Решение по дело №10/2024 на Районен съд - Харманли

Номер на акта: 91
Дата: 16 май 2024 г.
Съдия: Ива Тодорова Гогова
Дело: 20245630200010
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 91
гр. Харманли, 16.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАРМАНЛИ, ДВАНАДЕСЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на седемнадесети април през две хиляди
двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Ива Т. Гогова
при участието на секретаря Антония Хр. Тенева
като разгледа докладваното от Ива Т. Гогова Административно наказателно
дело № 20245630200010 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН, вр. чл.261 ал.3 от ЗОП.
Подадена е жалба от В. С. П., ЕГН:********** от гр.Харманли, ул.... чрез
адв.М.К. против Наказателно постановление №11-01-752 от 12.12.2023г. на Директора
на Агенция за държавна финансова инспекция. Жалбоподателят твърди, че НП е
неправилно и незаконосъобразно, тъй като били налице допуснати съществени
процесуални нарушения и било издадено в противоречие с материалния закон, което
накърнявало правото на защита. Предвид изложеното моли за отмяна на НП като
незаконосъобразно и неправилно.
В съдебно заседание жалбоподателят чрез пълномощника си адв.К. поддържа
жалбата, моли за уважаването й и за присъждане на разноските по делото.
Административнонаказващият орган /АНО/ РУ-Харманли към ОД на МВР-
гр.Хасково, редовно призован, чрез процесуалния си представител юрк.Стойчева
оспорва жалбата като неоснователна, моли за отхвърлянето й и за присъждане на
разноските по делото.
Районна прокуратура –Хасково, ТО- Харманли, редовно призовани, не изпращат
представител и не вземат становище по жалбата.
Съдът, след като прецени поотделно и в тяхната съвкупност събраните по
делото доказателства, установи следното от фактическа страна :
На 16.06.2023г. е съставен АУАН № 11-01-752 срещу жалбоподателя В. П. за
това, че на 04.10.2022г. в гр.Харманли, в качеството й на директор на СУ „Неофит
1
Рилски“-гр.Харманли и публичен възложител по смисъла на чл.5 ал.2, т.14 от ЗОП, не
изпратила до Агенция за обществени поръчки за публикуване в регистъра на
обществените поръчки информация по образец – обявление за изменение на договор
№1/24.08.2022г., с предмет „специализиран превоз на ученици по местоживеене в
община Харманли до СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли и обратно през учебната
2022/2023г.“. С така описаното деяние е прието, че е извършено нарушение по чл.27 от
ЗОП.
АУАН е съставен в присъствие на нарушителя, като препис от него е връчен на
жалбоподателя на същата дата и актът е подписан без възражения.
Административнонаказващият орган (АНО) в издаденото от Директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция Наказателно постановление №11-01-752
от 12.12.2023г. година е приел за доказана описаната в АУАН фактическа обстановка и
констатираното с него нарушение. По аналогичен начин е описано самото нарушение и
обстоятелствата, при които е било извършено. С така извършеното АНО е приел за
нарушен също чл.27 от ЗОП. Предвид това и на основание чл.256а от ЗОП, вр. чл.261
ал.2 от ЗОП на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер
на 200 лв.
Гореописаната в НП фактическа обстановка безспорно се установи от събраните
по делото писмени доказателства, находящи се в АНП по издаването им – справка за
отговорните длъжностни лица при СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли за периода от
01.01.2020г. до 31.03.2023г., обява за събиране на оферти за обществена поръчка с
предмет „специализиран превоз на ученици по местоживеене в община Харманли до
СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли и обратно през учебната 2022/2023г.“, договор
№1/24.08.2022г., сключен между СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли, като възложител,
и „Торре“ ЕООД, като изпълнител, с предмет специализиран превоз на деца и ученици
по местоживеене в община Харманли до СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли и обратно
през учебната 2022/2023г. по утвърдени маршрутни разписания, Анекс №1 към
договор №1/24.08.2022г. за изменение на чл.1 от договора, съгласно което
изпълнителят приема да извършва „специализиран превоз на ученици по местоживеене
в община Харманли до СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли и до ПГЕТ „Захари
Стоянов“-гр.Харманли и обратно през учебната 2022/2023г. по утвърдени маршрутни
разписания. Изменен е и чл.11 от договора, като е променено мястото на изпълнение
на договора и посочените маршрути, констативен протокол от 31.05.2023г. за
извършената проверка.
Събрани по делото бяха и гласни доказателства чрез разпита на свидетелите Д.
М. и Н. Д. - служители на АДФИ-София, ИРМ-Хасково, които потвърдиха
горепосочените обстоятелства и чиито показания съдът кредитира с доверие като
непротиворечиви и вътрешно убедителни.
2
При така установената фактическа обстановка, съдът достига до следните
правни изводи:
Жалбата е допустима – подадена е в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и от активно
легитимирано лице.
Разгледана по същество е неоснователна.
АУАН и НП са издадени от компетентните за това органи съгласно чл.261 ал.1 и
ал.2 от ЗОП, вр. чл.37 и чл.47 от ЗАНН и предвид приложените Заповед № ЗМФ-
454/21.06.2023г. на Министъра на финансите и Заповед от 26.04.2023г. на Директора на
АДФИ.
Актът е съставен в присъствие на жалбоподателя и свидетеля Н.Д., поради което
са налага извода, че е спазена разпоредбата на чл.40, ал.1 от ЗАНН. Актът за
установяване на административно нарушение съдържа всички задължителни
реквизити, предвидени в разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН. Актът е предявен и връчен
на жалбоподателя срещу подпис, като е спазен и 3-дневния срок за възражения.
При издаване на наказателното постановление също не са допуснати нарушения
на процесуалните правила, налице са задължителните реквизити по смисъла на чл. 57
от ЗАНН. Извършеното нарушение е индивидуализирано с оглед на време, място и
начин на извършване.
Спазени са давностните срокове по чл.34 от ЗАНН.
На жалбоподателя е вменено нарушение на разпоредбата на чл.27 от ЗОП,
съгласно който възложителите изпращат за публикуване обявление за изменение на
договор за обществена поръчка или рамково споразумение по чл. 116, ал. 1 в срок 30
дни от подписване на допълнителното споразумение.
От събраните в хода на настоящото производство доказателства по категоричен
и безспорен начин се установява, че жалбоподателят В.П. в качеството й на директор
на СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли, има качеството на възложител по смисъла на
чл.5, ал.2, т.14 от Закон за обществените поръчки вр. парагр.2, т.43 от ДР на ЗОП, на
обществена поръчка с предмет „Специализиран превоз на ученици по местоживеене в
община Харманли до СУ „Неофит Рилски“, гр. Харманли и обратно през учебната
2022/2023г.“. Тези факти не се и оспорват от жалбоподателя и се потвърждават от
справка за отговорните длъжностни лица при СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли за
периода от 01.01.2020г. до 31.03.2023г., обява за събиране на оферти за обществена
поръчка с предмет „специализиран превоз на ученици по местоживеене в община
Харманли до СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли и обратно през учебната 2022/2023г.“,
договор №1/24.08.2022г., сключен между СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли, като
възложител, и „Торре“ ЕООД, като изпълнител.
Ангажираните в производството гласни доказателства, съответни на отразеното
3
в констативен протокол от 31.05.2023г. за извършената проверка, по несъмнен начин
установяват, че жалбоподателят П. не е изпълнила вмененото и задължение да изпрати
до Агенцията по обществени поръчки за публикуване в Регистъра на обществените
поръчки информация по образец – обявление за изменение на договор №1/24.08.2022г.
с предмет „специализиран превоз на ученици по местоживеене в община Харманли до
СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли и обратно през учебната 2022/2023г.“.
Неизпълнението на това задължение по същество не се оспорва и от страна на
жалбоподателя, като не са представени и доказателства в обратна насока, установяващи
изпълнението на това задължение на възложителя.
С оглед на изложеното съдът счита, че жалбоподателят В.П. е осъществила от
обективна страна състава на вмененото й административно нарушение по чл. 27 от
Закон за обществените поръчки.
От субективна страна нарушението е извършено виновно, съгласно чл.11 от
ЗАНН, вр. чл.11 от НК, което се потвърди от всички събрани доказателства по делото.
Съгласно разпоредбата на чл. 256а от ЗОП, действаща към момента на деяниято
(ДВ бр. 86 от 2018 г., в сила от 01.03.2019 г.): „Възложител, който не изпрати в срок
информацията, подлежаща на публикуване в Регистъра на обществените поръчки или в
"Официален вестник" на Европейския съюз, се наказва с глоба в размер от 200 до 1000
лв.“. С оглед значимостта на охраняваните обществени отношения, отчетността на
проведените обществени поръчки, настоящият състав на съда счита, че определеното
от административнонаказващия орган административно наказание "Глоба" в
минималния размер от 200 лв. напълно съответства на тежестта на извършеното
нарушение.
Така изложеното налага извода, че от страна на АНО е дадена правилна правна
квалификация на нарушението като такова по чл.27 от ЗОП и съответно на същата
правилно е била приложена и санкционната разпоредба на чл.256а от ЗОП в
редакцията й, действаща към момента на деяниято (ДВ бр. 86 от 2018 г., в сила от
01.03.2019 г.).
Съдът не намира основания за приложението на разпоредбата на чл. 28 от
ЗАНН, доколкото извършеното нарушение не се отличава с по-ниска степен на
обществена опасност от обикновените случаи на извършени нарушения от този вид.
Следва да се посочи, че няма данни и към настоящия момент да е било изпълнено
задължението за подаване на обявлението за изменение на договора. Ирелевантно е
обстоятелството за липсата на настъпили вредни последици от извършеното
административно нарушение, доколкото последното е формално такова и
законодателят не е предвидил настъпването на каквито и да е последици от същото. С
оглед на това наказващият орган правилно не е приложил разпоредбата на чл.28 от
ЗАНН, доколкото извършеното нарушение не представлява маловажен случай.
4
По изложените по-горе съображения настоящият състав на съда намира
обжалваното постановление за правилно и законосъобразно и като такова следва да
бъде потвърдено.
С оглед изхода на делото и предвид направеното искане в тази насока, на
основание чл.63д ал.4 и ал.5, вр. ал.1 от ЗАНН и чл.37 ал.1 от ЗПП и чл.27е от
Наредбата за заплащане на правната помощ, следва в тежест на жалбоподателя да се
присъдят разноските на АНО за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.2, т.5 от Закон за административните
нарушения и наказания, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №11-01-752 от 12.12.2023г. на
Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на В. С. П.,
ЕГН:**********, адрес: гр.Харманли, ул...., за нарушение на чл.27 от Закона за
обществените поръчки, на основание чл.256а (обн. ДВ бр.13 от 16.02.2016г., изм. - ДВ
бр. 86 от 2018 г., в сила от 01.03.2019 г.), във връзка с чл.261 ал.2 от Закона за
обществените поръчки, е наложено административно наказание „ГЛОБА” в размер на
200 лв.
ОСЪЖДА В. С. П., ЕГН:********** от гр.Харманли, ул...., на основание чл.63д
ал.4 от ЗАНН, да заплати на Агенция за държавна финансова инспекция разноски в
размер на 100 лв. за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
Хасково в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Районен съд – Харманли: _______________________
5