Решение по дело №41/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 219
Дата: 13 февруари 2020 г.
Съдия: Искрена Илийчева Димитрова
Дело: 20207050700041
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 януари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ


№ ________

 

Варна, ______________



В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, І-ви касационен състав, в публичното заседание на тридесети януари две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

 

ЧЛЕНОВЕ:

 ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА
 ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

 

при секретаря

Анна Димитрова

и с участието

на прокурора

Силвиян Иванов

изслуша докладваното

от съдията

Искрена Димитрова

http://www.admcourt-varna.com/site/files/Postanoveni-zakonni-aktove/2015/04-2015/0061d815/74740915_image002.png

адм. дело № 41/2020г.

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл.63 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на „ПРО РЕПОРТС“ ЕООД, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление *****, представлявано от управителя Г Н К, против Решение № 2092/19.11.2019г. на ВРС, ХХVІІ-ми състав, постановено по НАХД № 4737/2019г. по описа на същия съд, с което е потвърдено
НП № В-0046948/04.09.2019г. на директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра, с което за нарушение на чл.127, ал.2 от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ и на основание чл.222 от ЗЗП, на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 500,00лв.

Касаторът твърди неправилност на обжалваното решение по съображения за неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени процесуални нарушения - касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Твърди, че разпоредбата на чл.127 от ЗЗП не предвижда конкретно местонахождение за съхраняване на регистъра за рекламации и след като в случая не е извършена проверка на адреса на управление на търговеца, твърдението, че регистърът липсва не е безспорно установено по делото. Твърди, че разпоредбите на ЗЗП не предвиждат утвърден образец за регистъра на предявените рекламации от потребителите. Не е предвидено в закона или в подзаконов нормативен акт, същият да бъде регистриран в КЗП или друга администрация, не е въведено задължение регистърът да бъде прономерован, прошнурован или с начална дата. Въведено е единствено изискване да се поддържа такъв регистър и същият да е на разположение на потребителите. Единствената разлика в поддържаната от дружеството книга и регистъра, който се изисква по закон, е в наименованието ѝ. В този смисъл твърди, че след като на проверяващите е предоставена книга за похвали и оплаквания, заключението на съда, че е липсвал изискуемия регистър към датата на проверката е необосновано. Счита, че целта на законодателя да гарантира правата на потребителите би била постигната и при наличието на посочената книга, в която би могла да бъде предявена рекламация, като липсва пречка изискуемите данни по ЗЗП да бъдат изписани в „Книга за похвали и оплаквания“, още повече, че задължението за отразяване на рекламацията в регистъра е на търговеца, а не на потребителя. Твърди, че в хода на проведеното съдебно производство са събрани единствено данни, че потребителката е депозирала жалба пред КЗП на 01.08.2019г., но не и че към датата на представяне на книгата за похвали и оплаквания пред АНО, същата е предявила рекламация по изискуемия по чл.125 от ЗЗП ред - с посочване на конкретни претенции и искания. По изложените съображения счита, че АНО е имал всички основания да приложи чл.28 от ЗАНН. Иска се отмяна на обжалваното решение и на потвърденото с него наказателно постановление.

Ответната страна оспорва жалбата по съображения в писмен отговор № 1172/24.01.2020г. и моли същата да бъде отхвърлена като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура-Варна дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Счита, че обжалваното решение е правилно, постановено при спазване на процесуалните правила и закона, и не са налице основания за неговата отмяна.

Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок поради което е ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна пред ВРС е установено, че на 01.08.2019г. в КЗП-РД Варна постъпила жалба от потребителката З С с вх.№ В-03-1456/01.08.2019г. относно рекламация във връзка с поръчка за изготвяне на курсова работа от „ПРО РЕПОРТС“ ЕООД. Във връзка с жалбата била извършена проверка, документирана с КП № 2668534/13.08.2019г. На проверката присъствал представляващия дружеството, на когото било връчено копие от жалбата и било разпоредено на 16.08.2019г. да се представи становище по нея и регистър за рекламации. Съгласно протокол № К-0120368/19.08.2019г. във връзка с потребителската жалба дружеството представило становище и „Книга за похвали и оплаквания“, за която св.Х – актосъставител, констатирала, че представлявала празна тетрадка с широки редове. При така установеното било прието, че на 19.08.2019г. дружеството не е изпълнило задължението си по чл.127, ал.2 от ЗЗП да поддържа регистър на предявените рекламации. За нарушението бил съставен АУАН № К-0046948/19.08.2019г., а въз основа на него е издадено
НП № В-0046948/04.09.2019г., с което на основание чл.222 от ЗЗП на „ПРО РЕПОРТС“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 500,00лв.

За да потвърди наказателното постановление ВРС е приел, че АУАН и НП са съставени от компетентни длъжностни лица, в сроковете по чл.34 от ЗАНН и при спазване на разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН - посочени са датата и мястото на извършване на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено, както и нарушената законова разпоредба. По същество ВРС е приел, че „ПРО РЕПОРТС“ ЕООД е търговец по смисъла на §13, т.2 от ДР на ЗЗП и като предоставящо стока/услуга е било длъжно да поддържа регистър на рекламациите съгласно чл.127, ал.2 от ЗЗП. По аргумент от разпоредбата на чл.127, ал.4 от ЗЗП е прието, че правото на избор на място за предявяване на рекламацията принадлежи изцяло на потребителя – в търговския обект, през периода на работно време или на адреса на управление на търговеца, което налага контролиращият орган да проверява търговеца за изпълнение на задълженията му в пълен обем. За да е нарушена разпоредбата на чл.127, ал.2 от ЗЗП е необходимо да се установи, че търговецът не води регистър на рекламациите въобще и ирелевантно къде ще го съхранява. Достатъчно е регистърът да съществува и при възникване на рекламации, те да бъдат отразявани в него. В конкретния случай дружеството твърди, че воденият от него регистър е представената „Книга за похвали и оплаквания“, която според ВРС не удовлетворява законовите изисквания, т.к. не би могла да постигне гарантираните с нормата на чл.127, ал.2 от ЗЗП права на потребителите – не съдържа данни, които да идентифицират дружеството, стопанисвания от него обект, датата, на която книгата е открита – което създава опасност, при евентуална рекламация, търговецът да не бъде обвързан от последствията на рекламационното производство. „Книгата за похвали и оплаквания“ се води по преценка на търговеца и служи единствено нему, с цел контрол и подобряване на предлаганите от него стоки и/или услуги, посредством отразяване личното мнение на клиентите. По така изложените съображения е прието, че след като към 19.08.2019г. дружеството не поддържа регистър на предявените пред него и упълномощените от него лица рекламации, то е нарушило разпоредбата на чл.127, ал.2 от ЗЗП. Изложени са и подробни мотиви за това, че конкретното нарушение не представлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, т.к. в случая не само не е поддържан регистър на рекламациите, а е налична и предявена рекламация, която не е вписана в такъв нарочен регистър. Обстоятелството, че се касае за първо нарушение и на потребителката е възстановена стойност 76,00лв. е прието, че не рефлектира върху обществената опасност на деянието. С липсата на регистър на рекламациите и с неотразяване на предявена рекламация, са засегнати съществено обществените отношения, гарантиращи икономическите интереси на потребителите.

Така постановеното решение е правилно.

ВРС е установил вярно фактическата обстановка, обсъдил е доводите на страните, анализирал е задълбочено събраните доказателства и е стигнал до обоснован, и правилен извод за законосъобразност на наказателното постановление. Всички доводи в касационната жалба са били изложени и пред ВРС, като на същите е отговорено аргументирано от приложимата правна уредба и в контекста на събраните доказателства. Изложените от съдебния състав мотиви досежно съставомерността на деянието са обстойни, последователни и логични, и напълно се споделят от настоящата инстанция.

Неоснователно е оплакването в касационната жалба за това, че не е безспорно установено по делото, че регистър за рекламациите липсва. Действително разпоредбите на ЗЗП не предвиждат изрично къде следва да бъде съхраняван този регистър, но както правилно е съобразил ВРС разпоредбата на чл.127, ал.4 от ЗЗП и въведеното с нея право на избор на потребителя, за да е нарушена разпоредбата на чл.127, ал.2 от ЗЗП е необходимо да се установи, че търговецът въобще не води регистър на рекламациите. Достатъчно е регистърът да съществува и при възникване на рекламации, те да бъдат отразявани в него, без значение къде се съхранява.

В конкретния случай, видно от КП № К-2668534/13.08.2019г. от търговеца е изискан регистър за рекламациите, поради което ако същият е разполагал с такъв е следвало да го представи. В този смисъл неоснователно в касационната жалба се твърди, че за да се установи по безспорен начин нарушението е следвало проверка да се извърши на адреса на управление на дружеството.

От друга страна дружеството всъщност твърди, че изискуемия по закон регистър на рекламациите е представената при проверката „Книга за похвали и оплаквания“. Както правилно е посочил ВРС, тази книга представлява обичайна търговска практика за събиране на впечатления от предоставяните на клиентите услуги, както негативни /оплаквания/, така и положителни впечатления /похвали/. Обратно, поддържането на регистър на предявените рекламации е нормативно установено задължение за производители и търговци, в който се вписват единствено несъответствията на стоката/ услугата с договореното, когато след доставката, при първоначалния преглед или при съхранението, монтажа, изпитванията или експлоатацията са открити несъответствия с договора за продажба - чл.122 от ЗЗП. Вярно е, че законът не посочва конкретни елементи на този регистър, но при всички положения съществуването на такъв регистър следва да е ясно и недвусмислено за потребителите, което може да се постигне само с посочване на точното му наименование – „Регистър на предявените рекламации“.

Основателно е оплакването, че по преписката липсват данни потребителката подала рекламация във връзка с услугата по изготвяне на курсова работа от „ПРО РЕПОРТС“ ЕООД. Съгласно разпоредбата на чл.125, ал.1 от ЗЗП рекламацията се предявява пред търговеца или пред упълномощено от него лице. В конкретния случай изявление на потребителя за „некоректно и некачествено свършена работа“ е направено само пред КЗП в жалбата от 01.08.2019г. За да е налице рекламация по смисъла на ЗЗП, изявлението на потребителя, съдържащо конкретни претенции и искания,  следва да има за адресат съответния търговец, поради което обстоятелството, че копие от жалбата е връчено на дружеството в хода на проверката е ирелевантно.

Независимо от изложеното и доколкото дружеството е санкционирано за нарушение на чл.127, ал.2 от ЗЗП – за липсата на регистър за рекламации, а не за нарушение на чл.127, ал.3 от ЗЗП – неописване на рекламацията в регистъра, неправилната интерпретация на този факт от ВРС не влияе на правилността на крайният извод – че деянието е съставомерно и липсват основания за квалифицирането му като маловажно по смисъла на чл.28 от ЗАНН.

Водим от горното, Варненският административен съд, І-ви касационен състав, на основание чл.221, ал.2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 2092/19.11.2019г. на Районен съд – Варна, ХХVІІ-ми състав, постановено по НАХД № 4737/2019г.

 

Решението е окончателно.

Председател:                                   

 

Членове:        1.                               

 

2.