Р Е
Ш Е Н
И Е № 41
гр.Кюстендил,
12.02.2021г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Кюстендилският административен
съд, в открито съдебно заседание на единадесети февруари две хиляди двадесет и
първа година, в състав:
Административен
съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
и секретар Лидия
Стоилова, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№543/2020г.
по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:
„Е.и Н.“ ЕООД, ЕИК ********* със
седалище и адрес на управление *** оспорва заповед №РД-08-650/18.11.2020г. на
кмета на Община Сапарева баня, с която е обявен спечелилия публичния търг с
явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен в обект №082, подотдел
64-д и е определен за купувач „В.В.“ ЕООД ***. Изложени са съображения за
незаконосъобразност на акт, поради допуснати нарушения на процесуалния и
материалния закон. Не се претендират разноски.
Ответникът чрез пълномощник, в
писмен отговор изразява становище за неоснователност на оспорването. Не се
претендират разноски.
Заинтересованата
страна „В.В.“ ЕООД *** не се представлява по делото и не изразява становище по
жалбата.
Кюстендилският административен
съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
съвкупност, приема за установено следното:
Със заповед
№РД-08-613/23.10.2020г. кметът на Община Сапарева баня е обявил провеждането на
търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен в обект №082,
подотдел 64-д, горска територия - собственост на Община Сапарева баня.
Определени са условията и съдържанието на тръжната документация. Заповедта е
публикувана на интернет сайта на Общината на 23.10.2020г. /вж.извлечение от
сайта л.102/. Крайният срок за подаване на документи е определен на
11.11.2020г. – 16.00ч. Часът, датата и мястото на провеждане на търга са
определени на 12.11.2020г., 14.00ч. в заседателната зала /етаж 3/ на Община
Сапарева баня.
Документи за участие в търга са депозирали дружеството
– жалбоподател и заинтересованата страна „В.В.“ ЕООД ***.
Със заповед №РД-08-645/12.11.2020г. възложителят -
кмета на Община Сапарева баня, е определил състава на комисията за провеждане
на търга от 5 членове, съгласно чл.60,
ал.1 и 2 от Наредба за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в
горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползването на
дървесина и недървесни горски продукти /НУРВИДГТДОСПДНГП/. Членовете са
представили декларации по чл.60, ал.5 от Наредбата.
Съгласно протокол №1/12.11.2020г. комисията е отворила
и проверила документите на участниците и е отстранила „Е.и Н.“ ЕООД ***, поради
непредставяне на изискуеми документи – удостоверение от НАП за липса на
задължения на юридическото лице, съгласно т.13.2.9 от заповед
№РД-08-613/23.10.2020г. и т.15.2.9 от условията на документацията за участие в
търга. Комисията е обявила „В.В.“ ЕООД *** за спечелило търга с явно наддаване
за продажба на стояща дървесина на корен. Протоколът е утвърден от кмета на
Община Сапарева баня на 17.11.2020г., след което е издадена оспорената заповед
№РД-08-650/18.11.2020г. по чл.62, ал.1, т.1 и чл.63, ал.2 от НУРВИДГТДОСПДНГП
/наредбата/.
С оглед така установената
фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като
подадена срещу акт, подлежащи на оспорване по съдебен ред, в срок /заповедта е
връчена на жалбоподателя на 18.11.2020г., а жалбата е депозирана на
26.11.2020г./, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа
съд. След служебна проверка законосъобразността на оспорения административен
акт по реда на чл.168 от АПК и на основанията по чл.146 от АПК, както и
оплакванията в жалбата, съдът счита следното:
По своята правна същност
Заповед №РД-08-650/18.11.2020г. на кмета на Община Сапарева баня е индивидуален
административен акт. Същата е издадена от компетентен орган по арг. от чл.50,
т.4 от НУРВИДГТДОСПДНГП, при спазване изискванията за срок по чл.62, ал.2 от
Наредбата и форма, както и на административнопроизводствените правила и
материалния закон.
Проверката и
анализът на събраните писмени доказателства установява спазване на процедурата
по глава трета, раздел І от Наредбата, доколкото продажбата на стояща дървесина
на корен, общинска собственост, е осъществена чрез провеждане на търг с явно
наддаване, съгласно чл.49, ал.1, т.1 от Наредбата. Лицето по чл.50, т.4 е
определило начина на продажбата и процедурата със заповед №РД-08-613/23.10.2020г.,
като същата има изискуемото съдържание по чл.55, ал.3 от Наредбата. Заповедта е
публикувана на интернет сайта на Общината на 23.10.2020г., /вж.извлечение от
сайта/, а провеждането на търга е определено да се извърши на 12.11.2020г.,
като по този начин е спазено изискването на чл.54 от Наредбата.
Правилно е приложен и материалния закон относно
документацията, която участниците следва да подадат за участие в търга,
съгласно чл.58 от Наредбата. С нормата на чл.58, ал.1, т.3, б.“ж“ от Наредбата
е въведено задължение към участниците, към заявлението си да представят доказателства,
че нямат парични задължения към държавата и към съответното ДП, установени с
влязъл в сила акт на компетентен държавен орган, а когато продавач е община, че
участникът няма парични задължения и към съответната община, установени с
влязъл в сила акт на компетентен орган. А видно от заповед
№РД-08-613/23.10.2020г. е, че като задължение към изискуемата документация за
участие в търга, е въведено и представянето на удостоверение от НАП за липса на
задължения на юридическото лице, валидно към датата на декларацията по чл.58,
ал.1, т.3 от Наредбата – заверено копие. Анализът на разпоредбите сочи, че при
откриване на процедурата по провеждане на търга с явно наддаване за продажба на
строяща дървесина на корен, общинска собственост, лицето по чл.50, т.4 от
Наредбата е заложило изискване към участниците, което е съобразено с
изискванията на Наредбата и с правото на възложителя да действа в условията на
оперативна самостоятелност с оглед разпоредбата на чл.58, ал.1, т.8 от същата.
В този смисъл е гарантиран принципа на свободна и лоялна конкуренция и на
равнопоставеност. Не е допуснато нарушение на процедурата, което да рефлектира
в негативен смисъл на оспорената заповед.
С протокол №1/12.11.2020г. комисията е отстранила
жалбоподателя заради непредставяне на удостоверение от НАП за липса на
задължения на ЮЛ, изискуемо съгласно т.13.2.9 от заповед
№РД-08-613/23.10.2020г. и т.15.2.9 от условията на документацията за участие в
търга. Приложената към тръжната документация на дружеството - жалбоподател
справка за задължения към 09.11.2020г. на НАП /л.77/ съдът счита, че не покрива
изискването за удостоверение на НАП за липса на задължения на ЮЛ. А съгласно
разпоредбата на чл.61, ал.5, т.1 от Наредбата, комисията отстранява от участие
в търга участник, който не е представил някой от изискуемите от продавача
документи и те са представени във вид и съдържание, различни от изисканите от
продавача. След като в заповедта по чл.55 е въведено изискването за представяне
на удостоверение от НАП, а е представена справка като електронна услуга на НАП,
то участникът „Е.и Н.“ ЕООД *** не е изпълнил условие за участие в търга и
правилно е отстранен от по-нататъшно участие.
Коректно е дадена и формулировката на основанието за
отстраняване в протокол №1/12.11.2020г., поради което кандидатът е могъл ясно и
недвусмислено да разбере, че е отстранен поради непредставяне на изискуем
документ.
Във връзка с гореизложените съображения съдът приема,
че не са налице сочените основания за незаконосъобразност на проведения търг с
явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен, общинска собственост,
а оттук и на заповед №РД-08-650/18.11.2020г. на кмета на Община Сапарева баня,
както и на основанията по чл.146 от АПК изобщо. Оспореният акт е правилен и
законосъобразен, а жалбата – неоснователна, поради което ще бъде отхвърлена.
Воден от горното и на основание чл.172, ал.2
от АПК, съдът
Р Е
Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
като неоснователна жалбата на „Е.и Н.“ ЕООД, ЕИК ********* със
седалище и адрес на управление *** срещу заповед №РД-08-650/18.11.2020г. на
кмета на Община Сапарева баня, с която е обявен спечелилия публичния търг с
явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен в обект №082, подотдел
64-д и е определен за купувач „В.В.“ ЕООД ***.
Решението подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд в 14 дневен срок от връчването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: