Решение по дело №1235/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 48
Дата: 29 януари 2020 г. (в сила от 20 февруари 2020 г.)
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20197150701235
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

          48 / 29.1.2020г.

 

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИКХІ състав в открито заседание на петнадесети януари през две хиляди и двадесета година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ :           ГЕОРГИ ПЕТРОВ  

                                  ХРИСТИНА ЮРУКОВА

 

при секретаря ЯНКА ВУКЕВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ПЕТРОВ к.н.а. дело № 1235 по описа на съда за 2019год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните :

 

1. Производството е по реда на Глава Десета, Раздел Трети от АПК.

 

2. Образувано е по протест на  прокурор при Окръжна прокуратура Пазарджик против чл. 63, ал. 2 и ал. 3 и чл. 64, т.1, т.2, т.3, т.4 и т. 5 от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Сърница, приета с Решение № 28 по Протокол № 3 от 28.03.2016г. на Общински съвет Сърница.

Счита се, че въпросните текстове от общинската наредба, противоречат на нормативен акт от по-висока степен, съответно на Наредба за управлението на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали (обн., ДВ, бр. 98 от 8.12.2017 г.),  на Закона за управление на отпадъците за управление на отпадъците (обн. ДВ, бр. 53 от 13.07.2012 г.) и на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност (обн., ДВ, бр. 55 от 17.06.2003 г.)

Искането е протестираните текстове от наредбата да бъдат отменени, като се присъдят сторените разноски за производството.

 

3. Ответния Общински съвет Сърница, не взема конкретно становище по протеста.

 

ІІ. За допустимостта :

 

4. Според правилото на чл. 187, ал. 1 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето.

Това ще рече, че протеста е ДОПУСТИМ.

 

ІІІ. За фактите :

 

5. Процесната  Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Сърница, приета с Решение № 28 по Протокол № 3 от 28.03.2016г. на Общински съвет Сърница. Правното основание е чл. 21 ал. 1, т. 23 и ал. 2 от ЗМСМА, във връзка с чл. 20 и чл.22 от Закона за управление на отпадъците, чл. 76, ал. 3 от АПК и чл. 26, чл. 28 от Закона за нормативните актове.

Представени по делото са Мотиви за приемане на наредбата(л.40) и проект за приемане на подзаконовия нормативен акт(л.41).

Според представената разпечатка на електронен ресурс, мотивите и проекта за Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Сърница е бил публикуван на страницата на Община Сърница в интернет на 10.03.2016г.(л.35). Според Протокол № 015 от 25.03.2016г.(л.10) в 14 дневен срок от публикуване на проект за наредба в интернет, не е постъпило предложение или становище по същата.

 

6. Съответно, Кмета на общината с Предложение вх. № 52 от 17.03.2016г.(л.26), отправено до Общински съвет Сърница, е внесъл  проекта за наредба за приемане от местния представителен орган.

 

ІV. За правото :

 

7.  Съобразно чл. 13, ал. 1, т.2 от Указ № 883 за прилагане на Закона за нормативните актове(обн., ДВ, бр. 39 от 21.05.1974 г.), обсъждането е задължителен етап от процедурата по изготвяне на проект за нормативен акт, като в чл.16 от Указа е предвидено, че въз основа на обсъждането, съставителят внася необходимите изменения в законопроекта и го представя на органа, който отговаря за изготвянето му.

В този смисъл, с правилото на чл. 26, ал. 3 от Закона за нормативните актове(редакция ДВ, бр. 46 от 2007 г.) е възведено изискването, преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта да го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта.

В случая, описаната административна процедура е била спазена.

 

8. Според чл. 63, ал. 1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Сърница, Кметът на Община Сърница или оправомощено длъжностно лице одобрява планове за управление на СО в случаите, когато се отнасят за обекти, за които не се изисква одобрен инвестиционен проект и обектът ще се реализира на територията на Община Сърница. В чл. 63, ал. 2 от Наредбата е предвидено, че в случай на несъответствие с изискванията на Наредба за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали, Кметът на Община Сърница може да изисква допълнителна информация и/или отстраняване на нередовности, като изпраща мотивирано становище до заявителя не по-късно от 15 дни от получаване на плана, а според чл. 63, ал.3 от Наредбата, Кметът на Община Сърница одобрява плана за управление на строителни отпадъци или мотивирано отказва одобрението му в срок до един месец от получаването на плана или от отстраняването на нередовностите и/или предоставянето на допълнителната информация.

Текстовете от закона, които уреждат същите отношения са следните :

В чл. 11, ал. 6 от Закона за управление на отпадъците е предвидено, че компетентните органи по ал. 4 и 5 могат да изискват предоставяне на допълнителна информация или отстраняване на нередовности в случай на несъответствие с изисквания на наредбата по чл. 43, ал. 4, като изпращат мотивирано становище до заявителя не по-късно от 14 дни от получаването на плана. Според чл. 11, ал. 7 от Закона за управление на отпадъците, компетентните органи по ал. 4 и 5 одобряват плана за управление на строителни отпадъци или мотивирано отказват одобряването му в 14-дневен срок от получаването на плана или от отстраняването на нередовностите и/или предоставянето на допълнителната информация.

 

9. Трябва да се съобрази в случая, че според чл. 22, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците, общинският съвет приема наредба, с която определя условията и реда за изхвърлянето, събирането, включително разделното, транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, на територията на общината, разработена съгласно изискванията на този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му(курсива мой), както и заплащането за предоставяне на съответните услуги по реда на Закона за местните данъци и такси.

Съотнасянето на протестираните текстове от общинската наредба  и цитираните текстове от ЗУО налагат извода, че в нарушение на чл. 22, ал.1 от ЗУО, общинската наредба предвижда по-дълги срокове за изготвяне на мотивирано становище по представения план, съответно за одобряване или мотивиран отказ за одобряване на плана. Двата срока макар и да с инструктивни по характер, са установени в интерес на гражданите и организациите на граждани, поради което установяването в нарушение на закона, на по-дълги срокове за произнасяне от общинска администрация е недопустимо. В тази част общинската наредба ще следва да бъде отменена.

 

10. Според чл. 64 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Сърница, изискванията за план за управление на СО не се прилагат по отношение на:

1. Премахване на сгради с разгъната застроена площ (РЗП), по-малка от 100 кв. м;

2. Реконструкция и основен ремонт на строежи с РЗП, по-малка от 500 кв. м;

3. Промяна предназначението на строежи с РЗП, по-малка от 500 кв. м;

4. Строеж на сгради с РЗП, по-малка от 300 кв. м;

5. Премахване на негодни за ползване или застрашаващи безопасността строежи, когато е наредено по спешност от компетентен орган;

6. Всички текущи ремонти.

 

11. С оглед цитираните текстове от общинската наредба, следва да се съобрази, че в чл. 11, ал. 1 и ал. 2 от Закона за управление на отпадъците(редакция ДВ, бр. 53 от 2012 г., в сила от 13.07.2012 г.) е било предвидено, че възложителят на строителни и монтажни работи по смисъла на § 5, т. 40 от допълнителните разпоредби на Закона за устройство на територията, с изключение на текущи ремонти, и възложителят на премахване на строежи изготвят план за управление на строителни отпадъци в обхват и съдържание, определени с наредбата по чл. 43, ал. 4 от закона, като изискването по ал. 1 не се прилага за:

1. разрушаване на сгради с разгъната застроена площ (РЗП) под 100 кв.м;

2. реконструкция, основен ремонт и/или промяна предназначението на

строежи с РЗП, по-малка от 500 кв. м;

3. строеж на сгради с РЗП, по-малка от 300 кв. м;

4. разрушаване на негодни за ползване или застрашаващи сигурността

строежи, когато тяхното премахване е наредено по спешност от компетентен орган.

Очевидно е, че текста на чл. 64, т.1, т. 2, т. 3, т. 4 и т. 5 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Сърница е напълно идентичен с текста на чл. 11, ал. 2 от Закона за управление на отпадъците в посочената негова редакция. С §6, т. 2 от ЗИД на ЗУО(Обн., ДВ, бр. 105 от 30.12.2016 г.) обаче, чл. ал. 11, ал. 2 от ЗУО е отменен.

 

12. На основание чл. 43, ал. 4 от Закона за управление на отпадъците, е приета Наредбата за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали (Приета с ПМС № 267 от 5.12.2017 г., обн., ДВ, бр. 98 от 8.12.2017 г.), която в чл. 15, ал. 1, т.1, т.2, т. 3, т. 4, т. 5 и т. 10 е уредила въпросните обществени отношения по следния начин :

План за управление на строителните отпадъци не се разработва и не се прилагат изискванията на тази глава при:

1. премахване на сгради с разгъната застроена площ (РЗП), по-малка от 300 кв. м;

2. премахване на сгради с паянтова конструкция;

3. реконструкция и основен ремонт на строежи с РЗП, по-малка от 700 кв. м;

4. промяна на предназначението на строежи с РЗП, по-малка от 700 кв.м;

5. строеж на сгради с РЗП, по-малка от 700 кв. м;

10. премахване на негодни за ползване или застрашаващи безопасността строежи, когато е наредено по спешност от компетентен орган, с РЗП, по-малка от 300 кв. м

 

13. Явно е в случая, че текста на чл. 64, т.1, т. 2, т. 3, т. 4 и т. 5  от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Сърница не съответства на текста на чл. 15, ал. 1, т.1, т. 3, т. 4, т. 5 и т. 10 от Наредбата за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали (Приета с ПМС № 267 от 5.12.2017 г., обн., ДВ, бр. 98 от 8.12.2017 г.) относно площта на строежите за които се изисква изготвянето на план за управление на строителни отпадъци. В общинската Наредба тези площи са 100.00м²; 500.00м², 500.00м², 300.00м² и чл. 64, т.5 – без посочена площ на строежа, а в Наредбата за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали, в същите хипотези, съответните площи са 300.00м²; 700.00м², 700.00м², 700.00м²  и 300.00м².

Извода който следва от така формираните констатации е, че в тази част общинската Наредба противоречи на изискването на чл. 22, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците и ще следва да бъде отменена.

 

V. За разноските :

14. С оглед приетия за установен резултат, на прокуратурата се дължат сторените разноски по производството, които се констатираха  в размер на 20,00лв., заплатена такса за обнародване на съобщение в Държавен вестник.

Ето защо, Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ разпоредбите на чл. 63, ал. 2 и ал. 3 и чл. 64, т.1, т.2, т.3, т.4 и т. 5 от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Сърница, приета с Решение № 28 по Протокол № 3 от 28.03.2016г. на Общински съвет Сърница.

 

ОСЪЖДА Община Сърница да заплати на Окръжна прокуратура Пазарджик, сумата от 20,00лв./двадесет лв./, представляваща заплатена такса за обнародване на съобщение в Държавен вестник.

 

Решението подлежи на обжалване в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните, с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България.

 

Решението да се обнародва в срока и по реда на чл. 194 от АПК, след влизането му в сила.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :      /П/