Решение по дело №342/2013 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 2282
Дата: 15 август 2013 г. (в сила от 26 ноември 2013 г.)
Съдия: Светлана Николова Неделева
Дело: 20135330200342
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 януари 2013 г.

Съдържание на акта Свали акта

   

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер    2282                                   15.08.2013г.                                  град Пловдив

 

                              В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД           ХХІІІ       наказателен        състав

На            тринадесети            март           две хиляди и тринадесета година

В публично съдебно заседание в следния състав:

 

                                                  Председател: СВЕТЛАНА НЕДЕЛЕВА

 

Секретар: Натя Точева 

 

Като разгледа докладваното от съдията

НАХ дело номер 342  по описа за  2013г.

 

 

                                              Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № К-030113 от 16.10.2012г., издадено от Т. Д. Д. - Директор на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и                     Стара Загора със седалище Пловдив, упълномощен със Заповед                               № 940/04.10.2011г. на Председателя на Комисията за защита на потребителите, с което на основание чл. 198 от Закона за защита на потребителите е наложена на КЕРАМИК ГРУП” ЕООД, ЕИК ********* ,  със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив бул. България № 125, представлявано от управителя Р. М. С., ЕГН: **********, имуществена санкция в размер на 300 /триста/ лева за нарушение                   на чл. 9 ал. 1 във връзка с чл. 9 ал. 2 от Закона за защита на потребителите.

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд –               гр. Пловдив в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, по реда на глава дванадесета от АПК.

 

 

                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

СЕКРЕТАР: НТ

 

 

 

МОТИВИ:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № К-030113 от 16.10.2012г., издадено от Т. Д. Д. - Директор на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и                     Стара Загора със седалище Пловдив, упълномощен със Заповед                               № 940/04.10.2011г. на Председателя на Комисията за защита на потребителите, с което на основание чл. 198 от Закона за защита на потребителите е наложена на КЕРАМИК ГРУП” ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. България № 125, представлявано от управителя Р. М. С., ЕГН: **********, имуществена санкция в размер на 300 /триста/ лева за нарушение                   на чл. 9 ал. 1 във връзка с чл. 9 ал. 2 от Закона за защита на потребителите.

          Жалбоподателят – „КЕРАМИК ГРУП” ЕООД гр. Пловдив, чрез управителя Р С, претендира отмяна на наказателното постановление, формулирайки оплакване за незаконосъобразност на същото. В съдебно заседание, редовно призовано, дружеството-жалбодател се представлява от юрисконсулт В.К., който поддържа жалбата и настоява за уважаването й по подробно изложените с нея съображения.

          Въззиваемата страна – Комисия за защита на потребителите Регионална дирекция - Пловдив /КЗП РД - Пловдив/, редовно призована, чрез процесуалния си представител - адвокат В.К., застъпва становище за неоснователност на жалбата, съответно пледира издаденото наказателно постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

          Съдът след преценка на събраните по делото доказателства намира,  че жалбата е процесуално ДОПУСТИМА - подадена от лице с правен интерес в срока по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН, а разгледана по същество и ОСНОВАТЕЛНА.

          С атакуваното  наказателно постановление /НП/, издадено въз основа на съставен от С.А.А.-К. – мл. инспектор към КЗП РД - Пловдив, акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № К-030113 от 09.08.2012г., административнонаказателната отговорност на„КЕРАМИК ГРУП”   ЕООД гр. Пловдив е ангажирана за нарушение на чл. 9 ал. 1 във връзка с чл. 9 ал. 2 от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ за това, че: При направена на 13.07.2012г. проверка в магазин - търговски център „А”, находящ се в гр. ПЛОВДИВ, бул. БЪЛГАРИЯ № 125, започнала в 09:49 часа и извършена по повод безопасността на оборудване за почивка, предлагано в търговския обект, с констативен протокол № К-130093 от 13.07.2012г. се констатирало следното: Стоките, предлагани за продажба на потребителите имали обявени цени в български лева с включен ДДС. От оборудването за почивка само пластмасовите столове PVC “Римини” с цена 10.90 лв., масички за шезлонги с цена 10.90 лв. и плажните чадъри имали етикети с информация за производител, вносител, вид на артикула, съществени характеристики. В обекта имало работещ касов апарат, от който се издавали касови бонове при продажби. Установило се, че  без етикети на български език със задължителна информация за производител, вносител            /за стоката от внос/ и съществени характеристики били следните стоки:

           -    7 броя шезлонги PVC плажен със специална цена 48.49 лв. с етикет на латиница: Siesta, Aqua;

           -  23 броя пластмасови столове със стикер, изписан на латиница: Siesta, баркод 8697443551002006 SAMBA, бял цвят, с цена 7.89 лв.;

          -  42 броя столове  в зелен цвят с етикет на латиница: MARQUEE, баркод 9006218129138, цена 11.90 лв.;

          -  26 броя зелени пластмасови столове, с цена 11.90 лв., с етикет на латиница: SIESTA, GARDENFURNITURE;

          -   8 броя столове PVC classic, с цена 22.90 лв., с етикет на латиница  SIESTA;

          -   20 броя столове PVC modern, с цена 24.90 лв.;

          -   30 броя табуретки, с цена 4.50 лв., със син етикет за вида на стоката, цената и размера 38х38х45 см, но без информация за производител/вносител;

          -  Градинска люлка, с цена 49 лв., с етикет на латиница;

          -  Градинска пейка, с цена 85 лв.

Като писмени доказателства по делото са приобщени, представените с  административнонаказателната преписка такива – оригинали на Известие за доставяне на НП, Разписка за връчване на АУАН, Възражение вх.                             № П-03-2533/10.08.2012г. от управителя на  „КЕРАМИК ГРУП”  ЕООД срещу АУАН, Констативен протокол /КП/ № К-130093/13.07.2012г., ведно с приложен служебен бон от 13.07.2012г. от ЕКАФП на „КЕРАМИК ГРУП”  ЕООД и етикет на латиница “Siesta-Garden Furniture”, Протокол за проверка на документи /ППД/ № К-48722/02.08.2012г. и ППД № К-48727/09.08.2012г. към КП, Пълномощно на В А Г-Д от управителя на  „КЕРАМИК ГРУП”  ЕООД; заверени копия на: Удостоверение                № 20120622093918/22.06.2012г. за актуално състояние на „К Г” ЕООД, Митническа декларация № 12BG003000Н0109091/28.06.2012г.                    за внос на пластмасови мебели от Турция с износител  „И П С В Т” - Истанбул,  Търговска фактура № 061104/27.06.2012г. за продажба на пластмасоми мебели, издадена от „И П С В Т” - Истанбул, Решение № 9001/31.10.1995г. на ПОС за вписване в търговски регистър на “А ООД, Решение № 6406/05.11.2002г.  на ПОС за промяна на фирмата на дружеството от „АЛАТИ” ЕООД на „КЕРАМИК ГРУП”” ЕООД, Пълномощно на В А Г-Д от управителя на „КЕРАМИК ГРУП”” ЕООД; Заповед № 1147 ЛС/30.09.11г. и                         Заповед  № 940 04.10.11г. на Председателя на КЗП, касаещи материалната компетентност съответно на актосъставителя и административнонаказващия орган.

  В качеството на свидетел в съдебното производство е разпитан актосъставителят С.А.А.-К..

 Свид. А.-К. заявява, че на 13.07.2012г. се извършила проверка на търговски център „АЛАТИ” в гр. Пловдив. Проверката започнала в 09.49 часа и била по повод безопасността на оборудването за почивка, предлагано в търговския обект. Констатирало се, че предлаганите за продажба стоки били с обявени цени в български лева с ДДС, като от оборудването за почивка пластмасовите столове PVC “Римини”, масичките за шезлонги и плажните чадъри имали етикети с информация за производител, вносител, вид на артикула и съществени характеристики.                На стоките, подробно описани в констативния протокол, нямало етикети на български език, поради което липсвала задължителната информация на български език за производител, вносител и съществени характеристики. За това нарушение на чл. 9  ал.  1 от ЗЗП срещу търговеца  „КЕРАМИК ГРУП” ЕООД - Пловдив бил съставен АУАН в офиса на КЗП РД  - Пловдив.

           Съдът кредитира свидетелските показания на актосъставителя и допълващите ги писмените доказателства, като въз основа на тази  доказателствена съвкупност приема за установено от фактическа страна следното:

          На 13.07.2012г. в 09.49часа свид. С.А.А.-К. – мл. инспектор в КЗП РД - Пловдив, съвместно с колежката си Л С Б – сътрудник в КЗП РД- Пловдив, започнала в търговски център „АЛАТИ”, находящ се в гр. ПЛОВДИВ, бул. БЪЛГАРИЯ № 125 и стопанисван от „„КЕРАМИК ГРУП”” ЕООД - гр. Пловдив, проверка по повод безопасността на предлаганото в търговския обект оборудване за почивка. Констатирали, че в магазинът е в работен режим с поставена на входната врата табела с работното време, фирмата, седалището й, лицето отговорно за обекта; има работещ касов апарат, от който се издават фискални бонове при продажба и търговецът поддържа регистър на предявените рекламации, започнат от 04.05.2012г., а изложените за продажба в магазина видове стоки, използвани като оборудване за почивка, били: пластмасови столове и маси, шезлонги, чадъри, градинска люлка, градинска пейка, градински столове, декоративни огради, маси за шезлонги, градинска шатра, като всички имали обявени цени в български лева с включен ДДС,  обозначени с поставени пред съответните артикули табели, но част от вносните стоки нямали етикети на български език със задължителна информация за произхода на стоката – нейния производител и вносител, а именно:

           -    7 броя шезлонги PVC плажен със специална цена 48.49 лв. с етикет на латиница: Siesta, Aqua;

           -  23 броя пластмасови столове със стикер, изписан на латиница: Siesta, баркод 8697443551002006 SAMBA, бял цвят, с цена 7.89 лв.;

          -  42 броя столове  в зелен цвят с етикет на латиница: MARQUEE, баркод 9006218129138, цена 11.90 лв.;

          -  26 броя зелени пластмасови столове, с цена 11.90 лв., с етикет на латиница: SIESTA, GARDENFURNITURE;

          -   8 броя столове PVC classic, с цена 22.90 лв., с етикет на латиница  SIESTA;

          -   20 броя столове PVC modern, с цена 24.90 лв.;

          -   30 броя табуретки, с цена 4.50 лв., със син етикет за вида на стоката, цената и размера 38х38х45 см, но без информация за производител и носител;

          -  Градинска люлка, с цена 49 лв., с етикет на латиница;

          Другите вносни стоки - пластмасови столове PVC “Римини” с цена 10.90, масички за шезлонги и плажни чадъри, имали етикети с информация за производител и вносител на български език, а именно за столовете и масичките  - произведено в Италия ЕС, вносител „КЕРАМИК ГРУП”  ЕООД;            за чадърите - произведено в Китай, вносител “Е Т Б” ЕООД.                

          От останалите стоки артикулът  Градинска пейка с цена 85 лв. нямал етикет съгласно чл. 9 ал. 2 от ЗЗП.

          При проверката за контролните органи не възникнали основателни съмнения относно безопасността на стоките и на вложените в тях материали.

          Така направените от тях констатации проверяващите отразили в                КП № К-130093/13.07.2012г., екземпляр от който връчили срещу подпис на присъствалия при проверката представител на търговеца -  Й Д. Б, управител на обекта, като със същия протокол издали писмено нареждане на 02.08.2012г. управителят или упълномощено от него  лице да се яви и да представи в  КЗП - РД Пловдив документи - фактури, митнически декларации, за произход на стоките, описани КП. Към протокола приложили служебен бон от ЕКАФП на ТЦ „А” и етикет на латиница “Siesta-Garden Furniture” за табуретка с размери 38х38х45 см.

          В изпълнение на нареждането от 13.07.2012г. на 02.08.2012г. в офиса на КЗП РД - Пловдив се явила В А Г-Д – представител на  „КЕРАМИК ГРУП”  ЕООД, която предоставила пълномощно и заверени копия на: Удостоверение №20120622093918/22.06.2012г. за актуално състояние на„КЕРАМИК ГРУП”  ЕООД, Решение № 9001/31.10.1995г. на ПОС за вписване в ТР на “Алати ООД, Решение № 6406/05.11.2002г. на ПОС за промяна фирмата на дружеството от  „АЛАТИ” ЕООД на  „КЕРАМИК ГРУП”  ЕООД, Митническа декларация № 12BG003000Н0109091/28.06.2012г.                    за внос на пластмасови мебели от Турция с износител  „И П С В Т” - Истанбул,  Търговска фактура № 061104/27.06.2012г. за продажба на пластмасоми мебели, издадена от „И П С В Т” – Истанбул. Със съставен от свид. А.-К. в тази                връзка ППД № К-48722/02.08.2012г. било указано на 09.08.2012г. в КЗП                             РД - Пловдив да се яви за приключване на проверката управителят на  „КЕРАМИК ГРУП”  ЕООД или упълномощено от него лице, имащо представителната власт да подписва АУАН.

         На 09.08.2012г. в КЗП РД - Пловдив се явил отново пълномощникът В А Г-Д, представяйки надлежно пълномощно, описано в изготвен от свид. А.-К. ППД                        № К-48727 от тази дата, с който били дадени предписания за поставяне етикети на български език със задължителни реквизити:  производител и вносител, на изброените в КП № К-130093/13.07.2012г. стоки.

С оглед резултата от проверката, документирана с Констативния протокол № К-130093/13.07.2012г., в присъствието на упълномощеното лице В А Г-Д, както и на Л С Б (свидетел при установяване на нарушението) и П И М (свидетел при съставянето на акта), свид. А.-К. съставила против  „КЕРАМИК ГРУП”  ЕООД АУАН К-030113/09.08.2012г. за нарушение на чл. 9 ал. 2 във връзка с ал. 1 от ЗЗП, предявен и връчен на същата дата на пълномощника В Г-Д.

         В срока по чл. 44 ал. 1 от ЗАНН управителят на  „КЕРАМИК ГРУП”  ЕООД депозирал срещу АУАН  Възражение вх. № П-03-2533/10.08.2012г., с което посочил, че макар формално да са осъществени признаците на административно нарушение по ЗЗП, деянието следва да счете за маловажен случай, защото: информация за производител и вносител е липсвала в етикетите на малка част от предлаганите в магазина стоки /пластмасови мебели/; веднага след извършената на 13.07.2012г. проверка всички пропуски в етикетирането са били отстранени; предлагането на описаните стоки с обявена по установения начин информация не е довело до съществено увреждане или застрашаване правата и законните интереси на потребителите; видно от съставения при проверката протокол описаните стоки са били с етикети, съдържащи основната и съществена част от изискуемата по закон информация – вид, марка, материал, цвят и цена на стоката,  която информация е в значителна степен достатъчна за формиране мнението и избора на клиентите; за краткото време, през което описаните стоки са били изложени за продан с етикети без отразен производител/вносител, не са получавани каквито и да е сигнали и оплаквания от клиенти, касаещи тези стоки и самото обстоятелство, че липсата на информация в етикетите е установена при рутинна проверка, а не след подаден сигнал от потребителите, показва, че не са настъпили никакви други вредни последици от деянието; наред с това нарушението е първо по ред и по-голяма част от предлаганите в магазина стоки за почивка – пластмасови столове, масички за шезлонги, плажни чъдъри и т.н., са имали етикети, съдържащи всички установени от закона характеристики и реквизити, което сочи, че допуснатият пропуск в информацията на етикетите е инцидентен, като е отстранен своевременно без да са настъпили каквито и да е вредни последици за потребителите и при проверката не са възникнали никакви съмнения относно безопасността на стоките и вложените в тях материали.

Независимо от горното, въз основа на съставения АУАН директорът на КЗП РД - Пловдив издал процесното наказателно постановление                        № К-030113/16.10.2012г., връчено на 17.12.2012г., с което на основание             чл. 198 от ЗЗП наложил на  „КЕРАМИК ГРУП”  ЕООД имуществена санкция в размер на 300 / лева за нарушение  на чл. 9 ал. 1 във връзка с чл. 9 ал. 2 от ЗЗП.

Така очертаните от доказателствата по фактически положения обаче налагат за настоящата инстанция категоричен извод за незаконосъобразност на обжалваното НП.

Преди всичко основателно е оплакването за допуснати при съставянето на АУАН и издаването на НП съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до ограничаване правото на защита на привлеченото към отговорност лице.

В отклонение от императивните изисквания на чл. 42 т.  и т. 4 и чл. 57           ал. 1 т. 5 от ЗАНН, АУАН и НП са лишени от ясно, пълно и еднозначно описание на твърдяното административно нарушение и обстоятелства, при които е осъществено. От една страна се посочва, че сред предлаганото за продажба в обекта оборудване за почивка етикети /на български език/ с информация за производител, вносител /според НП също вид на артикула и съществени характеристики/ имали само пластмасовите столове PVC “Римини” с цена 10.90, масичките за шезлонги и плажните чадъри /което не съответства на отразеното в КП, доколкото с него не са констатирани нередности относно етикетирането и на други проверени стоки с такова предназначение, а именно пластмасови маси, шезлонги, градински столове, декоративни огради, градинска шатра, и от съдържанието на протокола може да се заключи, че последните, както и градинската пейка, не са стоки от внос, респ. в КП изключението е упоменато като такова за вносните стоки/,  а без етикети на български език със задължителна информация за производител, вносител - за стоките от внос, /според НП и без информация за съществени характеристики/ били изброените в девет пункта стоки, като от друга страна, част от последните са индивидуализирани чрез информацията от поставени на тях етикетите, вкл. с данни на български език за цвят, вид на стоката, размери и цена, като не е конкретизирано и кои са стоките от внос, респ. тези, за които в етикета на български език е дължима и информация за вносител, а според чл. 3 ал. 2 от Наредбата за изискванията за етикетиране на нехранителни стоки, етикетът на такива стоки следва задължително да съдържа данни за: производител, вносител, ако стоката е от внос (наименование, търговска марка), наименование на стоката, контролен номер, в случай че има такъв, или друг идентификационен номер, цена.  Същевременно разпоредбата на чл. 9 ал. 1 от ЗЗП разписва задължението на търговеца да предлага за продажба стоки с етикети на български език или и на български език /с изключение на случаите, когато информацията по ал. 2 може да бъде предоставена чрез използването на широко разпространени символи, като пиктограми и други знаци, които са лесно разбираеми за потребителите, или чрез използването на наименования за произход на стоките, които са общоизвестни/, а вече досежно необходимото съдържанието на последните препраща към чл. 9  ал. 2 от ЗЗП, указваща, че етикетът задължително съдържа информация за производителя и вносителя, ако стоката е от внос, за вида на стоката, нейните съществени характеристики, срока на годност и условията на съхраняването й и, ако е необходимо, указания за употреба. Т.е, когато тази информацията не може да бъде или обективно не е предоставена на потребителя по предвидения в цитираното изключение способ и стоката изобщо няма етикет на български език, това ще съставлява нарушение на  чл. 9 ал. 1 от ЗЗП, докато в случай, че има поставен етикет на                     български език, но с непълно съдържание съгласно чл. 9 ал. 2 от ЗЗП /каквото отбелязване прочее е направено в КП за градинската пейка с цена 85 лв, само че без да се конкретизира защо етикетът й не съответства                       на последната разпоредба/, ще се касае за нарушение на чл. 9 ал. 1 вр. с ал. 2 от ЗЗП. /В този смисъл и Решение № 2188/19.10.2012г. по к.н.а.х.д.                           № 2300/2012г. по описа на Административен съд гр. Пловдив/. Затова                     в случая на практика остава неясно за какво точно деяние е санкционирано дружеството-жалбоподател – предлагане за продажба на стоки, на които въобще не са поставени етикети на български език /в каквато насока са част от формулировката на противоречивото словесно описание на нарушението в АУАН и НП и указанията, дадени с ППД № К-48727/09.08.2012г., показанията на актосъставителя и тезата на процесуалния представител на въззиваемата страна/ или предлагане за продажба на стоки, снабдени с етикети на български език, но без необходимото нормативно установено съдържание на същите /към което навеждат дадената от актосъставителя и наказващия орган цифрова правна квалификация на деянието -  в АУАН по чл. 9 ал. 2 вр. ал. 1 от ЗЗП, в НП по чл. 9 ал. 1 вр. ал. 2 от ЗЗП; описанието относно етикетировката на градинската пейка в КП; възражението на търговеца срещу АУАН; изложените в АУАН и НП фактически обстоятелства за етикетите на някои от стоките, дори самото описание на липсващата информация на български език, свеждаща се според АУАН и КП до данните за произход - производител, вносител /за стоката от внос/, като следва да се отбележи и, че едва в НП и показанията на актосъставителя се допълва да са липсвали данни за съществените характеристики на стоките /и то без да се уточнява кои са тези характеристики, при все, че липсва легално определение за “съществени характеристики” на стоката/; а към извод, че е имало поставени етикети на  български език /поне върху част от стоките/ навежда и фактът, че в КП, АУАН и НП не се сочи информация за вида на стоката и условията на съхраняването й (и евентуално  указания за нейната употреба) да са били предоставени на потребителите чрез широко разпространени символи /въпреки, че например иззетият при проверката стикер, прикрепен към КП съдържа точно представена по този начин информация/.

 Предвид горното, от една страна  АУАН и НП са лишени от коректно описание и разграничение на стоките снабдени с етикет на български език от тези, имащи етикети на български език, но с непълно съдържание, респ. на липсващите във всеки от тях реквизити, а от друга страна актосъставителят и наказващият орган не са изпълнили задължението си да изследват и обсъдят въпроса дали етикетите на чужд език върху предлаганите на потребителите стоки не са били с поставени широко разпространени символи и общоизвестни наименования за произход,  в резултат на което изложеното в акта и наказателното постановление твърдение за нарушение на чл. 9 от ЗЗП не може да бъде безспорно, понеже контролните органи не са извършат проверка на релевантните обстоятелства в пълен обем, съответно обжалваното НП е постановено при неизяснена фактическа обстановка /в същата насока и Решение по к.н.а.х.д. № 817/2011г. по описа на Административен съд гр. Пловдив/. Допълнително неизяснено е останало дали към момета на проверката в търговския обект е имало надлежно етикетирани /вкл. с етикети на български език/ стоки от вида на изброените в АУАН и НП /с което всъщност би била предоставена от търговеца на потребителя преди придобиването на отделната неетикетирана или с непълен етикет стока от този вид информацията съгласно чл. 4 ал. 1 от ЗЗП/, позволяваща му да направи своя избор, а и какъв изобщо е делът на стоките без надлежна етикетировка спрямо цялото предлагано за продажба в обекта количество оборудване за почивка, които обстоятелства се явяват относими към дължимата от наказващия орган внимателна преценка налице ли са предпоставките за претендираното с възражението на търговеца приложение на чл. 28 от ЗАНН. Прочее, напълно непонятно от съдържанието на АУАН и НП остава и защо като субект на административно-наказателната отговорност е определено дружеството-жалбоподател, тъй като по никакъв начин не описано какво изобщо е отношението на последното към проверения ТЦ „А” и предлаганите за продажба в него стоки.

         Освен това, в разрез с правилата на чл. 42 т. 3 и  чл. 57 ал. 1 т. 5 от ЗАНН, като в съставения АУАН,  така и в издаденото въз основа на него НП, не е посочена конкретна дата /време/ на извършване на нарушението. Визирана е само датата на проверката в обекта, която би могла да се приеме за съвпадаща с тази  на установяване на нарушението и нарушителя /макар всъщност проверката по документи да е приключила на 09.08.2012г./, само че за санкционираното лице остава неясно съвпада ли тя с датата на извършване на нарушението, с което също е ограничена възможността му да организира защитата си в пълен обем, доколкото е поставено в невъзможност да разбере за деяние /деяния/ извършено /извършени/ на коя дата се ангажира отговорността му, а датата на извършване на нарушението е не само основен индивидуализиращ белег на всяко нарушение и задължителен реквизит на АУАН и НП, но също от пряко значение с оглед проверката относно спазването на уредените в чл. 34 ал. 1 от ЗАНН преклузивни срокове за образуване на административнонаказателното производство. Действително съставът на административното нарушение с фигуриращата в АУАН и НП квалификация се осъществява чрез противоправно бездействие на търговеца, което в случая се сочи да е траяло и към момента на проверката, но действията по етикетиране на изброените в АУАН и НП стоки /които очевидно не се доставени и изложени за продажба в обекта едновременно, като показателни за това са и представените от търговеца в хода на проверката документи/ е следвало да бъдат извършени в конкретен момент от търговската му дейност, т.е. нарушението досежно всяка от тези групи стоки е реализирано на определена предхождаща проверката дата, която именно е следвало да бъде установена от контролните органи /включително чрез обстойно изследване счетоводната документация на търговеца/, съответно упомената като дата /време/ на извършване на нарушението в АУАН и НП /все в същия смисъл са  Решение № 977/14.10.2008г. по к.н.а.х.д. № 1453/2008г., Решение от 12.02.2009г. по к.н.а.х.д. № 2251/2008г., Решение от 20.07.2010г. по к.н.а.х.д. № 1017/2010г. и др. по описа на Административен съд гр. Пловдив/.

           Само за пълнота, във  връзка с доводите на жалбоподателя, следва да се отбележи, че даже АУАН и НП да не страдаха от коментираните пороци и да можеше да бъде безкритично възприета тезата за осъществено административно нарушение именно с посочената в НП квалификация по  чл. 9 ал. 1 вр. с ал. 2 от ЗЗП /фактът на реализиране на което по същество не се и отрича от дружеството-жалбоподател, доколкото не се спори, че към момента на проверката в обекта е имало стоки с етикети, чието съдържание не е включвало данни за произход/, то процесното НП пак би се явило незаконосъобразно, тъй като наказващият орган не е преценил обективно налице ли са предпоставките на чл. 28 б. “а” от ЗАНН - да предупреди нарушителя, че при повторно нарушение ще му бъде наложено административно наказание. Фактът, че според отразеното в АУАН  извършеното формално нарушение е за първи път, наред с подробно изтъкнатите във възражението срещу АУАН обстоятелства, вкл. твърдението на търговеца, че нарушението е отстранено /преустановено/ веднага след установяването му на 13.07.2012г. /което не се опровергава с констатации на контролните органи от последваща проверка, каквато не е била направена в обекта и след издаване на задължителните предписания от 09.08.2012г./, както и това, че ако проявява интерес към конкретна стока, потребителят реално е могъл да получи липсващата в етикета й информация от обслужващия съответната зона на магазина персонал, характеризират конкретното деяние като “маловажен” случай на админинстративно нарушение, спрямо което налагането на административно наказание, дори  в предвидения от чл. 198 от ЗЗП минимален размер, се явява несъразмерно тежко. Съответно, като не е приложил 28 б. “а” от ЗАНН /и то без да посочи  защо според него не са налице условията за това/, административно-наказващият орган е издал атакуваното НП в противоречие със закона.

          Мотивиран от изложеното, съдът счете, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

 

          По тези  мотиви съдът постанови решението си.

                                                   

 

                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ: 

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

         СЕКРЕТАР:Н.Т.