Решение по дело №1584/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1219
Дата: 28 септември 2023 г.
Съдия: Янка Желева Ганчева
Дело: 20237050701584
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

1219

Варна, 28.09.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна в съдебно заседание на деветнадесети септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ЯНКА ГАНЧЕВА

При секретар АННА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия ЯНКА ГАНЧЕВА административно дело № 20237050701584 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 70, ал. 4 от Закона за туризма /ЗТ/.

Образувано е по жалба от „ЧЕНСФИЛД“ ООД, ЕИК ********, със седалище и адрес на управление: гр. ******, Район „******“, МО „***“, № УПИ *******, против Заповед № Т-РД-15-176/06.02.2023 г., издадена от Министъра на туризма, с която, на основание чл. 70, ал. 3, т. 11 от ЗТ и предвид мотивирано предложение на Експертната комисия по регистрация на туроператори и туристически агенти /ЕКРТТА/, е наредено заличаване на регистрацията на „ЧЕНСФИЛД“ ООД, регистрирано за извършване на туроператорска и туристическа дейност съгласно Заповед № Т-РД-15-142/29.03.2018 г. на Министъра на туризма, притежаващо Удостоверение за регистрация № РК-01-7849/29.03.2018 г. за извършване на туроператорска и туристическа агентска дейност от Регистъра на туроператорите и туристическите агенти – част от Националния туристически регистър и вписан под № Т-80-00-28 от 19.12.2018 година.

В жалбата се поддържа, че оспореният акт е незаконосъобразен, издаден при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и в несъответствие с целта на закона. Твърди се, че не е спазена процедурата по уведомяване на дружеството за започналото административно производство, регламентирана в АПК, което го е лишило от правото му да участва в производството и да представи доказателства. Сочи се, че това процесуално нарушение е съществено и има за пряка последица непопълване на преписката с необходимите доказателства, тъй като при надлежното му уведомяване „ЧЕНСФИЛД“ ООД е могло да представи такива и да се стигне до друг резултат. Поради това се счита, че е налице и нарушение на чл. 35 от АПК, тъй като заповедта е издадена при неизясняване на правнорелевантни факти, което е довело и до несъответствие с целта на закона. Изтъква се, че съществено процесуално нарушение е допуснато и при определянето на срока, в който заличеното лице няма право да кандидатства за регистрация за същата дейност, като се посочва, че във връзка с това липсват както нарочен диспозитив, така и конкретни съображения относно избраната максимална продължителност на наложеното ограничение. Аргументира се противоречие на издадената заповед с материалния закон, тъй като дружеството притежава действаща застраховка въз основа на сключен договор за застраховка с обхват на отговорността, дефиниран в чл. 97г от ТЗ, поради което упражнява дейността си в съответствие със закона. Сочи се, че Министерството на туризма е уведомено за подновяването на застраховката и сключването на нов договор чрез изпращане на съответните доказателства за това по електронна поща. По изложените съображения се отправя искане за отмяна на оспорения акт и за присъждане на направените по делото разноски на основание чл. 143, ал. 1 от АПК. В съдебно заседание жалбата се поддържа изцяло чрез представител по пълномощие.

Ответникът – Министърът на туризма, не изразява становище по жалбата.

Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Между страните по делото не се спори, че съгласно Удостоверение за регистрация № РК-01-7849/29.03.2018 г. „ЧЕНСФИЛД“ ООД е регистрирано за извършване на туроператорска и туристическа агентска дейност.

При извършена от служители на Министерството на туризма е установено, че дружеството последно е предоставило в Министерството на туризма застраховка „Отговорност на туроператора“ на 25.05.2021 г. със срок на валидност от 21.06.2021 г. до 20.06.2022 година.

С писмо № Т-26-Ч-28/08.11.2022 г. по описа на Министерството на туризма (л. 9 от адм. дело № 5769/2023 г. по описа на ВАС) до дружеството е отправено уведомление за започване на административно производство като му е предоставена възможност в тридневен срок да представи валидно сключена застраховка „Отговорност на туроператора“. Видно от „известие за доставка“ № ИД PS 1040 09AIYL 6 на „Български пощи“ ЕАД – лицензиран доставчик на универсална пощенска услуга, пратката не е получена от страна на управителя или друго упълномощено лице на посочения адрес.

На 08.11.2022 г. е проведено заседание на Експертната комисия по регистрация на туроператори и туристически агенти, назначена със Заповед № Т-РД-14-15/29.06.2022 г. на Министъра на туризма, резултатите от което са обективирани в Протокол № РК-07-5/08.11.2022 г. (л. 11-20 от адм. дело № 5769/2023 г. по описа на ВАС). Видно от протокола комисията е разгледала справка на 499 регистрирани оператори с непредставена застраховка "Отговорност на туроператора". С решение по т. 4.1. от протокола е направено предложение да се пристъпи към заличаване на регистрацията на туроператори, които не са представили застраховка „Отговорност на туроператора“ в законовия срок.

На 07.12.2022 г. е публикувано уведомление на интернет страницата на Министерството на туризма (л. 38-39 от адм. дело № 5769/2023 г. по описа на ВАС), че започва процедура по заличаване от регистъра на дружества, които не са представили на Министъра на туризма информация за сключен договор, респ. копие от договора за застраховка „Отговорност на туроператора“, сключен със застраховател по смисъла на Кодекса за застраховането.

Извършена е справка във входящата поща и деловодната система на Министерството на туризма, при която е установено, че не са входирани и не са завеждани по установения за това ред копие/я на договор за задължителна застраховка „Отговорност на туроператора“ със застраховател по смисъла на разпоредбата на чл. 97 от Закона за туризма от „ЧЕНСФИЛД“ ООД.

При горните констатации Министърът на туризма издава обжалваната Заповед № Т-РД-15-176/06.02.2023 г. (л. 47-48 от адм. дело № 5769/2023 г. по описа на ВАС), с която заличава регистрацията на „ЧЕНСФИЛД“ ООД за извършване на туроператорска и туристическа дейност. Видно от обстоятелствената част на заповедта, на основание чл. 70, ал. 3 от Закона за туризма е определен срок от две години, през който заличеното лице няма право да заявява регистриране за извършване на туроператорска дейност, считано от датата на издаване на заповедта.

С писмо № Т-26-Ч-3/15.02.2023 г. по описа на Министерството на туризма (л. 46 от адм. дело № 5769/2023 г. по описа на ВАС) Заповед № Т-РД-15-176/06.02.2023 г. е изпратена на „ЧЕНСФИЛД“ ООД, като видно от приложеното на л. 54-55 от настоящото дело копие от обратна разписка писмото е върнато от Български пощи като непотърсена пратка и е предадено от отдел РМТД.

При така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна – адресат на процесната заповед, и в законоустановения срок, поради което е ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

При извършена служебна проверка по чл. 168, ал. 1 от АПК съдът констатира, че обжалваният индивидуален административен акт е издаден от компетентен орган – Министъра на туризма, с оглед разпоредбата на чл. 70, ал. 2 от ЗТ, и при спазване на установената форма – заповед, като съдържа всички реквизити по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, включително фактическите и правните основания за неговото издаване.

В хода на административното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, довели до ограничаване правото на защита на дружеството – жалбоподател, изразяващи се в липса на редовно уведомяване за образуваното срещу него производство по заличаване на регистрацията му като туроператор.

В чл. 26 от АПК е предвидено за започване на административното производство да се уведомяват заявителя и известните заинтересовани граждани и организации като съобщаването се извършва по реда на чл. 18а от АПК. Последната разпоредба регламентира различни способи за връчване на съобщения в хода на административното производство, като съгласно чл. 18а, ал. 9 от АПК, когато страната не може да бъде намерена на адреса и не се намери лице, което е съгласно да получи съобщението, съобщаването се извършва чрез залепване на уведомление на вратата или на пощенската кутия, а когато до тях не е осигурен достъп – на входната врата или на видно място около нея. Съответно в ал. 10 е предвидено, че когато съобщаването в производството пред административния орган не може да бъде извършено по реда на предходните алинеи, съобщението се поставя на таблото за обявления или в Интернет страницата на съответния орган за срок, не по-кратък от 7 дни, след изтичането на който съобщението се смята за връчено.

От доказателствата по делото се установява, че писмо № Т-26-Ч-28/08.11.2022 г. е изпратено до адреса на „ЧЕНСФИЛД“ ООД, посочен в Търговския регистър, като същото не е връчено. Приложеното известие за доставяне не е оформено с подпис на получател, съответно не са посочени причините, поради които не е връчено, отбелязано е, че писмото е върнато от Български пощи като непотърсена пратка, поради което не би могло да се направи категоричен извод, че дружеството не е било намерено на адреса или не е намерено лице, съгласно да получи съобщението. Независимо от това, дори да се приеме, че дружеството не е било намерено на адреса, съответно, че не е намерено лице, което е било съгласно да получи съобщението, административният орган е следвало да пристъпи към съобщаване по реда на чл. 18а, ал. 9 от АПК – чрез залепяне на съобщението, като по делото не се твърди и не се установява да са предприети такива действия. След като по делото липсват доказателства за предприемане на действия за връчване на писмото, предвидени в нормите на чл. 18а, ал. 1-9 от АПК, то не са били налице основанията за съобщаването му по реда на чл. 18а, ал. 10 от АПК, чрез публикуване на интернет страницата на Министерството на туризма. Ето защо, предприетите действия по чл. 18а, ал. 10 от АПК, след като не са били налице предвидените от законодателя предпоставки за това, не са породили целените правни последици, а именно дружеството не е било редовно уведомено за започналото административно производство. Освен това, видно от служебно изготвената от съда справка от сайта на Министерство на туризма относно публикуваната новина на 07.12.2022 г., че Министерство на туризма започва процедура по заличаване на регистрацията на дружества, регистрирани като туроператори от Националния туристически регистър, идентична с представената такава на л. 38-39 от адм. дело № 5769/2023 г. по описа на ВАС, действително на посочената дата е публикувана такава новина, но липсва уведомление конкретно, касаещо жалбоподателя на страницата на Министерство на туризма, т.е. не е извършено надлежно уведомяване за започналото срещу „ЧЕНСФИЛД“ ООД административно производство и по реда на чл. 18а, ал. 10 от АПК. С оглед горното не е започнал да тече и не е изтекъл предоставеният с писмото 3-дневен срок за представяне на валидно сключена застраховка „Отговорност на туроператора“. Допуснатото процесуално нарушение е съществено и влече незаконосъобразност на обжалваната заповед на самостоятелно основание, тъй като ако не бе допуснато, би могло да се стигне до друг правен резултат – неиздаване на административния акт, след като по делото са налице данни, че дружеството е сключило изискващата се застраховка „Отговорност на туроператора“.

Оспорената заповед е постановена и в противоречие с материалноправните разпоредби – основание за нейната отмяна по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК.

По делото е представена застрахователна полица № 13062210000672/23.05.2022 г. /л. 31 от делото/ със застраховател ЗК „ЛЕВ ИНС“ АД и застрахован „ЧЕНСФИЛД“ ООД, като застраховката е „Обща гражданска отговорност“ и специални условия „Отговорност на туроператора“, чийто обект на застраховане е отговорността на лицензиран туроператор съгласно Закона за туризма и Наредбата за условията и реда за сключване на договори за задължителна застраховка „Отговорност на туроператора“. Застраховката е с начало 21.06.2022 г. и край – 20.06.2023 година. Представен е и сертификат за застраховка „Отговорност на туроператора“ № 13062210000672/23.05.2022 г., издаден на 23.05.2022 г. /л. 32 от делото/, със застраховател ЗК „ЛЕВ ИНС“ АД и застрахован „ЧЕНСФИЛД“ ООД. Видно от приложените на л. 32-гръб от делото два броя сметки за извършено плащане от „ЧЕНСФИЛД“ ООД по сключената застраховка, полицата е платена до 20.06.2023 година. От дружеството – жалбоподател, е представена и застрахователна полица за периода от 18.07.2023 г. до 17.07.2024 г., сключена на основание общите условия за застраховка „Отговорност на туроператора“ със ЗК „ЛЕВ ИНС“ АД /л. 41-гръб от делото/, както и сметка за заплатена сума от 795,60 лева на застрахователя /л. 41 от делото/. Приложени са като доказателства по делото и сертификат за застраховка „Отговорност на туроператора“ от 18.07.2023 г. /л. 42 от делото/ и, предложение-въпросник за сключване на застраховка „Обща гражданска отговорност“ – „Отговорност на туроператора“ /л. 42-гръб-44 от делото/.

От посочените доказателства се установява, че както към датата на издаване на обжалваната заповед, така и към настоящия момент, „ЧЕНСФИЛД“ ООД е разполагало с валидно сключена застраховка „Отговорност на туроператора“, т.е. туроператорът е изпълнил изискването на чл. 97, ал. 1 от ЗТ. Спазено е и задължението по чл. 98, ал. 2 от ЗТ за представяне на министъра на туризма на копие от договора застраховка в 14-дневен срок от сключването му. От приложената на л. 29 от делото разпечатка от електронно съобщение – e-mail, се установява, че на 25.05.2022 г., в 10:26 ч., „ЧЕНСФИЛД“ ООД е изпратило на електронната поща на Министерството на туризма като прикачен файл сключената на 23.05.2022 г. застрахователна полица № 13062210000672, т.е. уведомяването е извършено в регламентирания в чл. 98, ал. 2 от ЗТ 14-дневен срок.

Налага се обоснован извод, че не са били налице материалноправните предпоставки за издаване на процесната Заповед № Т-РД-15-176/06.02.2023 година.

С оглед на изложеното и на основание чл. 146, т. 3 и 4 от АПК, оспореният индивидуален административен, като издаден при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби, е незаконосъобразен и следва да се отмени.

При този изход на правния спор и предвид своевременно направеното искане, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените в производството разноски съгласно представен списък и доказателства за извършването им в общ размер на 530 лева, от които 50 лева – заплатена държавна такса за образуване на делото, и 480 лева – заплатен адвокатски хонорар за осъществено процесуално представителство от адвокат.

Водим от горното, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Заповед № Т-РД-15-176/06.02.2023 г., издадена от Министъра на туризма, с която, на основание чл. 70, ал. 3, т. 11 от ЗТ и предвид мотивирано предложение на Експертната комисия по регистрация на туроператори и туристически агенти /ЕКРТТА/, е наредено заличаване на регистрацията на „ЧЕНСФИЛД“ ООД, регистрирано за извършване на туроператорска и туристическа дейност съгласно Заповед № Т-РД-15-142/29.03.2018 г. на Министъра на туризма, притежаващо Удостоверение за регистрация № РК-01-7849/29.03.2018 г. за извършване на туроператорска и туристическа агентска дейност от Регистъра на туроператорите и туристическите агенти – част от Националния туристически регистър и вписан под № Т-80-00-28 от 19.12.2018 година.

ОСЪЖДА Министерството на туризма да заплати в полза на „ЧЕНСФИЛД“ ООД, ЕИК ********, със седалище и адрес на управление: гр. *****, Район „***** *****“, м.о. „***“, № УПИ ********, сумата от 530 /петстотин и тридесет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: