Решение по дело №80/2020 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 260039
Дата: 16 септември 2020 г. (в сила от 13 октомври 2020 г.)
Съдия: Димитър Борисов Бишуров
Дело: 20205220200080
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                         гр.Пазарджик   16.09.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПАЗАРДЖИШКИЯТ  РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, ХІV състав, в публичното заседание на  27.07.2020 година в състав:      

                                                               

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР БИШУРОВ

 

при секретаря И. Ч., като разгледа докладваното от районен съдия  Бишуров  АНД80/2020 год. по описа на Пазарджишкия районен съд, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

 

 

 

 

Образувано е по  жалба на „А.“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в гр.Панагюрище, представлявана от управителя Н.Д.Х. против НП33-0000200 от 18.12.2019 год. на Началник ОО ”АА” – Пазарджик, с което на основание чл.178б ал.2, пр.2 от ЗДвП, за нарушение на чл.33 ал.2, пр.2 от Наредба № 37 от 2.08.2002 г. на МТС за условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и условията и реда за издаване на разрешение за тяхното обучение е наложена имуществена санкция в размера на 3000 лв. /три хиляди лева/.

В жалбата се релевират доводи за наличие на материална  и процесуална незаконосъобразност на атакуваното НП, чиято отмяна се иска.

          В съдебно заседание за дружеството жалбоподател се явява лично неговият управител, както и процесуален представител, който поддържа жалбата, ангажира доказателства и пледира за отмяна на НП.

За ответникът по жалбата - АНО, редовно призован, не се явява процесуален представител.

          Районният съд провери основателността на жалбата, след като съобрази становищата на страните, съобразявайки закона, по вътрешно убеждение и като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства, при съблюдаване разпоредбата на чл.63 от ЗАНН, прие за установено от фактическа страна следното:

Дружеството жалбоподател е санкционирано при следната фактическа обстановка, описана буквално в НП, а именно затова, че на 25.11.2019г., около 10.30 часа, в гр. Пазарджик, ****, в сградата на ОО „АА“-Пазарджик, след приключване на комплексна проверка по писмо с изх. № 10-00-20-3760#1/16.07.2019 г., съвместно със служители на РУ МВР-Панагюрище на учебен център „А.“ ЕООД, притежаващ разрешение № 3184/09.11.2017 г. преиздадено за обучение на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на МПС и съставен констативен протокол от 15.07.2019 г. извършило следното нарушение: Лицето, получило разрешение за обучение на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на МПС, след получено известие-покана с изх. № 16-00-20-3760#1/16.07.2019 г. не представило за извършване на проверка цялата документация свързана с обучението, а именно 40 броя учебни картони видно от приложена справка на всички обучени или обучаващи се кандидати за периода 11.12.2018 г. - 15.07.2019 г. от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“- София.

Всичко това съставлявало нарушение на чл.33 ал.2, пр.2 от горецитираната Наредба № 37 от 2.08.2002 г. на МТС във вр. с чл. чл.178б ал.2, пр.2 от ЗДвП.

Първата правна норма императивно предвижда, че: „Лицата, получили разрешение за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства, осигуряват на контролните органи по чл. 166 от ЗДвП достъп за извършване на проверка на материалната база и при поискване им предоставят цялата документация, свързана с обучението на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства”.

Втората правна норма пък разписва, че се с глоба или с имуществена санкция в размер 3000 лв. лице, което не осигури на контролните органи по чл. 166 от ЗДвП възможност за проверка на материалната база, както и ако не им предостави за проверка цялата документация, свързана с извършването на обучението на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство.

Нарушението било констатирано именно в хода на извършена комплексна проверка съвместно със служители на РУ МВР-Панагюрище.

Резултатите от тази проверка първоначално били обективирани в констативен протокол съставен в деня на започване на проверката – 15.07.2019 година, който протокол бил подписан от служители на ОО „АА”-Пазарджик, а също и от управителя на дружеството. В този протокол било отразено, че проверката била приключила на 29.11.2019 година.  

По повод на констатираното нарушение бил съставен АУАН бл. № 299973 от 25.11.2019 година. Въз основа на този акт било издадено атакуваното НП, което било връчено на управителя на санкционираното дружество на 06.01.2020 год., а жалбата против него била подадена чрез АНО на 13.01.2020 година, т.е. в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН.

Гореописаната фактическа обстановка съдът възприе от събраните по делото писмени доказателства, от показанията на актосъставителя – св.Г., както и от тези на свидетелите Х. и В..

При така установената фактическа обстановка от правна страна съдът приема, че  жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок и от лице, активнолегитимирано да инициира въззивен съдебен контрол за законосъобрзност на НП.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

Първо следва да се каже, че в хода на административнонаказателното производство е допуснато съществено процесуално нарушение /СНП/, което е достатъчно основание за отмяна на наказателното постановление, без да е необходимо да се разглеждат въпросите по съществото на делото.

В акта и в наказателното постановление нарушението не е описано според императивните изисквания на чл. 42, т. 4 и на чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН, защото не е посочена по никакъв начин датата на извършването на нарушението,  което е съществено процесуално нарушение. Както в акта, така и в НП е посочено, че нарушението е било извършено на 25.11.2019г., около 10.30ч., в гр.Пазарджик, на ***, т.е. в сградата на ОО „АА“-Пазарджик. В същото време обаче, този факт въобще не е верен, т. к. посочените дата и час са тези на съставянето на акта за установяването на административно нарушение, но не и тези на неговото извършване. Това се извлича от обстоятелствената част на АУАН и НП, където е посочено, че: „Лицето, получило разрешение за обучение на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на МПС, след получено известие-покана с изх. № 16-00-20-3760#1/16.07.2019 г. не представило за извършване на проверка цялата документация свързана с обучението“. Въпросното известие-покана /л.27 от делото/ е било връчено на управителя на дружеството на 16.07.2019г., като му е даден срок до 17.00 часа на следващия ден – 17.07.2019г. да представи учебната документация на обучени и обучаващи се кандидати за водачи на МПС за проверявания период. От това се налага извод, че ако е било извършено административното нарушение то това е станало след 17.00 часа на 17.07.2019г., т.к. тогава е изтекъл срокът за предоставянето на документите. Такава дата на нарушението въобще не е била изписана нито в акта, нито в НП, дори не е била и загатната, а е посочена датата 25.11.2019г., която категорично не е дата на нарушението. Неясното или неправилното  посочване на датата на нарушението обаче драстично накърнява правото на защита, т.к. санкционираното лице е лишено от възможност да научи в какво точно е обвинено и адекватно да организира защитата си. В случай, че бъде потвърдено в този му вид НП, то ще значи дружеството да е санкционирано за нещо, което обективно не е извършило на 25.11.2019г. Само това е достатъчно обжалваното НП да се отмени.

Дори обаче хипотетично горепосоченото СПН да бъде игнорирано, то е налице и друго основание за отмяна на НП, което се изразява в това, че АНП срещу дружеството е било започнато незаконосъобразно, т.е. при неспазване на давностните срокове по чл.34 от ЗАНН.

Установи се безспорно по делото, че нарушението е било установено именно при извършена комплексна съвместна проверка от служители на РУ на МВР-Панагюрище и на ОО „АА”-Пазарджик, която започнала на 15.07.2019г. с  посещение на място в учебния център на дружеството, находящ се в гр.Панагюрище. Става ясно, че при започването на проверката е бил съставен констативен протокол от същата дата /л.16-20 от делото/, в който протокол по т.4-та подробно е описано въпросното констатирано административно нарушение. Установи се също, че на датата на започването на проверката управителят на дружеството е бил поканен да се яви на следващия ден в сградата на ОО „АА“-Пазарджик. На 16.07.2019г. той се явил и тогава му било връчено горепосоченото известие-покана с изх. № 16-00-20-3760#1/16.07.2019 г. С него на управителят на дружеството бил даден срок до 17.00 часа на 17.07.2019г. да представи цялата учебна документация в оригинал на курсистите, положили успешно практически изпит пред ИА „АА“ и заверени копия на хартиен носител на курсистите, които се обучават в момента, вписани в регистъра на учебния център за периода 11.12.2018 г. - 15.07.2019 г. На 17.07.2019г. управителят на дружеството се явил в сградата на автомобилната администрация и представил наличните учебни картони на обучени и все още обучаващи се кандидати за водачи на МПС, учебни дневници и копия на документи за МПС за посочения в известието-покана период, като за предадените документи бил съставен приемо-предавателен протокол подписан, както от управителя, така и от служител на ОО „АА“-Пазарджик /л.59 от делото/. При предаването на документите управителят не представил общо 40 броя учебни картони, т.к. същите бил унищожени по повод наводнение в учебния център на дружеството, станало около седмица преди започването на проверката.

При това положение е несъмнено, че именно към 17.07.2019г.  администрацията на ОО „АА” – Пазарджик е била наясно с факта на извършеното нарушение, изразяващо се в непредставянето на общо 40 бр. учебни картони на кандидати за водачи на МПС,  както и кой е неговият извършител – дружеството, което е следвало да съхрани и представи картоните.

В същото време обаче настоящото АНП е започнало в нарушение на давностния срок по чл.34 ал.1 от ЗАНН, който е три месеца от откриване на нарушението и нарушителя, когато последният е бил известен, но не повече от една година от извършване на нарушението. В случая е била налице първата хипотеза, при което АУАН е следвало да бъде съставен против нарушителя най-късно до 17.10.2019г., когато е изтекъл тримесечния срок от откриване на нарушението и нарушителя. Актът обаче е съставен на 25.11.2019г., т.е. повече от месец след изтичането на горепосочения давностен срок.

Следва да се отбележи, че спазването на предвидените в закона срокове за ангажиране административнонаказателната отговорност на нарушителя е особено важна предпоставка за законосъобразното развитие на производството по реализирането й. Законодателното отношение по този въпрос е видно и от систематичното място на разпоредбата на чл. 34 ЗАНН в закона. Това е така и с оглед целите на тази разпоредба, а именно да се избегне едно евентуално продължително бездействие на държавните органи при осъществяване на техните правомощия, което би създало неоправдано положение на несигурност в правния мир. Следователно неспазването на указаните срокове за иницииране на производството по налагане на административно наказание е винаги съществено процесуално нарушение, водещо до отмяна на съответния акт, с който такова е било наложено.

Действията по ангажирането на админстративнонаказателна отговорност, извършени след изтичането на сроковете по чл.34 ал.1 от ЗАНН, са винаги незаконосъобразни, опорочаващи административнонаказателното производство и нарушаващи правото на защита на жалбоподателя.  Това пък е следващото основание за отмяна на НП.

Независимо от отмяната на НП не следва да се обсъждат въпроси за присъждане на съдебно-деловодни разноски, т.к. искане в този смисъл не бе направено от страните, а съдът служебно не може да стори това.

Воден от гореизложеното Пазарджишкият районен съд на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,

 

                                                            Р Е Ш И :

 

  ОТМЕНЯ НП33-0000200 от 18.12.2019 год. на началника на ОО ”АА”- Пазарджик, с което на „А.“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в гр.Панагюрище, представлявана от управителя Н.Д.Х., на основание чл.178б ал.2, пр.2 от ЗДвП, във вр. с чл.33 ал.2, пр.2 от Наредба № 37 от 2.08.2002 г. на МТС за условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и условията и реда за издаване на разрешение за тяхното обучение е наложена имуществена санкция в размера на 3000 лв. /три хиляди лева/.

 

   Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението пред Пазарджишкия административен съд.

 

 

                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: