Решение по дело №1953/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 84
Дата: 24 февруари 2020 г. (в сила от 20 март 2020 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20191720201953
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

                    Р Е Ш Е Н И Е

                  В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                          24.Февруари.2020година

Номер  84                                                                                       гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                              01- Н. състав

На  21.І.                                                                                        година  2020г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                       ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                       СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар: Биляна Миткова

ПРОКУРОР                     

        Като разгледа докладваното от Председателя  АНД 01953  по  описа  на съда за 2019година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от   ЗАНН

       С Наказателно постановление № 443859-F463731/ 24. VІ.2019год. на Нач. Отдел „Оперативни дейности“-София в Централно управление/ЦУ/ на НАП на основание чл.53 вр. чл.27/83 ЗАНН и чл.3 ал.2 от ЗАНН  и чл.185 ал.2   вр.  ал.1 от ЗАКОН за данък върху добавената стойност”/ЗДДС/ на „БОЖИДАР КИРИЛОВ 1“ЕООД-ЕИК:*********/седалище:гр.Перник ул.“***“ № 57,Ап.8,Вх.“А“,Ет.2 и Управител А.М.К.-ЕГН **********/ е наложена “Имуществена санкция в размер 500/петстотин хиляди/лева за извършено нарушение   на    чл.33 ал.1 от ”НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ /за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства/  вр. чл.118 ал.4 от ЗДДС/“ЗАКОН за данък върху добавената стойност“, за това, че  при   извършена проверка  на   17.ХІІ.2018год.   в  19,00ч.  на търговски обект по Смисъла на &1 т.41 от ДР на ЗДДС–БОУЛИНГ ЗАЛА /находящ се в гр.Перник ул.”*** №1 стопанисван от „БОЖИДАР КИРИЛОВ 1“ЕООД-ЕИК:********* /седалище: гр.Перник ул.“***“ № 57,Ап.8, Вх.“А“,Ет.2 и Управител А.М.К.-ЕГН **********/ е установено, че разчетената касова наличност, съгласно отпечатан Дневен“Х“ отчет № 0015672/17.ХІІ.2018г. е в размер на 34,30лева. Фактическата касова наличност, съгласно  изготвен ОПИС на паричните средства на Р.К.В.-работеща в обекта е в размер на 76,90лева. Установената разлика в касовата наличност в размер на 42,60лева представлява сума, която НЕ е отразена във ФУ, чрез функцията „служебно въведени“ суми. Фискалното устройство модел DATECS и ИН на ФУ DТ 563258,ИН на ФП 02691393 притежава и са активни функциите "служебно  въведени“ и „служебно изведени“, видно от отпечатан Дневен“Х“ отчет № 0015672/17.ХІІ.2018г.

      Съгласно чл.33 ал.1 от ”НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства   извън случаите на продажби,всяка промяна на касовата наличност/начална сума,въвеждане и изваждане на пари във и извън касата/ на ФУ се регистрира във ФУ, чрез операциите "служебно  въведени“ и „служебно изведени“ суми.

      Нарушението НЕ води до неотразяване на приходи.

      Съставен е Протокол за извършена проверка № 0394535/17.ХІІ.2018г.

      Против издаденото наказателно постановление в срок е постъпила  жалба от „БОЖИДАР КИРИЛОВ 1“ЕООД-ЕИК:*********/седалище:гр.Перник ул.“***“ № 57,Ап.8,Вх.“А“,Ет.2 и Управител А.М.К.-ЕГН **********/ в която се оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно постановление.

  Излагат се доводи, че нарушението визирано в акта и наказателното постановление не е извършено, че в административно наказателната процедура са допусни съществени нарушения на процесуални правила, досежно  императивните  реквизити от съдържанието на акта и наказателното постановление и досежно налагането на административната санкция.

  В съдебно заседание жалбоподателя не се явява не изпраща представител.

  Въззиваемата страна, редовно призована изпраща представител Ю.К Кирилова, като  изразява становище НП да бъде потвърдено.

 

     Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен състав, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

                  Със АУАН № F 463731/29.ХІІ.2018 год. съставен от М.В.И./Инспектор по приходите в НАП-София/ в присъствието на свидетеля М.Д.Г. е посочено, че   при   при извършена проверка  на   17.ХІІ.2018год.   в  19,00ч.  на търговски обект по Смисъла на &1 т.41 от ДР на ЗДДС–БОУЛИНГ ЗАЛА /находящ се в гр.Перник ул.”*** №1 стопанисван от „БОЖИДАР КИРИЛОВ 1“ЕООД-ЕИК:********* /седалище: гр.Перник ул.“***“ № 57,Ап.8, Вх.“А“,Ет.2 и Управител А.М.К.-ЕГН **********/ е установено, че разчетената касова наличност, съгласно отпечатан Дневен“Х“ отчет № 0015672/17.ХІІ.2018г. е в размер на 34,30лева. Фактическата касова наличност, съгласно  изготвен ОПИС на паричните средства на Р.К.В. - работеща в обекта е в размер на 76,90лева. Установената разлика в касовата наличност в размер на 42,60лева представлява сума, която НЕ е отразена във ФУ, чрез функцията „служебно въведени“ суми. Фискалното устройство модел DATECS и ИН на ФУ DТ 563258,ИН на ФП 02691393 притежава и са активни функциите "служебно  въведени“ и „служебно изведени“, видно от отпечатан Дневен“Х“ отчет № 0015672/17.ХІІ.2018г.- нарушение на чл.33 ал.1 от ”НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ /за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства/  /чл. 33. (1) Извън случаите на продажби всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми.  (2) За фискалните устройства, които не притежават операциите по ал. 1, в книгата за дневните финансови отчети се отбелязва всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) в момента на извършването й с точност до минута. (4) Алинеи 1 и 2 не се прилагат при отчитане на продажби на стоки и услуги чрез вградени фискални устройства в автомати на самообслужване./  вр. чл.118 ал.4 от ЗДДС/“ЗАКОН за данък върху добавената стойност“ /л.118……….(4) Министърът на финансите издава наредба, с която се определят: 1. условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност; 2. сервизното обслужване, експертизите и контролът на фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, техническите и функционалните изисквания към тях; 3. изискванията, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към Националната агенция за приходите;4. издаването на фискални касови бележки от фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат;5. видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им;6.  условията и редът за издаване и за отнемане на разрешения на лицата, които извършват техническо обслужване и ремонт на фискално устройство/интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (ФУ/ИАСУТД);7. изискванията към софтуера за управление на продажбите в търговските обекти и към производителите, разпространителите и ползвателите на такъв софтуер;8. изискванията към лицата, извършващи продажби чрез електронен магазин;9. формата и съдържанието на документите, условията, редът и начинът за издаването им, както и задълженията за предаване на данни при неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта. ………………./Анотирана съдебна практика

                 АУАН е съставен въз основа на Протокол за извършена проверка № 0394535/17.ХІІ.2018г., като е  бил предявен за запознаване и подписване, при което жалбоподателя НЕ е вписал възражение.

   Срещу разписка на същия бил връчен и препис от съставения акт за нарушение.

   В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН  жалбоподателя „БОЖИДАР КИРИЛОВ 1“ЕООД-ЕИК:********* /седалище: гр.Перник ул.“***“ № 57,Ап.8, Вх.“А“,Ет.2 и Управител А.М.К.-ЕГН **********/ НЕ е упражнил правото си на писмени възражения, срещу констатацията за посочено нарушение в АУАН.

       Въз основа на събраните по преписката доказателства и след проверка по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН административно наказващият орган приел, че са налице основанията по чл.53 вр. чл.27/83 ЗАНН и чл.3 ал.2 от ЗАНН  и   чл.185 ал.2 от “ЗАКОН за данък върху добавената стойност” /чл. 185. (1) На лице, което не издаде документ по чл.118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.     (2) Извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл.118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000лв. Когато нарушението не води до НЕотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1./ на „БОЖИДАР КИРИЛОВ 1“ЕООД-ЕИК:********* /седалище: гр.Перник ул.“***“ № 57,Ап.8, Вх.“А“,Ет.2 и Управител А.М.К.-ЕГН **********/ е наложена “Имуществена санкция в размер 500/петстотин/лева  за нарушение на чл.33 ал.1 от ”НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства” вр. чл.118 ал.4 от ЗДДС.

    Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: АУАН № F 463731/29.ХІІ.2018год., Протокол за извършена проверка № 0394535/17.ХІІ.2018г.,, Опис на парични средства,Дневен финансов отчет,Заповед, както и показанията на свидетелите: М.В.И./Инспектор по приходите в НАП-София/ и свидетеля М.Д.Г...

      Съобразно установената фактическа обстановка от правна страна, съдът намира следното:

  При извършване на служебна проверка за законосъобразност на обжалвания акт, съобразявайки доводите на страните, съдът НЕ констатира допуснати съществени нарушения на административно наказателната процедура, опорочаващи законосъобразността на обжалвания административен акт и обосноваващи отмяната му.

  Съображенията са следните:

      Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение  по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

   Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.  Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган .

   Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид.

       Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,  прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния  нормативен акт .

       Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.                

       Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени  в   чл.42 от ЗАНН.

       В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът  е подписан от актосъставителя както и от  свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя  за запознаване с неговото съдържание.

       В графата му, предоставяща  му  възможност  да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения  се  констатираха такива.

       При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН  на нарушителя е   връчен   препис от акта  срещу   разписка.

       Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от  която  жалбоподателя   не се е възползувал.

       Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да  съдържа реквизитите, посочени  в  чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от компетентен орган / в случая същия е оторизиран/.

       Изводът на състава е, че при запознаване със всички налични материали както и относно  съставяне на  процесния АУАН и издаване на Наказателното постановление СА спазени установените към съдържанието им  императивни  изисквания  в  чл.42 /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/  и  съответно  чл.57 ал.1 от ЗАНН  /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/, предвид следното:

      Конкретно, относно наложеното наказание “Имуществена санкция в размер 500/петстотин хиляди/лева за извършено нарушение   на    чл.33 ал.1 от ”НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ /за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства”/  вр.  чл.118 ал.4 от ЗДДС/“ЗАКОН за данък върху добавената стойност“/  с оглед констатираната фактическа обстановка/…… на   17.ХІІ.2018год.   в  19,00ч.  на търговски обект по Смисъла на &1 т.41 от ДР на ЗДДС–БОУЛИНГ ЗАЛА /находящ се в гр.Перник ул.”***” №1 стопанисван от „БОЖИДАР КИРИЛОВ 1“ЕООД-ЕИК:********* /седалище: гр.Перник ул.“***“ № 57,Ап.8, Вх.“А“,Ет.2 и Управител А.М.К.-ЕГН **********/ е установено, че разчетената касова наличност, съгласно отпечатан Дневен“Х“ отчет № 0015672/17.ХІІ.2018г. е в размер на 34,30лева. Фактическата касова наличност, съгласно  изготвен ОПИС на паричните средства на Р.К.В.-работеща в обекта е в размер на 76,90лева. Установената разлика в касовата наличност в размер на 42,60лева представлява сума, която НЕ е отразена във ФУ, чрез функцията „служебно въведени“ суми. Фискалното устройство модел DATECS и ИН на ФУ DТ 563258,ИН на ФП 02691393 притежава и са активни функциите "служебно  въведени“ и „служебно изведени“, видно от отпечатан Дневен“Х“ отчет № 0015672/17.ХІІ.2018г.…../,подкрепена в пълен обем в с.з от разпитаните по делото свидетели. Същите лично са констатирали несъответствието м/у наличност и отразени такива в посочените устройства и то около 19,00часа. Приложили са съответните описи от които е видно, отново процесното несъответствие респ. неизпълнение на задължението вменено на жалбоподателя в посочената накърнена разпоредба, която изрично изисква отбелязване на всеки приход или разход, както и дава възможност  за това,чрез нарочните технически възможности /функции/ с които е снабдено процесното устройство.

      ПО размера на наказанието:

      С оглед приложената санкционна разпоредба чл.185 ал.2 от “ЗАКОН за данък върху добавената стойност” /чл. 185. (1) На лице, което не издаде документ по чл.118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.       (2) Извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл.118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000лв.  Когато нарушението не води до НЕотразяване на приходи, се налагат санкциите по   ал.1./,  същата е в минимален размер и е справедлива с оглед, че в процесното НП е отразено “Нарушението НЕ води до неотразяване на приходи„/изр.2-което макар и цифрово не посочено,текстово е посочено в който смисъл НЕ е съществено нарушение/,поради което е приложена санкция в  размера на ал.1.

      Що се отнася до възражението за неизписване цялостното наименование на вменената за нарушена разпоредба по чл.33 ал.1 от ”НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ/за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства/,  видно от резонните възражения направени в процесната жалба, правото на защита не е накърнено и жалбоподателя е разбрал точно в какво е „обвинен“ в който смисъл състава не го отчита като съществено процесуално нарушение.

       Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

  Р     Е     Ш     И:

          ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 443859-F463731/ 24. VІ.2019год. на Нач.Отдел „Оперативни дейности“-София в Централно управление/ЦУ/ на НАП с което на основание чл.185 ал.2   вр.  ал.1 от ЗАКОН за данък върху добавената стойност”/ЗДДС/ на „БОЖИДАР КИРИЛОВ 1“ЕООД-ЕИК:********* е наложена “Имуществена санкция в размер 500/петстотин хиляди/лева за извършено нарушение  на    чл.33 ал.1 от ”НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ   вр. чл.118 ал.4 от ЗДДС/“ЗАКОН за данък върху добавената стойност“.

  РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–гр.Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

             ПРЕДСЕДАТЕЛ:………………………………

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС