РЕШЕНИЕ
№ 723
Варна, 25.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - XXIX състав, в съдебно заседание на втори май две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
КРЕМЕНА ДАНАИЛОВА |
При секретар АНГЕЛИНА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от
съдия КРЕМЕНА ДАНАИЛОВА административно
дело № 2946 / 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 124 от Закона за
държавния служител /ЗДСл/.
Образувано
е по жалба на Д.С.Г. – С., ЕГН **********, против Заповед № 218/07.12.2022 г.
издадена от директор на Басейнова дирекция „Черноморски район“ /БДЧР/, с която
е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ на Д.С.Г. – С., заемаща
длъжността директор на дирекция „Административни финансови и правни дейности“ в
БДЧР.
Жалбоподателката
излага, че от 07.04.2003 г. до 01.12.2022 г. не са й налагани дисциплинарни
наказания. Нарушен е чл.97, ал.1 от ЗДСл, защото няма точно описание на
нарушението. Не е изяснена фактическата обстановка, включително и формата на
вина. Допуснати са съществени нарушения на процесуалните правила, тъй като не й
е указано какво нарушение е извършила, не са обсъдени дадените от нея
обяснения. Не е посочена дата на нарушението, с което е нарушен чл.97, ал.1,
т.4 от ЗДСл. Не е обосновано, поради какви факти и обстоятелства е определена
тежестта на наказанието, с което е нарушен чл.6 от АПК. След изслушване на
01.12.2022 г. не й е предоставен протокол от него. След като се е запознала с
него е установила, че не е вписано цялото изслушване. Предоставен й е много
кратък срок за обяснения, а именно от 01.12.2022 г. в 13,15 ч. до 02.12.2022 г.
в 13 ч. В съдебно заседание жалбата се поддържа лично и чрез адв. Р.К..
Отправено е искане за отмяна на оспорената заповед и присъждане на възнаграждение
за един адвокат.
Ответник
- директор на Басейнова дирекция „Черноморски район“ при представяне на
административната преписка е изложил, че оспорва основателността на доводите за
нарушение на материалния закон и процесуалните правила.
СЪДЪТ
ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО СЛЕДНОТО:
Със
Заповед № 8/10.04.2003 г. на директор на БДЧР жалбоподателката е назначена на
длъжност „главен юрисконсулт" в БДЧР – Варна. Със Заповед № 39/19.06.2015
г. на директор на БДЧР е преназначена на длъжност директор в дирекция „Административни,
финансови и правни дейности“ /АФПД/, с ранг – трети младши. Със Заповед №
2/17.02.2020 г. на директор на БДЧР е повишена от ранг втори младши на ранг
първи младши.
Със
Заповед № 80/29.08.2022 г. е определен първи младши ранг в БДЧР.
Със
Заповед № 215/2.12.2022 г. на директор на БДЧР е наложено дисциплинарно
наказание „забележка“, която е отменена с решение № 489/10.04.2023 г. по адм.
дело № 2884/2022 г. на Адм. съд – Варна, влязло в сила на 10.04.2023 г.
Със
Заповед № 217/17.12.2022 г. на директор на БДЧР е наложено дисциплинарно
наказание „Понижение в по-долен ранг“ за срок от 6 м. до 1 година, която е
отменена с решение №
273/02.03.2023 г. по адм. дело № 2943/2022 г. на Адм. съд – Варна, влязло в
сила на 02.03.2023 г.
Със
Заповед № 218/07.12.2022 г. на директор на БДЧР е наложено дисциплинарно
наказание „порицание“, която е предмет на настоящия спор.
Със
Заповед № 95/13.12.2022 г. на директор на БДЧР е понижена от ранг първи младши
в ранг втори младши.
Със
Заповед № 96/14.12.2022 г. на директор на БДЧР е прекратено служебното
правоотношение с БДЧР, считано от 15.12.2022 г., на основание чл. 105, ал.1,
вр. ал.3 от ЗДС.
Изготвен
е доклад № Z-5499/04.11.2022
г. от Нели Тодорова – ст. експерт в отдел ОМВМ, Дирекция П и Р до директор на
БДЧР относно провеждане на дейности в рамките на Кампания „Политики за младежта
в сферата на околната среда“.
Изготвен
е Доклад от В.К. – главен експерт „АФПД“ в БДЧР на 14.11.2022 г. до директор на
БДЧР относно негова резолюция в деловодно програма на БДЧР с наименование
„Акстър“ от 11.11.2022 г., по задача изготвяне на 4 броя проекто – договори за
възлагане на дейности по програма на МОСВ „Политики за младежта в сферата на
околната среда“ на НПО. Посочва, че е изготвила доклад до директор на БДЧР № Z-5332, представен за утвърждаване,
своевременно подписан от нея и гл. счетоводител на БДЧР, съгласуван от директор
на Дирекция „АФПД“. Към момента доклад Z-5332 добавен в „Акстър“ в 15,42 часа
на 27.10.2022 г. е със заглавие и съдържание различни от създадените от нея, за
което на 02.11.2022 г. в 11, 14 ч. е попълнила отчетна бележка. Налице е
възможност да преповтори доклада и го е направила.
На
01.11.2022 г. Д.Г. – С. е изпратила съобщение в деловодната програма на В.К. „Липсва
възможност за подпис с КЕП на директор“. Видно от деловодна програма „Акстър“
на 02.11.2022 г. В.К. е отговорила с отчетна бележка, в която посочва, че
Доклад Z-5332/27.10.2022
г. е със съдържание различно от създаденото от нея.
С
писмо изх. № 93-00-673/01.12.2022 г. от директор на БДЧР е уведомена
жалбоподателката, че във връзка с резолюция на директора на БДЧР по документ с
№ Z-5752/16.11.2022
г. и допуснати от нейна страна нарушения на вътрешните правила на БДЧР и
служебните й задължения, на основание чл. 93, ал.1 от ЗДСл я моли на 01.12.2022
г. в 13,15 ч. да се яви за изслушване при директора на БДЧР. Получено е от
жалбоподателката на 01.12.2022 г. в 11,18 часа.
Проведено
е изслушване на жалбоподателката на 01.12.2022 г. от 13,20 часа до 13,30 часа,
в присъствие на директор на БДЧР, директор на дирекция „Контрол“ и главен
експерт дирекция „АФПД“, за което е съставен протокол. Жалбоподателката е
отговорила, че не помни точно кога е установила подмененото съдържание в Доклад
№Z-5332/27.10.2022
г. Не е уведомила за подмяната. Коментирала е проблема с Петя Николова и В.К..
Към момента в деловодната система няма документ с автентично съдържание. Все
още е наличен нейния документ. Не знае как се е получила подмяната и не е дала
указание на служителя, чиито документ е подменен повторно да го генерира в
системата. По време на изслушването жалбоподателката е уведомена, че може да
представи писмени обяснения до 13,00 часа на 02.12.2022 г.
Представени
са обяснения от жалбоподателката на 02.12.2022 г., в които посочва че Доклад №Z-5332/27.10.2022 г., който касае
изготвяне на 4 броя проекто – договори за възлагане на дейности по инициативи
по Програма на МОСВ „Политики за младежта в сферата на околната среда“ е
изготвен и прикачен в деловодната система от В.К., доклада е подписан с КЕП на
28.10.2022 г. от жалбоподателката в качеството на директор на дирекция „АФПД“ и
М. Александрова – гл. счетоводител. След това жалбоподателката е насочила
доклада към директор на БДЧР. На 01.11.2022 г. директор на БДЧР го насочва към
жалбоподателката, с информация, че няма възможност да го подпише с КЕП, т.е.
видян е от директор на БДЧР. След това е установила, че съдържанието на Доклад
№Z-5332/27.10.2022
г. е различно от първоначалното, а именно отваря се файл на документ Z-5398/01.11.2022 г. – писмо до ВиК –
Добрич.
На
14.11.2022 г. В.К. – гл. експерт „АФПД“ е изготвила доклад до директор на БДЧР,
в който посочва, че е установила, че Доклад №Z-5332/27.10.2022 г., е с подменено
съдържание и заглавие, поради което преповтаря съдържанието му в настоящия
доклад.
В
качеството на свидетел е разпитан П.Ц.П., който от
01.04.2021 г. до 02.02.2023 г. е изпълнявал длъжността „Главен експерт –
системен администратор“ в отдел „Планове за управление“ в БДЧР и е бил
ангажиран с поддържането на деловодната система. Твърди, че цялата входяща
кореспонденция в дирекцията се насочва от директора на БДЧР. Той разпределя
всички входящи документи. Съответно документооборота, който е въвел новият
директор е изцяло електронен. Всички документи – входящи и изходящи се движат
електронно. Служителят след като получи преписката, в деловодната програма се
появява в поле - входящи неизпълнени документи, той се запознава, съответно
свършва работа, след което изготвя доклад или становище, въвежда документа в
системата за електронен документооборот и насочва преписката към съответния
началник, който му е поставил задачата и маркира задачата като изпълнена. В
единия край на самата деловодна програма се вижда списък с неизпълнени,
просрочени и изпълнени задачи, съответно и излиза съобщение долу в дясно в
ъгъла, че има входящо неизпълнено съобщение или преписка. Служителят, който
изпълнява задачата трябва да я насочи към началника си. Попълва си отчетната
бележка, че е изпълнена. Трябва изрично да отбележи „изпращам тази преписка“.
Маркирането изпълнена не е достатъчно. Електронно трябва да стане изпращането,
като се насочи преписката към съответния служител. Относно предявени на
свидетеля документи №№ Z-5332/27.10.2022 и Z-5499/04.11.2022 г. приложени по
делото той е посочил, че в посочения ЛОГ на събитията, които са се случили със
справката последното нещо, което е написано е, че Д.Г. – С. е насочила задача
към В.К.. К. е получила задачата, попълнила е отчетната бележка с някакво
съдържание и е отметнала, че е изпълнила задачата, без да я е насочила към Д.Г.
– С.. На 11.11.2022 г. директор на БДЧР пита Д.Г. - С., какво се случва с тази
задача, съответно тя веднага я маркира като изпълнена и я насочва към В.К. и М.
Александрова. На 04.11.2022 г. директорът на БДЧР го е извикал и е поискал
становището му за случилото се. Отговорил е, че най-точно какво се е случило
със самия файл може да го каже фирмата, която поддържа системата, защото те
могат да видят скрити документи или подменени документи и само те могат да
кажат какво е било предното съдържание на документа. Системата не позволява
изтриване на документи. Информирал го е, че ще постави въпроса към фирмата по
поддръжка и на 04.11.2022 г. е изпратил имейл с въпрос по преписката, за да се
разбере какво се е случило с подмененият файл Z-5332/27.10.2022 г. Фирмата по
поддръжка на деловодната програма е установила, че Д.Г. – С. е редактирала
файла, защото системата не позволява изтриване на файла. Когато се присъедини
документ поради грешка или целенасочено, стария файл може да се скрие, но не
може да бъде изтрит. В случая понеже не се е знаело файла дали е скрит или
съдържанието е подменено е отправен въпрос към фирмата, като те са дали
становище, че е подменено съдържанието на файла. Фирмата по поддръжка на
деловодната система е възстановила от архив оригиналното съдържание на файла.
С
ОГЛЕД УСТАНОВЕНОТО ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА, СЪДЪТ ПРАВИ СЛЕДНИТЕ ПРАВНИ ИЗВОДИ:
Оспорената
заповед е връчена на жалбоподателката на 07.12.2022 г. Жалбата е подадена на
21.12.2022 г., чрез поща, в срока по чл.149, ал.1 от АПК, от надлежна страна,
поради което е допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна.
Съгласно
чл. 92, ал. 1 от ЗДСл дисциплинарните наказания се налагат от органа по
назначаването, с изключение на случаите по чл. 6, ал. 2 и 3. Съгласно Заповед
№39/19.06.2015 г. на директора на БДЧР жалбоподателката е назначена за директор
на дирекция „АФПД“ от директор на БДЧР, поради което оспорената заповед е
издадена от компетентен орган.
Спазен
е чл.93, ал.1 от ЗДСл, тъй като е изслушана жалбоподателката и същата е представила
писмени обяснения пред дисциплинарно наказващия орган – директор на БДЧР.
Действително даден е кратък срок за писмени обяснения от 13,30 ч. на 01.12.2022
г. до 13,00 ч. на 02.12.2022 г., но жалбоподателката е имала възможност да
поиска удължаване на този срок, тя не го е сторила, а е представила обяснение
вх. № 93-00-337/А1/02.12.2022 г., поради което в тази насока не е допуснато
процесуално нарушение.
Нарушението
е установено от ответника на 14.11.2022 г., тъй като на 11.11.2022 г. той е
отправил запитване към Д. Гроздава – С. относно изпълнението на задачата и на
14.11.2022 г. му е представен Доклад от В.К. – главен експерт „АФПД“, в който е
обяснено, че е установена подмяна на доклада по задачата – изготвяна не 4 броя
проекто – договори за възлагане на дейности по програма на МОСВ „Политики на
младежта в сферата на околната среда“ на НПО. Заповедта е издадена на
07.12.2022 г. в срока по чл.94, ал.1 от ЗДСл.
Поради
това, че е наложено наказание по чл. 90, ал.1, т. 2 от ЗДСл, не е необходимо
сформиране на дисциплинарен съвет, изслушване пред него и даване на становище
от същия, по арг. на чл.96, ал.1 от ЗДСл, защото тази процедура е приложима при
наказания по чл.90, ал.1, т.4 и 5 от ЗДСл.
В
заповедта е посочено, че жалбоподателката е подменила Доклад № Z-5335/27.10.2022 г., който в
първоначалния си вид се е отнасял до оказване на съдействие за изготвяне на 4
броя проекто – договори за възлагане на дейности по инициативи по Програма на
МОСВ “Програма за младежта в сферата на околната среда“. След това е изложено в
заповедта, че на 02.11.2022 г. главен експерт В.К. информира, че Доклад №Z-5332/27.10.2022 г. е със съдържание,
различно от създаденото от нея. След това отново е посочено, в заповедта
„служителят не отрича, че документ № Z-5335/27.10.2022 г. е с подменено съдържание“. От
ответника по указание на съда, са представени и двата доклада, като Докладни
/това е наименованието посочено в деловодната програма/ № Z- 5335/27.10.2022 г. е генериран от
инж. Е.Х. със задача към инж. И.Д. и на 28.10.2022 г. е отчетена като изпълнена
задачата, поради което следва, че този доклад не се отнася към настоящия
случай. От представени Докладни № Z-5332/27.10.2022 г. регистриран от В.К., се установява,
че това е докладът относно който е дисциплинарното производство. Едва при
представяне на двата доклада се е изяснило, че Доклад № Z- 5335/27.10.2022 г. не е относим за
случая.
Допуснато
е съществено нарушение процесуалните правила, тъй като не е спазен чл.59, ал.1,
т.4 от АПК и чл.97, ал.1, т.4 от ЗДСл, защото са изложени факти относно Доклад
№Z-5335/27.10.2022
г., който не е относим към случая, като това е довело до нарушаване правото на
защита на наказаното лице, тъй като не става ясно относно кой доклад е наложено
дисциплинарното наказание. Допуснатото съществено нарушение на
административнопроизводствени правила е основание за отмяна на оспорената
заповед съгласно чл.146, т.3 от АПК.
В
процесната заповед е посочено, „Държавния служител Д.С.Г. – С., заемаща
длъжността директор на дирекция „АФПД“ в БДЧР, с работно място в гр. Варна, ул.
Ал. Дякович №11, на 01.11.2022 г. в 12,47 ч., с последна редакция извършена от
самия него, видно от АИС „Акстър“ е подменила текстовото съдържание и самото
заглавие на Доклад № z-5335/27.10.2022
г…“, от посоченото съдържание се установява, че ответникът приема, че на
01.11.2022 г. е подменен доклада. Липсва посочване на дата, на която ответникът
приема, че е извършено дисциплинарното нарушение, защото не е посочено до кога
най – късно е следвало жалбоподателката да уведоми прекия си ръководител за
случилото се, с оглед вмененото нарушение по чл.89, ал.2, т.5 от ЗДСл,
съответно от изтичане на срока да се приеме, че има нарушение и не посочено до кога
най – късно е следвало жалбоподателката да даде указания на подчинения си
служител за последващи действия, с оглед вмененото нарушение по чл.89, ал.2,
т.1 от ЗДСл, за да се установи кога е налице извършено дисциплинарно нарушение.
Липсата на посочена дата на извършване на дисциплинарното нарушение е
съществено процесуално нарушение по чл. 97, ал.1, т.4 от ЗДСл, тъй като е
довело до нарушаване правото на защита на жалбоподателката и е основание за
отмяната на заповедта по арг. на чл.146, т.3 от АПК.
Установено
е от събраните доказателства гласни и писмени, че жалбоподателката е допуснала
поради грешка подмяна в съдържанието на Доклад № Z-5332/27.10.2022 г., за което е
разбрала на 01.11.2022 г., впоследствие от фирмата, която поддържа деловодната
програма е възстановено съдържанието на файла. На 02.11.2022 г. гл. експерт в
дирекция „АФПД“ е установила, че файлът е с подменено съдържание и е
информирала жалбоподателката. На 14.11.2022 г. директор на БДЧР установява за
подменения файл.
Ответникът
е приел, че с това действие жалбоподателката е извършила нарушение по чл. 89,
ал.2, т.5 от ЗДСл, тъй като не е уведомил директора на БДЧР своевременно за
възникналия проблем, на основание раздел V, т.3 от Длъжностната си
характеристика и чл. 89, ал.2, т.1 от ЗДСл, като не е изпълнила служебните си
задължения в качеството на директор на Дирекция „АФПД“ да даде указания на своя
подчинен служител да предприемане на незабавни последващи действия.
Видно
от длъжностната характеристика на жалбоподателката раздел V, т.3 въвежда
задължение – Служителят е длъжен да докладва за административни пропуски и
нарушения, които създават предпоставка за корупция, измами или нередности,
както и конфликт на интереси незабавно на директор на БДЧР и/или на
по-висшестоящ служител в МОСВ. След като не е изпълнила задължението си да
докладва за установената подмяна на доклад е налице неизпълнение на Раздел V,
т.3 от Длъжностната характеристика, но нормата на чл. 89, ал.2, т.5 от ЗДСл
изисква да е налице нарушение на Кодекса за
поведение на служителите в държавната администрация. Не е изложено с оспорената заповед, коя норма от
посочения Кодекс е нарушена, за да се приеме, че е налице нарушение по чл. 89,
ал.2, т.5 от ЗДСл, поради това съдът приема, че не е налице нарушение по чл.89,
ал.2, т.5 от ЗДСл.
Жалбоподателката не е дала указание на подчинения си служител –
гл. експерт В.К., какви действия да предприеме, след установената подмяна на
доклада, поради което е налице нарушение на чл. 89, ал.2, т.1 от ЗДСл.
Ответникът е приел, че след като със Заповед № 215/02.12.20212 г.
на жалбоподателката е наложено наказание – забележка, следва в случая да се
наложи следващото по тежест дисциплинарно наказание – порицание. Установено е,
че към момента на издаване на процесната заповед – 07.12.2022 г., Заповед №
215/02.12.20212 г. не е била влязла в сила, същата е оспорена по съдебен ред и
отменена с Решение № 486/10.04.2023 г. по адм. дело № 2884/2022 г. на Адм. съд
– Варна, което е окончателно. Ответникът не е извършил правилна преценка на
тежестта на нарушението, каквото задължение има по силата на чл.91, т.1-4 от
ЗДСл, позовал се е на невлязла в сила заповед, за налагане на наказание
„забележка“ и незаконосъобразно е наложил наказание „порицание“.
Установено е чрез разпит на свид. П., че съдържанието на файла е
възстановено от фирмата поддържаща деловодната система в БДЧР. Също така
липсват доказателства за последвали негативни последици в резултат на подмяната
на файла. Не е установено това да е станало умишлено, поради което съдът
приема, че е поради непредпазливост от страна на жалбоподателката. Липсата на
наложено друго наказание на жалбоподателката към 07.12.2022 г. и липсата на
негативни последици за БДЧР или други лица, обосновават извод, че дисциплинарното
наказание - порицание е наложено при липса на изискуемите предпоставки, поради
което заповедта е издадена в нарушение на материалния закон – чл. 90, ал.1, т.2
и чл. 91, ал.1, т.1 - 4 от ЗДСл, поради което и на основание чл.146, т.4 от АПК
следва да се отмени.
Неизпълнение на задължението по чл.91, ал.1, т.1-4 от ЗДСл е
довело до издаване на заповед в нарушение на чл.6, ал.1 и 2 от АПК, защото
дисциплинарното наказание „порицание“ в случая е несъразмерно тежко, предвид
липсата друго наказание наложено на служителя и липсата на негативни последици
за обществото или конкретни лица, т.е. налице е и основание по чл.146, т.5 от АПК за отмяна на заповедта.
От изложеното следва, че при издаване на оспорената заповед е
допуснато съществено нарушение на административнопроизводствени правила, същата
е в противоречие с материалноправните разпоредби и е в несъответствие с целта
на закона, поради което на основание чл.146, т.3, 4 и 5 от АПК следва да се
отмени.
Относно
разноските: Жалбоподателката съгласно Договор за правна защита и съдействие е
заплатила сумата от 1000 лева, в брой на 01.02.2023 г. за възнаграждение на
адв. К.. Процесуално представителство от адв. К. е извършено по делото.
Искането за присъждане на сумата е направено своевременно. Предвид изхода на
спора, на осн. чл. 143, ал. 1 от АПК, следва БДЧР да бъде осъдена да заплати на
жалбоподателката сумата от 1000 лева.
Водим
от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед
№218/07.12.2022 г. издадена от директор на Басейнова дирекция „Черноморски
район“, с която е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ на Д.С.Г. – С.,
заемаща длъжността директор на дирекция „Административни финансови и правни
дейности“ в БДЧР.
ОСЪЖДА
Басейнова дирекция "Черноморски район" да заплати на Д.С.Г. – С., ЕГН
**********, сумата в размер на 1000 /хиляда/ лева, представляваща заплатено
възнаграждение за адвокат.
Решението
е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл. 124, ал. 1, изр.
последно от ЗДСл.
На
основание чл. 138, ал. 1 от АПК препис от решението да се изпрати на страните.
Съдия: |
||