Решение по дело №11246/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 261982
Дата: 14 юни 2022 г. (в сила от 14 юни 2022 г.)
Съдия: Пепа Стоянова Тонева
Дело: 20191100511246
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 28 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

 

                                                14.06.2022 г., гр. София

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ГО – Въззивни състави, ІІ-В състав, в публично заседание на девети март две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНЕЛИЯ МАРКОВА

                                                         ЧЛЕНОВЕ: ПЕПА МАРИНОВА-ТОНЕВА

                                                            Мл. съдия ИРИНА СТОЕВА

 

при секретаря Юлиана Шулева, като разгледа докладваното от съдия Маринова-Тонева в.гр.дело № 11246 по описа за 2019 година, за да постанови решение, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 258 – 273 ГПК.

С решение № 398185 от 02.05.2018 г. по гр.д. № 10235/2015 г. Софийски районен съд, 50 състав отхвърлил предявения от А.Н., ЕГН **********, срещу ЕС на офис-сграда, находяща се на ул. „*********гр. София, представлявани от управител Н.М., иск с правно основание чл. 40 ЗУЕС за отмяна на решение на общото събрание на етажните собственици, проведено на 27.01.2015 г., за актуализиране на приложение № 2 към Правилника за вътрешния ред в ЕС. На основание чл. 78, ал. 3 ГПК ищецът е осъден да заплати на етажния собственик „Г.К.П.М.“ ООД, ЕИК ********, сумата 600 лв. – разноски по делото.

Срещу решението е подадена въззивна жалба от ищеца А.Н., който го обжалва изцяло с оплаквания за неправилност – неправилно приложение на материалния закон, съществено нарушение на съдопроизводствените правила и необоснованост. Обстоятелството, че видът на разходите и начинът за тяхното разпределяне между етажните собственици, вкл. разходите за управление и поддръжка на сградата, били приети с Правилник за вътрешния ред на ЕС от 03.05.2012 г., не изключвало задължението на ОС на ЕС за спазване на императивните разпоредби на чл. 51, ал. 1 и ал. 5 ЗУЕС, нито изключвало незаконосъобразност на решение № 5, прието по т. 3 от дневния ред на ОС на ЕС от 27.01.2015 г. Мотивите на атакуваното решение били вътрешнопротиворечиви, като въпреки че приел, че разпоредбата на чл. 51, ал. 1 ЗУЕС има императивен характер, районният съд необосновано отхвърлил иска. Освен това ищецът искал прогласяване на нищожността, евентуално отмяната на решение № 5 не само относно разпределението на разходите за охрана, а и относно начина на разпределение на разходите за управление и поддръжка на ЕС, а по отношение на тях съдът не изложил никакви мотиви.  Моли съда да отмени атакуваното решение и вместо това постанови друго, с което да уважи предявения иск. Претендира разноски за двете инстанции. Съображения излага в писмена защита от 22.03.2022 г.

Въззиваемите страни – ЕТАЖНИТЕ СОБСТВЕНИЦИ в сградата с административен адрес: гр. София, ул. „*********представлявани от вписания в регистъра при СО управител „В.М.“ ЕООД, ЕИК ********, не са депозирали отговор по реда на чл. 263, ал. 1 ГПК и не вземат становище по жалбата.

Етажният собственик „Г.К.П.М.“ ООД не е депозирал отговор по реда на чл. 263, ал. 1 ГПК. В открито съдебно заседание на 09.03.2022 г. чрез процесуален представител оспорва жалбата и моли съда да потвърди атакуваното решение като правилно. Претендира разноски за въззивното производство съгласно списък по чл. 80 ГПК.

Въззивната жалба е процесуално допустима като подадена от надлежна страна, в срока по чл. 259, ал. 1 ГПК и срещу подлежащ на обжалване съдебен акт, поради което съдът следва да се произнесе по основателността й.

Съгласно чл. 269 ГПК, въззивният съд проверява правилността на първоинстанционното решение само в рамките на релевираните оплаквания, а служебно следва да ограничи проверката си само за валидност, допустимост на решението в обжалваната част и спазване на императивните норми на материалния закон (т. 1 на Тълкувателно решение № 1/09.12.2013 г. по тълк.д. № 1/2013 г., ОСГТК на ВКС).

Атакуваното решение е валидно и допустимо, но въззивният съд го намира за неправилно по следните съображения:

Съдът е сезиран с иск с правно основание чл. 40 ЗУЕС за отмяна на решение № 5, взето по т. 3 от дневния ред на ОС на ЕС, проведено на 27.01.2015 г., с което било одобрено актуализирането на приложение № 2 към Правилника за вътрешния ред в етажната собственост. С исковата молба ищецът твърди решение № 5 в частта му относно разпределение на разходи за охрана да е взето извън компетентността на ОС на ЕС по чл. 11, т. 5 ЗУЕС, тъй като охраната се осъществявала от специализирана фирма по ЗЧОД – сключен бил договор с „Ф.-Д.“ ООД, а разходите за такъв тип охрана не се включвали в дефиницията за разходи за управление и поддръжка по смисъла на § 1, т. 11 ДР ЗУЕС. В този смисъл решението, с което се потвърждавало съществуващо разпределение на разходи за охрана, противоречало на изискванията на закона; Твърди още, че решение № 5 потвърждавало начина на разпределение на разходите за почистване, консумативи и абонамент (вид разходи за управление по смисъла на § 1, т. 11 ДР ЗУЕС), като не било в компетентността на ОС на ЕС да определя начина на разпределение на тези разходи – той бил нормативно определен по императивен начин с чл. 51, ал. 1 ЗУЕС. С одобряването на приложение № 2 към Правилника за вътрешния ред тези разходи се разпределяли между съсобствениците пропорционално на притежаваните идеални части в общите части, с което ОС на ЕС нарушило чл. 51, ал. 1 ЗУЕС, а също и ал. 5 на чл. 51.  

С отговора на исковата молба, депозиран в срока по чл. 131 ГПК чрез тогавашния управител на етажната собственост, ответниците са оспорили предявения иск с възражения, че решение за охрана на офис-сградата било взето по протокол от ОС на ЕС от 04.11.2014 г., а нормата на чл. 51, ал. 1 ЗУЕС била диспозитивна и в правомощията на ОС на ЕС било да определи начина на разпределяне на разходите за управление и поддръжка. В същия смисъл е и постъпилият отговор на исковата молба от етажния собственик „Г.К.П.М.“ ООД. Искали са от съда да отхвърли иска.

Не е спорно и по делото се установява, че на ОС на ЕС, проведено на 27.01.2015 г., по т. 3 от дневния ред е взето решение № 5, с което се одобрява актуализираното приложение 2 към Правилника за вътрешния ред в сградата – етажна собственост. Видно от приложение 2, същото предвижда разпределение на разходи за ремонт, ДМА и охрана пропорционално на площта, притежавана от всеки етажен собственик, а разходите за почистване, консумативи и абонамент – съобразно притежаваните идеални части в общите части на сградата. В частта относно разпределението на разходи за охрана същото възпроизвежда взетото решение № 2 на ОС на ЕС от 04.11.2014 г., за което на съда е служебно известно, че е отменено с влязло в сила решение № 2197 от 17.03.2016 г. по в.гр.д. № 13207/2015 г. на СГС, ІI-б въззивен състав.

Атакуваното по настоящото дело решение № 5, с което се одобрява актуализираното приложение 2 към Правилника за вътрешния ред в частта относно разпределение на разходите за охрана е взето извън компетентността на Общото събрание на етажната собственост, така както тя е очертана в чл. 11 ЗУЕС. Дейностите по охрана са по-широки от функциите на портиер и разходите за тях надхвърлят консумативните разходи за управление и охрана на етажната собственост по смисъла на § 1, т. 11 ДР ЗУЕС. Ето защо, както по въпроса дали да се наеме охрана, така и по начина на разпределяне на разходите за нея, следва да е налице единодушие на всички етажни собственици, а не решение на мнозинството от тях по реда на чл. 17, ал. 3 ЗУЕС (в този смисъл решение № 287 от 18.12.2014 г. по гр. д. № 3888/2014 г., І ГО на ВКС). В случая не е било налице единодушно решение, поради което атакуваното решение в тази част е нищожно и подлежи на отмяна.

Основателни са и доводите на въззивника за незаконосъобразно разпределяне на разходите за управление и поддържане на общите части на етажната собственост.

Съгласно чл. 51, ал. 1  ЗУЕС в относимата му редакция, разходите за управление и поддържане на общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите. Разпределението на т.нар. консумативни разходи за ползването на общите части не се извършва между етажните собственици съразмерно на притежавания от тях дял в общите части на сградата, а поравно според броя на лицата (собственици, ползватели и обитатели) в етажната собственост. Кои разходи са такива за управление и поддържане на общите части е посочено в § 1, т. 11 ДР ЗУЕС и те включват разноските за електрическа енергия, вода, отопление почистване, абонаментно обслужване на асансьор и други разноски, необходими за управлението и поддържането на общите части на сградата, разходите за портиер и възнаграждение при възлагане на дейности по поддържане на общите части. Изобщо дейността по „поддържане на общите части“ е определена в закона като дейност, насочена към запазването им в добро състояние (§ 1, т. 13 ДР ЗУЕС). Предвидените в ЗУЕС правила относно начина на разпределение на разходите за управление и поддържане на общите части са задължителни за Общото събрание. Нормата на чл. 51, ал. 1  ЗУЕС не предпоставя възможност за тълкуване, тя е ясна и императивна. Извод в тази насока може да се направи и от тълкуването на чл. 11, т. 5  ЗУЕС, в която разпоредба е посочено, че правомощие на Общото събрание е определяне размера, но не и начина на разпределение на разходите за управление и поддържане на общите части. Последният е разписан изрично в закона - поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите (в този смисъл практиката на ВКС - решение № 313 от 07.04.2020 г. по гр. д. № 1332/2019 г., ІV ГО, решение № 80 от 04.11.2021 г. по гр. д. № 1213/2020 г., ІV ГО).

В случая решение № 5, с което е одобрено актуализирането на приложение 2 към Правилника за вътрешния ред в частта относно начина за разпределение на разходите за управление и поддържане на общите части, е взето в нарушение на  императивната разпоредба на чл. 51, ал. 1 ЗУЕС. Поради това и в тази част решението на ОС на ЕС подлежи на отмяна.

Крайните изводи на двете инстанции са противоположни, поради което обжалваното решение следва да бъде отменено изцяло и вместо това бъде постановено друго, с което искът се уважи.

Ищецът не е претендирал присъждане на разноски до приключване на устните състезания в първата инстанция, поради което разноски за първоинстанционното производство не следва да му се присъждат. Доказано и основателно направените разноски в настоящата инстанция са в размер на 40 лв. – дължима държавна такса по въззивната жалба.

Така мотивиран, съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ изцяло решение № 398185 от 02.05.2018 г., постановено по гр.д. № 10235/2015 г. на Софийски районен съд, 50 състав, и вместо това ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ по предявения иск с правно основание чл. 40 ЗУЕС от А.Н., ЕГН **********, срещу ЕТАЖНИТЕ СОБСТВЕНИЦИ в офис-сградата с административен адрес: гр. София, ул. „*********представлявани от управителя „В.М.“ ЕООД, ЕИК ********, решение № 5, взето по т. 3 от дневния ред на Общото събрание на етажната собственост, проведено на 27.01.2015 г., с което се одобрява актуализираното приложение 2 към Правилника за вътрешния ред в частта относно разпределението на разходите за охрана и на разходите за управление и поддръжка на етажната собственост.

ОСЪЖДА ЕТАЖНИТЕ СОБСТВЕНИЦИ в офис-сградата с административен адрес: гр. София, ул. „*********представлявани от управителя „В.М.“ ЕООД, ЕИК ********, да заплатят на А.Н., ЕГН **********, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК сумата 40.00 лв., представляваща разноски за въззивното производство.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване, съгласно чл. 280, ал. 3 ГПК.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ:  1.                     

 

 

 

                                                                                             2.