Решение по дело №123/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 197
Дата: 8 април 2020 г. (в сила от 11 юни 2020 г.)
Съдия: Блага Димитрова Бозова
Дело: 20205530200123
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   

  град Стара Загора

   08.04.2020 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД, ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

 

в публично заседание на 11 март през две хиляди и двадесета година, в състав:                                                                         

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: БЛАГА БОЗОВА

 

при секретаря Пламена Янкова

прокурор …     

като разгледа докладваното от съдия БОЗОВА

АНД № 123 по описа за 2020 година, съобрази следното:

 

     Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН.

     Образувано е по жалба на „НОН СТОП ГУМИ“ ООД, БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление град Стара Загора, ж.к.„Кольо Ганчев”, бул.„Патриарх Евтимий” № 13В, против Наказателно постановление  № 472257-F505554/23.10.2019 г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности” – гр. Пловдив в Централно управление на Национална агенция за приходите.

     В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно. Сочат се съображения.

     В съдебно заседание жалбоподателят не изпраща представител, а е подал писмено становище, в което моли НП да бъде отменено като противоречащо на закона.

     Въззиваемата страна се представлява от упълномощен представител, който оспорва жалбата и пледира за потвърждаване на обжалваното наказателно постановление като законосъобразно.      

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление /НП/, приема за установено следното:

Жалбата е редовна и допустима, тъй като е подадена в законоустановения срок от надлежна страна, имаща правен интерес от оспорването, срещу акт подлежащ на съдебен контрол.

Жалбата е основателна.

На 26.06.2019 година в 13:30 часа е извършена проверка на обект - автомивка и център за продажба на автомобилни  гуми по смисъла на пар.1 т.41 от ДР на ЗДДС – „автомивка“, находящ се в град Стара Загора, бул.„Патр.Евтимий” № 13В, стопанисван от жалбоподателя „Нон стоп гуми” ООД с ЕИК *********.

При проверката проверяващите служители на НАП установили, че в обекта се извършва продажба на различни видове гуми - нови и втора употреба, както се предлагат и услуги: безконтактно и с пяна измиване на автомобил, чрез автомат на самообслужване.

На 26.06.2019 година в 13:56 часа, преди легитимирането на органите по приходите, е извършена контролна покупка на услуга: измиване на автомобил, чрез автомат на самообслужване. Плащането е извършено в брой от проверяващия инспектор Георги Симеонов Г. с монета от 1 (един) лев, която е поставена в автомата за самообслужване непосредствено преди измиването на автомобила. Монетата от 1 лв. е поставена във ФУВАС марка Tremol LV-KL с ИН ФУ ZK 117031 и ИН на ФП 5013952, като е издаден фискален бон № 028674/26.06.2019 г., който се визуализира само на екран.

Провереното ФУВАС няма възможност да отпечатва фискален бон на хартиен носител.

Проверяващите констатирали, че „Нон стоп гуми” ООД не е изпълнило задължението си като лице, което извършва продажби на услуги чрез автомат на самообслужване, с изключение на услугите с развлекателен характер, да регистрира и отчита всяка продажба чрез фискално устройство по чл.2, ал.2, т.1 или 2 от Наредба  № Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, което се вгражда в автомата и се издава фискална касова бележка на хартиен носител. В търговския обект всяка продажба се регистрира и отчита чрез ФУВАС, като фискалният бон се визуализира само на дисплей, без да се издава хартиен документ.

Като доказателство за резултатите от проверката е съставен на основание чл.110 ал.4 вр. чл.50 ал.1 от ДОПК - Протокол за извършена проверка № 0408924/26.06.2019 г., приет като писмено доказателство по делото.

Проверяващите констатирали, че няма не отразяване на приходи, но възприели нарушение на чл.3 ал.9 от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ във връзка с чл.118 ал.4 т.4 от ЗДДС. За така констатираното, свидетелят И.И., на 22.08.2019 година, в присъствието на колегите си свидетелите А.Е. и С. Попова, съставил на жалбоподателя акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ - за нарушение на чл.3 ал.9 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл.118 ал.4 т.1 от ЗДДС.

АУАН е връчен надлежно на жалбоподателя.   

Въз основа на този АУАН в срок и от компетентен орган е издадено атакуваното НП.

Наказващият орган приел, че не са налице предпоставките за прилагане на чл.28 от ЗАНН.

Наказващият орган с НП е наложил на жалбоподателя административно наказание имуществена санкция в размер на 500.00 лв. (петстотин лева) на основание чл.185 ал.2 от ЗДДС, пр. второ във вр. с чл.185 ал.1 от ЗДДС.

Изложените констатации в АУАН и НП не се оспорват от жалбоподателя. Констатациите от НП се потвърдиха по несъмнен начин от събраните в хода на съдебното следствие доказателства – показанията на тримата свидетели, които съдът кредитира с доверие като убедителни, непротиворечиви и кореспондиращи изцяло с приетите с определение писмени доказателства.

Установи се, че на 26.06.2019 година в 13:30 часа, в проверявания търговски обект на жалбоподателя, всяка продажба се регистрира и отчита чрез ФУВАС, като фискалният бон се визуализира само на дисплей, без да се издава хартиен документ, като това не води до неотразяване на приходи. С това е нарушено изискването на действащите тогава разпоредби на чл.3 ал.9 от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ във връзка с чл.118 ал.4 т.4 от ЗДДС.

Съгласно чл.3 ал.9 от горецитираната наредба - (Нова - ДВ, бр.111 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 8 от 2020 г.) Лице, което извършва продажби на услуги по обмяна на валута чрез автомат на самообслужване е длъжно да регистрира и отчита всяка продажба чрез фискално устройство по чл.2 ал.2 т.1 или 2, което се вгражда в автомата, и се издава фискална касова бележка на хартиен носител.

Съгласно чл.3 ал.8 от горецитираната наредба (Нова - ДВ, бр.111 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г., изм. - ДВ, бр. 8 от 2020 г.) - Лице, което извършва продажби на стоки или услуги чрез автомат на самообслужване с електрическо захранване, с изключение на услуги по обмяна на валута, е длъжно да регистрира и отчита всяка продажба:

1. чрез ФУВАС, като фискалният бон, регистриращ продажбата, се визуализира само на дисплей, без да се издава хартиен документ, или

2. чрез фискално устройство по чл.2 ал.2 т.2, което се вгражда в автомата, като фискалният бон, регистриращ продажбата, се издава на хартиен носител.

Съгласно чл.118 от ЗДДС -

Чл. 118. (Изм. - ДВ, бр. 23 от 2013 г., в сила от 08.03.2013 г.) (1) Всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство (фискален бон) или чрез издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (системен бон), независимо от това дали е поискан друг данъчен документ. Получателят е длъжен да получи фискалния или системния бон и да ги съхранява до напускането на обекта.

(2) Фискалните устройства и интегрираните автоматизирани системи за управление на търговската дейност задължително имат техническа възможност за установяване на дистанционна връзка, чрез която да подават данни към Националната агенция за приходите. Техническите изисквания, редът и начинът за изграждането и осъществяването на дистанционната връзка се определят с наредбата по ал. 4, като се съгласуват с Българския институт по метрология.

(3) (Доп. - ДВ, бр. 101 от 2013 г., в сила от 22.11.2013 г., изм. - ДВ, бр. 1 от 2014 г., в сила от 01.01.2014 г., доп. - ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г., изм. - ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 10.12.2019 г.) Фискалният и системният бон са хартиени документи, регистриращи продажба/доставка на стока или услуга в търговски обект, по която се плаща в брой, с чек, с ваучер, с банкова кредитна или дебитна карта или с други заместващи парите платежни средства, издадени от въведено в експлоатация фискално устройство от одобрен тип или от одобрена интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност. В случаите на продажби на стоки или услуги, които се предоставят от автомати на самообслужване с електрическо захранване и които се регистрират и отчитат чрез фискални устройства, вградени в автоматите на самообслужване, с изключение на услуги по обмяна на валута, фискалният бон, регистриращ продажбата, може да се визуализира само на дисплей, без да се издава хартиен документ по ред и начин, определени с наредбата по ал.4. В случаите на продажби на стоки или услуги чрез електронен магазин фискалният/системният бон, регистриращ продажбата, може да се генерира в електронен вид и автоматично да се предостави на електронен адрес на получателя, без да се издава хартиен документ, по ред и по начин, определени с наредбата по ал.4.

     При така установената фактическа обстановка е видно, че е налице по – благоприятен за нарушителя закон, тъй като съобразно понастоящем действащата нормативна уредба - В случаите на продажби на стоки или услуги, които се предоставят от автомати на самообслужване с електрическо захранване и които се регистрират и отчитат чрез фискални устройства, вградени в автоматите на самообслужване, с изключение на услуги по обмяна на валута, фискалният бон, регистриращ продажбата, може да се визуализира само на дисплей, без да се издава хартиен документ по ред и начин, определени с наредбата по ал.4. Настоящият случай е именно такъв, за който действащата понастоящем нормативна уредба допуска фискалния бон, регистриращ продажбата да се визуализира само на дисплей, без да се издава хартиен документ по ред и начин, определени с наредбата по ал.4.

Това обуславя отмяната на процесното НП, тъй като до влизането му в сила е последвал нов по – благоприятен закон.

     Водим от изложените съображения и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                       Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Наказателно постановление № 472257-F505554/23.10.2019 г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности” – гр. Пловдив в Централно управление на Национална агенция за приходите, с което на „НОН СТОП ГУМИ“ ООД е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 500.00 /петстотин/ лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване чрез Районен съд - Стара Загора пред Административен съд - Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните, че е изготвено.

 

                            СЪДИЯ: