Решение по дело №717/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 юни 2020 г. (в сила от 2 декември 2020 г.)
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20197060700717
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

122

 

град Велико Търново, 17.06.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, ІХ–ти състав, в публично съдебно заседание на трети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Константин Калчев

 

при участието на секретаря С.Ф. като разгледа докладваното от съдия Калчев адм. д. № 717/2019 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) вр. чл. 215 вр. чл. 195, ал. 4 и чл. 196, ал. 4 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

 

Образувано е по жалба на В.Ю.В., с адрес ***, чрез *** Цв. И. *** срещу Заповед № РД 22-1289/08.08.2019 г., издадена от кмета на Община Велико Търново. С оспорената заповед, на основание чл. 195, ал. 3 и ал. 4, вр. с чл. 196, ал. 3 от ЗУТ, е наредено на жалбоподателя като собственик на ПИ с идентификатор 10447.518.60 по КК и КР на гр. Велико Търново незабавно да изпълни укрепителни мероприятия на земния скат към имоти с идентификатори 10447.518.57 и 10447.518.58 по КК и КР на гр. Велико Търново.

Заповедта се оспорва като незаконосъобразна. Жалбоподателят сочи, че положението в имота и неговото състояние не се е променило от 2016 г. насам, когато намиращата се в имота сграда била премахната при пълно спазване на изготвения и одобрен план за демонтаж. Според него още през 2016 г. било установено, че има срутвания на подпорна стена, които срутвания не са в имота му и не са причинени от действията по разрушаването на сградата, като се позовава на разменена кореспонденция с кмета на общината. Твърди, че през същата година било установено, че в съседния имот има изградени незаконни постройки, които активизирали свлачището поради липсата на канализация. По тези съображения, доразвити в устните състезания, се иска отмяна на оспорената заповед. Претендират се направените по делото разноски.

Ответната страна - кметът на Община Велико Търново, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна, по съображения, изложени в писмени бележки. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

Съдът, като взе предвид становищата на страните и доказателствата по делото, включително тези в административната преписка, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност намира за установено от фактическа страна следното:

 

По делото е безспорно, че жалбоподателят е собственик на поземлен имот с идентификатор 10447.518.60 по КК и КР на гр. Велико Търново /бивш ПИ 2262, кв. 316/ по силата на нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 1608 от 11.09.2018 г. Установява се, че по силата на Заповед № РД 22-981/09.05.2016 г., издадена от кмета на Община Велико Търново, на В. Р.С. /дядо на жалбоподателя и тогавашен собственик на въпросния имот/ е разрешено да извърши демонтаж на намиращата се в имота жилищна сграда, съобразно одобрения план. Още през същата година собствениците на съседни имоти са започнали да подават жалби до кмета на общината с оплаквания, че поради премахването на сградата са причинени щети в техните имоти и впоследствие са активизирани свлачищни процеси, в следствие на което между тях и различни институции е разменена обемна кореспонденция.

От служители в Община Велико Търново е съставен Констативен протокол № ВТ-3112/30.07.2019 г., в който са описани резултатите от извършен оглед на място в имота на жалбоподателя и съседните имоти, и е предложено на кмета на общината с цел предотвратяване и настъпване на инциденти, и нанасяне на материални щети на трети лица, да издаде заповед по чл. 195, ал. 3 и ал. 4 от ЗУТ на собственика на имота, който незабавно да изпълни укрепителни мероприятия на земния скат към имоти с идентификатори 10447.518.57 и 10447.518.58 по КК и КР на гр. Велико Търново. Протоколът е подписан от членовете на комисията, но не и от представител на жалбоподателя, като няма доказателства същият да му е предявен.  

В резултат на извършените и описани процедурни действия е издадена и оспорената в настоящото производство Заповед № РД 22-1289/08.08.2019 г. на кмета на община Велико Търново. Според мотивите на заповедта при извършената проверка е установено, че при демонтажа на жилищна сграда в имот с идентификатор 10447.518.60 по КК и КР на гр. Велико Търново не са спазени изискванията на проекта по част План за разрушаване на сграда и не е изпълнено укрепване на ската, в резултат на което се е свлякла земна маса в имота, както и спомагателни постройки, разположени в ПИ 10447.518.57. Налице е и опасност от свличане на жилищните сгради в ПИ 10447.518.57 и 10447.518.58. Налице е опасност от нови свличания на земна маса, с което пряко и непосредствено са застрашени живота и здравето на гражданите и състоянието на съседните имоти с идентификатори 10447.518.57 и 10447.518.58. В резултат на горното със заповедта е разпоредено на В.Ю.В. като собственик на ПИ с идентификатор 10447.518.60 по КК и КР на гр. Велико Търново незабавно да изпълни укрепителни мероприятия на земния скат към имоти с идентификатори 10447.518.57 и 10447.518.58 по КК и КР на гр. Велико Търново. Заповедта е връчена на жалбоподателя на 31.10.2019 г.

Жалбата срещу заповедта е подадена чрез ответника на 11.11.2019 г. В хода на съдебното обжалване като доказателства са приети материалите от административната преписка, а от ответника са представени допълнителни писмени доказателства – становище от „Геозащита“ ЕООД-клон Плевен от 22.10.2019 г. По искане на жалбоподателя е допусната съдебно-техническа експертиза, която е дала заключение, че на място в ПИ № 2262 от съборената паянтова жилищна сграда е останала само част от външната й оградна стена с дължина от около 7,00 м, граничеща с ПИ № 2264, която е с опасност от самосрутване, а свлачищният процес, описан в становището на „Геозащита“ ЕООД-клон Плевен, в западната си част граничи и засяга част от терена, върху който е била изградена съборената двуетажна паянтова жилищна сграда в ПИ № 2262.

 

Съобразно приетото за установено от фактическа страна настоящият съдебен състав прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима като подадена от лице с правен интерес в законоустановения срок.

Разгледана по същество е основателна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в писмена форма и съдържа реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК. Същата обаче е постановена при съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Съгласно чл. 196, ал. 1 от ЗУТ състоянието на обектите, необходимите ремонтни и възстановителни дейности и обстоятелствата по чл. 195, ал.6 от ЗУТ се установяват от комисия, назначена от кмета на общината. От приложените в административната преписка писмени доказателства се установява, че орган – комисия по чл. 196, ал. 1 от ЗУТ, въобще не е конституиран със заповед на кмета на Община Велико Търново. Представен е по делото констативен протокол от 30.07.2019 г., съставен от трима служители на общината, без данни да са комисия назначена от кмета на общината. Липсват доказателства и твърдения, че тези служители са постоянно действаща комисия, а в самия протокол също не е посочен актът за нейното назначаване. В протоколът единствено е цитирана Заповед № РД 22-432/19.02.2016 г. на кмета на Община Велико Търново, с който обаче по реда на чл. 73, ал. 1 от Закона за културното наследство е назначена междуведомствена комисия в съвсем различен състав. Горното представлява неотстранимо процесуално нарушение – в този смисъл са напр. Решение № 9036 от 11.07.2017 г. на ВАС по адм. д. № 251/2017 г., Решение № 8915 от 29.06.2010 г. на ВАС по адм. д. № 3559/2010 г. и др.

На следващо място, според правилото на чл. 196, ал.2 от ЗУТ комисията действа служебно или по искане на заинтересованите лица, като събира всички необходими данни за вида и състоянието на строежа и изслушва заинтересованите лица. Въз основа на констатациите, отразени в протокола, комисията предлага на кмета на общината строежът да се поправи, заздрави или да бъде премахнат. Нормата на чл. 196, ал. 2 от ЗУТ е императивна. Изслушването на заинтересуваните страни от комисията е част от задължителната процедура по чл. 196, ал. 2 от ЗУТ, която следва да бъде изпълнена, за да се издаде акт по чл. 195, ал. 4, ал. 5 и ал. 6 от ЗУТ, поради което нарушаването й следва да се третира като съществено процесуално нарушение. От данните в административната преписка се установява, че не е спазена процедурата по изслушване на заинтересованата страна, в случая жалбоподателя, който факт на изслушването следва да бъде материализиран в съставен протокол от проверката или в друг писмен документ от комисията по чл. 196, ал. 1 от ЗУТ. Липсва покана до него да бъде изслушан, изходяща от комисията. Липсват данни проверката да е извършена в присъствието и на други лица, освен на проверяващите. Протоколът съставен от комисията, с който се правят фактически установявания е следвало да бъде връчен на жалбоподателя, като данни в този аспект няма по делото и не се твърди такова обстоятелство, да се изслуша неговото становище и след това да се дадат препоръки на кмета на Община Велико Търново, което не е сторено. В нормата на чл. 196, ал. 2 от ЗУТ изрично е предвидено, че комисията е задължена да събере всички необходими данни за вида и състоянието на строежа и да изслуша заинтересованите страни, като изслушването следва да предхожда констатациите в съставения протокол. Процедурата по ЗУТ е специална и нарушението на изискването за изслушване на заинтересованата страна е винаги съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което води до отмяна на оспорената заповед, като незаконосъобразна. В този смисъл е константната практика на ВАС - Решение № 1131 от 28.01.2019 г. на ВАС по адм. д. № 8262/2018 г., Решение № 9476 от 11.07.2018 г. на ВАС по адм. д. № 8795/2017 г., Решение № 12443 от 17.10.2017 г. на ВАС по адм. д. № 2714/2017 г., Решение № 13001 от 2.10.2019 г. на ВАС по адм. д. № 271/2019 г., Решение № 8347 от 20.06.2018 г. на ВАС по адм. д. № 1996/2018 г., II о., Решение № 7896 от 13.06.2018 г. на ВАС по адм. д. № 2667/2018 г., Решение № 7092 от 30.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 1505/2018 г., Решение № 6754 от 23.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 685/2018 г., Решение № 5293 от 24.04.2018 г. на ВАС по адм. д. № 1493/2018 г. и др.

С оглед на изложените мотиви, на основание чл. 168, ал. 5 от АПК обжалваната заповед като незаконосъобразна следва да бъде отменена без да се проверяват основанията по чл. 146, т. 4 и т. 5 от АПК, като преписката се изпрати на кмета на община Велико Търново.

При този изход на делото в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в размер на 910 лв., от които 10 лв. – платена държавна такса, 400 лв. – внесен депозит за СТЕ и 500 лв. – платено адвокатско възнаграждение съгласно представения договор за правна защита и съдействие.

 

            По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

 

Р     Е    Ш     И   :

 

 

 

            ОТМЕНЯ Заповед № РД22-1289/08.08.2019 г., издадена от кмета на Община Велико Търново.

 

ВРЪЩА преписката на административния орган – кмет на Община Велико Търново за изпълнение на законовите изисквания съгласно мотивите на настоящото решение.

 

ОСЪЖДА Община Велико Търново да заплати на В.Ю.В., ЕГН **********, с адрес *** разноски по делото в размер на 910 лв. /деветстотин и десет лева/.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: