Решение по дело №76/2020 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 260060
Дата: 31 декември 2020 г. (в сила от 25 юни 2021 г.)
Съдия: Росица Генадиева Тодорова
Дело: 20201820200076
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

 

гр. Елин Пелин, 31 декември  2020 г.

 

  В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

           РАЙОНЕН СЪД ЕЛИН ПЕЛИН, Пети  състав в публично съдебно заседание на осемнадесети ноември през  две хиляди и двадесета  година, в състав:

 

 РАЙОНЕН СЪДИЯ: РОСИЦА ТОДОРОВА

 

с участието на секретаря Стефка Славчева, като разгледа докладвано от съдията АНД № 76/2020 г. по описа на Районен съд Елин Пелин, за да се произнесе взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

         С наказателно постановление № 489310-0346471/10.01.2020 г. издадено от  Началник на сектор „Оперативни дейности” -  София към Централно управление на Национална агенция за приходите, на жалбоподателя Д.К.М., ЕГН ********** със съдебен адрес: *** на основание чл.278б, ал.1  от ДОПК е наложено административно наказание – глоба в размер на 1000.00 лева за нарушение по чл.13, ал.2, т.6 от ДОПК.  

        Срещу наказателното постановление е депозирана жалба от санкционираното лице Д.К.М. чрез пълномощника му адв.Х. - САК, с която оспорва издаденото наказателно постановление, с твърдения за неправилност и незаконосъобразност, поради съществено нарушение на производствените правила, нарушение на материалния закон. Моли се съдът да отмени изцяло издаденото наказателно постановление.

           В съдебно заседание жалбоподателят чрез пълномощника си адв.Х. с писмено становище поддържа жалбата и иска  пълната му отмяна.

        АНО – ТД на НАП-гр.София редовно уведомени, не се представляват в съдебно заседание. С писмени бележки изразяват становище, че наказателното постановление е правилно и законосъобразно, като се иска съдът да го потвърди.

         РП Елин Пелин не изпращат представител и не вземат становище по жалбата.

          Районен съд Елин Пелин, като обсъди събраните по делото доказателства намери за установено следното от фактическа страна:

         От приложената по делото административна преписка  и от писмените доказателства  приети по делото в рамките на съдебното производство, както и от гласните доказателства, събрани посредством разпита на свидетелите М.Д.Г., Б.О.Г. и К.В.Г. се установява следното:

          Свидетелят М.Д.Г. сочи, че не си спомня конкретната проверка, тъй като участва в множеството подобни проверки. При предявяване на АУАН твърди, че той е актосъставителя и е съставил и подписал акта. Заявява, че в случая камиона не е дошъл в посочения час в декларацията час на разтоварване, поради което неговите колеги от НАП са установили това обстоятелство със съответния протокол. Той е отишъл в последствие след тях на мястото на разтоварване, за да състави процесния АУАН за това, че водача не се е явил на посочените място, дата и час за разтоварване. Протоколите, които са съставили неговите колеги се отнасят за движение на стоки с фискален риск, като при този вид проверки не се установяват задължения и не може да каже  дали от действията на жалбоподателя са настъпили някакви вреди за държавния фиск, вследствие закъснението от страна на наказаното лице.

         Свидетелят Б.Г., заявява, че е свидетел по съставянето на АУАН, като поддържа изложената в него фактическа обстановка, без да може да даде допълнителни обстоятелства, тъй като не си спомня случая.

         К.Г. – също свидетел по съставянето на АУАН твърди, че работи в „…. в отдел „Плод и зеленчук“. Заявява, че практиката във фирмата е такава, че когато се получи стока, той следва да е на работа, независимо колко е часа, тъй като като упълномощено лице следва да присъства при получаване на стоката и разпломбирането на камиона. В посочения от водача час на пристигане идват и служители  на НАП, за да се разпломбира стоката. Предават се от шофьора на служителите на НАП документите, които придружават стоката, като стокови разписки и други, а служителите на НАП съставят протокол, в който  се подписва лицето, което представлява фирмата получател, шофьора и представителят на НАП. Часът на пристигане се заявява от спедицията, която трябва да предостави стоката.     

          В случая от представените писмени доказателства, се установява, че за извършената проверка бил съставен протокол за извършена проверка на стоки с висок фискален риск № 050901411262–2/30.11.2019 г., в който е отразено, че в 06.59 ч. на мястото на получаване /разтоварване/ на стоката в с.Р., общ.Е., обл.С., база ЛИДЛ транспортно средство с рег. № на МПС…. рег. № на ремаркето……и водач  Д.К.М. заявил пристигане на дата 30.11.2019 г. в час 06.00 ч  не се явил.

          Във връзка с констатираното нарушение, свидетелят М.Д.Г. се явил на мястото на разтоварване заявено от жалбоподателя - в базата на   в с.Р. в същия ден, но в по-късен час и съставил процесния АУАН № 0346471/30.11.2019 г. срещу Д.К.М., за това, че: На 30.11.2019 г.  в гр.С., лицето в качеството му на водач на МПС с рег. № ……превозващо стоки с висок фискален риск, е декларирал място на разтоварване  с.Р., общ.Е., база „…..“, с дата 30.11.2019 г. и час 06.00 ч.. При извършената последваща проверка на адрес с.Р., база  …..“, обективирано с протокол № 050901411262-2/30.11.2019 г. в присъствие на упълномощено лице на дружеството е установено, че водачът на МПС Д.М. не е доставил  превозваната стока на мястото на разтоварване, декларирано с декларация, с което виновно е нарушил чл.13, ал.2, т.6 от ДОПК. АУАН бил връчен на жалбоподателя в деня на съставянето му на 30.11.2019 г. и подписан със възражение, че поради лоши метеорологични условия стоката била доставена в 08.00 ч.

         Въз основа на съставения АУАН № 0346471/30.11.2019 г. по описа на НАП в последствие било издадено и процесното наказателно постановление № 489310-0346471/10.01.2020 г. от  Началник на сектор „Оперативни дейности” - София към Централно управление на Национална агенция за приходите срещу жалбоподателя Д.К.М., ЕГН **********, с което на основание чл.278б ал.1  от ДОПК му е наложено административно наказание – глоба в размер на 1000.00 лева за нарушение по чл.13, ал.2, т.6 от ДОПК, за това че: На 30.11.2019 г.  в гр.С., лицето в качеството му на водач на МПС с рег. № …… превозващо стоки с висок фискален риск, е декларирал място на разтоварване на същите – с.Р., общ.Е., база „….“, с дата 30.11.2019 г. и час 06.00 ч.. При извършената последваща проверка на декларирания адрес за разтоварване на стоки с висок фискален риск – с.Р., общ.Е., база  “, обективирано с протокол № 050901411262-2/30.11.2019 г. в присъствие на упълномощено лице на дружеството е установено, че водачът на МПС Д.М. не е доставил  превозваната стока на дата, час и мястото на разтоварване, декларирано с декларация.

           Гореизложената фактическа обстановка се установяваи въз основа на приетите като доказателства по делото: протокол за извършена проверка на стоки с висок фискален риск №050901411262-1/29.11.2019 г.; декларация от Д.К.М.; извадка за метеоролигчните данни; Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г.; Заповед № 3766/25.09.2019 г.

 

         При така установената фактическа обстановка съдът стигна до следните правни изводи:

           Жалбата е подадена в срок от процесуално легитимно лице, а  разгледана по същество, съдът я намира за основателна по следните съображения:  

   Настоящата съдебна инстанция намира, че в АУАН и издаденото въз основа на него наказателно постановление, липсват основни реквизити съобразно императивните разпоредби на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Следва да се отбележи, че всички конкретни деяния, съставляващи административни нарушения, трябва да бъдат конкретизирани, както по време, така и по място на извършването си, като в конкретния случай липсва посочване на точното място на извършване на нарушението.

От изложените в обстоятелствената част на АУАН и в наказателното постановление факти се установява, че деянието е извършено в базата на „….“, находяща се в с.Р., Община Е., където водача-жалбоподател е следвало да достави стоката на посочените от него място, дата и час в декларацията, но и в АУАН и в наказателното постановление се сочи, че деянието е извършено от лицето в качеството му на водач на МПС в гр.София. Констатираните постоятелства сочат на липсата на конкретна индивидуализация на мястото на извършване на нарушението – дали е в гр.С. или е в с.Р.. Наличието на тези противоречиви данни относно мястото на извършване на деянието, практически води до невъзможност за индивидуализирането му.  Ако нарушението е извършено в гр.С., както е посочено в издадените АУАН и наказателно постановление, а не както се сочи в обстоятелствената им част – в с.Р., община Е., С. област, то се касае за различни съдебни райони, на които би било подсъдно настоящото производство.  Ето защо липсата на точно посочване на мястото на извършване на нарушението в наказателното постановление е съществено процесуално нарушение, водещо до неговата отмяна. Без точно и ясно посочване на мястото на извършване на деянието, не може да се направи и извод за териториалната компетентност на административно-наказващия орган.

  Съгласно разпоредбата на чл.48, ал.1 ЗАНН, административно наказателната преписка се разглежда от административно-наказващия орган, в чийто район е било извършено нарушението. В конкретния казус обаче, не е посочено точното място, където е извършено нарушението, предвид констатираните по-горе противоречия. Макар и да е отбелязано, че нарушението е извършено в гр.С., от обстоятелствената част и събраните по делото доказателства се установява коренно различна фактическа обстановка, относно мястото на извършеването му – а именно с.Р., Община Е., С. област, база на «….». Подобна индивидуализация се явява неясна и неточна и не може да обоснове единствен и обоснован извод за мястото на извършване на нарушението, прието от административно-наказващият орган. Неспазването на териториалната компетентност прави всички действия и актове на органа нищожни, в т.ч. и издаденото наказателно постановление. Ето защо е задължително винаги да се сочи точното място на извършване на нарушението. Видно от разпоредбите на чл.42, т.3 и чл.57 ал.1, т.5 от ЗАНН, законодателят е визирал мястото на извършване на нарушението, като задължителен реквизит на акта за установяване на административно нарушение и на наказателното постановление. Посочването по несъмнен и ясен начин на мястото на извършване на деянието е гаранция за установяване и на компетентния съд за разглеждане на спора, поради което издаденото наказателно постановление се явява незаконосъобразно.     

 Реквизитите на АУАН и НП са изчерпателно изброени и императивно определени, поради което липсата на който и да е от тях води до порочност на издадения акт. Тъй като констатирания порок е от категорията на съществените, които не могат да бъдат санирани във фазата на съдебното производство, то спорът не следва да бъде разглеждан по същество, предвид наличието на посоченото по-горе процесуално нарушение.

  Воден от горните мотиви, съдът 

 

                                    Р   Е   Ш   И :

 

            ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 489310-0346471 /10.01.2020 г. издадено от  Началник на сектор „Оперативни дейности” -  София към Централно управление на Национална агенция за приходите.

            Решението подлежи на касационно обжалване по реда на глава ХІІ от АПК пред Административен съд – София област в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: