АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||
РЕШЕНИЕ № 230 |
|||||||||
Гр. Видин,
21.10.2021 г. |
|||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||
Административен съд – Видин, |
административнонаказателен състав |
||||||||
в публично заседание на |
дванадесети октомври |
||||||||
през две хиляди двадесет и първа година в състав: |
|||||||||
Председател: |
Нели Дончева |
||||||||
Членове: |
Николай Витков Борис Борисов |
||||||||
при секретаря |
Мария И,нова |
и в присъствието |
|||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
|||||||
от съдия |
Борис Борисов |
|
|||||||
Касационно АНД № |
214 |
по описа за |
2021 |
година |
|||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||
Делото е образувано по жалба с правно основание
чл.63,ал.1, изречение второ от ЗАНН вр. с чл.208 АПК, подадена от Директора на
дирекция „Инспекция по труда” Видин против решение № 198/11.06.2021г. по АНД № 281/2021г.,
по описа на РС Видин, с което е отменено НП № 05-0001120/23.10.2020г. на
Директора на дирекция „Инспекция по труда” Видин, с което на „И,-М.Ц.“***, за
нарушение на чл.63 ал.2 КТ е наложено административно наказание „имуществена
санкция” в размер на 1500 /хиляда и петстотин
/ лева.
В жалбата
се развИ,т съображения, че решението на РС Видин е незаконосъобразно и
необосновано и постановено в нарушение на материалния закон.
Иска
се да бъде отменено решението.
Ответникът взема становище за неоснователност
на жалбата.
Представителят на Окръжна прокуратура Видин даде заключение, че жалбата
е неоснователна.
Административен
съд Видин, като взе предвид събраните по
делото доказателства, доводите на страните и посочените касационни основания в
жалбата, намира следното:
Касационната жалба е подадена в установения в чл.211
ал.1 АПК срок и от субект,който има интерес от обжалване, поради което е
допустима.Установена е следната фактическа обстановка:
При извършена проверка на 18.09.2020г. по спазване на
трудовото законодателство по документи е установено, че търговеца в качеството
си на работодател е допуснало до работа лицето М. Й. Д.на 20.07.2020г. без да му е предоставил копие от уведомлението по чл.
62 ал. 3 КТ, заверено от териториалната дирекция на Националната агенция за
приходите преди постъпването й на работа. Това е нарушение по чл. 63 ал. 2. КТ За
това нарушение е съставен АУАН, а въз основа на него е издадено и атакуваното НП. Тези факти са
установени и не са спорни между страните.
От данните по делото във връзка с оплакванията в
жалбата, Административния съд намира, че същата е основателна по следните
съображения:
С атакуваното решение РС Видин е приел, че има
извършено нарушение, но е отменил НП,
като е приел, че е налице маловажен случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН.
Административен
съд Видин намира, че този извод на първоинстанционния съд е неправилен. Разпоредбата
на чл. 62 ал. 2 е императивна - работодателят няма право да допуска до работа
работника или служителя, преди да му предостави документите по ал. 1, в случая копие
от уведомлението по чл. 62 ал. 3 КТ. Целите по чл. 1 ал. 3 КТ за осигуряване на
свободата и закрилата на труда, както и на справедливи и достойни условия на
труд са постижими при изключително стриктно спазване на трудовото
законодателство. Законът за административните нарушения и наказания и глава ХIХ, раздел II от Кодекса на труда,
са в съотношението на общ към специален закон. В КТ чл. 415в ал. 2 е
предвидено, че не са маловажни нарушенията на чл. 61 ал. 1, чл. 62 ал. 1 и 3 и
чл. 63 ал. 1 и 2. По този начин специалният състав по глава ХIХ, раздел II от
КТ на "маловажно" административно нарушение по чл. 415 в КТ изключва
приложимостта на общата разпоредба на чл. 28 ЗАНН, според която за маловажни
случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи
наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно
извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание.
"Маловажните" нарушения, установени по КТ имат два основни признака:
нарушението да е отстранимо веднага след установяването му по реда на КТ и от
него да не са настъпили вредни последици за работници и служители. При това в
тези случаи не е предвидено освобождаване от административнонаказателна
отговорност /за разлика от тези по чл. 28 ЗАНН/, а налагане на същото по вид
административно наказание - парична санкция, но в многократно по-нисък размер.
Тези съображения подробно са развити в Тълкувателно решение № 3 от 10.05.2011
г. на ВАС по по тълк. д. № 7/2010 г., ОСК. Наказанието е определено правилно,
като е наложен минималния размер. Не
са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила.
Безспорно е установен нарушителя.
Предвид изложените съображения настоящият
съдебен състав счита, че решението на РС
Видин е неправилно и следва да се отмени, а издаденото НП да бъде потвърдено.
Воден от горните мотиви и на
основание чл.63, ал.1, изречение второ от ЗАНН, във връзка с чл.222,ал.1 АПК,
Административен съд Видин
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ решение № 198/11.06.2021г. по АНД №
281/2021г., по описа на РС Видин, като вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ПОТВЪРЖДАВА
НП № 05-0001120/23.10.2020г. на Директора на дирекция „Инспекция по труда”
Видин, с което на „И,-М.Ц.“***, за нарушение на чл.63 ал.2 КТ е наложено
административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1500 /хиляда и
петстотин / лева.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
Председател: Членове: 1.
2.