Решение по дело №714/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 260349
Дата: 15 април 2021 г. (в сила от 8 май 2021 г.)
Съдия: Петя Кръстева Георгиева
Дело: 20212120200714
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

 

 

 

РЕШЕНИЕ  

№............, 15.04.2021г., гр.Бургас.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

            Бургаският районен съд, осми наказателен състав,

на седми април, две хиляди и двадесет и първа година,

в публичното заседание в следния състав :

                                                                                           Председател: Петя Георгиева                                                                                      

Секретар : Гергана Стефанова

Прокурор : ……………………

като разгледа докладваното от съдия Георгиева наказателно административен характер дело номер 714 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе  взе предвид следното :

     

      Производството е по реда чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по повод жалбата на „С“ЕООД ЕИК **** със седалище и адрес на управление **** против наказателно постановление № 551703-F580104/ 22.12.2020г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“ - Бургас в ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.27, ал.1 вр. ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин вр. чл.66, ал.1, т.1 от ЗДДС на основание чл.185, ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева. С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като се сочат доводи за незаконосъобразност.

   Жалбата е подадена в преклузивния срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна и е допустима.

   Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона, в контекста на правомощията си по съдебния контрол, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

    На 07.11.2020г. в 12:05 часа е била извършена проверка от контролни органи на НАП в търговски обект парк-ресторант „Софра“, находящ се в гр.Бургас, ж.к.“Изгрев“, стопанисван от „С“ЕООД ЕИК ****. Извършена е контролна покупка - поръчка на храна за вкъщи на два броя вратни пържоли и едно суфле на стойност 26,34 лева. Същата е поръчана по телефона на 07.11.2020г. в 10:46 часа за адрес в ***, Търговски център „П.“. Доставката на стоката е получена на адрес ***, Търговски център „П.“ и е заплатена в брой от С.Х. на длъжност „инспектор приходи“ на 07.11.2020г. в 11:37 часа. За заплатената сума в размер на 26,34 лева е бил издаден фискален касов бон от находящото се в обекта фискално устройство модел „Datecs DP-25“ с ИН  на ФУ № DT498769 и ИН на ФП № 02707435. Плащането е прието от И.И.Ф. с ЕГН *********, в качеството му на барман в обекта. Установено е, че в издадения фискален бон продажбата на стоки - храна за вкъщи е отразена в група „Г“ за стоки и услуги, продажбите на които се облагат с 9% данък върху добавената стойност, вместо група „Б“ за стоки и услуги, продажбите на к оито се облагат с 20% данък върху добавената стойност в нарушение по чл.27, ал.1 вр. ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин вр. чл.66, ал.1, т.1 от ЗДДС.

   За извършената проверка и направените констатации е съставен протокол за извършена проверка на основание чл.110, ал.4 вр. чл.50, ал.1 от ДОПК, приложен към административнонаказателната преписка.

     На 18.11.2020г. на жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение на чл.27, ал.1 вр. с ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин вр. чл.66, ал.1, т.1 от ЗДДС.

    При съставянето на акта законния представител на дружеството е получил препис от него. Не са направени възражения. В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН не са депозирани писмени възражения.

    Сезиран с преписката по акта административнонаказващият орган е приел фактическите обстоятелства за доказани, поради което е издал обжалваното наказателно постановление, с което за нарушение на чл.27, ал.1 вр. ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин вр. чл.66, ал.1, т.1 от ЗДДС на основание чл.185, ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС е наложил на жалбоподателя имуществена санкция в размер на 500 лева.

  След извършената проверка съдът констатира, че при съставяне на акта за установяване на административно нарушение и при издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, които да обуславят неговата отмяна. Същите са издадени от компетентни органи в сроковете по чл.34, ал.1 и ал.3 от ЗАНН при спазване на  императивните разпоредби на чл.42 и чл.57 ЗАНН.

   Установената в акта фактическа обстановка се потвърждава от показанията на свидетеля С.Х. и от приложените към преписката писмени доказателства, в т.ч. протокол за извършена проверка, фискален касов бон, дневен отчет, опис на паричните средства в касата към момента на започване на проверката, декларация от задължено лице, декларации от лица работещи по трудово/гражданско правоотношение.  Налице е осъществено от жалбоподателя нарушение по чл.27, ал.1 вр. ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин вр. чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС.

     Съгласно чл.27, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин лицата по чл.3, с изключение на случаите, когато извършват дейност по чл.28, са длъжни да регистрират всяка продажба на стока или услуга по данъчни групи според вида на продажбите: 1. група „А“ - за стоки и услуги, продажбите на които са освободени от облагане с данък, за стоки и услуги, продажбите на които се облагат с 0 % ДДС, както и за продажби, за които не се начислява ДДС; 2. група „Б“ - за стоки и услуги, продажбите на които се облагат с 20 % данък върху добавената стойност; 3. група „В“ - за продажби на течни горива чрез измервателни средства за разход на течни горива; 4. (изм. - ДВ, бр. 48 от 2011г., в сила от 24.06.2011 г., група „Г“ - за стоки и услуги, продажбите на които се облагат с 9 % данък върху добавената стойност.  Установените при проверката факти правилно са квалифицирани, като нарушение по чл.27, ал.1 вр. ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.

   Разпоредбата чл.66, ал.1 т.1 от ЗДДС предвижда, че ставката на данъка е 20 на сто за облагаемите доставки, освен изрично посочените като облагаеми с нулева ставка. Съгласно чл.66, ал.2 от ЗДДС към датата на извършване на нарушението ставката на данъка е 9 на сто за: 1. настаняване, предоставяно в хотели и подобни заведения, включително предоставянето на ваканционно настаняване и отдаване под наем на места за площадки за къмпинг или каравани; 2. доставка на книги на физически носители или извършвана по електронен път или и двете (включително учебници, познавателни книжки и учебни комплекти, детски книги с илюстрации, за рисуване или оцветяване, печатни или ръкописни нотни издания,различни от публикации, които са изцяло или основно предназначени за реклама, и различни от публикации, които са изцяло или основно съставени от видеосъдържание или аудио-музикално съдържание; 3. ресторантьорски и кетъринг услуги, които се състоят в доставка на приготвена или неприготвена храна; това не се прилага за ресторантьорски и кетъринг услуги, които се състоят в доставка на спиртни напитки, включително в случаите по чл.128; 4. храни,подходящи за бебета или за малки деца по приложение № 4; 5. бебешки пелени и подобни бебешки хигиенни артикули по приложение № 4; 6. доставка на обща туристическа услуга в случаите по чл.136, както и екскурзиите, организирани от туристически оператори и туристически агенти със случаен автобусен превоз на пътници; 7. доставка на услуга за използване на спортни съоръжения. Съгласно чл.3, ал.1 от ЗАНН за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му, а съгласно ал.2, ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. В последвалото изменение в чл.66, ал.2, т.3 от ЗДДС с ДВ бр.104 от 2020г., считано от 01.12.2020г. до 31.12.2021г. се предвижда, че ресторантьорски и кетъринг услуги, които се състоят в доставка на приготвена или неприготвена храна, включително състояща се в доставка на храна за вкъщи; това не се прилага за ресторантьорски и кетъринг услуги, които се състоят в доставка на спиртни напитки, включително в случаите по чл.128. Следователно, в случая е налице по-благоприятен закон, и доколкото уредбата на обществените отношения предвижда по-благоприятен режим за жалбоподателя, констатираното с акта не съставлява нарушение, поради което съдът счита, че следва да намери приложение разпоредбата на чл.3, ал.2 от ЗАНН и обжалваното постановление се отмени.

   Разпоредбата на чл.63, ал.3 от ЗАНН предвижда, че в съдебните производства по ал.1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на АПК. Съгласно чл.143, ал.1 от АПК, когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. В разпоредбата на чл.144 от АПК е предвидено, че за неуредените въпроси се прилага ГПК. Искането за присъждане на разноски е направено от жалбоподателя в срока по чл.80 от ГПК, но по делото не е представен списък на разноски и доказателства за направени такива, поради което искането следва да бъде оставено без уважение.

    Предвид гореизложеното Бургаският районен съд на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН

                                                                    Р  Е  Ш  И :

    ОТМЕНЯ наказателно постановление № 551703-F580104/ 22.12.2020г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“ - Бургас в ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.27, ал.1 вр ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин вр. чл.66, ал.1, т.1 от ЗДДС на основание чл.185, ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС на „С“ЕООД ЕИК **** със седалище и адрес на управление **** е наложена имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева.

   Решението подлежи на касационно обжалване в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд - гр.Бургас.

                                                      

                                                                                Председател:

 

Вярно с оригинала: Г.Ст.