Решение по дело №2868/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 291
Дата: 2 март 2022 г.
Съдия: Лилия Александрова
Дело: 20217040702868
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

град Бургас, №    291       / 02.03.2022г.

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, в съдебно заседание на трети февруари, през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА

                                                                                   ЧЛЕНОВЕ:    ДИАНА ГАНЕВА

                                                                                                         ГАЛЯ РУСЕВА

 

при секретар К. Л., изслуша докладваното от съдия Л.АЛЕКСАНДРОВА по КАНД № 2868/2021г. за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63, ал.1 от ЗАНН, във вр. с чл.208 и сл. от АПК.

Касаторът ЕТ „Агровет – Т.У.– Я.У.“ от град Тополовград, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление град Тополовград, област Хасково, ул. „Христо Ботев“ № 1, представлявано от Я.И.У.е оспорил решение № 754/03.11.2021г., постановено по АНД № 4153/2021г. по описа на Районен съд Бургас, с което е потвърдено наказателно постановление № 585975-F614574/16.07.2021г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас в ЦУ на НАП. С наказателното постановление на касатора-едноличен търговец е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева, за нарушение чл. 42, ал. 1, т. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. на Министерство на финансите, на основание чл. 185, ал. 2, изречение второ, във връзка с ал. 1 от ЗДДС.

В касационната жалба се твърди, че административнонаказващият орган първоначално е приел при извършване на проверката, че в търговския обект липсва свидетелство за регистрация на фискално устройство (ФУ), а впоследствие в АУАН е констатирал, че не е поставено на видно място в търговския обект и не е предоставено по време на проверката свидетелството за регистрация на фискалното устройство. Твърди, че това са различни фактически обстановки, които обосновават осъществяването на различни деяния. Твърди се, че в търговския обект се съхранява и винаги се е съхранявало свидетелство за регистрация на ФУ, а в конкретния случай същото е било налично при проверката. Само е било представено на следващия ден в офиса на НАП, но преди издаване на АУАН. Твърдението за различни нарушения, според касатора, опорочава издаденото наказателно постановление. На следващо място, се твърди, че размерът на наложената имуществена санкция е в противоречие с принципа за съразмерност, регламентиран в чл. 6, ал. 2 от АПК, тъй като нарушението е констатирано за първи път и от него няма вреди за бюджета, затова би следващо да се приложи чл. 28 от ЗАНН и след направените констатации да се изготви предписание. Касаторът иска оспореното решение да бъде отменено, а по същество на спора - да бъде отменено издаденото наказателно постановление.

В съдебно заседание касаторът и ответникът по касация, редовно призовани, не изпращат представител.

След съдебно заседание, в което е даден ход на устните състезания, по делото е постъпило становище от касатора, с което иска оспореното решение да бъде отменено и да му бъдат присъдени разноски.

Представителят на Прокуратурата счита, че обжалваното решение е правилно и предлага да бъде оставено в сила.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните намира следното:

Касационната жалба е подадена в срок от надлежно легитимирано лице, поради което е допустима за разглеждане. Разгледана по същество е неоснователна.

С обжалваното решение районния съд е приел, че при съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на административнонаказателнопроизводствените правила. Установените при проверката факти правилно са квалифицирани като нарушение на чл. 42, ал. 1, т.1 от Наредба Н-18/2006г. и за тях е ангажирана отговорността на процесния касатор, като му е наложена имуществена санкция в минимален размер. Районният съд е приел, че не са налице основания за приложение на чл. 28 от ЗАНН, тъй като от установените факти не може да се направи извод, че извършеното деяние е с по-ниска степен на обществена опасност от други нарушения от същия вид. С тези мотиви съдът е потвърдил наказателното постановление.

Обжалваното решение е валидно, допустимо и правилно.

Изложените в него мотиви се споделят от настоящия съдебен състав.

Неоснователно е възражението на касатора, според което административнонаказващият орган първо е приел, че нарушението се изразява в липса на свидетелство за регистрация на ФУ, а после е ангажирал отговорността за това, че свидетелството за регистрация на ФУ не е поставено на видно място и не е представено по време на проверката.

Съгласно чл. 36, ал. 1 от ЗАНН, административнонаказателното производство се образува със съставянето на акт за установяване на извършено административно нарушение. Нарушението, описано в АУАН трябва да съвпада във всичките му елементи с нарушението, описано в наказателното постановление, което е издадено въз основа на този АУАН. В процесния случай няма никакво разминаване между фактите, описани в акта и тези, изложени в наказателното постановление. И в двата случая става ясно, че свидетелството за регистрация на ФУ не е било поставено на видно място в търговския обект и не е било представено по време на проверката. Протоколът, отразяващ извършената проверка, представлява доказателство, което предхожда образуването на административно-наказателното производство и обосновава наличието на предпоставки за образуваното на такова производство, но дори и да е налице някакво разминаване при описание на фактите в протокола, и тези, които се съдържат в АУАН, това само по себе си не представлява съществено процесуално нарушение. Ако фактите в протокола и АУАН са различни, за наказващия орган възниква задължението да докаже, че фактите, описани в АУАН, действително са се осъществили. В конкретния случай, в протокола, отразяващ извършената проверка, действително е описано, че в търговския обект липсва свидетелство за регистрация, но от събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност, в това число и от твърденията на настоящия касатор, изложени в жалбите, с които е сезирал двете инстанции, както и от разпита на свидетеля в съдебно заседание, се установява, че при проверката не е представено свидетелство за регистрация на фискалното устройство, а същевременно самият касатор твърди, че е представил това свидетелство на следващия ден в офиса на НАП, т.е. сам потвърждава, че нарушението, за което е ангажирана неговата отговорност, е било осъществено.

На следващо място, принципът за съразмерност, визиран в чл. 6, ал. 2 от АПК, се отнася за административните правоотношения, които завършват с издаване на административен акт или изискват извършване на действия от административен орган. Този принцип така, както е регламентиран в АПК, не е приложим за административнонаказателното производство. В конкретния случай, административнонаказващият орган може да налага такива размери на предвиденото наказание, каквито съответната норма регламентира, а същевременно разпоредбата на чл. 27, ал. 5 от ЗАНН не допуска определяне на наказание под предвидения най-нисък размер, освен в предвидените в закона случаи. На касатора е наложен най-ниския размер на наказанието, предвидено в приложената санкционна норма. То съответства на извършеното деяние. Възражението, че е налице маловажен случай, е неоснователно. Обстоятелството, че деянието е извършено за първи път, е съобразено, с оглед факта на налагане на най-ниския размер на предвиденото наказание. А по отношение на вредните последици и тяхното отсъствие, следва да се подчертае, че самото административно нарушение не е резултатно и няма съставомерни вредни последици. По тази причина и такива последици не се изследват. Конкретното нарушение действително е типично за този вид нарушения. Законодателят изисква търговеца да съхранява в търговския обект свидетелството за регистрация на фискалното устройство, което използва, за да може то да е на разположение на контролните органи при проверка. Невъзможността да се представи веднага в търговския обект при извършване на проверка води до осъществяване на деяние от вида на процесното. По тази причина и няма никакви смекчаващи обстоятелства, които да обосноват приложението на чл. 28 от ЗАНН. Представянето на това свидетелство на следващия ден не санира извършеното нарушение.

На последно място, неоснователно е възражението относно правната квалификация на деянието, с оглед твърдението, че чл. 118 ал. 4 от ЗДДС съдържа девет хипотези и не е ясно коя от тях е имал предвид наказващия орган. Нарушената норма е на чл. 42, ал. 1, т. 1 от Наредба Н-18/2006, а чл. 118, ал. 4 от ЗДДС е посочен за да се укаже законовата делегация, която регламентира издаването на тази наредба. Освен това посочените в чл. 118, ал. 4 девет изисквания не са различни алтернативни помежду си хипотези, но най-важното е, че отговорността не е ангажирана за нарушение на чл. 118, ал. 4, а на вярно посочената разпоредба на чл. 42, ал. 1, т. 1 от Наредба Н-18/2006.

По изложените съображения и поради неоснователност на касационните възражения, обжалваното решение следва да бъде оставено в сила.

На основание чл.221, ал.2 във вр. с чл.218 от АПК, във вр. с чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Административен съд Бургас,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 754/03.11.2021г. постановено по АНД № 4153/2021г. по описа на Районен съд Бургас.

Решението не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                  ЧЛЕНОВЕ: