Решение по дело №2252/2012 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 50
Дата: 8 януари 2014 г. (в сила от 28 януари 2014 г.)
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20127040702252
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2012 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

     Номер 50           Година 08.01.2014          Град Бургас

 

В    ИМЕТО    НА    НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – БУРГАС, Х състав, на десети декември две хиляди и тринадесета година в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Даниела Драгнева

 

Секретар С.А.

Прокурор  

като разгледа докладваното от съдия Драгнева, административен характер дело номер 2252 по описа за 2012 година и за да се произнесе взе в предвид следното:

Производството е по реда на чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ), във връзка с чл.129 от ЗУТ.

Образувано е по жалба на Ж.Х.А. с ЕГН: **********, В.Д.А. с ЕГН: **********, Х.Д.Х. с ЕГН: ********** и С.Д.Й. с ЕГН: ********** против Решение № 11-10/26.06.2012г. на Общински съвет – Бургас, с което е одобрен проект „Актуализация на ПУП-ПРЗ на с.Маринка и разширение на с.Маринка” – окончателен проект, с който се предвижда включване в регулационните граници за разширение на населеното място на поземлени имоти в масиви 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9 и 21 по КВС, изготвен при условията на чл.16 от ЗУТ, с посочена редукция от 18% за осигуряване на възможност за провеждане на улична мрежа и изграждане на обекти на социална и техническа инфраструктура за обслужване на територията, съгласно графична част, таблица с показатели за УПИ и устройствени зони и нанесени корекции върху плана, В ЧАСТТА  относно урегулиран поземлен имот № ІІ-74, кв.3 по плана на с.Маринка, община Бургас, индивидуализиран в одобрения с решението проект като УПИ VІІ-5010029, кв.4. В жалбата се прави искане да се отмени оспореното решение в частта засягащо имота на жалбоподателите, като се твърди, че проекта е изработен в нарушение на материалния закон. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител поддържат жалбата и молят да бъде уважена.

Ответникът – Общински съвет гр.Бургас, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли да бъде оставена без уважение.

Ответниците, конституирани по реда на чл.218, ал.9 от ЗУТ - Ц.И.Д. и Д.Ц.Д. ***, редовно призовани, не изразяват становище по жалбата.

Административен съд Бургас, намира, че жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок от надлежна страна, имаща право и интерес от оспорването. Разгледана по същество жалбата е основателна.

Не е налице спор по делото, че жалбоподателите са собственици на урегулиран поземлен имот № ІІ-74, кв.3 по плана на с.Маринка, община Бургас, които е предмет на процесната разработка.

Във връзка с необходимостта от актуализиране на действащия за територията на с.Маринка, община Бургас ПРЗ, поради настъпили значителни промени в собствеността и устройствените условия при които е създаден действащия план е изготвено техническо задание за астуализация-Изменение на Подробен устройствен план-План за регулация и застрояване (ПУП-ПРЗ) за територията на с.Маринка, община Бургас, одобрено от заместник кмета по УТС на Община Бургас.

Въз основа на така одобреното техническо задание е възложено изработването на проект за „Актуализация на ПУП-ПРЗ на село Маринка и разширение на село Маринка”, който е изработен от „Национален център за териториално развитие” ЕАД гр.София през 2009г..

Изготвения проект е подложен на обществено обсъждане, за провеждането на което е съобщено на заинтересованите лица, посредством публикуване на обявление в два ежедневника. За проведеното обществено обсъждане е съставен протокол от 05.11.2009г.

На основание чл.128, ал.7 ЗУТ проектът е бил внесен за обсъждане в ЕСУТ при Община Бургас, като същият е бил придружен с документи, удостоверяващи извършени съгласувания с централни и териториални администрации, специализирани контролни органи и експлоатационни дружества, така както изисква разпоредбата на чл.128, ал.6 във връзка с чл.121, ал.2 (отм.) от ЗУТ.

Обсъждането на проекта от ЕСУТ е било извършено на 16.12.2009г., което обстоятелство е удостоверено с протокол-решение № 42 от същата дата.  Експертният съвет е приел ПУП-ПРЗ на с.Маринка, като по него е направил конкретни забележки и е указал след отразяване на забележките планът да се обяви на заинтересованите по реда на чл.128, ал.2 ЗУТ.

Изработеният проект, коригиран съобразно решението на ЕСУТ, е бил съобщен по предвидения от закона ред посредством извършване на обнародване в Държавен вестник брой 22 от 2010г.. Заедно с обнародването съобщението за проекта е било публикувано и в два местни всекидневника.

По проекта са постъпили възражения, които са били обсъдени от ЕСУТ на 12.05.2010г., като резултатите от обсъждането са обективирани в протокол №13. Настоящите жалбоподатели са подали възражение № 94-В-245/19.04.2010г., което е   отхвърлено от ЕСУТ с мотивите, че предвидената улица е необходима за транспортно обслужване на населеното място, по стария план от 1945г. на терена е предвидена улица, в последствие отпаднала от регулация с придаваеми части към бивши парцели, регулацията не е приложена и регулационните сметки не са уредени, налице е обществен интерес и основания по чл.134, ал.1, т.1 т ЗУТ за изменение на ПР.

Проектът е бил частично преработен и е бил съобщен по предвидения от закона ред посредством извършване на обнародване в Държавен вестник брой 95 от 2010г.. Със съобщението е било указано, че в едномесечен срок от обнародването заинтересованите страни могат да правят възражения, предложения и искания. Наред с обнародването, съобщението за частичното преработване на проекта е било публикувано и в официалния сайт на Община Бургас.

По частично преработения проект са постъпили възражения, които са били обсъдени от ЕСУТ на 2.02.2011г., като резултатите от обсъждането са обективирани в протокол №3. Между възражения няма подадено от настоящите жалбоподатели.

С докладна записка № 08-00-428/11.06.2012г., кметът на общината е предложил на Общинския съвет на основание чл.129, ал.1 от ЗУТ във връзка с чл.16 и чл.59, ал.1 от ЗУТ да одобри проекта за ПУП-ПРЗ по плана на с.Маринка, община Бургас. След внасяне за разглеждане в Общинския съвет проектът е бил обсъден и от съответните постоянни комисии, които са изложили становище по него.

С решение по т.10 от дневния ред на заседание, проведено на 26.06.2012г. по протокол №11, на основание чл.129, ал.1 от ЗУТ във връзка с чл.16 и чл.59, ал.1 от ЗУТ Общински съвет Бургас е одобрил проект за подробен устройствен план – Актуализация на план за регулация и застрояване на с.Маринка и разширение на с.Маринка. Това решение е обнародвано в ДВ, брой 68 от 04.09.2012г..

На основание чл.218, ал.3 от ЗУТ съдът е определил предмета на производството по административно дело № 2252/2012г. по описа на Административен съд гр.Бургас. Определението не е обжалвано и след влизането му в сила на основание чл.218, ал.2 от ЗУТ, оспорването е публикувано в Държавен вестник бр.5 от 18.01.2013г.

По делото е постъпило писмо  изх.№ 61-00297/2/ от 01.10.2013г. изготвено от арх.Алексиев - началник отдел „КРУП, съобразно което към преписката по изготвяне и одобряване на „Актуализация на ПУП-ПРЗ на с.Маринка – фаза окончателен проект”, за процесния недвижим имот няма изготвено решение на комисията по реда на чл.210 от ЗУТ. 

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган и в предвидената от закона писмена форма. Според разпоредбата на чл.129, ал.1 ЗУТ подробният устройствен план се одобрява с решение на общинския съвет по доклад на кмета на общината в едномесечен срок след приемането на проекта за подробен устройствен план от експертен съвет. Нормата сочи и начина, по който следва да бъде извършено оповестяване на решението на административния орган. Решението е взето на основание чл.21, ал.1, т.11, от ЗМСМА във вр. с чл.129, ал.1 от ЗУТ. Прието е с мнозинство, при наличие на необходимия кворум по чл.27, ал.2 от ЗМСМА и при наличие на изискуемото съгласно чл.27, ал.3 от ЗМСМА мнозинство - повече от половината от присъстващите.

Решението в обжалваната част се явява незаконосъобразно, като издадено при липса на мотиви, тъй като нито от него нито от административната преписка става ясно на какво основание е прието, съответно на какво основание се отнема част от имота.

В решението се сочи, че проекта е изготвен при условията на чл.16 от ЗУТ, с посочена редукция от 18 %. Съгласно чл.16, ал.1 от ЗУТ, с подробен устройствен план за територии с неурегулирани поземлени имоти, както и за територии с неприложена първа регулация по предходен устройствен план се определят необходимите площи за изграждане на обектите на социалната инфраструктура - публична собственост, на озеленените площи, обединени в зелена система, и на общите мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, като за осъществяване на тези предвиждания с влизането в сила на плана собствениците на недвижими имоти прехвърлят в полза на общината процентна част от площта на имотите си, определена с плана, но не повече от 25 на сто.

В случая нормите на чл.16 от ЗУТ не намира приложение по отношение на процесния имот, тъй като видно от заключението на вещото лице, имота е регулиран с плана на селото от 1945г., като в последствие е променена площта и конфигурацията му с плана от 1973г. Също така видно от представената по делото скица (л.203 от делото) УПИ ІІ-74, в кв.3 по плана на с.Маринка е с площ от 1390 кв.м., а новообразувания УПИ VІІ, кв.4 е с площ от 1062 кв.м., видно от протокол №13/12.05.2010г. на ЕСУТ,  или от имота се отнемат 328 кв.м. равняващи се на 23,59 %, който процент се различава от посочения в решението – 18 %. 

Също така, съгласно чл.16, ал.3 от ЗУТ, с плана по алинея 1 се определят лицето и площта на новообразуваните УПИ, конкретното им предназначение, характерът и начинът им на застрояване. При изработването на този вид план за всеки собственик на недвижим имот се определя равностоен урегулиран имот, като се съобразява местоположението на имота в местността, но не и с точните му кадастрални граници. УПИ е с пазарна стойност, не по-малка от пазарната  стойност на имота преди урегулирането му, което се доказва с решение на комисията по чл.210 от ЗУТ. Отстъпените части от неурегулираните поземлени имоти се придобиват от общината с влизане в сила на плана и за тях не се налага провеждането на отчуждителни процедури по реда на чл.205 и сл. от ЗУТ.

Видно от писмо изх.№ 61-00-296/1/ от 30.09.2013г. изготвено от арх.Алексиев - началник отдел „КРУП”, към преписката по изготвяне и одобряване на „Актуализация на ПУП-ПРЗ на с.Маринка – фаза окончателен проект”, за процесния недвижим имот няма изготвено решение на комисията по реда на чл.210 от ЗУТ. Разпоредите на чл.16 от ЗУТ сочат, че решение на комисията по чл.210 от ЗУТ следва да е налице преди одобряването на плана за всеки имот, тъй като обстоятелството дали в резултат на урегулирането на имота на собственика е определен равностоен имот, се установява единствено по описания в чл.16, ал.4, изр. трето от ЗУТ начин. Ето защо, следва да се приеме, че процесния ПУП е одобрен по реда на чл.16, ал.1-4 от ЗУТ, при липса на надлежно установяване на факта дали на собствениците на недвижимия имот е определен равностоен урегулиран имот. Съгласно чл.16, ал.5, изр.първо от ЗУТ, собствениците на поземлени имоти придобиват собствеността върху новообразуваните с плана УПИ, а общината придобива собствеността на отстъпените и части по чл.16, ал.1 от ЗУТ, от датата на влизане в сила на плана. Това означава, че преценката дали са отредени равностойни имоти, следва да се направи преди влизане в сила на плана, а това може да стане единствено с решение на комисията по чл.210 от ЗУТ. Издаването на такова решение след одобряване на ПУП е безпредметно, тъй като установяването на несъответствие между пазарната стойност на имотите преди и след урегулирането им, след влизането на плана в сила, не би могло да повлияе върху вече настъпилото отчуждително действие на същия съгласно чл.16, ал.5 от ЗУТ. Липса на решение на комисията по чл.210 от ЗУТ в процедурата по одобряване на ПУП по чл.16, ал.1 от ЗУТ е съществено нарушение допуснато в хода на административното производство, което от своя страна е довело до противоречие с материалноправната разпоредба на чл.16, ал.4 от ЗУТ.

С оглед на изложеното, следва да се приеме, че за изменението на ПУП-ПРЗ посочената като правно основание норма на чл.16 от ЗУТ не намира приложение, по отношение на процесния имот.

Следва да се има в предвид и че след като процесния имот е урегулиран, по принцип, при промяна на границите му са приложими разпоредбите на чл.15 от ЗУТ. Съгласно чл.15, ал.3 от ЗУТ, границите на урегулирани поземлени имоти могат да се променят с план за регулация само със съгласието на собствениците им, изразено със заявление и предварителен договор за прехвърляне на собственост с нотариално заверени подписи. По делото липсват доказателства за така проведена процедура, поради което в случая не са налице и посочените предпоставки за изменение на ПУП-ПРЗ относно процесния имот, по реда на чл.15 от ЗУТ.

С оглед на изложеното след като от събраните по делото доказателства не се установят фактическите и правни основания за промяна на ПУП-ПРЗ по отношение на процесния имот, решението в обжалваната му част се явява незаконосъобразно и  на основание чл.172, ал.2, предл.второ от АПК, следва да бъде отменено.

При този изход на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК направените от жалбоподателите разноски следва да се възстановяват от бюджета на органа, издал акта. Ето защо, Община Бургас следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателите направените по делото и претендирани разноски в размер на 750 лева, от които 300 лева адвокатско възнаграждение и 450 лева възнаграждение на вещото лице.

Мотивиран от изложеното, Административен съд гр.Бургас, десети състав

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ решение № 11-10/26.06.2012г. на Общински съвет гр.Бургас, с което е одобрен проект „Актуализация на ПУП-ПРЗ на с.Маринка и разширение на с.Маринка” – окончателен проект, с който се предвижда включване в регулационните граници за разширение на населеното място на поземлени имоти в масиви 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9 и 21 по КВС, изготвен при условията на чл.16 от ЗУТ, с посочена редукция от 18% за осигуряване на възможност за провеждане на улична мрежа и изграждане на обекти на социална и техническа инфраструктура за обслужване на територията, съгласно графична част, таблица с показатели за УПИ и устройствени зони и нанесени корекции върху плана, В ЧАСТТА  относно урегулиран поземлен имот № ІІ-74, кв.3 по плана на с.Маринка, община Бургас, индивидуализиран в одобрения с решението проект като УПИ VІІ-5010029, кв.4.

ОСЪЖДА Общински съвет гр.Бургас да заплати на Ж.Х.А. с ЕГН: **********, В.Д.А. с ЕГН: **********, Х.Д.Х. с ЕГН: ********** и С.Д.Й. с ЕГН: ********** разноски по делото в размер на 750(седемстотин и петдесет) лева. 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: