Определение по дело №445/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 14
Дата: 5 януари 2022 г. (в сила от 18 март 2022 г.)
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20217040700445
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

Номер  14         05.01.2022г.        град Бургас

 

Административен съд – гр.Бургас, XXII-ри състав, на седми декември  през две хиляди и двадесет и първа година в публично заседание в следния състав:

Съдия: Яна Колева

 

като разгледа адм.д. №445 по описа за 2021г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 56, ал. 4 вр. с  чл. 197- чл. 202 от Административнопроцесуалния кодекс АПК).

Образувано е по жалба на Д.Т.Я., ЕГН **********, с постоянен адрес:***, против административен акт №17-9 от 12.01.2021г. на началника на Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК)-Бургас за прекратяване на производството по заявление вх.№ 01-528694 от 11.11.2020г.

Жалбоподателят счита, че оспореният акт е незаконосъобразен, поради допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, издаден в противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. Иска да бъде отменен административния акт. Ангажира нови доказателства. Представя подробни писмени бележки.

 Ответникът – началник на СГКК-Бургас, оспорва жалбата, счита че е недопустима, евентуално неоснователна. Претендира разноски и прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение. Представя пълната административна преписка и ангажира допълнително доказателства.

С определение №7822/29.06.2021г. по адм.д.№4946/2021г. е отменено определение № 684/ 05.04.2021 г., постановено по адм.д. № 445/2021 г. по описа на Административен съд Бургас и е върнато делото на същия съд и състав за продължаване на процесуалните действия, съобразно указанията в съдебния акт. В определението е указано, че Съдът следва да назначи СТЕ, която да установи твърдените от СГКК обстоятелства - налични ли са, или не, като преди това установи дали е приключила процедурата по изменението на КККР съобразно приетата специализирана карта по ЗУЧК, след което да се произнесе с определение по реда на чл. 197 и сл. АПК.

В изпълнение на указанията на ВАС и след като прецени твърденията на страните, събрания по делото доказателствен материал и съобрази закона, Бургаският административен съд намира за установено от фактическа и правна страна следното:

ПО ДОПУСТИМОСТТА

Жалбата е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл. 197, ал.1 от АПК, вр. с чл. 56, ал.4 от АПК, от надлежна страна - адресат на акта и в съответствие с изискванията по чл. 150, ал.1 от АПК за форма и съдържание, поради което се явява процесуално допустима.

ПО ФАКТИТЕ

Със Заявление вх. № 01-549785 от 11.11.2020г. до СГКК-Бургас Б. Д. Ж.е поискал извършването на следните услуги: Удостоверение да приемане/неприемане на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри за обект ПИ 81178.5.150 , с нанасяне на УПИ, към което е приложил пълномощно, нотариален акт №45, т.ІІІ, рег.№6279, н.д. 410 от 2007г., препис-извлечение от протокол №3 от 21.03.2018г. на Общински експертен съвет, ПУП-ПР за имот № 0051550, в местност „Аклади“, землище с.Черноморец, ПУП-ПЗ за имот № 0051550, в местност „Аклади“, землище с.Черноморец, трасировъчен чертеж за имот № 0051550, в местност „Аклади“, землище с.Черноморец.

С уведомление за отстраняване на недостатъци в проекта за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри изх.№ 24-28828 от 20.11.2020г. СГКК е уведомила заявителя Б.Ж., че част от имот с идентификатор № 81178 .5.150 попада в обхвата на приетата специализирана карта на морски плаж „Черноморец-изток“ /старо име къмпинг „Черноморец“/, създадена по ЗУЧК. Посочил е, че е налице друго производство с рег.№ 10-873/124.01.2013г. за изменение на КККР, състоящо се в отразяване на границите на морски плаж „Черноморец -изток“. Предоставен е 14-дневен срок за представяне на документи в изпълнение на условията, а именно съобразяване на проекта на ПУП за имот с идентификатор 81178.5.150 със специализираната карта на морски плаж „Черноморец-изток“, създадена по ЗУЧК и са указани последиците при неизпълнение на указанията.

Уведомлението е връчено на 20.11.2020г. чрез публикуването му в официалния раздел, който е видим за заявителя.

Със Заявление вх. № 01-549785 от 24.11.2020г. до СГКК-Бургас Б. Д. Ж.е поискал извършването на следните услуги: Удостоверение да приемане/неприемане на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри за обект ПИ 81178.5.150 , с нанасяне на УПИ, към което е приложил проект да промяна на кадастралната карта, проект за удостоверение по чл.10, ал.1 от Наредба №РД-02-20-3 от 29.09.2016г.-2бр., свидетелство за правоспособност за извършване на дейности по кадастъра на инж. Б.Ж., застрахователна полица за професионална отговорност в проектирането и строителството, обяснителна записка за нанасяне на УПИ І-5150 в ПИ 81178.5.150, местност „Аклади“, гр.Черноморец, скица- проект за нанасяне на УПИ І-5150 в ПИ 81178.5.150, скица-проект за изменение на кадастрална карта на ПИ 81178.5.584, скица-проект за изменение на кадастрална карта на ПИ 81178.5.582, протокол за извършено трасиране с дата 11.2020г., извлечение от кадастрален регистър от 11.11.2020г. за ПИ 5.582 и ПИ 5.584, пълномощно, нотариален акт №45, т.ІІІ, рег.№6279, н.д. 410 от 2007г., препис-извлечение от протокол №3 от 21.03.2018г. на Общински експертен съвет, ПУП-ПР за имот № 0051550, в местност „Аклади“, землище с.Черноморец, ПУП-ПЗ за имот № 0051550, в местност „Аклади“, землище с.Черноморец, трасировъчен чертеж за имот № 0051550, в местност „Аклади“, землище с.Черноморец.

С последното заявление не са отстранени посочените нередовности, като е внесен същия проект, както със заявление вх. № 01-549785 от 11.11.2020г. преди даване указанията на административния орган.

            Със Заповед № РД-18-12 от 24.04.2007г. на изпълнителния директор на Агенция по кадастъра са одобрени кадастралната карта и кадастралните регистри за землището с.Черноморец.

             Видно от Протокол № 5 от 04.12.2012г. за приемане на обект за създаване на специализирани карти и регистри на морски плажове в землищата на гр. Черноморец и гр.Созопол-лот 6, назначената комисия е взела решение за приемане за окончателно завършените работи, материалите и данните за специализирани карти и регистри на морски плажове в землищата на гр. Черноморец и гр.Созопол-лот 6.

По делото е приложен протокол за проверка и приемане в ИКАР за поправка на кадастралната карта с вх.№ 10-873 от 14.01.2013г. от СГКК гр.Бургас и е одобрено приемането на данни. Проектът е за нанасяне на актуалните граници на морския плаж, като установен обект от кадастъра от приетата специализирана карта в действащата кадастрална карта. Производството не е приключило.

Допълнително по делото е представен Акт №377 за изключителна държавна собственост от 19.05.1998г. с вписани координатни точи на границата от 1970г. за морски плаж „Къмпинг Черноморец“ и Протокол №21-1519 от 14.07.2021г., в който е отразено решение за приемане на материалите и данните за обект Проект за изменение на специализираната карта и регистри на морски плаж „Черноморец-изток“ /старо име къмпинг „Черноморец“/,гр.Черноморец, общ.Созопол и границите на охранителна зона „А“ по ЗУЧК.

Предмет на оспорване е акт на началника на Служба по геодезия, картография и кадастър - Бургас, обективиран в писмо № 17-9 от 12.01.2021г. е прието, че с писмо изходящ № 24-28828 от 20.11.2020г. са дадени указания на заявителката за отстраняване на нередовности в представените документи, а именно представяне на проект, съобразен с приетата специализирана карта на морски плаж „Черноморец-изток“ /старо име къмпинг „Черноморец“/, създадена по ЗУЧК.  В мотивите е посочено, и че границите на морски плаж „Черноморец-изток“ не са правилно отразени в КККР на гр. Черноморец, поради допусната явна фактическа грешка. По тези съображения, на основание чл.81, ал.3 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016г. за създаването, съдържанието и поддържането на КККР и на основание чл. 30, ал. 2 от АПК и във вр. с чл. 56, ал. 2 от АПК и чл. 19, ал.5 от Наредба № РД-02-20-4/11.10.2016г. за предоставяне на услуги от КККР, административният орган е прекратил производството по Заявление вх. № 01-549784 от 11.11.2020г. и Заявление вх. № 01-549785 от 24.11.2020г.

Актът за прекратяване на производството е съобщен на жалбоподателката на 19.01.2021г., чрез известие за доставяне.

По делото е назначена СТЕ и допълнителна СТЕ, с оглед установяване на спорните обстоятелства. От заключението на СТЕ се установява, че КККР на гр.Черноморец са одобрени със Заповед № РД-18-12/24.04.2007г. на изпълнителния директор на АГКК София, обявени в ДВ бр.43/01.07.2007г., за имот №81178.5 след одобряване на кадастралната карта няма изменения. Специализирана карта на морски плаж „Черноморец-изток“ /старо име Къмпинг Черноморец/ е приета с Протокол №5/04.12.2012г., като границите на съществуващия морски плаж са определени чрез преки геодезически измервания. Специализираната карта не съответства на границите по координатния регистър на Акт №377 за изключителна държавна собственост, нито по координатния регистър на извършената ЯФГ към 14.11.2011г. Посочено е, че кадастралната карта не е изменена съобразно специализирана карта, както и че внесения за съгласуване ПУП е изработен върху актуална кадастрална карта в съответствие с имотните граници на имот 150, но уточнява че част от поземлен имот №81178.5.150 попада в обхвата на приетата специализирана карта. Изготвените от вещото лице комбинирани скици отразяват границите на имота, кадастралната карта, специализираната карта.

ПРАВНИ ИЗВОДИ

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал.1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания за оспорване на административните актове по смисъла на чл. 146 от АПК.

Издаденият акт за прекратяване на административното производство е постановен, на основание чл.81, ал.3 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри и чл.30, ал. 2 от АПК, във вр. чл. 56, ал. 2 от АПК и чл. 19, ал.5 от Наредба № РД-02-20-4 от 11.10.2016г.  за предоставяне на услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри.

В хода на административното производство не са допуснати процесуални нарушения от категорията на съществените такива, които за ограничили правата на страните.

По отношение на материалната законосъобразност.

Правилно и обосновано административния орган е приел, че е сезиран с искане за съгласуване на ПУП по реда на чл.65, ал.5 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016г. за създаването, съдържанието и поддържането на КККР и издаване на удостоверение за приемане на проект за изменение на кадастрална карта по отношение на имот с идентификатор 81148.5.150 от кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Черноморец.

Съдът не приема становището на жалбоподателя, че Заявление с вх.№ 01-549785 от 24.01.2020г. е предмет на настоящото производство, като изцяло ново, по него не са давани указания за отстраняване на нередовности, като производството е прекратено по това заявление. Първоначално подаденото заявление до СГКК-Бургас е от Б. Д. Ж.с вх. № 01-549785 от 11.11.2020г.. На основание чл.19, ал.2 от Наредба № РД-02-20-4 от 11.10.2016г.  за предоставяне на услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри при наличие на недостатъци в заявлението и в приложените към него документи заявителят се уведомява да отстрани недостатъците в 14-дневен срок, както и за последиците от неотстраняването им. Административния орган е изготвил уведомление до заявителя Б.Ж. в което е посочил, че част от имот с идентификатор № 81178 .5.150 попада в обхвата на приетата специализирана карта на морски плаж „Черноморец-изток“. При изготвяне на уведомлението административният орган е съобразил разпоредбата на чл.77, ал.2 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016г., съгласно която не се приема проект за изменение на кадастралната карта, чийто обхват се пресича с обхвата на приет проект. В този смисъл при наличие на правно основание и установено фактическо несъответствие административният орган е дал указания на заявителя. Предоставил е 14-дневен срок за представяне на документи в изпълнение на указанията, а именно съобразяване на проекта на ПУП за имот с идентификатор 81178.5.150 със специализираната карта на морски плаж „Черноморец-изток“, създадена по ЗУЧК, указал е последиците при неизпълнение на указанията. В нормативно регламентирания 14-дневен срок е постъпило ново Заявление вх. № 01-549785 от 24.11.2020г. до СГКК-Бургас от Б.Д.Ж., с което е представил същия проект за изменение на кадастралната карта и което съдът приема, че е не е ново по съществото си, а в изпълнение на започналата процедура. Посоченото от жалбоподателя е превратно тълкуване на извършените от него действия, с оглед на защитната му теза. Съдът приема, че при даване на указанията за отстраняване на нередовностите на искането на заявителя, административният орган е съобразил точно приложимите норми, като е дал правилни указания по изпълнението на закона.

Жалбоподателят възразява, че в производството по чл.65 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016г., административният орган не може да дава указания, а следва да се произнесе с удостоверение за съгласуване на проекта на ПУП или отказ. В отменителното определение на ВАС, изрично се посочва, че нормата на чл.19, ал.5 от Наредба № РД-02-20-4 от 11.10.2016г. за предоставяне на услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри е специална по отношение на чл.30, ал.2 от АПК и приложима в настоящото производство, поради което настоящият съдебен състав приема, че не може да се изключи приложението й в това производство. Отделно актът за прекратяване на производството е процесуална възможност, която не се изключва от правомощията на административния орган да се произнесе по същество с удостоверение за съгласуване на проекта на ПУП или отказ.

  Административният орган правилно е приел, че не са изпълнени указанията и на основание чл. 19, ал.5 от Наредба № РД-02-20-4 от 11.10.2016г. за предоставяне на услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри е постановил акта, с които е прекратил производството поради неотстраняване на недостатъците в определения 14-дневен срок.

В оспорения административен акт е посочено и друго правно основание за прекратяване на административното производство- чл.81, ал.3 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри. В посочената разпоредба е регламентирано, че при установяване на явна фактическа грешка по повод на искане за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри по реда на глава седма, административното производство се прекратява до отстраняване на явната фактическа грешка.

В §1, т.9 от ДР на ЗКИР е дадено легално определение на „явна фактическа грешка", а именно несъответствието в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия, получено при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1, както и несъответствие в границите на съществуващите на местността (терена) трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, определени чрез геодезически измервания и границите им от планове и карти, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, когато разликите в координатите на определящите ги точки са по-големи от допустимите в наредбата по чл. 31. В административния акт е посочено, че от извършени преки геодезически измервания е установено, че границите на морски плаж „Черноморец-изток“ не са правилно отразени в приетата КККР на гр.Черноморец. Това фактическо основание се квалифицира като явна фактическа грешка по смисъла на §1, т.9 от ДР на ЗКИР. Видно от назначената съдебно-техническа експертиза и представените по делото доказателства - протокол за проверка и приемане в ИКАР за поправка на кадастралната карта с вх.№ 10-873 от 14.01.2013г. от СГКК гр.Бургас и е одобрено приемането на данни, че е депозиран проект за нанасяне на актуалните граници на морския плаж, като установен обект от кадастъра от приетата специализирана карта в действащата кадастрална карта, но към настоящия момент това производството не е приключило. Т.е. производството за наличие на „явна фактическа грешка“, с което трябва да се извърши съвместяване между кадастралната карта на гр.Черноморец и специализираната карта на морски плаж „Черноморец-изток“ не е приключило. Жалбоподателят възразява, че неприключилото производство не е посочено в мотивите на оспорения акт, поради направеното възражение, съдът счита за необходимо да изясни, че нормата на чл.81, ал.3 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри изисква установяването на явна фактическа грешка по повод на искане за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри по реда на глава седма. При наличието на явна фактическа грешка, а не висящо производство с този предмет към момента на издаване на акта, административното производство се прекратява до отстраняване на явната фактическа грешка. При наличието на констатирана явна фактическа грешка по смисъла на §1, т.9 от ДР на ЗКИР изразявяща се в „несъответствие в границите на съществуващите на местността (терена) трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, определени чрез геодезически измервания“-липса на отразяване на границите на морския плаж по приетата специализирана карта правилно и законосъобразно е издаден акта за прекратяване на административното производство и на това основание. В подкрепа на изложеното  е отразеното от вещото лице в приложение 1.2 към допълнителната съдебно –техническа експертиза се установява, че границата на морски плаж „Къмпинг Черноморец“ по приетата специализирана карта/зелена линия/ не съответства отразените граници на същия обект в приетата КККР на гр.Черноморец/черна линия/. Посоченото несъответствие засяга имот с идентификатор 81178.5.150, което е наложило да се приеме наличието на явна фактическа грешка.

Жалбоподателят посочва, че е неприложима разпоредбата на чл.81, ал.3 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, съгласно който:“ Когато явната фактическа грешка се установи по повод на искане за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри по реда на глава седма, административното производство се прекратява до отстраняване на явната фактическа грешка.“, тъй като производството по чл.65, ал.5 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016г. не касае поддържане, а съгласуване на проект. Съдът не споделя това становище, тъй като нормата е за всички искания за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри, посочени в гл.VІІ на Наредбата и не са налице основания за изключване на тези по чл.65. В разпоредбата на чл.65, ал.2 от Наредбата е посочено, че за съгласуването се представя проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри в съответствие с предвижданите промени на граници по ПУП, което означава че отново искането по тази разпоредба касае изменение на кадастралните данни.

При извършената проверка за законосъобразност на оспорения акт за прекратяване на административното производство, настоящият съдебен състав констатира, че същият е постановен от компетентен орган, в кръга на правомощията му и в изискуемата от закона писмена форма, в съответствие с приложимия материален закон и при спазване на административнопроцесуалните правила, поради което съдът намира същия за законосъобразен.

По изложените съображения съдът формира извод, че оспореният от жалбоподателя индивидуален административен акт е правилен и законосъобразен, поради което жалбата против него следва да се отхвърли, като неоснователна.

РАЗНОСКИ

При този изход на спора, във връзка с чл.143, ал.3 от АПК, ответната страна има право на разноски. С оглед своевременно направено искане за това, в полза на Агенцията по геодезия, картография и кадастър следва да се присъдят разноски в размер на 900 лева, заради осъщественото процесуално представителство на ответника от адвокат и заплатеното възнаграждение за това.

Мотивиран от гореизложеното, Административен съд Бургас, ХХІІ-ри състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.Т.Я., ЕГН **********, с постоянен адрес:***, против административен акт №17-9 от 12.01.2021г. на началника на Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК)-Бургас за прекратяване на производството по заявление вх.№ 01-528694 от 11.11.2020г.

ОСЪЖДА Д.Т.Я., ЕГН ********** да заплати на Агенцията по геодезия, картография и кадастър - София, сумата 900 (деветстотин) лева за съдебно-деловодни разноски.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в седмодневен срок от връчването му на страните.

 

СЪДИЯ: