Решение по дело №374/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 201
Дата: 19 юли 2023 г. (в сила от 19 юли 2023 г.)
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20237200700374
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

201

 

гр. Русе, 19.07.2023 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, VІІІ състав, в публично заседание на осемнадесети юли през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

СЪДИЯ: РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

 

при секретаря       ЦВЕТЕЛИНА ДИМИТРОВА     като разгледа докладваното от съдия          БАСАРБОЛИЕВА адм. дело 374 по описа за 2023 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) във вр. чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Р.А.И. ***, представляван от адв. И.Д., против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № 23-1882-000054/31.05.2023 г. на началник сектор в Първо РУ при ОДМВР – Русе, с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл. 171, т. 2а, буква „б“ от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 8 месеца. Наведени са доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед досежно определения срок на мярката. Претендира се отмяната на заповедта в цялост, а в условията на алтернативност – изменение на заповедта като срокът на ПАМ бъде определен на предвидения в закона минимум от шест месеца. Претендират се разноски.

Ответникът –  Началник сектор в Първо РУ при ОДМВР – Русе, чрез процесуалния си представител – главен юрисконсулт Г.Д., оспорва жалбата. Претендира присъждане на разноски за юрисконсулт в размер на 240 лева, съгласно представен списък /л.18 от делото/.  

Административният съд, като обсъди доказателствата по делото и доводите и възраженията на страните, и като извърши цялостна проверка на оспорената заповед във връзка с правомощията си по чл. 168 от АПК, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Оспорената заповед е връчена на нейния адресат на 02.06.2023 г., видно от отбелязването в разписката в самата заповед /л.1 от преписката, гръб/, а жалбата против същата е подадена на 14.06.2023 г. чрез административния орган. Жалбата е допустима като подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК и от надлежна страна – адресат на оспорената заповед, имаща право и интерес от оспорване.

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.

С оспорената по делото Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № 23-1882-000054/31.05.2023 г., издадена от  началник сектор в Първо РУ при ОДМВР – Русе, спрямо жалбоподателя Р.А.И. *** е приложена ПАМ по  чл. 171, т. 2А, б. „б от ЗДвП  - „прекратяване регистрацията на ППС“ за срок от 8 месеца.  

Разпоредбата на чл.171 от ЗДвП предвижда за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения да се прилагат различни по вид принудителни административни мерки. Процесната ПАМ е постановена на основание чл.171, т.2А, б.“б“ от закона. Цитираната норма разписва прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство /ППС/ на собственик, който управлява моторно превозно средство  с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година.

Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП  принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, , 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

  На основание Заповед №8121з-1632 от 02.12.2021 г. на Министъра на вътрешните работи и в съответствие с нормата на чл.172, ал.1 от ЗДвП,   със Заповед № 336з-3170/31.12.2021 г. ВПД директорът на ОД на МВР-Русе е  оправомощил длъжностни лица, които да прилагат с мотивирана заповед ПАМ по ЗДвП, между които по т.3 и началниците на сектор/група „Охранителна полиция“ към РУ при ОДМВР-Русе /л.27 от делото/. От представената справка  от 10.07.2023 г. на началник сектор КАПОЧР при ОД на МВР-Русе /л.29 от делото/ се установява, че към датата на издаване на процесната заповед - 31.05.2023 г. авторът й - гл.инспектор Я.Т. Г. е заемал длъжността „началник сектор „Охранителна полиция“ към Първо РУ-Русе при ОД на МВР-Русе“.  Изводът е, че оспорената заповед е издадена в условията на делегирана компетентност – разписана е законова възможност за делегиране и е налице нарочен писмен акт на ръководител на служба за контрол по ЗДвП, с който изрично се възлага съответното правомощие на органа-издател на индивидуалния административен акт.

Заповедта е издадена в предвидената от закона писмена форма и съдържа фактически и правни основания за издаването й.  

В конкретния случай оспорващият е собственик на МПС и е управлявал същото след употреба на алкохол с концентрация в кръвта над 0,5 на хиляда, установена по надлежния ред – с техническо средство „Алкотест дрегер 7510“. Конкретните факти, изпълващи  хипотезата за прилагане на процесната ПАМ, не се оспорват от жалбоподателя, а те са и установени със съставения от контролните органи АУАН от 30.05.2023 г. /л.2 от преписката/, който съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП се ползва с доказателствена сила до доказване на противното. Налице са материалните предпоставки за прилагане на ПАМ на основание чл.171, т.2а, б.“б“  от ЗДвП.

Наведените доводи в жалбата се отнасят до определената продължителност на ПАМ. В тази връзка следва да се отбележи, че в нормата на чл. 171, т. 2а, б. "б" ЗДвП е предвиден срок за прилагане на ПАМ от 6 /шест/ месеца до една година. Срокът на конкретната мярка се определя от органа при условията на оперативна самостоятелност в рамките на този, предвиден в закона. Продължителността му следва да бъде обоснована, като се държи сметка за специфичните за случая факти и обстоятелства.  

В конкретния случай е приложена ПАМ за срок от осем месеца т.е. за срок, надхвърлящ минимума, посочен в ЗДвП, но при пълна липса на мотиви за определената продължителност. При отсъствието на каквито и да е  съображения, свързани с конкретния субект и конкретната фактическа обстановка, при която е установено нарушението, явяващо се основание за прилагане на ПАМ, не може да се приеме, че срокът на мярката е законосъобразно определен. Липсващите мотиви не могат да бъдат заместени от съда. Неизлагането на конкретни съображения от органа от една страна е нарушение на изискването за формата на индивидуалния административен акт, а от друга страна препятства правото на защита на жалбоподателя. Съдът намира, че в конкретната хипотеза допуснатото нарушение не е основание за отмяна на оспорената заповед в цялост, тъй като са налице елементите от фактическия състав за прилагане на ПАМ, а в законовата норма е предвиден минимум на срока й. При липсата на мотиви за продължителност на срока над възможния по закон минимум от 6 месеца, то определеният със заповедта срок от осем месеца следва да бъде редуциран до него. В този смисъл оспорената заповед следва да бъде изменена от съда досежно срока на ПАМ.

За пълнота на изложението и независимо от направените по-горе изводи, съдът намира за неоснователни доводите, изложени в жалбата.

Обстоятелството, че прекратената регистрация е по отношение на МПС, притежавано в режим на съпружеска имуществена общност между жалбоподателя и Таня Узунова /удостоверение да сключен граждански брак  от 05.05.1991 г. на л.22 от делото/ не води до отпадане на материалноправното основание за издаване на заповедта, респ. до нарушаване на принципа за съразмерност по чл. 6 от АПК. Законодателят приема, че ПАМ ще бъде осъществена чрез забрана за ползване на вещта, без да придава значение на това съсобствена ли е тази вещ или не и осъществил ли е другият съпритежател визираното в чл. 171, т. 2а, б. "б" от ЗДвП неправомерно поведение. Ирелевантно за преценка на законосъобразността на мярката е и обстоятелството, че с прилагането й се препятства обгрижването на родител на оспорващия, който е инвалид и трудноподвижен /ЕР на ТЕЛК за общи заболявания на МБАЛ-Русе на А. И., л.25 от делото/. При необходимост  превозването на третото лице не е единствено възможно да става с посоченото в заповедта МПС. Евентуалните неудобства в ежедневието на семейството/домакинството на оспорващия не са правнозначими по отношение материалната законосъобразност на мярката и нейната цел. В този смисъл е без всякакво значение и това, че за срока на ПАМ от ползването на автомобила ще бъде лишена и дъщерята на оспорващия – А. Р. И., която е правоспособен водач /свидетелство за управление на МПС на л.19 от делото и удостоверение за раждане от *** *** на л.21 от делото/. В допълнение следва да бъде съобразена, че  по арг. от чл. 26, ал. 2 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК жалбоподателят не може да предявява чужди права пред съд и да иска отмяна на заповедта, релевирайки доводи за нарушено право на другия съсобственик на МПС или трети лица.

При изхода на делото – изменение на заповедта досежно срока на приложената ПАМ, на основание чл. 143, ал. 1 и ал. 3 от АПК на двете страни се следват разноски съобразно уважената/отхвърлената част от жалбата. Жалбоподателят е направил разноски за държавна такса – 10 лв. / л.11 и л.12 от делото/. Освен това е заплатил в брой  300 лв. – адвокатски хонорар, съгласно договор за правна защита и съдействие /л.5 от делото/.  Така общо разноските му възлизат на 310.00 лева. Предвид изхода на делото – частично уважаване на жалбата, същият има право на 1/4 от тях, а именно 77.50 лв. От своя страна ответникът е поискал присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Съдът намира, че възнаграждението за юрисконсулт следва да бъде определено в размер на 120 лева на основание  чл. 37 от ЗПП вр. чл. 24, изр. първо от НЗПП. От така определеното възнаграждение на ответната страна, съобразно изхода на делото, се дължи 3/4 части или 90 лв. По компенсация жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на  ОД на МВР – Русе, като юридическото лице, в чиято структура се намира ответният административен орган, сумата от 12.50 лв. - разноски по делото.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Русе,

 

Р Е Ш И :

 

ИЗМЕНЯ по жалба на Р.А.И. *** Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № 23-1882-000054/31.05.2023 г. на Началник сектор в Първо РУ при ОДМВР – Русе, с която на Р.А.И. ***,  е наложена ПАМ по чл. 171, т. 2а, буква „б“ от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 8 месеца, като намалява срока на прилагане на ПАМ на 6 (шест) месеца.

ОСЪЖДА Р.А.И. ***, ЕГН **********, да заплати на Областна дирекция на МВР –  Русе  сумата от 12.50 лева - разноски по делото по компенсация.

Решението е окончателно на осн.чл.172, ал.5 от ЗДвП.

 

 

                                                                              Съдия: