Решение по дело №10096/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 април 2023 г.
Съдия: Диана Николова Костова
Дело: 20237060710096
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

102

гр. Велико Търново, 26.04.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Велико Търново, втори касационен състав в публично заседание на двадесет и първи април две хиляди двадесет и трета  година в състав:

 

                                                            

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КОНСТАНТИН КАЛЧЕВ

                                                                       ЧЛЕНОВЕ:              ДИАНА КОСТОВА

                                                                                                          ЕВТИМ БАНЕВ

                                                                                                         

                                                                      

При секретаря С.Ф.и в присъствието на прокурора от Великотърновска окръжна прокуратура Весела Кърчева,  разгледа докладваното от съдия Костова касационно НАХД № 10 096/2023 г., и за да се произнесе взе предвид следното:

           

            Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК), вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от Закон за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

             Образувано е  по касационна жалба на СИРИУС ПБ ООД чрез *** Д. против Решение № 38/20.1.2023г. по НАХД 1195/22г. на ВТРС, с което  е потвърдено като законосъобразно Наказателно постановление НП№ 515953-F542273 от 5.06.2022г.  издадено от Директор на ТД на НАП В. Търново, с което на касатора за  нарушение на чл.3, ал. 3 , т.1 от Наредба Н-8/29.12.2005г.  и на основание чл. 355, ал.1 от КСО е наложена „Имуществена санкция“ в размер на 500 лева. В частта, с която е отменено наказанието над 500 лева, решението като необжалвано е влязло в сила.

           В касационната жалба се правят оплаквания за неправилност на съдебното решение поради нарушение на материалния закон и процесуалните правила, които се субсумират под състава за касационно основание по смисъла на чл. 348, ал. 1, т.,. 1 и т. 2 от НПК, приложим в производството по силата на препращащата разпоредба на чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН. Касаторът допълнително излага доводи за необоснованост на решението, тъй като ВТРС не е съобразил факта, че същият е изпълнил задълженията си по горепосочената норма, като е подал в срок както Декларация обр. 1 ,така и об. 6, но тъй като са били налице пропуски и несъответствия, след покана от ТД на НАП е подал нова декларация, който въпрос се урежда от нормите на глава 13 от ДОПК. Освен това съдът не е съобразил, че цялата процедура по отношение на приетата декларация е била опорочена, тъй като липсва покана до осигурителя по чл. 103, ал.1 от горепосочената Наредба, което е нарушение на чл. 6а, ал. 4 от същата и чл. 9, ал. 4 от Наредба Н-19/17.12.2019г.Допуснато е съществено процесуално нарушение, ограничило правото на защита на касатора, тъй като в АУАН и НП е посочена отм. Наредба Н-8/29.12.2005г., а не действащата такава  от 1.1.2020г. В този смисъл не може да се приеме, че е приложим чл. 3, ал.1 от ЗАНН, тъй като поне едно от нарушенията е в периода на действие на новата Наредба. От съда се иска да отмени обжалваното решение като постанови друго по съществото на спора, като отмени НП.

           В открито съдебно заседание, редовно призован не се представлява от *** Д., който  поддържа така подадената жалба с основното оплакване за липса на състав на нарушение.

           Ответникът по жалбата –Директор на ТД на НАП В. Търново , редовно призован не се явява , не се представлява. От процесуалния представител на същия юриск.Донев е депозирано подробно писмено становище.

           Представителят на Окръжна прокуратура - В. Търново заема становище за основателност на жалбата. ВТРС е постановил неправилно решение, тъй като не е съобразил направените възражения и представените писмени доказателства, че декл. Обр.1 и обр. 6 са били подадени в срок, но в последствие са били направени корекции, за които Наредбата не предвижда специален ред и срок. Предлага решението да бъде отменено и постановено друго, с което НП бъде отменено. 

           Административният съд - В. Търново, като прецени допустимостта на жалбата и наведените в нея касационни основания, съгласно чл. 218 от АПК, приема за установено следното:

           Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежни страни, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК, приложим в производството по силата на препращащата разпоредба на чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН и е процесуално допустима.

           Разгледана по същество е неоснователна.

           Предмет на настоящото производство е Решение № 38/20.1.2023г. по НАХД 1195/22г. на ВТРС, с което  е потвърдено като законосъобразно Наказателно постановление НП№ 515953-F542273 от 5.06.2022г.  издадено от Директор на ТД на НАП В. Търново, с което на касатора за  нарушение на чл.3, ал. 3 , т.1 от Наредба Н-8/29.12.2005г.  и на основание чл. 355, ал.1 от КСО е наложена „Имуществена санкция“ в размер на 500 лева. В частта, с която е отменено наказанието над 500 лева, решението като необжалвано е влязло в сила.

            От фактическата страна на спора районният съд е приел за установено, че на 13.3.2020г. е било констатирано в ТД на НАП В. Търново от компетентните органи, че касаторът не е изпълнил задължението си, в качеството на осигурител да подаде Деклр. Обр. 6 „Данни за дължими вноски и данък по чл. 42 от ЗДДФЛ „ за периода 1.1.2019г.-30.11.2019г.в законоустановения срок до 25 число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. В случая не е спорно, че същата е била подадена на 6.03.2020г., след което е изпратена покана до лицето с вх. № 4809/13.3.2020г.за съставяне и връчване на АУАН. Последният бил съставен в отсъствие на нарушителя по реда на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН на 23.3.2020г.връчен на Управител на дружеството на 8.4.2020г., като в срок не са постъпили писмени възражения. Въз основа на АУАН е издадено и процесното пред ВТРС  НП, с което за неизпълнение на визираното задължение по  чл.3, ал. 3 , т.1 от Наредба Н-8/29.12.2005г.  и на основание чл. 355, ал.1 от КСО е наложена „Имуществена санкция“ в размер на 700 лева.  НП е обжалвано в срока по чл. 59, ал. 2  от ЗАНН пред ВТРС , който е постановил процесното решение, с което е изменил наложената „Имуществена санкция“ от 700 лева на минимума от 500 лева, като в отменителната част Решението на ВТРС е влязло в законна сила.

              В хода на съдебното производство съдът е приобщил писмените доказателства от административната преписка, изслушал е свидетелите- актосъставител, и свидетел на АУАН, както и представените от касатора писмени такива за подадена в срок Деклр. Обр. 1 .

              При така установените факти, съдът е направил извод по същество за неоснователност на въззивната жалба срещу НП. Приел е, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, съгласно представената Заповед.

              ВТРС е намерил , че в хода на административно- наказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да са ограничили правото на защита на касатора и да са самостоятелно основание за отмяна на НП. Съдът е изложил подробни мотиви досежно спазването на чл. 42 и  57 от ЗАНН, досежно реквизитите на АУАН и НП.  Съдът е намерил, че нарушението е доказано с оглед представените по делото писмени доказателства, от които безспорно се установява, че в качеството си на осигурител касаторът не е подал в конкретния случай до 27.12.2019 г. Декл. Обр. 6 за дължимите осигурителни вноски и данъци по ЗДДФЛ за м. ноември 2019г. ВТРС е намерил, че АНО правилно е квалифицирал извършеното нарушение като такова чл.3, ал. 3 , т.1 от Наредба Н-8/29.12.2005г.в приложимата редакция във вр. с чл. 5, ал.4, т.1 от КСО, както и правилно е посочил санкционната норма – тази по чл. 355, ал.1 от КСО.  Доколкото се касае за реализиране на административно- наказателна отговорност за ЮЛ на основание чл. 83 от ЗАНН не е необходимо да се констатира виновно поведение на определено лице, а е достатъчно да е налице неизпълнение на задължение към държавата при осъществяване дейността на търговеца. ВТРС е изложил и подробни мотиви защо не следва да се прилага института за маловажността по чл. 28 от ЗАНН, доколкото се касае за формално нарушение, типично по своя вид, при което санкционираното бездействие е за повече от два месеца. Въпреки това с оглед нормата на чл. 27, ал.2 от ЗАНН съдът е намерил, че АНО е извършил нарушение, доколкото не е мотивирал размера на наложеното наказание, който не е минимален. ВТРС е изменил НП, като е взел предвид липсата на данни за друго нарушение на данъчното законодателство, характера на нарушението, както и че за постигане целения ефект съгласно чл. 12 от ЗАНН е достатъчно наказание в размер на минимума.

               Постановеното от Районен съд – Велико Търново решение е правилно.

               На първо място в касационната жалба се развиват доводи за необоснованост на постановеното от ВТРС Решение, което е неоснователно. Съгласно нормата на чл. 63, ал.1 от ЗАНН възивните решения подлежат на касационен контрол пред Административен съд само на касационните основания , предвидени в чл. 348, ал.1 от НПК а именно

1. когато е нарушен законът;

2. когато е допуснато съществено нарушение на процесуални правила;

3. когато наложеното наказание е явно несправедливо.

 

Сред тези основания не е налице необоснованост на решението, както е предвидено в нормата на чл. 209 от АПК, поради което това оплакване не следва да бъде разглеждано.

 

При постановяване на обжалваното решение не са допуснати нарушения на процесуални правила и съдът е попълнил делото с необходимия доказателствен материал, като изпълнил служебните си задължения по чл. 103 от НПК. Решаващият състав е формирал изводите си, след като е обсъдил значимите за разрешаването на спора обстоятелства, както и наведените от страните доводи и възражения. На базата на събраните в производството по делото доказателства, съдът е установил релевантните за спора факти и обстоятелства, въз основа на които е изградил правилни правни изводи. Делото пред въззивната инстанция е било приключено и решението е било постановено от законен състав и в границите на вменената му компетентност, като за заседанията са съставени протоколи. Следва да се отбележи, че макар да е направено оплакване за нарушение на процесуалните правила от страна на ВТРС  не са конкретизирани в какво точно те се изразяват, а настоящата инстанция след извършена служебна проверка намира, че такива въобще не са допуснати. Вярно е установена от съда фактическата обстановка като са събрани служебно всички относими доказателства, които са ценени в тяхната съвкупност и поотделно. Настоящата инстанция не споделя довода на касатора, че ВТРС не е изяснил фактическата обстановка по спора. От събраните доказателства, най вече покана от 30.3.2020г. от Красимира Късева ст. Инспектор в ТД на НА, надлежно връчена на касатора, както и съответния запис от информационната система на ТД на НАП се установява, че касаторът не подал Деклр. Обр. 6 касаещ периода м.1-30.11.2019г. Твърденията на касатора, че Декл. Обр. 6 е подадена в законоустановия срок, а след поканата е била подадена само коригираща такава не намират опора в доказателствения материал по делото.  От тук следва и извода, че не е налице нарушение на чл. 6а, ал. 4 от Наредбата, чл.103, ал.1 от същата ,доколкото тези текстове касаят подаване на коригиращи декларации, какъвто определено не е настоящия казус.

                 Съдът изцяло споделя мотивите на ВТРС за липсата на съществени процесуални нарушения, поради което на основание чл. 221, ал. 2 изр. Второ от АПК във вр. с чл. 63 от ЗАНН препраща към тях.

                 По приложението на материалния закон съдът намира следното : Чл. 355. (Нов - ДВ, бр. 105 от 2005 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 105 от 2006 г., бр. 99 от 2009 г., в сила от 1.01.2010 г., бр. 94 от 2012 г., в сила от 1.01.2013 г., бр. 61 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г., доп., бр. 98 от 2016 г., в сила от 1.01.2017 г.) има следното съдържание:  Който наруши разпоредбите на чл. 5, ал. 4 и чл. 6, ал. 9 и разпоредбите на нормативните актове по прилагането им, както и който не подаде или не подаде в срок декларация с данните по чл. 5, ал. 4 или декларация от самоосигуряващо се лице, се наказва с глоба от 50 до 500 лв. за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 до 5000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание. Н АУАН и НП, както се посочи по- горе нарушението е описано достатъчно ясно, посочено е с кое конкретно деяние/бездействие/ коя точно разпоредба е нарушена. Отговорността за неизпълнение на задълженията за деклариране на данни пред Националната агенция за приходите за внасяне на задължителни осигурителни вноски е регламентирана с разпоредбите от глава четиридесет и първа, раздел III от КСО. От 01.01.2017 г. след нарочни законодателни промени, чл. 355, ал. 1 от КСО е разширен, така че да обхваща подаването извън законовия срок на декларация с данните по чл. 5, ал. 4 от КСО, включително от самоосигуряващо се лице, като успоредно с това то е заличено от чл. 355, ал. 2 от КСО. Според чл. 355, ал. 1 от КСО (в относимата редакция ДВ, бр. 98 от 2016 г., в сила от 01.01.2017 г.) редом до нарушенията на разпоредбите на чл. 5, ал. 4 и чл. 6, ал. 8 КСО и на нормативните актове по прилагането им по чл. 355, ал. 1 от КСО е добавено включеното дотогава в чл. 355, ал. 2 от КСО неподаване в срок на декларация с данните по чл. 5, ал. 4 от КСО. С оглед датата на извършване на нарушението правилно като санкционна норма е посочен чл. 355, ал. 1, КСО. Срокът и начинът на подаване на посочената информация е регламентиран в чл. 3, ал. 1, т. 2, б. "а" от Наредба Н-8/29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите за осигурените при тях лица, както и за самоосигуряващите се лица, която е отменена считано от 03.01.2020 г. Разпоредбата на чл. 4, ал. 1, т. 2, б. "а" от новоприетата Наредба № Н-13/17.12.2019 г. обаче, е с идентично съдържание, съответно не са налице предпоставките за приложението на по- благоприятен закон, което би обусловило намаляване размера на наложеното административно наказание. Както е посочено в нормата на чл. 3, ал.3 т.1 от Наредбата, Декларация образец № 6 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите: (изм. - ДВ, бр. 103 от 2012 г., в сила от 1.01.2013 г., бр. 99 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г., бр. 110 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г.)https://web.apis.bg/k.gif от работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения за дължимите осигурителни вноски и вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" – едновременно с подаване на декларация образец № 1. Както се посочи по- горе, не е спорно, че касаторът е подал Деклр. Обр.1, не е изпълнил задължението в същия срок да подаде Деклр. Обр. 6. Неоснователно е възражението му, че следва да се приложат нормите на  Наредба № Н-13/17.12.2019г., тъй като нарушението е извършено през 2019 г., при действието на посочена от АНО Наредба, а за приложението на чл. 3, ал.1 от ЗАНН, съдът излага аргументи по- горе. Изцяло неправилно е твърдението на касатора, че тази последна норма е неприложима, тъй като законът изисквал поне едно от твърдените нарушения да е извършено по време на действието на новата Наредба. Настоящата инстанция намира, че следва изрично да се подчертае , че не се касае за множество нарушения, доколкото  ЗАНН не познава института на продължаваното нарушение-, по арг. От чл. 18 от ЗАНН, а в конкретната хипотеза се касае за изпълнително деяние осъществено под формата на бездействие, което е продължило от 1.12.2019г. до 27.12.2019г. Освен това чл. 3, ал.1 от ЗАНН изисква да е приет нов закон, а не да има нарушение, при действието на новия такъв. 

           На следващо място, в конкретния казус е неприложим и института "маловажен случай"по чл. 28 от ЗАНН.  Нарушението за което е санкциониран касатора, не се отличава от останалите нарушения от този вид с по- ниска степен на обществена опасност. Липсата на вреда за фиска е ирелевантна, доколкото нарушението е с формален характер и в състава му не е включен определен вредоносен резултат. Липсата на вреда за фиска безспорно е смекчаващо вината обстоятелство, но същото само по себе си не е достатъчно основание за квалифициране на процесното нарушение като маловажно по смисъла на чл. 28 ЗАНН. Следва да се посочи, че наведените касационни оплаквания са идентични с тези на въззивната жалба, като ВТРС е дал отговор на всяко едно от тях, което се споделя от настоящата инстанция.

          С оглед на така изложеното настоящата инстанция намира, че обжалваното решение следва да бъде оставено в сила.  При този изход на спора, от ответник касационна жалба не се преви искане за присъждане на разноски, поради което такива не му се следват.

               Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН, вр. с чл. 221, ал. 2, пр. І от АПК, Административния съд – В. Търново

                                                 Р Е Ш И:

               ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 38/20.1.2023г. по НАХД 1195/22г. на ВТРС, с което  е потвърдено като законосъобразно Наказателно постановление НП№ 515953-F542273 от 5.06.2022г.  издадено от Директор на ТД на НАП В. Търново, с което на СИРИУС ПБ ООД гр. София, общ. Столична, ул.“Омая „№ 10, ет. 4  за  нарушение на чл.3, ал. 3 , т.1 от Наредба Н-8/29.12.2005г.  и на основание чл. 355, ал.1 от КСО е наложена „Имуществена санкция“ в размер на 500 лева.

               Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                                      ЧЛЕНОВЕ: 1.                   2.