Решение по дело №198/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: 66
Дата: 16 февруари 2023 г. (в сила от 18 януари 2024 г.)
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20227060700198
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

25

 

гр.Велико Търново,   16.02.2023г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                                   

Великотърновският административен съд, X-ти състав, в публично заседание  на двадесет и пети януари две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                                                                     Съдия: Ивелина Янева

 

при секретаря Д. С.,  като разгледа докладваното от съдията И. Янева  адм.дело N 198 по описа на Административен съд Велико Търново за 2022 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на ЕООД „Джордан ЦЦ“ с адрес на управление гр. Велико Търново, ул.Неш № 6, вх.А против Заповед № Т-РД-27-885 / 04.04.2022г., издадена от Министъра на туризма, с която е отхвърлено Заявление № BG-*********-2021-06-2823 и е отказано на жалбоподателя предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема BG-*********-2021-06, обявена в изпълнение на държавна помощ SA.100885 от 17.01.2022г. В жалбата се твърди незаконосъобразност на заповедта, а в условията на алтернативност – нейната нищожност, поради неспазване на установената форма, допуснато съществено процесуално нарушение, изразяващо се в липса на удостоверяване от контролиращия орган на обстоятелството, че заявените данни не съответстват на критериите за допустимост към момента на подаване на заявката за плащане, както и поради неправилна преценка за наличието на такова несъответствие. Моли се за отмяна на оспорения административен акт, а в условията на алтернативност - за прогласяване на неговата нищожност, връщане на преписката с указания за провеждане на законосъобразно производство и издаване на съответния акт, и присъждане на сторените по делото разноски.

Ответната страна изразява писмено становище за неоснователност на жалбата и моли за отхвърлянето й и за присъждане на разноски. Прави възражение за прекомерност на претендираното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.

Предмет на настоящото съдебно производство e Заповед Т – РД - 27 – 885 / 04.04.2022г., издадена от Министъра на туризма, с която е отхвърлено Заявление № BG-*********-2021-06-2823 и е отказано на жалбоподателя предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема BG-*********-2021-06, обявена в изпълнение на държавна помощ SA.100885 от 17.01.2022г.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

С Решение на Европейската комисия от 17.01.2022г. е приета за съвместима с вътрешния пазар съгласно чл.107, параграф 3, буква б от Договора за функционирането на Европейския съюз държавна помощ SA.100885 предоставяна от Република България CОVID-19: Държавна помощ за туристическия сектор. Относно условията на помощта е посочено, че тя се въвежда с решение на Министерски съвет, администрира се от Министерството на туризма и предвижда предоставяне на безвъзмездни средства  на предприятия, работещи в туристическия сектор в България, чиято дейност попада в един от следните кодове по NACE: 55.10, 55.20, 55.30, 55.90, 56.10, 56.21, 56.29, 56.30, 79.11, 79.12, 79.90, 82.30, 86.90, 93.19, 93.21, 93.29 и 96.04.

С Постановление № 405 / 25.11.2021г. за определяне на условията, критериите, реда и размера на средствата по схема  за предоставяне на безвъзмездни средства за подпомагане на туристическия сектор за компенсиране на загуби, възникнали пряко и/или косвено от ограниченията в дейността на предприятията поради въведените противоепидемични мерки, Министерския съвет определя условията, допустимите кандидати и др. за държавната помощ. В чл.6, ал.2 са записани критериите за допустимост на кандидатите по мярката, като в т.1 е записано условието кандидатите да нямат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл.162, ал.2, т.1 от ДОПК към държавата или общината преди 1 януари 2020г., установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, освен ако задълженията им не са разсрочени, отсрочени или обезпечени.

Със Заповед № Т-РД-16-29 / 28.01.2022г. Министърът на туризма утвърждава Указания за кандидатстване и правила за предоставяне на безвъзмездни средства по Схема BG-*********-2021-06 за подпомагане на туристически сектор за компенсиране  на загуби, възникнали пряко и/или косвено от ограниченията в дейността на предприятията поради въведените противоепидемични мерки. В Указанията са възпроизведени определените в нормативните актове, с които се допуска помощта процедури.

ЕООД „Джордан ЦЦ“ подава Формуляр за кандидатстване по проект Предоставяне на безвъзмездни средства за подпомагане на туристически сектор за компенсиране  на загуби, възникнали пряко и/или косвено от ограниченията в дейността на предприятията поради въведените противоепидемични мерки. В същия се съдържа информация за искания размер на средствата, за получени предходни държавни помощи, за реализирания оборот, за упражняваната от дружеството дейност и др. Съгласно оценителен лист проект с № BG-*********-2021-06-2823 е проверен от оценител В.Д.Т., като след извършена служебна проверка в НАП е установено, че кандидатът има задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл.162, ал.2, т.1 от ДОПК към държавата. На същия е изпратена комуникация с покана да представи документи, установяващи липсата на задължения към държава или такива, установяващи, че задълженията за разсрочени, отсрочени или обезпечени, каквито не са представени от него (представена е справка от НАП, в която са описани задълженията му към 16.03.2022 г.). С оглед на това е предложено отхвърляне на проектното предложение – не отговаря на изискването на чл.6, ал.2, т.1 от ПМС № 405/ 25.11.2021г.

От председателя на оценителна комисия е изпратен доклад до Министъра на туризма, въз основа на който е издадена и оспорената заповед.

В хода на съдебното производство са представени справка за задълженията към 16.03.2022г. на ЕООД „Джордан ЦЦ“, указания, заповед за утвърждаването им и нотификации на държавна помощ от Европейската комисия.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

След извършване на служебна проверка, съдът установи, че обжалваният акт е издаден от компетентен орган – министърът на туризма, който според чл.4 от ПМС № 405 / 2021г. е администратор на държавна помощ съгласно чл.9 от Закона за държавните помощи.

Не се споделят доводите на жалбоподателя за нищожност на акта, обвързани с тезата за неспазване на установената форма. В този смисъл следва да се подчертае, че порокът във формата е основание за нищожност, само когато е толкова сериозен, че практически се приравнява на липса на форма и оттам – на липса на волеизявление. В случая актът е издаден в писмена форма и съдържа реквизитите, изброени в чл. 59, ал. 2 от АПК, включително фактически и правни основания за издаване, като фактическите основания се извличат и от съпътстващите документи, съдържащи се в административната преписка. Формулиран е ясен диспозитив. Има указание относно реда и органа, пред който подлежи на обжалване. Не е налице съществен порок на формата, който да води до липсата на волеизявление.

Не се установява и соченото от жалбоподателя съществено процесуално нарушение, изразяващо се в липса на удостоверяване от контролиращия орган на обстоятелството, че заявените данни не съответстват на критериите за допустимост към момента на подаване на заявката за плащане. В чл.11, ал.1 от ПМС № 405/ 2021г. е разписано, че предварителният контрол по схемата за държавна помощ се извършва от министъра на туризма, като в ал. 2 на същата разпоредба са посочени и източниците на информация за извършване на тази проверка – НТР, НСИ, НАП и др. От тази регламентация е видно, че предварителната документална проверка се извършва въз основа на данни, предоставени по служебен път от съответния компетентен орган, поради което установяването на наличието и/или липсата на съответствие с критериите за допустимост към момента на подаване на заявката за плащане е невъзможно.

В случая спорният по делото въпрос е отговаря ли кандидатът на предварително обявения критерий за допустимост, а именно да няма задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл.162, ал.2, т.1 от ДОПК към държавата или общината преди 1 януари 2020г., установени с влязъл в сила акт на компетентен орган.

За да бъде допустим кандидат, съгласно чл. 1 и чл. 6, ал. 2, т. 1 от ПМС № 405/ 2021 г. трябва да няма задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс към държавата или общината преди 1 януари 2020 г., установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, освен ако задълженията му не са разсрочени, отсрочени или обезпечени. Установява се от приложените по делото доказателства, в частност от справка за задълженията на жалбоподателя от Национална агенция по приходите /л.50-л.57 от делото/, че към 16.03.2022 г. дружеството има задължения за данъци и осигурителни вноски общо в размер на 50 825,82лв., от които главница 37 948,03лв. и лихви 12 877,79лв. Действително, част от тези задължения са по ревизионен акт № Р- 04000420000841-091-001 / 20.08.2020г., който е предмет на оспорване по а.д. № 602 / 2021г. по описа на Административен съд Велико Търново, което към настоящия момент е висящо. Следователно тези задължения не отговарят на изискванията на постановлението на Министерски съвет, тъй като не представляват влезли в сила задължения за данъци. Това обстоятелство обаче е ирелевантно в случая, доколкото задълженията по посочения ревизионен акт са едва в размер на 10 978,82 лв. главница и лихва, а общият размер на задълженията на дружеството е 50 825,82 лв., т.е. налице е разлика от близо 40 000 лв., която представлява декларирани и неплатени задължения за данъци и осигурителни вноски. Наличието на неплатени задължения сочи на неизпълнение на изискването на чл. 6, ал. 2, т. 1 от ПМС № 405/ 2021 г., съответно на чл.7.1 от Условията за кандидатстване. С оглед на това съдът намира за правилен изводът на административния орган за недопустимост на заявлението на жалбоподателя.

Предвид изложените съображения жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на спора основателно се явява искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на ЕООД „Джордан ЦЦ“ с адрес на управление гр. Велико Търново, против Заповед №Т-РД-27-885/04.04.2022г., издадена от Министъра на туризма.

 

ОСЪЖДА ЕООД „Джордан ЦЦ“, ЕИК *********, с адрес на управление гр. Велико Търново, ул. „Ниш“ №6А, ет.5, ап.14, да заплати на Министерството на туризма гр.София сумата от 100 лв. / сто лева/.

 

            РЕШЕНИЕТО  подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от получаването му пред Върховния административен съд.

 

                                                          

Съдия: