Решение по дело №1048/2019 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 367
Дата: 21 октомври 2019 г. (в сила от 29 януари 2020 г.)
Съдия: Маргарита Пламенова Алексиева
Дело: 20191510201048
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

21.10.2019

 

 

 

Дупница

 
 


Номер                                                  Година                                      Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Н.о. II

 
 


Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

17.10.

 

2019

 
 


на                                                                                                           Година

Маргарита Алексиева

 
В публично съдебно заседание в следния състав:

Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

Юлия Вукова

 
         2.

 

 
Секретар:

Председателя на състава

 
Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от

АН

 

1048

 

2019

 
 


                                      дело №                                     по описа за                                    година.

        

Настоящото производство е по реда на чл. 59, ал. 1 от ЗАНН и чл. 189, ал. 8 от ЗДвП и е образувано по жалба на К.Г.Г., ЕГН ********** с адрес: *** против Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 2882579, издаден от ОДМВР Кюстендил, с който на жалбоподателя е наложено административно наказание ,,глоба” в размер на 100.00 лева, на основание чл.189, ал. 4 вр. с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл. 21, ал. 2 във вр. с ал. 1 от ЗДвП.

Жалбоподателят излага доводи, че електронният фиш е неправилен и незаконосъобразен, с искане да бъде отменен.

Въззиваемата страна, редовно призована не изразява становище по жалбата.

Съдът като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното от фактическа страна:

На 29.06.2019 г. в 16:29 часа в обл. Кюстендил, общ. Дупница, на ПП1-Е79, км. 329+500, пътен възел ,,Байкал“ в посока София при ограничение на скоростта 60 км/ч за извън населено място, въведено с пътен знак В26 е установено нарушение с АТСС Спукс ARH CAM S1 и приспаднат толеранс в полза на водача при управление на МПС ,,Ситроен Берлинго“ вид лек автомобил с рег. № КН9139ВС. В електронния фиш са посочени данни за разрешена стойност на скоростта 60 км/ч, установена стойност на скоростта 86 км/ч и превишена стойност на скоростта 26 км/ч. Като собственик на МПС е посочено лицето К.Г.Г.. Като нарушена е посочена нормата на чл. 21, ал. 2 във вр. с ал. 1 от ЗДвП и като основание за налагане на санкцията е посочен чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП.  

По делото са събрани писмени доказателства, които съдът изцяло кредитира: ел. фиш за налагане на глоба за нарушение установено с автоматизирано техническо средство; заверено копие на снимков материал снет от паметта на АТСС – Спукс ARH CAM S1 №11743с6 от дата 29.06.2019 г.; заверено копие на справка за собственост на МПС; заверено копие на справка от система на управление на АНД относно датат на връчване на електронния фиш на нарушителя; заверено копие на протокол за използване на АТСС по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-12.05.2015 г., съставен към датата на извършване на нарушението; заверено копие на удостоверение за одобрен тип средство за измерване №17.09.5126/07.09.2017 г. издадено от Български институт по метрология; заверено копие на протокол от проверка №56-С-ИСИ/11.10.2018 г. на БИМ; заверено копие на Заповед №Iз-305/04.02.11 г. на министъра на вътрешните работи, относно утвърждаване на образец на електронен фиш, ведно с приложение; заверено копие на справка № 1 относно наличието на ПЗ В26 поставен на ПП-1 Е 79 км. 329+562 в посока гр. София, съгласно разпоредбите на чл. 3, ал. 2 и 3 от ЗДвП от лицата, които стопанисват пътя при условия и по ред, определени с наредбата по ал. 3 и разписка за връчване на електронен фиш на дата 15.08.2019 г.

При така установените факти, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е допустима (видно от приложената по делото разписка ЕФ е връчен на 15.08.2019 г. , а жалбата е депозирана на 16.08.2019 г.), като подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2, вр. с чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, от надлежна страна и против подлежащ на обжалване административен акт. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Съставеният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение установено с автоматизирано техническо средство следва да отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед № I-з-305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец. Цитираният текст изрично предвижда, че електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точният час на извършване на нарушението, регистрационният номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното заплащане. Всички тези реквизити следва да са точно описани в електронния фиш, за да се приеме от съда, че не са налице процесуални нарушения при издаването на същия. Всички тези реквизити са категорично и точно описани в обжалвания електронен фиш, поради което съдът счита, че не са налице процесуални нарушения при издаването му.

Нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е специална спрямо разпоредбите на ЗАНН, вкл. в частта относно реквизитите на електронния фиш. В случая, фишът има нормативно предвиденото съдържание. Приложимата разпоредба не въвежда изискване за дата на издаване на фиша, персонализация на издателя и негов подпис. Датата не е необходима и по аргумент от чл. 189, ал. 11 от ЗДвП, предвид характера на специалната норма. Пак според лимитивните реквизити на фиша, изброени в правната норма, посочването на дееца съвпада с посочването на собственика, на когото е регистрирано моторното превозно средство. Собственикът е адресат на наказанието във връзка с правилото на чл. 188, ал. 1 от ЗДвП поради липса в преписката на писмената декларация по чл. 189, ал. 5 от с.з. подаването, на която е задължение на собственика.

Съгласно ТР № 1 от 26.02.2014 г. по т.д. № 1/2013 год. на ВАС, издаването на електронния фиш е строго ограничено и възможно само в случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства със съответните предварителни обозначения за съществуването им (чл. 165, ал. 2, т. 6 и т. 7 от ЗДвП), същите да работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от съответен контролен орган. В останалите случаи при използване на мобилни технически средства, обслужвани и използвани непосредствено от контролен орган, тази разпоредба е неприложима и за констатираните с тези технически средства нарушения на ЗДвП е приложим общият ред за съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление.

С изменението на ЗДвП с ДВ от 13.03.2015 г., електронни фишове могат да се издават и от автоматизирани технически средства или системи, съответно стационарни или монтирани на автомобил, какъвто е настоящия случай при спазване на изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г.

Съгласно § 65 (Нова – ДВ, бр. 19 от 2015 г.) от ДР на ЗДвП, ,,Автоматизирани технически средства и системи“ са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

С последното изменение на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, ДВ бр.54 от 2017 год., в сила от 09.07.2017 год., която е актуалната редакция към момента на извършване на процесното нарушение, се предвижда издаването на електронен фиш да става в отсъствие на контролен орган и на нарушител, при наличието на предпоставки за това, а именно - нарушението да е установено и заснето с АТС или система и за него да не се предвижда наказание ,,лишаване от право да се управлява МПС“ или отнемане на контролни точки. Или отсъствието на контролния орган и нарушителя е меродавно към момента на издаването на електронни фиш, а не на установяването на административното нарушение.

Представен е протокол за използване на техническо средство за измерване на скоростта от вид ARH CAM S1, видно от който описаното техническо средство е било позиционирано на ПП1 Е79 км. 329+500 с точно местоположение пътен възел ,,Байкал“в гр. Кочериново, кв. ,,Левски“ на ПП1 Е-79, посока на движение на контролираните МПС от Кулата към София, за времето от 15.50 ч. до 17.20 ч. на 29.06.2019г., като са описани и номерата на първото и последното заснето видеоизображение, посочено общо ограничение на скоростта 60 км/ч.

Разпечатката /снимката, клипа/ от техническото средство представлява веществено доказателствено средство от категорията на визираните в чл. 189, ал. 15 от ЗДвП и установява извършването на съставомерно деяние по чл. 182, ал. 1, т. 4 във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Същата е изготвена по съответния законов ред, с описание на всички съставомерни признаци на деянието, вкл. относно разрешената и установена скорост на движение на автомобила. От доказателствата по АНП се установява, че контролните органи са изпълнили изискванията на чл. 4 от Наредбата  - контролът да се осъществява със АТСС, одобрени по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип средство за измерване и преминали първоначална или последваща проверка от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, удостоверено с представени по делото удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 и протокол от проверка №56-С-ИСИ/11.10.2018 г. на БИМ.

Настоящият съдебен състав намира обаче, че електронният фиш, предмет на настоящия съдебен контрол е съставен при допуснати съществени процесуални нарушения. В съответствие с принципа за разкриване на обективната истина по спора по см. на чл.13 от НПК във вр. с чл.84 от ЗАНН и с оглед правомощието си по чл.107, ал.2 от НПК, съдът с разпореждане от 18.09.2019г., е изискал от АНО доказателства за установяване на разрешената скорост за движение в процесния пътен участък, респ. за наличието на пътен знак В-26, въвеждащ ограничение на скоростта за движение. Административнонаказващият орган е представил заверено копие на справка № 1 относно наличието на ПЗ В26 поставен на ПП-1 Е 79 км. 329+562 в посока гр. София, като видно от същата /един ред нагоре/ при км. 329+500, който е процесния участък, където е установено нарушението, е поставен пътен знак А18, но липсва пътен знак В26. Поради това съдът приема, че не е спазена процедурата по установяване на нарушението с АТСС в хипотезата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, като релевираното деяние е недоказано. 

В случая, отговорността на нарушителя е ангажирана за деяние, съставляващо нарушение на правилото по чл.21, ал.2 от ЗДвП, според което извън хипотезите по ал.1 на чл.21 от ЗДвП скоростта, която не трябва да се превишава, се сигнализира с пътен знак.  Данни за наличието на пътен знак В26, въвеждащ ограничение на скоростта от 60 км/ч в пътния участък, се съдържат в издадения електронен фиш. Липсват обаче доказателства, които да установяват посочения юридически факт, който е от съществено значение за съставомерността на деянието на нарушителя. На изготвеното веществено доказателствено  средство – снимката към електронния фиш, не е отразено наличието на пътен знак В26. Изложените съображения обуславят извод, че при установяване и заснемане на нарушението не са изпълнени изискванията на ЗДвП и Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., регламентираща съответния ред за това, а оттам и за неспазване на процедурата по използване на АТТС. Предвид изложеното, оспорения електронен фиш Серия К № 2882579, издаден от ОДМВР Кюстендил, следва да бъде отменен като незаконосъобразен.

Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия К № 2882579, издаден от ОДМВР Кюстендил, с който на К.Г.Г., ЕГН ********** с адрес: *** е наложено административно наказание ,,глоба” в размер на 100.00 лева, на основание чл.189, ал. 4 вр. с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл. 21, ал. 2 във вр. с ал. 1 от ЗДвП, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

Решението подлежи на обжалване в 14 - дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд - Кюстендил, по реда на АПК.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: