Решение по дело №133/2018 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 октомври 2018 г. (в сила от 31 октомври 2019 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20187220700133
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 април 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е  № 176

 

гр. Сливен 24.10.2018 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на петнадесети октомври,  две  хиляди и осемнадесета година,  в  състав:

                   

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

при секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия адм. дело № 133/2018 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Ж.Ч.Р., с адрес *** против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане  по реда на Наредба № 2 от 21.02.2011 година за специалните изисквания за участие в одобрените схеми за национални  доплащания и за специфично подпомагане за животни  за кампания 2014 година  с изх. № 02-200-6500/990#16 от 28.12.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие", с което е отказана оторизация и плащане на заявена субсидия по схема за национални доплащания за говеда, необвързана с производството (НДЖ1) за разликата между декларираните 116 бр. животни и оторизираните 77 бр.  животни.

В жалбата се  твърди, че  административният орган се произнася втори път по искането й за подпомагане по Схема за национални доплащания за говеда, необвързана с производството (НДЖ1), като не се е съобразил със задължителните указания на съда при прилагането и тълкуването на закона. Твърди, че в качеството й на н. на В. И. Р. е в правото си  да получи  подпомагане по схема НДЖ1 и   неправилно е отказано  плащане на субсидия за 38 броя животни, тъй като е с. на регистриран животновъден обект, към референтната дата в обекта са регистрирани  и отглеждани 115 бр. животни. Счита, че  съгласно Наредба 21 от 30.06.2010 година има право да получи  национално доплащане  за броя говеда, които са регистрирани в животновъдния обект към референтна дата 28.02.2009 година.  На 20.11.2013 година била извършена административна проверка от служители на БАБХ при която се установило, че животновъдния обект, собственост на наследодателя й, към 28.02.2009 година са отглеждани общо 115 броя животни. Счита, че с оспореното уведомително писмо неправилно и незаконосъобразно се отказва оторизиране и изплащане на финансово подпомагане по схема НДЖ 1 за още 38 броя животни. От съда се иска да отмени оспорения акт като незаконосъобразен.

В съдебно заседание чрез процесуален представител поддържа жалбата. Твърди се, че жалбоподателката е в правото си да получи подпомагане за  още 38 броя животни, за което с писмени доказателства е установила, че  към референтната дата за схемата се отглеждат и са регистрирани 115 броя животни. След като  в животновъдния обект на наследодателя на оспорващата към реферетната дата 28.02.2009 година били регистрирани 115 броя животни се налагал извод, че  има правото да получи подпомагане по Схема НДЖ1 общо за 115 броя животни, а не само за  оторизираните 77 броя. Моли да се отмени акта и върне преписката за ново произнасяне.

Ответната по жалбата страна счита жалбата за неоснователна и недоказана. Чрез процесуален представител моли съда да потвърди оспорения административен акт, като правилен и  законосъобразен, издаден от компетентен орган в предписаната от закона форма и съдържащ изискуемите   по чл. 59 от АПК реквизити. Твърди, че административният орган е изпълнил вменените му задължения така, както е разпоредено съгласно чл. 35 от АПК, а именно: за изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая отново е отправил запитване до Българска агенция за безопасност на храните да даде точна и коректна информация какъв е броят животни, които като данни са подадени и би трябвало да бъдат подадени към ДФ „Земеделие“. В отговор на отправеното по надлежния ред запитване от ДФ „Земеделие“, БАБХ е потвърдило дадената информация, която е приложена и по присъединеното към настоящото производство дело.

От събраните доказателства съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване е Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане  по реда на Наредба № 2 от 21.02.2011 година за специалните изисквания за участие в одобрените схеми за национални  доплащания и за специфично подпомагане за животни  за кампания 2014 година  с изх. № 02-200-6500/990#16 от 28.12.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие", с което е отказана оторизация и плащане на заявена субсидия по схема за национални доплащания за говеда, необвързана с производството (НДЖ1) за разликата между декларираните 116 бр. животни и оторизираните 77 бр.  животни.

Производството по издаване на оспорения административен акт е започнало по подаденото от Р. заявление за подпомагане за 2014 година с входящ № 17775339 от 15.05.2014 година, регистрирано под № 20/300514/91284 от 15.05.2014 година /л.38 от адм. дело 235/2015 г /, където са посочени схеми и мерки за подпомагане по СЕПП, СПП, СНДП, НР1, НР2, СКБТ и Н2000. Приложена е таблица на използваните парцели 2014 година с вписани в нея 51 позиции и таблица за животните за кандидатстване по схеми мерки за подпомагане обвързани с производството по схема СКБТ, в която са посочени 24 броя животни. Тези 24 бр. животни са посочени в таблица за отглежданите животни 2014 година /л.49 от адм. дело 235/2015 г /.   В заявление за подпомагане 2014 от 09.06.2014 година /л.108 от адм. дело 235/2015 г / е посочена редакция на парцели/схеми/животни, като също липсва отбелязване за направено искане по схема НДЖ1. Липсва промяна и в описаните две таблици, свързани с броя, вида и идентификацията на отглежданите животни и броя на животните по схема СКБТ. В заявление за подпомагане 2014 от същата дата, със същия номер (л.127 от адм. дело 235/2015 г) има допълнена като заявена схема НДЖ1, като в таблица на лист 138 от адм. дело 235/2015 г. има вписани по НДЖ1 82 броя говеда, вписани в регистър към съответната референтна дата 28.02.2009 година и общ брой по видове, за които лицето кандидатства през текущата кампания 116 броя.

За кампания 2014 година  с изх. № 02-200-6500/990 от 30.07.2015 г. Зам. изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” издал Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане  по реда на Наредба № 2 от 21.02.2011 година за специалните изисквания за участие в одобрените схеми за национални  доплащания и за специфично подпомагане за животни, с  което отказал   оторизация  и  плащане на заявена субсидия по схема за национални доплащания за говеда, необвързана с производството (НДЖ1)  за разликата между декларираните 116  бр. животни  и  оторизираните 77 бр.  животни.

Р. подала жалба до Административен съд Сливен, по която с влязло в сила Решение № 63/19.05.2016 г. по адм.дело № 235/2015 г. на Административен съд Сливен е отменено Уведомително писмо с изх. № 02-200-6500/990 от 30.07.2015 г. на Зам. изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” и е върната преписката на административния орган с указание да установи  тези 116 бр. животни,   за които  кандидатства Р. през  текущата  кампания за 2014 година, дали са вписани в регистъра към референтната дата 28.02.2009 година.  

Във връзка с дадените от АдмС Сливен указания е изискана от Изпълнителния директор на БАБХ информация за броя говеда, отглеждани от В. И. Р., към референтната дата 28.02.2009 година. В отговор е препратено писмо, изх. № 4309-ИС от 09.07.2013 г. /лист 15/, с което главен секретар на Българската агенция по безопасност на храните е уведомил зам. изпълнителния директор на ДФ"Земеделие", че в изпратен им нарочен списък фигурира лицето Ж.Ч.Р., но на нейно име към 28.02.2009 година няма вписани животни. В същото писмо е отразено, че в Интегрираната информационна система на БАБХ е вписан като с. н. на лицето – В. И. Р. и към референтната дата 28.02.2009 г. на негово име в животновъден обект № 8987-0002 са вписани 77 животни.

 На 28.12.2017 г. е издадено обжалваното Уведомително писмо изх. № 02-200-6500/990#16 за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане  по реда на Наредба № 2 от 21.02.2011 година за специалните изисквания за участие в одобрените схеми за национални  доплащания и за специфично подпомагане за животни  за кампания 2014 година  с изх. № 02-200-6500/990#16 от 28.12.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие", с което е отказана оторизация и плащане на заявена субсидия по схема за национални доплащания за говеда, необвързана с производството (НДЖ1) за разликата между декларираните 116 бр. животни и оторизираните 77 бр.  животни. В табличен вид са посочени: броят на заявените животни за участие – 116. В графа № 7 са посочени  установените животни – 77; в графа № 10 е  конкретизиран броя  на  оторизираните  животни за изчисляване на субсидия - 77; в графа № 11 е вписан размера на плащането за животно и в последната 12 – та графа е посочен общия размер на оторизираната субсидия – 15 400 лева.  

По делото са приобщени :  Контролен лист за документална проверка  на записите в информационната система на  НВМС към референтна дата с изх. №  1852-/не се чете/ от 07.10.2014 год., издаден от  БАБХ, където  е удостоверено, че при  извършване на проверката на  20.11.2013 год.,   в животновъден обект 8987-0002   към  референтна  дата  28.02.2009 год.  има заявени 115 бр. ЕПЖ и за тях са представени и проверени съответни документи; справка за наличните  115 бр. животни в ОЕЗ към 28.02.2009 год.  с посочен вид на ИД,  номер на ИД, вид животно – говеда, порода, цвят, пол и възраст /л.169-171 от адм. дело 235/2015 г /.

От така приетата за установена фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК

Разгледана по същество се явява основателна по следните съображения:

Обжалваният акт е издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия.

Съгласно чл. 20а ЗПЗП, Изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция,  като  организира,   ръководи дейността й и я представлява. Държавният фонд "Земеделие" е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика на ЕС.  Разплащателна агенция, съгласно §1, т.13 от ДР на ЗПЗП е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки. В изпълнение на тези законови норми, с разпоредбата на чл. 10, ал. 1, т. 7  от  Устройствения правилник на ДФ „Земеделие” изрично се установява правомощие по отношение на Изпълнителния директор да взема решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция. Уведомителното писмо е подписано от за И. д. на ДФ „Земеделие“ Г. Д. в хипотезата на заместване видно от Заповед № ОЗ-РД/4615/12.12.2017 год.  

 В съответствие с чл. 168 от АПК,  съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 от АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.  

Съобразно разпоредбата на чл.170 ал.1 от АПК, административния орган трябва да установи съществуването на фактическите основания, описани в административния акт и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.

Съгласно разпоредбите на чл. 4, ал., ал. 1 и 2 от Наредбата право на подпомагане по схемата за национални доплащания за говеда, необвързана с производството, имат земеделските стопани, които към 28 февруари 2009 г. са отглеждали 10 или повече говеда и/или 10 или повече биволи, регистрирани в Системата за идентификация на животните и регистрация на животновъдните обекти на Българската агенция по безопасност на храните; помощта по схемата за национални доплащания за говеда се определя въз основа на броя на говедата и/или биволите в животновъдните обекти на земеделския стопанин, регистрирани в Системата за идентификация на животните и регистрация на животновъдните обекти към 28 февруари 2009 г. Съгласно разпоредбите на чл. 30, ал. 4, т. 3 ЗПЗП, съотв. чл. 2, ал. 1, т. 3 от Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол системата за идентификация и регистрация на животните се създава и поддържа от Българската агенция за безопасност на храните/БАБХ/. Според разпоредбата на чл. 47, ал.1, т.2 от ЗПЗП Разплащателната агенция проверява спазването на изискванията на схемите за национални доплащания, финансирани от държавния бюджет- по ред, определен с наредба на министъра на земеделието и храните и министъра на финансите, каквато в случая се явява Наредба № 21/30.06.2010 г. за реда за контрол на изискванията и схемите за национални доплащания към директните плащания. Според  чл. 9, ал.3 от Наредба № 21/30.06.2010 г., чрез извършване на административна проверка от Разплащателната агенция в СИЖРЖО/Системата за идентификация на животните и регистрация на животновъдните обекти/ към 28 февруари 2009 г. се определя броят на говедата, за които получават подпомагане кандидатите по схема НДЖ1, които кандидатстват за първи път по тази схема. Съгласно ал. 4 на чл. 9 от същата Наредба, когато кандидатът за подпомагане по схемата за национални доплащания за говеда, необвързана с производството, е заявил за подпомагане по-голям брой говеда и/или биволи от тези, които е отглеждал към 28 февруари 2009 г., плащането се определя от броя на говедата и/или биволите, които е отглеждал към тази дата, отразени в Системата за идентификация на животните и регистрация на животновъдните обекти.

Установява се от Контролен лист за документална проверка на записите в информационната система на НВМС към референтна дата с изх. № 1852-/не се чете/ от 07.10.2014 г., че при извършване на проверка на 20.11.2013 г., в процесния животновъден обект 8987-0002 към референтна дата 28.02.2009 г. има заявени 115 бр. ЕПЖ и за тях са представени и проверени съответни документи. Към горепосочения документ е приложена Справка за наличните 115 бр. животни в ОЕЗ към 28.02.2009 г. с посочен вид на ИД, номер на ИД, вид животно - говеда, порода, цвят, пол и възраст, в която справка е посочено името на с. В. И. Р.  Визираната справка съставлява извлечение от Интегрирана информационна система на БАБХ и в нея е посочено името на и. й Е. Г. Г.

Като мотив за отказ обективиран в оспореното УП е постъпило писмо с № 02-200-6500/990 от 06.12.2017 г., в което се конкретизира, че с писмо С № 4309-ИС от 09.07.2013 г. е предоставена информация до ДФ „Земеделие“ за отглежданите от В. Р. животни към референтната дата, а именно, че  към референтната дата 28.02.2009 г. на негово име в животновъден обект № 8987-0002 са вписани 77 бр. ЕПЖ.

Тези два документа, издадени от БАБХ са официални документи и са приети като писмени доказателства, които не са оспорени по предвидения от закона ред.

Съгласно чл. 4, ал. 4 във връзка с ал. 1 от Наредба № 2 от 21.02.2011 г. за специалните изисквания за участие в одобрените схеми за национални доплащания и за специфично подпомагане, наследниците на починалия земеделски стопанин встъпват в правата на наследодателя си и същите не разполагат с възможност да променят установения брой животни към референтна дата 28.02.2009г. Следователно административният орган издал уведомителното писмо не е установил в хода на административното производство точния брой заявени от наследодателя животни към референтна дата 28.02.2009г., предвид данните от гореописания контролен лист и Справка, издадени от БАБХ. 

Следователно в събраните в хода на съдебното дирене доказателства са налице данни за наличието на противоречива информация в двете писма, издадени от един и същ орган - БАБХ на 09.07.2013 г. и на 07.10.2014 г., относно броя на заявените от наследодателя на жалбоподателката животни към референтната дата 28.02.2009 година. В правомощията на административния орган е да прецени относимостта на тези доказателства към подаденото заявление, тяхното значение за произнасянето му, поради което съдът не следва да встъпва в правомощията на административния орган за вземане на решения в условията на оперативна самостоятелност и да се произнася от негово име по въпроси от неговата компетентност.

Поради горното, съдът счита, че уведомителното писмо следва да бъде отменено за неоторизирането на суми по НДЖ1 за 38 бр. животни.

Преписката следва да се изпрати на изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" за ново произнасяне,  съобразено  с  мотивите на  съда  по прилагане на  относимите материално правни и  процесуално правни норми, като определи и подходящ за това срок по реда на чл. 174 от АПК.

 Предвид изхода на делото,  в полза на  жалбоподателката следва да се присъдят направените по делото разноски в размер на 76 лева за заплатена от лицето държавна такса и 400 лева разноски за  адвокатско възнаграждение съгласно  чл.143  ал.1 от АПК.

Във връзка с гореизложеното на основание чл.172, ал.2, във връзка с чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд - Сливен 

                                                  

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане  по реда на Наредба № 2 от 21.02.2011 година за специалните изисквания за участие в одобрените схеми за национални  доплащания и за специфично подпомагане за животни  за кампания 2014 година  с изх. № 02-200-6500/990#16 от 28.12.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие", с което е отказана оторизация и плащане на заявена субсидия по схема за национални доплащания за говеда, необвързана с производството (НДЖ1) за разликата между декларираните 116 бр. животни и оторизираните 77 бр.  животни.

ИЗПРАЩА преписката на изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" за ново произнасяне, съобразно дадените от съда указания в мотивите на настоящото решение в срок от 1 /един/ месец  от влизането му в сила.

ОСЪЖДА Изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие"  да заплати на  Ж.Ч.Р., с адрес *** с ЕГН ********** сумата общо в размер на 476 /четиристотин седемдесет и шест/ лева направени по делото  разноски, от която 76 лева  за  заплатена държавна такса  и  400 лева  разноски за  адвокатско възнаграждение. 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд на РБ.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :