” e била проверена, с оглед Протокол № 1-33-19/
07.03.2019г., в който е констатирано, че същата съответства на одобрения тип.
Мястото и времето на нарушението са отразени
по надлежния ред и достатъчно подробно в електронния фиш, за да стане ясно на
наказаното лице какво именно поведение се санкционира.
Предвид мястото на
нарушението, което попада извън населено място – на път I-6, 274+880
м., с посока на движение на запад – изток, за която
съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП разрешената скорост за движение
извън населеното място е 90 км.ч. и предвид обстоятелството, че към датата на
извършеното нарушение на мястото на нарушението е било въведено ограничение на
скоростта от 40км.ч., въведено с пътен знак В-26, видно от писмото от Областно
пътно управление Пловдив, правилно е било
посочено, че е налице
установено нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. 1 от ЗДвП, доколкото ал. 2 на
чл. 21 указва че когато
стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от
посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак, а ал. 1 указва каква е разрешената скорост в случаите в
които не е въведено ограничение на скоростта. От така посоченото писмо става ясно и че
път I-6 съществува и
той преминава през маршрута София-Карлово-Бургас.
Правилно нарушението е
квалифицирано под материалната норма на чл.21 ал.2, вр. ал.1 от ЗДвП, като
нарушението е ясно и точно описано. Както става ясно от така цитираните по-горе
материални норми и от приложения по делото електронен фиш, жалбоподателят е
извършила нарушение по чл.21, ал.2, вр. ал.1 от ЗДвП, а направената
правна връзка с ал.1 на чл.21 от ЗДвП е дотолкова, доколкото да
обуслови, че вслучая скоростта от 40 км/ч, въведена с пътен знак, е различна от
така посочените в ал.1 на същия член на закона. Нещо повече в самата алинея 2
на чл.21 от ЗДвП, видно от съдържанието й, е извършено препращане към ал.1 на
същата разпоредба, така че дадената квалификация с препратката е още
по-прецизна. Ето защо неоснователно се явява наведеното в тази посока възражение
от страна на М.Д. за допуснати съществени процесуални нарушения, като
жалбоподателката е била напълно наясно за какво точно нарушение е била
санкционирана.
Видно е от отразеното по
електронния фиш, че в същия се съдържат всички реквизити, посочени в
разпоредбата на чл. 189, ал.4 от ЗДвП по утвърдения образец. Относно формата на
електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в чл. 189,
ал.4, изр. 2 ЗДвП реквизити, поради което в електронния фиш не следва да се
изписва името на издателя му и негов подпис, а само териториалната структура на
МВР, на чиято територия е извършено нарушението / в този см. ТР/2014 г. на
ВАС/. Тук следва да се има предвид, че се касае до особен и специален ред за
ангажиране на административно – наказателна отговорност, въведен в нормата на
чл. 189, ал.4 от ЗДвП, която се явява специална норма по отношение на разпоредбите
на ЗАНН, касаещи съдържанието на акта за установяване на административно
нарушение и съответно издаваното въз основа на него наказателно постановление.
От съдържанието на § 1 от ДР на ЗАНН следва, че електронният фиш е електронно
изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно - информационна система въз основа на постъпили и обработени
данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи.
Следователно, електронният фиш, по силата на закона, представлява не изявление
на определен орган, а електронно обективирано изявление, записано върху
съответния носител, за формалната законосъобразност на което е достатъчно да е
изготвено чрез въведени по съответния ред автоматизирани технически средства или
системи. Електронният фиш, както се каза, представлява не волеизявление на
конкретен административен орган, за да се иска вписване в него на негов
издател.
Изложената в Електронния фиш
фактическа обстановка се доказва от приложената по административната преписка
фотоснимка. В тази връзка следва да се посочи, че правилно е приложен и
законово установения толеранс от 3 км.ч. На фотоснимката е посочена измерена
скорост 76 км/ч. В
електронния фиш изрично е посочено, че в него е отбелязана не измерената
скорост, а установена стойност на скоростта, която се получава, като от
измерената скорост се извадят 3 км/ч толеранс в полза на водача. В конкретния
случай 76 км/ч -3 км/ч е
равно на 73 км/ч., т.е
скоростта посочена в електронния фиш. Налице е следователно пълно съответствие.
В електронния фиш изрично е посочено и коректното основание, на което се
ангажира отговорността на жалбоподателя, а именно чл. 189, ал.4 вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП. Спазени са и изискванията на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015
г. като надлежно е попълнен Протокол за използване на Автоматизирано техническо
средство или система.
Обжалваният електронен фиш
правилно е издаден по отношение на жалбоподателя М.Н.Д., ЕГН: **********, като се има
предвид, че същата се явява собственик на регистрираното МПС с което е извършено нарушението, което обстоятелство не се оспорва. Освен това, жалбоподателката няма данни да се е възползвала от възможността
по чл. 189, ал.5 от ЗДвП и по чл. 189, ал.6 от ЗДвП, каквото обстоятелство и не
се твърди.
Поради гореизложеното установеното
нарушение правилно е съобразено с нормата на чл. 182, ал.2,
т. 4 от ЗДвП. Този текст на закона предвижда глоба от 300
лева при установено превишение на разрешената скорост извън
населено място от 31 до 40 км/час.
При този
изход на спора и съобразно с чл.63, ал.3 и ал. 5 от ЗАНН, основателно е
искането на въззиваемата страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
С оглед на това, на основание чл.37 от Закона за правната помощ, който
предвижда съобразяване на възнаграждението с вида и количеството на извършената
дейност, както и на основание чл.27е от Наредбата за заплащането на правната
помощ, съдът уважава претенцията на въззиваемата страна в минимален размер, а
именно възнаграждение за ползваната юрисконсултска защита в размер от 80 лева.
Съобразно с горните мотиви, съдът XXV н.св.
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен
фиш на ОДМВР Пловдив, серия К № 2684494, с който е наложено административно
наказание глоба в размер на 300 лева на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182,
ал. 2, т. 4 от ЗДвП на М.Н.Д., ЕГН: ********** за нарушение на чл. 21, ал. 2,
вр. ал. 1 от ЗДвП.
ОСЪЖДА М.Н.Д., ЕГН: **********, да заплати на Областна дирекция на министерство на вътрешните работи Пловдив, сумата в размер на 80 лева, представляваща разноски в настоящото производство за
юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред Административен
съд гр. Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за неговото
изготвяне по реда на АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
/п/
ВЯРНО С
ОРИГИНАЛА!
С.Р.