Решение по дело №1239/2019 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 54
Дата: 4 февруари 2020 г.
Съдия: Маргарита Пламенова Алексиева
Дело: 20191510201239
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Дупница

 

04.02.2020

 
 


Номер                              Година                                       Град

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

НО, ІІ-ри състав

 

 
 


Районен съд – Дупница                                                               

4 февруари

 

2020

 
 


на                                                                                      Година

МАРГАРИТА АЛЕКСИЕВА

 
В публично съдебно заседание в следния състав:

Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
 1.

Румяна Агонцева

 

 

 
  2.

Ивайло Василев

 
Секретар:

Председателя на състава

 
Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от

 

2019

 

Н А Х

 

1239

 
                               дело №                            по описа за                        година,

 

въз основа на доказателствата и закона,

 

                                               Р  Е  Ш  И :

 

Признава обвиняемия И.Б.Д. – роден на *** ***, с постоянен адрес ***, българин, български гражданин, със средно образование, женен, пенсионер, неосъждан, с ЕГН **********,

за виновен в това, че на 10.10.2018 год. в гр. Дупница, на път II-62 при км. 53+101, при управление на МПС - товарен автомобил марка „Мерцедес“, модел „Вито“ с per. № КН 3580 ВК в посока на движение към гр. Самоков, нарушава правилата за движение по пътищата визирани в ЗДвП, а именно: чл. 5. (1) Всеки участник в движението по пътищата: 1. с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; Чл. 20. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват. (2) (Изм. - ДВ, бр. 51 от 2007 г.). Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението. Чл. 25. (1) (Доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.  Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да заобиколи пътно превозно средство, да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение. Чл. 37. (1) При завиване наляво за навлизане в друг път водачът на завиващото нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне насрещно движещите се пътни превозни средства. От същото правило помежду си се ръководят и водачите на релсовите пътни превозни средства, като управлявайки автомобила предприема маневра ляв завой, при която отнема предимството на насрещно движещия се лек автомобил марка „Ситроен“, модел „Ксара“ с peг. № СО 0590 АХ, и по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на С.Б.П. с ЕГН-********** /водач на лек автомобил „Ситроен“, модел „Ксара“ с per. № СО 0590 АХ/ изразяваща се в счупване на ацетабулума и срамната кост на таза вляво, съпроводено с изкълчване на лявата тазобедрена става, довело до трайно затруднение в движението на долен ляв крайник за срок по-голям от 30 дни, както и счупване на капачката на дясното коляно и счупване на дясната подбедрица, довело до трайно затруднение в движението на долен десен крайник за срок по-голям от 30 дни – престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „б“, във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК, за което и на основание чл. 378, ал. 4, т. 1 от НПК, във вр. с чл. 78а от НК го ОСВОБОЖДАВА от наказателна отговорност и му налага административно наказание ГЛОБА” в размер на 1000 лв. (хиляда лева).

На основание чл. 78а, ал. 4 във вр. с чл. 343г от НК налага на обвиняемия И.Б.Д., с постоянен адрес ***, с ЕГН **********, и наказаниеЛишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 (шест) месеца.

ОСЪЖДА обвиняемия И.Б.Д., с постоянен адрес ***, с ЕГН **********, да заплати по сметка на ОД на МВР – Кюстендил направените на досъдебното производство разноски: за изготвена съдебно-медицинска експертиза - 140.76 лв. и за изготвена съдебна автотехническа експертиза – 300,00 лв., или общо: 440.76 лв. (четиристотин и четиридесет лева и седемдесет и шест стотинки), както и сумата от 20,00 лв. (двадесет лева) по сметка на Районен съд Дупница за явяване на вещо лице в съдебно заседание.

Решението подлежи на обжалване и протест пред Кюстендилски  окръжен съд в 15-дневен срок, считано от днес.

 

                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ:

Съдържание на мотивите

МОТИВИ към Решение № 54 от 04.02.2020 г. по НАХД № 1239/2019 г. по описа на Районен съд - Дупница

 

Производството е при условията на чл. 375 от НПК.

Дупнишката районна прокуратура е направила предложение за освобождаване на обвиняемия И.Б.Д. с ЕГН ********** ***, от наказателна отговорност и налагане на административно наказание при условията на чл. 78а от НК, за престъпление по чл. 343, ал. 1, б. ,,б” пр. II във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК за това, че на 10.10.2018 год. в гр. Дупница, на път II-62 при км. 53+101, при управление на МПС - товарен автомобил марка „Мерцедес“, модел „Вито“ с per. № КН 3580 ВК в посока на движение към гр. Самоков, нарушава правилата за движение по пътищата визирани в ЗДвП, а именно: чл. 5. (1) Всеки участник в движението по пътищата: 1. с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; Чл. 20. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват. (2) (Изм. - ДВ, бр. 51 от 2007 г.). Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението. Чл. 25. (1) (Доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.  Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да заобиколи пътно превозно средство, да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение. Чл. 37. (1) При завИ.е наляво за навлизане в друг път водачът на завиващото нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне насрещно движещите се пътни превозни средства. От същото правило помежду си се ръководят и водачите на релсовите пътни превозни средства, като управлявайки автомобила предприема маневра ляв завой, при която отнема предимството на насрещно движещия се лек автомобил марка „Ситроен“, модел „Ксара“ с peг. № СО 0590 АХ, и по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на С.Б.П. с ЕГН ********** - водач на лек автомобил „Ситроен“, модел „Ксара“ с per. № СО 0590 АХ, изразяваща се в счупване на ацетабулума и срамната кост на таза вляво, съпроводено с изкълчване на лявата тазобедрена става, довело до трайно затруднение в движението на долен ляв крайник за срок по-голям от 30 дни, както и счупване на капачката на дясното коляно и счупване на дясната подбедрица, довело до трайно затруднение в движението на долен десен крайник за срок по-голям от 30 дни.

            В съдебното производство е участвал представител на ДРП, който е поддържал предложението обвиняемият да бъде освободен от наказателна отговорност и да му бъде наложено административно наказание ,,Глоба”.

            Защитникът на обвиняемия – адв. Й. пледира за освобождаване на обвиняемия от наказателна отговорност с налагане на административно наказание, но моли да не му бъде налагано наказание ,,лишаване от право да управлява МПС“.

Обвиняемият е дал обяснения по време на съдебното следствие. Изразява съжалени за стореното.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства - показанията на свидетелите, експертизи - автотехническа и медицинска, писмени такива, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

           

По фактическата обстановка:

            Обвиняемият И.Б.Д. е роден на *** ***, с постоянен адрес ***, българин, български гражданин, със средно образование, женен, пенсионер, неосъждан, с ЕГН **********.

На 10.10.2018 г. около 19.56 ч. обвиняемият И.Д. като водач на товарен автомобил ,,Мерцедес Вито“ с рег. № КН 3580ВК се движел по второкласен път II-62 в посока гр. Самоков. В района на летището при с. Крайници обвиняемият Д. предприел извършването на маневра ляв завой за навлизане към първата отбивка към летището. Срещу него в посока гр. Дупница се движел лек автомобил ,,Ситроен“ модел ,,Ксара“ с рег. № СО 0590 АХ, управляван от пострадалия – св. П.. Без да осигури предимство на движещия се направо автомобил и без да намали скоростта на движение, както и да включи мигач за предприетата маневра, обв. Д. предприел ляв завой като предполагал, че ще успее да извърши маневрата. В този момент, в дясната част на автомобила се ударил св. П., въпреки предприетите от него спасителни маневри включително и чрез използване на спирачки. По този начин обв. Д. е нарушил разпоредбите на чл. 5, ал. 1 от ЗДвП ,,Всеки участник в движението по пътищата: 1. с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; Чл. 20. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват. (2) (Изм. - ДВ, бр. 51 от 2007 г.). Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението. Чл. 25. (1) (Доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.  Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да заобиколи пътно превозно средство, да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение. Чл. 37. (1) При завиване наляво за навлизане в друг път водачът на завиващото нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне насрещно движещите се пътни превозни средства. От същото правило помежду си се ръководят и водачите на релсовите пътни превозни средства“.

На място пристигнали свидетелите С.Й.С. и Й.М.К. ***, които установили, че пострадалото лице е св. С.П.. Двамата водачи били транспортирани до МБАЛ ,,Св. И.Рилски 2003“ ЕООД гр. Дупница. На св. П. му били направени рентгенови снимки, а с оглед характера на травматичните увреждания веднага бил закаран в УМБАЛСМ ,,Н. И. Пирогов“ гр. София.

От заключението на изготвената на досъдебното производство съдебно-медицинска експертиза от в.л. д-р Илия Льондев – специалист по съдебна медицина се установява, че в резултат на възникналото ПТП пострадалият С.Б.П. е получил следните травматични увреждания: счупване на таза - ацетабулума и срамната кост на таза вляво, съпроводено с изкълчване на лявата тазобедрена става довело до трайно затруднение в движението на долен ляв крайник за срок по-голям от 30 дни, както и счупване на капачката на дясното коляно и счупване на дясната подбедрица, довело до трайно затруднение в движението на долен десен крайник за срок по-голям от 30 дни.

От изготвената по делото автотехническа експертиза от в.л. инж. Н.В. се установява следния механизъм на настъпване на ПТП: лек автомобил марка ,,Ситроен“ модел ,,Ксара“ с рег. № СО 0590 ВК с водач С.Б.П. *** по път II-62 със скорост от 84,4 км/ч. Срещу него, от гр. Дупница със скорост 70 км/ч се движи товарен автомобил марка ,,Мерцедес“, модел ,,Вито“ с рег. № КН 35 80ВК, управляван от И.Б.Д.. При км 53+101 Д. предприема маневра ,,ляв завой“ с цел да продължи към пистата. Той е наблюдавал приближаващия се към него автомобил, установил е, че е лек, но е преценил, че е достатъчно далече и затова е решил д завие, без да намалява скоростта си на движение, за да може да мине преди него. П. реагира със спиране като изнася в дясно. Ударът за  лекия автомобил е челен, а за товарния – в областта на преден десен калник. Непосредствената причина за настъпване на ПТП е неспазване на задължението от водача на товарния автомобил И.Д. при изпълнение на маневрата ,,ляв завой“ да пропусне движещите се направо с предимство ППС. Правилните действия на водача на товарния автомобил И.Д. са били, след като е забелязал насрещно движещото се МПС, да подаде ляв мигач, да се изнесе до осевата линия и да изчака преминаването на това МПС. Като не е направил това, е отпаднала възможността за предотвратяване на ПТП.

Така установената фактическа обстановка се доказва от показанията на свидетелите, дадени на съдебното следствие и на досъдебното производство, обясненията на обвиняемия, както и от останалите приложени по делото писмени доказателства и заключения на вещи лица.

 

При така приетата за установена фактическа обстановка, от правна страна съдът намира, че с деянието си обвиняемият е осъществил състава на чл. 343, ал. 1, б. ,,б” пр. 2 във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК.

 

От обективна страна: На 10.10.2018 год. в гр. Дупница, на път II-62 при км. 53+101, при управление на МПС - товарен автомобил марка „Мерцедес“, модел „Вито“ с per. № КН 3580 ВК в посока на движение към гр. Самоков, нарушава правилата за движение по пътищата визирани в ЗДвП, а именно: чл. 5. (1) Всеки участник в движението по пътищата: 1. с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; Чл. 20. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват. (2) (Изм. - ДВ, бр. 51 от 2007 г.). Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението. Чл. 25. (1) (Доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.  Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да заобиколи пътно превозно средство, да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение. Чл. 37. (1) При завиване наляво за навлизане в друг път водачът на завиващото нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне насрещно движещите се пътни превозни средства. От същото правило помежду си се ръководят и водачите на релсовите пътни превозни средства, като управлявайки автомобила предприема маневра ляв завой, при която отнема предимството на насрещно движещия се лек автомобил марка „Ситроен“, модел „Ксара“ с peг. № СО 0590 АХ, и по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на С.Б.П. с ЕГН-********** - водач на лек автомобил „Ситроен“, модел „Ксара“ с per. № СО 0590 АХ, изразяваща се в счупване на ацетабулума и срамната кост на таза вляво, съпроводено с изкълчване на лявата тазобедрена става, довело до трайно затруднение в движението на долен ляв крайник за срок по-голям от 30 дни, както и счупване на капачката на дясното коляно и счупване на дясната подбедрица, довело до трайно затруднение в движението на долен десен крайник за срок по-голям от 30 дни.

 

Между причиненият съставомерен резултат и нарушение на определени правила за движение, съдът установява пряка и непосредствена връзка.

Обвиняемият не е изпълнил задълженията си по чл. 5 (1) от ЗДвП: ,,Всеки участник в движението по пътищата: 1. с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; Чл. 20. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват. (2) (Изм. - ДВ, бр. 51 от 2007 г.). Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението. Чл. 25. (1) (Доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.  Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да заобиколи пътно превозно средство, да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение. Чл. 37. (1) При завиване наляво за навлизане в друг път водачът на завиващото нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне насрещно движещите се пътни превозни средства. От същото правило помежду си се ръководят и водачите на релсовите пътни превозни средства“.

Именно поради тези нарушения на правилата за движение е настъпило пътнотранспортното произшествие и в резултат на последвалия удар на лекия автомобил ,,Ситроен“ модел ,,Ксара“ с рег. № СО 0590АХ, управляван от св. П. в дясната част на товарен автомобил ,,Мерцедес Вито“ с рег. № КН 3580ВК, управляван от обвиняемия Д., на пострадалия П. е причинена средна телесна повреда, изразяваща се в счупване на ацетабулума и срамната кост на таза вляво, съпроводено с изкълчване на лявата тазобедрена става, довело до трайно затруднение в движението на долен ляв крайник за срок по-голям от 30 дни, както и счупване на капачката на дясното коляно и счупване на дясната подбедрица, довело до трайно затруднение в движението на долен десен крайник за срок по-голям от 30 дни.

Причиненото травматично увреждане е пряка и непосредствена последица от деянието на обвиняемия.

От субективна страна, обвиняемият И.Б.Д. е извършил деянието непредпазливо – не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици от нарушаването на горепосочените правила за движение по пътищата, но е бил длъжен  и е могъл да ги предвиди.

Причини за извършване на престъплението: несъобразяване в необходимата степен с правилата за движение по пътищата, гарантиращи безопасност на движението.

Смекчаващи отговорността обстоятелства – възрастта на обвиняемия, изразеното съжаление за настъпилите в резултат на произшествието телесни увреждания за другия участник в същото, семейно положение, оказано съдействие за разкриване на обективната истина, липсата на данни за други налагани наказания като водач на МПС за нарушения на Закона за движение по пътищата.

Отегчаващи отговорността обстоятелства – съдът не констатира при съобразяване с нормата на чл. 56 НК.

Предвиденото в чл. 343, ал.1, б. ,,б” от НК, наказание е лишаване от свобода до три години или пробация. Обвиняемият не е осъждан, не е освобождаван от наказателна отговорност по реда на чл. 78а от НК и от извършеното престъпление не са настъпили съставомерни имуществени вреди, не е управлявал моторното превозно средство под въздействие на алкохол.

Във връзка с гореизложеното съдът счита, че с оглед императивната разпоредба на чл. 78а от НК са налице всички материалноправни предпоставки, кумулативно дадени за освобождаване на обвиняемия от наказателна отговорност и налагане на административно наказание. Предвид, което съдът е освободил обвиняемия от наказателна отговорност и му е наложил административно наказание ,,Глоба” в размер на 1000 лв. Определеното наказание – по вид и размер е съобразено със степента на обществена опасност на деянието и дееца, съдът го е приел за справедливо, а от друга страна – наказанието ще въздейства на обвиняемия поправително-възпитателно и предупредително-възпиращо, а по отношение на останалите членове на обществото – предупредително-възпиращо.

На основание чл. 78а, ал. 4 във вр. с чл. 343г от НК, съдът лиши обвиняемия от право да управлява МПС за срок от 6 (шест месеца).  

Съдът счете, че наложеното наказание за справедливо и отговарящо в максимална степен, както на обществената опасност на деянието и извършителя, така и на целите и задачите на наказанието.

Във връзка с изхода на делото и на основание чл. 189, ал. 3 от НПК съдът е осъдил обвиняемия Иван Б.Д. да заплати и сторените по делото разноски в размер на 440.76 лв. по сметка на ОД на МВР гр. Кюстендил и 20 лв. по сметка на Районен съд - Дупница.

 

По горните съображения, съдът постанови решението си.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: