Присъда по дело №792/2021 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 5
Дата: 20 юли 2021 г. (в сила от 4 август 2021 г.)
Съдия: Светослав Емилов Петров
Дело: 20211520200792
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 14 юли 2021 г.

Съдържание на акта


ПРИСЪДА
№ 5
гр. Кюстендил , 19.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, XII-ТИ СЪСТАВ в публично заседание
на деветнадесети юли, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Светослав Ем. Петров
при участието на секретаря Даниела Й. Кирилова
и прокурора Светлана Димитрова Ризова (РП-Кюстендил)
като разгледа докладваното от Светослав Ем. Петров Наказателно дело от
общ характер № 20211520200792 по описа за 2021 година

ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА подсъдимия М. Я. /M. J./ - ***********, неосъждан, за ВИНОВЕН в
това, че на 02.07.2021г., на трасе вход на ГКПП – Гюешево, общ. Кюстендил, е нарушил
мерки, издадени против разпространяването на заразна болест по хората – Заповед № РД-01-
547/30.06.2021г., за въвеждане на временни противоепидемични мерки относно влизане на
лица, пристигащи от други държави, на територията на Република България, считано от
01.07.2021г. до 31.07.2021г. на Министъра на здравеопазването, а именно: т.5.1., според
която: „Всички лица, пристигащи от държави извън ЕС и ЕИП и Конфедерация Швейцария
и непопадащи в т.5.2., се считат за пристигащи от оранжеви зони и се допускат на
територията на страната само при представяне на валиден цифров COVID сертификат на ЕС
за ваксинация, за преболедуване или за проведено изследване, или на аналогичен документ,
съдържащ същите данни като цифровия COVID сертификат на ЕС“, кат влязъл в Република
България, без представен документ от изброените и е заявил, че ще премине транзит през
територията на Република България /съгласно т. 7, б.“ж“ от Заповедта, според която: „На
територията на страната се допускат, без да е необходимо да представят документи за
COVID-19, лица, които преминават транзитно през територията на Република България, в
случаите, когато може да се гарантира незабавното напускане на територията на Република
България“, като след като на 02.07.2021г. е влязъл на територията на Република България, не
напуснал незабавно територията на Република България, а се върнал на ГКПП - Гюешево на
изход на 07.07.2021г., след петдневен престой в страната и деянието е извършено по време
на пандемия от КОВИД-19, обявена от Световната здравна организация, свързана със
1
смъртни случаи – престъпление по чл. 355, ал. 2, във вр. с ал.1 от НК, поради което и на
осн. чл. 54 от НК НАЛАГА на подсъдимия М. Я. /M. J./, наказание „лишаване от свобода“ за
срок от 3 /три/ месеца, като на осн. чл. 66, ал. 1 от НК ОТЛАГА изпълнението на така
наложеното наказание за изпитателен срок от 3 /три/ години, както и наказание „ГЛОБА“ в
размер на 10 000 /десет хиляди/ лева.

Присъдата на осн. чл. 360, ал. 1, пр. 2 от НПК подлежи на жалба и протест пред
Окръжен съд - Кюстендил в 15-дневен срок от постановяването й.
Съдия при Районен съд – Кюстендил: _______________________

2

Съдържание на мотивите


МОТИВИ КЪМ ПРИСЪДА
ПО НОХД № 792/21 г., ПО ОПИСА НА КРС,
НО, XII СЪСТАВ


Районна прокуратура – гр. Кюстендил е повдигнала обвинение срещу М. Я. /M. J./ -
**********, за това, че на 02.07.2021 год., на трасе вход на ГКПП - Гюешево, общ.
Кюстендил, е нарушил мерки, издадени против разпространяването на заразна болест по
хората - Заповед РД -01 547/30.06.2021 г. за въвеждане на временни противоепидемични
мерки относно влизане на лица, пристигащи от други държави, на територията на Република
България, считано от 1.07.2021 г. до 31.07.2021 г.на Министъра на здравеопазването а
именно :т.5,1 ,според която Всички лица, пристигащи от държави извън ЕС и ЕИП и
Конфедерация Швейцария и не попадащи в т. 5.2., се считат за пристигащи от оранжеви
зони и се допускат на територията на страната само при представяне на валиден цифров
COVID сертификат на ЕС за ваксинация, за преболедуване или за проведено изследване, или
на аналогичен документ, съдържащ същите данни като цифровия COVID сертификат на
ЕС.“, като влязъл в Република България без представен документ от изброените и е
заявил,че ще премине транзит през територията на Република България /,съгласно т.7 б.“ж“
от Заповедта ,според която:“ На територията на страната се допускат, без да е необходимо
да представят документи за COVID-19, лица, които преминават транзитно през територията
на Република България, в случаите, когато може да се гарантира незабавното напускане на
територията на Република България“ , като след като на 02.07.2021 год. е влязъл на
територията на Р. България не преминал транзит през територията на Република
България,не напуснал незабавно територията на Република България , а се върнал на ГКПП
Гюешево на изход на 07.07.2021г. след петдневен престой в страната и деянието е
извършено по време на пандемия от Ковид 19 ,обявена от Световната здравна организация
,свързана със смъртни случаи - престъпление по чл. 355 ал. 2, във вр. с ал. 1 от НК.
В хода на съдебните прения, представителят на КРП поддържа внесеното от
Кюстендилска районна прокуратура обвинение с фактическата обстановка и правната
квалификация, дадени в обвинителния акт, като счита, че обвинението е доказано по
безспорен и категоричен начин. Пледира се за налагане на „лишаване от свобода“ в
минимален размер, чието изпълнение да бъде отложено при изпитателен срок от три години
и налагане на наказание „глоба“ отново в минимален размер.
Защитникът на подсъдимия – адв. К. П., посочва, че не се оспорва фактическата
обстановка от неговия подзащитен, но по делото не се съдържат достатъчно доказателства
за извършено престъпление. Посочва се, че ако съда приеме за доказано вмененото
престъпление на подсъдимия, то следва да наложат в минимален размер кумулативно
предвидените две накзания.
Подс. М. Я. не редовно пР.н не се явява. Разглеждането на делото е протекло при
1
условията на чл.269, ал.3, т.4, във вр. с ал.1 от НПК.
Съдът като прецени събраните и проверени в хода на съдебното следствие
доказателства съобразно разпоредбата на чл. 16 и чл. 17 от НПК, както и становищата на
страните в процеса намира за установено следното:
Коронавирусната инфекция „КОВИД-19“ („COVID-19“) е остро респираторно
заболяване, възникнало през 2019г., което може да засегне и да причини сериозни
увреждания на белите дробове с възможен летален изход. През първото тримесечие на
2020г. случаи на заразяване на хора от коронавирусна инфекция „КОВИД-19“ („COVID-19“)
и смъртни случаи вследствие на болестта били регистрирани в много държави по света.
Първите случаи на болни от коронавирусна инфекция „КОВИД-19“ („COVID-19“) в
България са регистрирани на 08.03.202Ог. Три дни по- късно - на 11.03.2020г. е регистриран
и първият смъртен случай в България, причинен от въпросното заболяване. Поради
разпространението на коронавирусна инфекция „КОВИД-19“ („СОVID-19“) в световен
мащаб, на 11.03.2020г. Световната здравна организация обяви текуща пандемия от
въпросното заболяване. Във връзка с разрастващата се пандемия от коронавирусна
инфекция „КОВИД-19“ („COVID-19“), с решение на Народното събрание на Република
България от 13.03.202Ог. (обн. в ДВ бр. 22 от 13.03.2020г.) на територията на цялата страна
е обявено извънредно положение, което не е отменено и до днес ,като на Министерския
съвет е възложено предприемане на всички необходими мерки за овладяване на
извънредната ситуация във връзка с пандемията. В изпълнение на правомощията си по чл.
63 ал. 1, 3, 5, 6, 7 от Закона за здравето (обн. ДВ бр. 28 от 13.03.202Ог.), поради
възникналата извънредна епидемична обстановка, в периода на извънредното положение
министърът на здравеопазването е издал редица заповеди, с които въвежда различни
противоепидемични мерки на територията на Република България. Със Заповед РД -01
547/30.06.2021 г. за въвеждане на временни противоепидемични мерки относно влизане на
лица, пристигащи от други държави, на територията на Република България, считано от
1.07.2021 г. до
2021. г. на Министъра на здравеопазването, е въведена такава мярка,че определени групи от
пристигащите в страната лица се считат за пристигащи от оранжеви зони,като е
въведено изискването за представяне на границите на определени документи,а
именно: т.5,1 от Заповедта ,според която Всички лица, пристигащи от държави извън
ЕС и ЕИП и Конфедерация Швейцария и не попадащи в т. 5.2., се считат за
пристигащи от оранжеви зони и се допускат на територията на страната само при
представяне на валиден цифров COVID сертификат на ЕС за ваксинация., за
преболедуване или за проведено изследване, или на аналогичен документ, съдържащ
същите данни като цифровия COVID сертификат на ЕС. “ С тази Заповед се изключват
и изключения от правилото на т.5 .1 за лицата ,преминаващи транзит през територията
на страната.Тези лица не са длъжни да представят документите по т.5.1. от Заповедта,а
именно: /,съгласно т.7 б.“ж“ /от Заповедта ,според която:“ На територията на страната
се допускат, без да е необходимо да представят документи за COVID-19, лица, които
преминават транзитно през територията на Република България, в случаите, когато
може да се гарантира незабавното напускане на територията на Република България “ .
Транзитното преминаване е уредено със заповед № РД-01 - 183/06.04.2020г. на
министъра на здравеопазването .На тези лица е разрешено, да преминат транзитно през
2
територията на Република България, да се намират в кабината на автомобила си, да
управляват автомобила , да извършват товаро-разтоварни дейности и да напуснат
територията на Република България преди да е изтекъл карантинният период (т, III— 3
от Заповедта).
Подс. М. ЯН. е македонски гражданин, който на 02.07.2021г. около 20,30ч.
пристигнал на ГКПП - Гюешево като пътник в лек автомобил „Сеат“ с рег.№ *****. При
извършената проверка от П. З. - служител на ГПУ Гюешево подс. Я. заявил, че ще премине
транзит през територията на Република България, поради което граничните власти не му
изискали валиден цифров COVID сертификат на ЕС за ваксинация, за преболедуване или за
проведено изследване, или на аналогичен документ, съдържащ същите данни като цифровия
COVID сертификат на ЕС.“
Подс. М. ЯН. нямал намерение да преминава транзит, поради което не изпълнил
задължението си да представи валиден цифров COVID сертификат на ЕС за ваксинация, за
преболедуване или за проведено изследване, или на аналогичен документ, съдържащ същите
данни като цифровия COVID сертификат на ЕС.“ Като не сторил това той нарушил Заповед
РД -01 547/30.06.2021 г. за въвеждане на временни противоепидемични мерки относно
влизане на лица, пристигащи от други държави, на територията на Република България,
считано от 1.07.2021 г. до 31.07.2021 г. на Министъра на здравеопазването. Възползвайки се
от изключенията съгласно т.7 б.“ж“ от Заповедта, според която: “На територията на
страната се допускат, без да е необходимо да представят документи за COVID-19, лица,
които преминават транзитно през територията на Република България, в случаите, когато
може да се гарантира незабавното напускане на територията на Република България“ подс.
М. Я. влязъл на територията на Република България, като посочил пред граничните власти,
че ще премине транзит.
Подсъдимият пребивавал в Република България пет дни въпреки заявеното,че ще
премини транзит и няма да пребивава на територията на страната. На 07.07.2021 г. около
21,30ч. подс. М. Я. отишъл отново на ГКПП - Гюешево с цел напускане на територията на
Република България като пътник в лек автомобил „Сеат“ рег.№ *****. На ГКПП - Гюешево
той бил проверен от свид. Илиян Борски - служител на ГКПП - Гюешево, който
установил,че подс. Я. е заявил транзитно преминаване, поради което не е предоставил
необходимите документи при влизане, а след това реално не е преминал транзит.
Описаната по делото фактическа обстановка се установява от събраните по делото
доказателства: показанията на свидетелите И. М. Т. и И. И. Б., както и на приетите писмени
доказателства събрани в хода на досъдебното производство /докладни записки , копие на
заповеди, справка за съдимост/, които не се оспорват от страните в хода на съдебната фаза
на процеса.
Свид. Т. и Б. сочат, че при изпълнение на служебните си задължения са установил
пет лица /включително и подс. Я./, македонски граждани, които са нарушили заявения от тях
режим на преминаване - транзит през територията на Република България. Лицата са
потвърдили, че са пребивавали пет дни на територията на гр. София, за да си търсят работа,
въпреки заявеното от тях на 02.07.2021г., че ще преминат транзит през територията на
Република България и са нарушили горепосочената заповед и при влизането им в страната
не са представили изискуемия тест за COVID 19 или сертификат за ваксинация.
3
Съдът кредитира при изграждане на фактическите си изводи относими към главния
факт показанията на свидетелите, тъй като същите са логични, последователни, вътрешно
непротиворечиви и кореспондират с останалия събран по делото доказателствен материал
включително. Съдът намира, че горепосочените доказателства, обсъдени в своята
съвкупност и поотделно категорично установяват описаната фактическа обстановка в
нейната пълнота и цялост, поради което изцяло основава на тях своите фактически изводи.
Съдебният състав прие, че доказателствената съвкупност по делото позволява да се докаже
категорично, че подс. М. ЯН. е осъществил изпълнителното деяние на престъпното
посегателство, в което е обвинен.
Съдът кредитира изцяло останалите събрани по делото писмени, т.к. същите
кореспондират както помежду си, така и с останалия събран по делото доказателствен
материал.
Съгласно разпоредбата на чл. 303, ал. 2 НПК за да постанови осъдителна присъда,
съдът следва да установи по несъмнен начин както авторството на лицето, обвинено в
извършване на инкриминираното деяние, така и признаците от фактическия състав на
престъплението. Настоящият съдебен състав намира, че при така установената фактическа
обстановка с действията си подс. Л. П. е осъществил от обективна и субективна страна
състава на чл.316 във вр. с чл.308, ал.2 във вр. с ал.1 от НК.
От обективна страна М. ЯН. е осъществил състава на чл.355 ал.2 във вр. с ал.1 от НК,
тъй като на 02.07.2021 год., на трасе вход на ГКПП - Гюешево, общ. Кюстендил, е нарушил
мерки, издадени против разпространяването на заразна болест по хората - Заповед РД -01
547/30.06.2021 г. за въвеждане на временни противоепидемични мерки относно влизане на
лица, пристигащи от други държави, на територията на Република България, считано от
1.07.2021 г. до 31.07.2021 г.на Министъра на здравеопазването а именно :т.5,1 ,според която
Всички лица, пристигащи от държави извън ЕС и ЕИП и Конфедерация Швейцария и не
попадащи в т. 5.2., се считат за пристигащи от оранжеви зони и се допускат на територията
на страната само при представяне на валиден цифров COVID сертификат на ЕС за
ваксинация, за преболедуване или за проведено изследване, или на аналогичен документ,
съдържащ същите данни като цифровия COVID сертификат на ЕС.“, като влязъл в
Република България без представен документ от изброените и е заявил,че ще премине
транзит през територията на Република България /,съгласно т.7 б.“ж“ от Заповедта ,според
която:“ На територията на страната се допускат, без да е необходимо да представят
документи за COVID-19, лица, които преминават транзитно през територията на Република
България, в случаите, когато може да се гарантира незабавното напускане на територията на
Република България“ , като след като на 02.07.2021 год. е влязъл на територията на Р.
България не преминал транзит през територията на Република България,не напуснал
незабавно територията на Република България , а се върнал на ГКПП Гюешево на изход на
07.07.2021г. след петдневен престой в страната и деянието е извършено по време на
пандемия от Ковид 19 ,обявена от Световната здравна организация , свързана със смъртни
случаи.
От субективна страна престъплението е извършено при форма на вина „пряк
умисъл“, тъй като подс. Я. е съзнавал общественоопасния характер на деянието си,
предвиждал е настъпването на общественоопасните последици и е искал тяхното
настъпване.
За престъпление по чл.355, ал.2 във вр. с ал.1 от НК наказанията, които са предвидени
4
в закона са „лишаване от свобода“ до пет години и глоба от десет до петдесет хиляди лева.
Съдът прие, че смекчаващи отговорността обстоятелства са съдействието при
проведеното разследване от страна на подсъдимия, не оспорването на фактическата
обстановка и липсата на предходни осъждания на подсъдимия. Отегчаващо отговорността
обстоятелства не се констатираха.
Съобразявай всички горепосочени обстоятелства и целите на наказанието заложени в
чл.36 от НК, съдът намери, че следва да наложи наказания „лишаване от свобода“ при
условията на чл.54 от НК в минимален размер от три месеца и глоба в минимален размер от
10 000 /десет хиляди/ лева. Настоящият съдебен състав счете, че за постигане целите на
наказанието и най-вече за поправянето на подсъдимия не е наложителна социалната му
изолация, чрез установяване в пенитенциарно заведение за изтърпяване на наказанието. Ето
защо, след като съществуват и другите предпоставки по чл. 66, ал. 1 от НК /чисто съдебно
минало и наказване с „лишаване от свобода” под три години/, съдът на основание
разпоредбата на чл. 66 от НК отложи изпълнението на наложеното наказание “лишаване от
свобода” за срок от три години.
Така мотивиран съдът постанови присъдата си.


РАЙОНЕН СЪДИЯ:




5