Решение по дело №3478/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 327
Дата: 7 февруари 2020 г.
Съдия: Явор Иванов Колев
Дело: 20197180703478
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

Номер     327          Година  2020.07.02.      Град  ПЛОВДИВ

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ състав

 

   на 13.01.2020 година

 

в открито заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ

 

Секретар: С.С.

                                        

като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 3478 по описа за 2019 година и като обсъди:

 

       Производство пред първа инстанция.

Постъпила е жалба от С.А.С. *** срещу Заповед №ЗВВ/Д-РВ/12 от 16.10.2019г. на Директор Дирекция „Социално подпомагане“/ДСП/ – Пловдив, потвърдена с Решение №16-РД06-0080 от 29.10.2019г. на Директор на Регионална дирекция за социално подпомагане/РДСП/ – Пловдив, в частта, с която е отказано изплащане на сумата в размер на 42,00 лева, представляваща разход за пътуване на придружител на основание чл.17 ал.1, във връзка с чл.17 ал.4 от Закона за военноинвалидите и военнопострадалите/ЗВВ/.

Недоволен от така постановения административен акт на ответника в обжалваната му част, жалбоподателят счита същия за незаконосъобразен и настоява за неговата отмяна.

Ответникът по жалбата – Директор ДСП – Пловдив счита жалбата за неоснователна и настоява за нейното отхвърляне.

Пловдивският административен съд – Второ отделение, седми състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното.

Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването, поради което e ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения.

От приетата по делото пълна административна преписка се установява, че със Заявление вх.№ЗВВ/Д-РВ/12 от 05.08.2019г. жалбоподателят С. поискал от Директора на ДСП – Пловдив изплащане на сумата в размер на 84 лева, представляваща разход за извършено от него пътуване на 21-31.07. 2019г. с автобусен транспорт от Пловдив до Созопол и обратно. Към заявлението са представени 4 бр. билети за по 21,00 лева; фактура №**********/ 18.07.2019г., издадена от „М.-Г.и Сие“СД на С.С. с предмет „Продажба на билети Пловдив-Созопол-Пловдив“ на стойност 84 лева; копие от книжката за военноинвалид; копие от страницата с отразеното пътуване.

Във връзка с това искане и като е прието, че същото е за отпускане на помощ по чл.17 ЗВВ, е извършен предварителен контрол за законосъобразност преди вземане на решение за поемане на задължение за отпускане на помощи/ добавки, като резултатите от нея били обективирани в изготвения от социалния работник М. К.Лист от дата 09.09.2019г. В него е констатирано, че заявлението за отпускане на помощ/добавка е окомплектовано с всички документи, съгласно нормативните изисквания; съответства на нормативната уредба; спазени са нормативно регламентираните срокове; размерът на предложената помощ/добавка съответства на нормативната уредба и е изчислен правилно; подготвената заповед отговаря на изискванията на нормативната уредба.

Последвало е издаването на Заповед №ЗВВ-Д-РВ/12 от 09.09.2019г. от Директор ДСП – Пловдив, с която на основание чл.17 ал.1, т.1 ЗВВ е отпусната целева помощ за ползване на автобусен транспорт по подадената молба от С. само в размер на 42 лева, считано от 01.08.2019г. до 31.08.2019г. Така издадената заповед е връчена на лицето на 26.09.2019г., което в срок е депозирало жалба пред Директор РДСП – Пловдив, който със свое Решение № 16-РД06-0070 от 15.10.2019г. е отменил оспорената заповед като немотивирана.

На 16.10.2019г. Директор ДСП – Пловдив е издал нова Заповед №ЗВВ/Д-РВ/12, с която на С. е отпусната целева помощ за ползване на автобусен транспорт отново само за сумата в размер на 42 лева, считано от 01.08.2019г. до 31.08.2019г., като е приел, че не се изплаща исканата сума от 42 лева, представляваща разход за пътуване на придружителя, на основание чл.17 ал.1 ЗВВ, във връзка с чл.17 ал.4 ЗВВ, цитирани са и посочените разпоредби. Тази заповед е връчена на жалбоподателя на 17.10.2019г., който я е оспорил в законоустановения срок пред Директор РДСП – Пловдив, а с Решение № 16-РД-06-0080 от 29.10.2019г. ИД Директор на РДСП-Пловдив е отхвърлил подадената от С. жалба срещу Заповед №ЗВВ/Д-РВ/12 от 16.10.2019г.

В хода на съдебно производство други доказателства не са ангажирани.

За разрешаването на настоящия правен спор следва преди всичко да бъдат разгледани приложимите в случая правни норми, уреждащи обществените отношения, свързани със статута на военноинвалидите, регламентирани в Закона за социално подпомагане/ЗСП/, правилника за неговото прилагане /ППЗСП/ и Закона за военноинвалидите и военнопострадалите/ЗВВ/.

Така, съгласно чл.1 ЗСП, този закон урежда обществените отношения, свързани с гарантирането на правото на гражданите в Република България на социално подпомагане чрез социални помощи и социални услуги.

Съгласно разпоредбата на чл.19 ал.1 ППЗСП, лицата със 71 на сто или над 71 на сто степен на трайно намалена работоспособност или определени вид и степен на увреждане, децата до 16-годишна възраст с трайно увреждане и военноинвалидите имат право на безплатно пътуване два пъти в годината - отиване и връщане, с железопътния транспорт в страната, като ал.2 предвижда, че правото по ал.1 ползват и придружителите на лицата с определена чужда помощ, когато пътуват с тях. За придружители се смятат и кучета, водачи и асистенти на хора с увреждания, когато пътуват с тях.

Определение за понятието военноинвалиди е дадено в разпоредбата на чл.3 ал.1 ЗВВ, съгласно която, военноинвалиди са българските граждани с трайно намалена работоспособност в резултат на заболяване или злополука при или по повод на изпълнение на военна служба в мирно или във военно време, в мобилизационния и постоянния резерв, доброволния резерв и запаса, и освидетелствани по законоустановения ред. Този закон/ЗВВ/ в своя чл.1 прокламира,че урежда обществените отношения, свързани със статута на военноинвалидите, военнопострадалите и на техните национално представителни организации. И най-сетне, съгласно чл.2 ал.1 ЗВВ, държавата полага особени грижи за военноинвалидите и военнопострадалите, като им осигурява съответни условия за интегриране в обществения живот.

Всички тези направени уточнения и преглед на приложимите разпоредби са наложителни, с оглед на това, че по отношение на правата, които са дадени на военноинвалидите и техните придружители, е налице разпоредба в общ нормативен акт, а именно ЗСП и по-конкретно в неговия Правилник за прилагане, даваща на придружителите на лицата с определена чужда помощ, когато пътуват с тях, право на безплатно пътуване два пъти в годината - отиване и връщане с железопътния транспорт в страната.

Разпоредбата на чл.17 ал.4 от специалния закон – ЗВВ от своя страна предвижда, че придружител на военноинвалид с увреждане над 90 на сто с определена чужда помощ/какъвто безспорно е С./ може да пътува във вътрешноградския транспорт с превозния документ на правоимащия, включително и когато не го придружава. Но тази разпоредба не дерогира правата, които по силата на друг нормативен акт са дадени на правоимащите, а ги разширява, като предвижда, че придружителят може да се ползва и от правата на военноинвалида, сиреч, че може да пътува с превозния документ на военноинвалида и когато не го придружава. Все в тази насока следва да се посочи, че съгласно чл.11 ал.2 от Закона за нормативните актове, когато е дадена обща уредба на определена материя, особен закон може да предвиди отклонения от нея само ако това се налага от естеството на обществените отношения, уредени от него. Конкретния случай е именно такъв, доколкото наличието на увреждане при военноинвалидите и военнопострадалите ги поставя в специфично лично и обществено положение, което налага разширяване, а не ограничаване на техните права. В този именно смисъл със ЗВВ е разширен обхватът на правото на военноинвалида на безплатно пътуване освен с железопътния транспорт и с автомобилния такъв.

Такова право обаче, не е предвидено за техните придружители. Вместо това, законодателят е предвидил възможността на придружителя да пътува във вътрешноградския транспорт/а не с железопътния и автомобилен транспорт в страната/ с превозния документ на правоимащия, включително и когато не го придружава.

В конкретния случай не е спорно, че С. е заявил отпускането на целева помощ за ползване на автобусен транспорт от него и неговия придружител, поради което и като е формирал правни съображения за приложението на чл.17 ал.1 във връзка с ал.4 ЗВВ, административният орган правилно е постановил отказ за отпускане на целева помощ за ползване на автобусен транспорт от придружителя на военноинвалида. Това е така, защото, както вече се посочи, нито ЗСП/в това число и правилника за неговото прилагане/, нито ЗВВ предвиждат предоставянето на такава помощ по отношение на придружителя на военноинвалида. Твърденията на жалбоподателя, че до сега е пътувал с железопътен транспорт и винаги са му били възстановявани средствата, в т.ч. и за неговия придружител, са неотносими към настоящия правен спор, доколкото процесната заповед касае отказ да бъде отпусната целева помощ за ползване на автобусен, а не железопътен транспорт. Останалите наведени съображения в жалбата и в хода по същество от страна на жалбоподателя са логични и житейски обосновани, но не съответстват на приложимите нормативни разпоредби, поради което и не могат да обосноват извод за незаконосъобразност на оспорената заповед.

Съответстващи на претендираните от С. права са уредени в Закона за ветераните от войните на Република България и по-конкретно в чл.4 т.6, но по делото нито се твърди, нито са представени доказателства жалбоподателят да е ветеран от войната, за да е субект неговия придружител на правото на безплатен автобусен транспорт.

Предвид гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че обжалваната заповед е законосъобразна - издадена е от компетентен орган в рамките на неговата компетентност, спазена е изискуемата от закона форма, правилно е приложен материалният закон, съобразена е с целта на закона и не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Изложеното дотук обоснова и извода за неоснователност на заявеното оспорване от страна на С., поради което жалбата му следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе ПЛОВДИВСКИЯТ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –  ІІ отд., VІІ състав:

 

Р      Е      Ш      И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.А.С. *** срещу Заповед №ЗВВ/Д-РВ/12 от 16.10.2019г. на Директор Дирекция „Социално подпомагане“ – Пловдив, потвърдена с Решение №16-РД06-0080 от 29.10.2019г. на Директор РДСП – Пловдив, в частта, с която е отказано изплащане на сумата в размер на 42 лева, представляваща разход за пътуване на придружител на основание чл.17 ал.1, във връзка с чл.17 ал.4 от Закона за военноинвалидите и военнопострадалите като НЕОСНОВАТЕЛНА.

 

РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.

 

 

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: