Решение по дело №1941/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 853
Дата: 10 юли 2020 г. (в сила от 1 август 2020 г.)
Съдия: Мариета Димитрова Бушандрова
Дело: 20202120201941
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 май 2020 г.

Съдържание на акта

 

                                                    Р Е Ш Е Н И Е

 

853                                             10.07.2020г.                           град Бургас

 

В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Бургаският районен съд,          наказателно отделение, XII-ти състав

На десети юни                                                                       година 2020

В публично заседание в следния състав:

 

                                           Председател: МАРИЕТА БУШАНДРОВА

                                           Съдебни заседатели:

 

Секретар: К Сл

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдия Бушандрова

НАХД № 1941 по описа на съда за 2020 година

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по повод жалбата на „…..“ ООД, с ЕИК: 1….., със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ж.к…., бл…., вх.2, ет.6, ап.17, представлявано от управителя Я. Г. Д.с ЕГН ********** против НП № 496184-F536752/20.02.2020 г., на Директора на Дирекция „Контрол” при ТД на НАП Бургас, упълномощен със Заповед ЗЦУ - ОПР-17 от 17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП, с което за нарушение на чл. 132, ал. 6 от ЗДДС, на основание чл. 178 от ЗДДС, на жалбоподателя е наложена имуществена санкция, в размер на 500 лв.

В жалбата се моли, съдът да постанови решение, с което да отмени обжалваното наказателно.

В съдебно заседание, за жалбоподателя, не се явява представител. Не изразяват становище. Не сочат доказателства. Не правят искане за разноски.

В съдебно заседание, процесуалните представители на ТД на НАП - Бургас оспорват жалбата и молят съда да потвърди наказателното постановление, като правилно и законосъобразно. Правят искане за разноски.

Съдът намира жалбата за допустима, тъй като същата е подадена в срок и съдържа необходимите реквизити, поради което и производството по нея е редовно образувано пред РС-Бургас.

Бургаският районен съд след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и като съобрази закона, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

При извършена проверка от служители на ТД НАП Бургас, проверяващите установили, че „….“ ООД с ЕИК: 1 в качеството си на съдружник с 50% участие в КОНСОРЦИУМ „….“ ДЗЗД, не е подало в законоустановения срок /31.10.2018г. - 06.11.2018г./, заявление за регистрация, на основание чл. 132, ал. 5 от ЗДДС. Съгласно разпоредбата на чл. 132, ал. 6 от ЗДДС /в сила от 01.01.2017г./, „Регистрацията по ал. 5 се извършва с подаване на заявление за регистрация в 7-дневен срок от датата на създаване на неперсонифицираното дружество, която се смята за дата на регистрация на дружеството по този закон“. КОНСОРЦИУМ „....“ ДЗЗД е подало заявление за регистрация, на основание чл. 100, ал. 1 от ЗДДС на 04.11.2019г. в НАП ТД гр. Бургас Дирекция „Обслужване“, с вх.№ 0000-0063392, като същото  е неперсонифицирано дружество, в което участва като съдружник дружество регистрирано по ЗДДС, а именно: „....“ ООД с ЕИК 10.... /регистрирано по ЗДДС на 17.10.2003г./, за което проверяващите установили, че са налице обстоятелства за регистрация, по реда на чл. 132, ал. 5 ЗДДС. При направена справка в Регистър Булстат към Агенцията по Вписванията се установило, че КОНСОРЦИУМ „....“ ДЗЗД е било вписано на 30.10.2018г., която дата се смята за дата на регистрация дружеството по ЗДДС.

Проверката приключила с издаване на Акт за регистрация по ЗДДС № 020421902870405/18.11.2019г., връчен на 18.11.2019г. За периода 30.10.2018г. - 31.10.2019г. бил реализиран облагаем оборот, в размер на 9537,10лв.

За извършената проверка, бил съставен АУАН № F536752 от 05.02.2020 г., който бил връчен на упълномощено лице, като към момента на връчването му, не били направени възражения.

Сезиран с преписката по акта, административнонаказващият орган е приел фактическите обстоятелства за доказани, поради което е издал обжалваното наказателно постановление, с което за нарушение на чл. 132, ал. 6 от ЗДДС, на основание чл. 178 от ЗДДС, на жалбоподателя е наложена имуществена санкция, в размер на 500 лв.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните по делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените доказателства и доказателствени средства, които са непротиворечиви и допълващи се. По делото не се събра доказателствен материал, който да поставя под съмнение така установените факти. Горната фактическа обстановка, като цяло, не се оспорва и от страните.

При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:

Наказателно постановление е издадено от оправомощено за това лице, а АУАН е съставен от компетентен орган, но при съставянето на АУАН е допуснато съществено нарушение, което е опорочило производството и е довело до издаването на незаконосъобразно наказателно постановление, поради следните съображения:

Производството по установяване на административни нарушения и издаване на наказателни постановления е строго формален процес, който се провежда в стриктно регламентирани срокове, част от които са регламентирани в разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН. Наказателната и административнонаказателната доктрина приема, че давността е институт на материалното право. Следователно за давността по чл. 34 ал. 1 от ЗАНН, съдът трябва да следи служебно. Началото на тримесечната административно наказателната давност е обусловено от откриването на нарушителя (чл. 34 ал. 1 от ЗАНН). Под откриване на нарушителя следва да се разбира не моментът, в който съответното длъжностно лице е изградило своята субективна представа относно индивидуализиращите белези на нарушителя, а моментът, в който е било обективно възможно да се изгради тази субективна представа. Обратното би означавало, че предметът на доказване ще трябва да обхване субективните преживявания на едно длъжностно лице, което е практически трудно осъществимо и че началото на един давностен срок ще зависи от свободното усмотрение на длъжностното лице, а именно – кога същото ще реши да възприеме факта на нарушението и неговия извършител. Коментираният давностен срок не може да бъде поставен в зависимост от подобни субективни състояния и решения. Той трябва да предпоставя само и единствено обективни дадености. При неспазване на една от двете алтернативно предвидени предпоставки по чл.34 ал.1 от ЗАНН, а именно да не се състави АУАН в срок от три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението (две и повече години за определени нарушения), не следва да се образува административнонаказателно производство, а образуваното се прекратява. Следователно, определената с нормата на чл. 53 от ЗАНН компетентност на органите на НАП да съставят АУАН, по дефиниция означава освен право да привличат към административнонаказателна отговорност субектите извършили нарушения, още и задължение за тези длъжностни лица за установяват своевременно нарушенията и техните извършители. Има практика в този смисъл на АдмС-Бургас, където се приема, че денят, следващ крайния срок за подаване на дължимата декларация е моментът, от който нарушителят става известен на административнонаказващия орган, а дали административният орган “ще узнае” този факт е въпрос на полагане на дължимата грижа в разумни срокове.

В настоящия случай, с оглед обстоятелството, че задължението на лицето за подаване на декларация е било в срок до 06.11.2018г, то от 07.11.2018г., жалбоподателят е изпаднал в забава. Нарушението е на просто извършване и е осъществено с бездействието на задълженото лице към първия работен ден след датата, следваща последния срок 06.11.2018г., а именно 07.11.2018г. Видно от представените по делото доказателства, АУАН е бил съставен на 05.05.2020г, т.е. след предвидения в Закона срок.

Тук следва да се подчертае, че пропускането на по-краткия тримесечен срок не е основание за прилагане на по-дългия едногодишен/двугодишен срок от извършване на нарушението при преценката за срочното съставяне на акта за установяване на нарушението. Двата срока се намират в определено съотношение помежду си, което се изразява в поглъщането на тримесечния срок от откриването на нарушителя от едногодишния/двугодишния срок от извършването на нарушението. Т.е. след изтичане на по-дългия срок за компетентния орган се погасява правото да състави акт за административно нарушение, независимо че не е изтекъл тримесечният срок от откриване на нарушителя. Съответно след изтичане на тримесечния срок от откриване на нарушителя се погасява административно наказателната отговорност на нарушителя и респективно правото на компетентното длъжностно лице да състави акт, макар и в рамките на едногодишния/двугодишния срок от извършване на нарушението.

Това обстоятелство, а именно съставянето на АУАН след изтичане на сроковете по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН се явява съществено процесуално нарушение, което не може да бъде „санирано” в съдебната фаза на производството и налага отмяна на обжалвания акт като незаконосъобразен, без да се разглежда спора по същество.

Съдът намира, че жалбата срещу наказателното постановление е основателна и следва да се уважи, а наказателното постановление следва да се отмени, като процесуално незаконосъобразно.

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, ред. ДВ, бр. 94 от 2019 г., в съдебните производства страните имат право на присъждане на разноски. В настоящия случай, НП е отменено, но жалбоподателят не е направил искане за разноски, поради което, същите остават, както са направени от страните.

Мотивиран от изложените съображения Бургаският районен съд на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН

 

                                           Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ НП № 496184-F536752/20.02.2020 г., на Директора на Дирекция „Контрол” при ТД на НАП Бургас, упълномощен със Заповед ЗЦУ - ОПР-17 от 17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП против „....“ ООД, с ЕИК: 10...., със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ж.к....., вх.2, ет.6, ап.17, представлявано от управителя Я.Г.Д. с ЕГН **********, с което за нарушение на чл. 132, ал. 6 от ЗДДС, на основание чл. 178 от ЗДДС, на жалбоподателя е наложена имуществена санкция, в размер на 500 лв.

 

РЕШЕНИЕТО на настоящата инстанция подлежи на касационно обжалване пред Бургаски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването.

 

 

 

 

 

 

                                                                        СЪДИЯ: M. БУШАНДРОВА

В.О.: К.СЛ.