№ 19
гр. Бургас, 10.01.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LIII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на дванадесети декември през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:МАРИНА ИВ. МАВРОДИЕВА
при участието на секретаря Ж.З. М.А
като разгледа докладваното от МАРИНА ИВ. МАВРОДИЕВА
Административно наказателно дело № 20242120204626 по описа за 2024
година
Производството е образувано по повод жалба от А. К. Х., ЕГН ********** чрез адв. С.
С. против наказателно постановление № 24-3292-000369/23.10.2024г. на Началник Сектор в
ОД МВР Бургас 04 РУ ОД МВР Бургас, с което на жалбоподателя за нарушение на чл. 140,
ал. 1 ЗДвП на основание чл. 175, ал. 3, предл. 1 ЗДвП е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 200 лева, както и лишаване от право да управлява МПС за
срок от 6 месеца.
С жалбата се иска отмяна на НП като намира, че е неправилно и незаконосъобразно,
излага съображения.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява. За него се явява адв. С., който
поддържа жалбата и моли за отмяна на НП, претендира заплащане на разноски.
За наказващия орган, редовно призован, не се явява представител, представена е
преписката и с придружително писмо се прави възражения за прекомерност на адвокатското
възнаграждение.
Съдът, след като се запозна със становищата на страните и събраните по делото
доказателства, намира, че жалбата е подадена в срок, от легитимирана страна и срещу
подлежащ на обжалване акт, поради което е процесуално допустима.
На 19.04.2024г. около 17,00 часа св. В. С., служител в ОД МВР Бургас спрял за
проверка в гр. Бургас, *** посока к-с *** за проверка лек автомобил „***“ с рег. № ***,
собственост на „***“ ЕООД ЕИК ***, като след направена справка се установило, че МПС е
със служебно прекратена регистрация на 02.04.2024г. по чл. 143, ал. 10 ЗДвП. Като водач на
МПС бил установен А. К. Х.. Автомобилът бил с поставени регистрационни табели и
изрядни документи.
От събраните доказателства се установява, че регистрацията на автомобила била
служебно прекратена на 02.04.2024г.
С мотивираната резолюция било прекратено администратвино-наказателното
1
производство и изпратено по компетентност на РП Бургас.
С постановление на Прокурор при БРП от 17.10.2024г. е постановен отказ да се
образува досъдебно производство като е посочено и че регистрацията на МПС е
възстановена на 22.04.2024г.
На 23.10.2024г. Началник Сектор ОД МВР Бургас 04 РУ издал обжалваното
наказателно постановление на основание постановлението за отказ да се образува ДП.
Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени и
гласни доказателства.
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
издаденото наказателно постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и
относно справедливостта на наложеното административно наказание намира, че НП е
издадено от компетентен орган, в срока по чл. 34 ЗАНН.
Съгласно разпоредбата на чл. 574, ал. 6 КЗ информационният център предоставя на
Министерството на вътрешните работи данни за действащите и прекратените
застрахователни договори по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на
автомобилистите. Съгласно ал. 10 на чл. 574 КЗ информационният център уведомява
собствениците на моторни превозни средства, за които не е сключен договор за
задължителна застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите или сключеният
застрахователен договор е бил прекратен и не е подновен, и им дава срок 14 дни от датата на
изпращане на уведомлението да представят доказателства за наличие на сключен и
действащ застрахователен договор за тази застраховка.
Компетентните органи предприемат мерки за спиране от движение на моторните
превозни средства или на средствата за обществен превоз на пътници и/или за налагане на
съответните административни наказания, когато не е била сключена задължителна
застраховка. Когато в срока по ал. 10 не са били предоставени доказателства за сключен
договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите,
Гаранционният фонд уведомява органа, компетентен да регистрира моторните превозни
средства в Република България да прекрати регистрацията на моторното превозно средство.
В случая информационният център към ГФ е изпратил уведомление до сектор „Пътна
полиция“ и до собственика на автомобила. Това уведомление не е получено съгласно
ангажираните доказателства.
Съгласно чл. 143, ал. 10 ЗДвП служебно се прекратява регистрацията на пътни
превозни средства, за които е получено уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574, ал.
11 от Кодекса за застраховането, и се уведомява собственикът на пътното превозно средство.
Служебно прекратена регистрация на пътно превозно средство се възстановява служебно
при предоставени данни за сключена застраховка от Гаранционния фонд по реда на чл. 574,
ал. 6 или по желание на собственика след представяне на валидна застраховка „Гражданска
отговорност” на автомобилистите.
Чл. 140, ал.1 ЗДвП предвижда, че по пътищата, отворени за обществено ползване, се
допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели
с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Санкцията за това
нарушение е предвидена в чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП наказва се с лишаване от право да
управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв.
водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния
ред.
В случая по делото се установява уведомително писмо до собственика на МПС, но
няма данни да е било доставено, съответно липсва знание у водача, който дори не е
собственик, за прекратената регистрация.
Липсата на знание за прекратяване на регистрацията изключва умисъла за извършване
2
на нарушението и вината на водача на автомобила. Уведомяването на собственика е
предвидено като част от състава за служебно прекратяване на регистрацията на автомобила
и липсата му води до липса на вина (в този смисъл Решение № 1192 от 24.09.2020 г. по к.
адм. н. д. № 1773 / 2020 г. на XV състав на Административен съд – Бургас; Решение № 928
от 24.07.2020 г. по к. адм. н. д. № 941 / 2020 г. на XVI състав на Административен съд –
Бургас; Решение № 1461 от 30.10.2020 г. по к. адм. н. д. № 1838 / 2020 г. на XIII състав на
Административен съд – Бургас; Решение № 1678 от 30.11.2020 г. по к. адм. н. д. № 2189 /
2020 г. на XVI състав на Административен съд – Бургас; Решение № 897/07.07.2022г. по
КНАХД № 750/2022г. на БАС и др.).
В конкретния случай няма как да се установи посоченото обстоятелство за знание у
водача, предвид това, че уведомителното писмо не е достигнало до адресата си, а МПС е
било с поставени регистрационни табели. С тълкувателно постановление № 2/05.04.2023г. на
ОСС от НК на ВКС и I и II колегии на ВАС се приема, че в случаите, когато няма
доказателства, че прекратяването на регистрацията е било съобщено на собственика на
моторно превозно средство от отдел „Пътна полиция“ или не се докаже по друг начин
узнаването за служебното прекратяване на регистрацията, деянието по чл. 175, ал. 3 от ЗДвП
ще е несъставомерно. Под уведомяване по поставения въпрос следва да се има предвид
узнаване по какъвто и да е друг начин, не само по реда на чл. 143, ал. 10 от ЗДвП.
Узнаването подлежи на доказване с всички доказателства и доказателствени средства.
Необходимо е във всеки конкретен случай да бъдат изследвани и доказани всички елементи
от състава на административното нарушение, включително вината.
В случая по делото липсват такива доказателства, от които да се направи извод, че
водачът на МПС е бил уведомен за прекратената регистрация и по делото липсват
доказателства, от които да се направи извод за знание у водача, че регистрацията на МПС е
била прекратена към момента, когато е управлявал МПС. Самият актосъставител посочи, че
водачът не е знаел - „Той не знаеше човека, водача. Всички други документи бяха изрядни
на автомобила.”
По тези съображения този състав приема, че липсва субективната страна на
нарушението, то не е виновно и НП като неправилно и незаконосъбразно следва да се
отмени.
На основание чл. 63д ЗАНН съдът дължи произнасяне по разноските. В случая право
на разноски, предвид отмяната на НП, има жалбоподателят, който претендира разноски в
размер на 500 лева за възнаграждение за адвокат. Направено е възражение за прекомерност
на възнаграждението, поради което съдът съобрази, че съгласно чл. 18, ал. 2 вр. чл. 7, ал. 2, т.
1 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения
минималното възнаграждение е в размер на 400 лева като делото не се отличава с
фактическа и правна сложност, поради което съдът намира, че възнаграждението от 400 лева
е съобразено с фактическата и правна сложност на делото и възражението за прекомерност
на възнаграждението е основателно. Ето защо следва да се присъдят в полза на
жалбоподателя разноски в размер на 400 лева за адвокатско възнаграждение.
Предвид гореизложеното, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 24-3292-000369/23.10.2024г. на Началник
Сектор в ОД МВР Бургас, 04 РУ Бургас, с което на А. К. Х., ЕГН ********** за нарушение
на чл. 140, ал. 1 ЗДвП на основание чл. 175, ал. 3, предл. 1 ЗДвП е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева, както и лишаване от
право да управлява МПС за срок от 6 (шест) месеца.
3
ОСЪЖДА ОД МВР Бургас да заплати на А. К. Х., ЕГН **********, сумата в размер на
400 (четиристотин) лева за разноски за адвокатско възнаграждение за защита.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Бургас в 14-
дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4