Решение по дело №122/2018 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 166
Дата: 11 юни 2018 г. (в сила от 17 декември 2019 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20187120700122
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 април 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 11.06.2018 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали  в открито  заседание на двадесет и втори май  през две  хиляди и осемнадесета  година в състав:

                                                  СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Мариана Кадиева, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм. дело  122  по описа на КАС за 2018 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно - процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 211 от Закона за министерството на вътрешните работи (ЗМВР). Делото е образувано по жалба от Б.М.К. от ***, против Заповед № З-349/08.02.2018 г. издадена от главен директор на ГД „Охрана“ към Министерство на правосъдието, с която на жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца.  

Жалбоподателят намира оспорената заповед за незаконосъобразна, като постановена в противоречие с материалния закон, в нарушение на процесуалните разпоредби, както и поради липса на компетентност. Счита, че вмененото му нарушение - демонстративно неизпълнение на разпорежданията на прекия ръководител, попада в хипотезата на чл.200, ал.1, т.11, пр.2 от ЗМВР, както и че за сочената проява на неетично поведение спрямо прекия ръководител, е  предвидено друго по вид дисциплинарно наказание – това по чл.199, ал.1, т.4 , пр.2 от ЗМВР. Счита също, че в разрез с основен принцип в административното производство, проверката била извършена под прекия контрол на началника на ОЗ “Охрана“-Кърджали, който се явявал „пострадал“ от процесното дисциплинарно нарушение. Сочи и нарушение на чл.206 от ЗМВР, тъй като писмените му обяснения не били предоставени на дисциплинарно-наказващия орган - главен директор на ГД „Охрана“, а на по-долу стоящ ръководен служител. Излага съображения за нарушение на чл.210, ал.1 от ЗМВР, поради това, че вмененото му нарушение не било конкретизирано. Твърди и  липса на мотиви, нарушило правото му на защита.  Иска отмяна на оспорената заповед, като незаконосъобразна. В съдебно заседание и в писмени бележки, депозирани от пълномощник, поддържа подадената жалба, като се излагат и допълнителни съображения, че не е отказвал да даде писмени обяснения, като такива са били депозирани от него на 04.12.2017г. Претендира направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Главен директор на ГД „Охрана“ към МП, в представен писмен отговор, намира жалбата за неоснователна. Твърди, че издадената заповед е законосъобразна, като издадена от компетентен орган, в установената форма, съответна на материалния закон и на неговите цели. Счита, че е спазена и процедурата по налагане на дисциплинарно наказание, както и че визираното в заповедта дисциплинарно нарушение е безспорно установено. Излага съображения за неоснователност на изложените в жалбата доводи за  незаконосъобразност на оспорената заповед. 

Съдът, като взе предвид постъпилата жалба с наведените в нея оплаквания и прецени събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

С докладна записка рег.№***/*** г., началникът на ОЗ „Охрана“- Кърджали, е уведомил главния директор на ГД „Охрана“-София,  за дисциплинарно нарушение, извършено от жалбоподателя К., както и за предприетите в тази връзка действия.

Със заповед №***/*** г., главният директор на ГД „Охрана“ възложил проверка за изясняване на постъпили данни за нарушение на служебната дисциплина, от страна на *** Б.М.К. – *** в Областно звеноОхрана-Кърджали, изразяващо се в неизпълнение на служебни задължения по изготвяне на месечните отчети за гориво, както и в проявено, на 04.12.2017 г., неуважително и агресивно поведение спрямо *** С. Б., като: значително повишаване на тон, отправяне на обидни реплики и отказ да се изпълни заповед. Горната проверката е възложена на комисия, председателствана от директора на ОД „Охрана- Пловдив, с членове - двама служители на ОД “Охрана - Пловдив. На 12.01.2018 г., жалбоподателят е бил запознат със съдържанието на заповедта, видно от отбелязаното в същата, в т.ч. и с възможността да участва в дисциплинарната проверка.  

Във връзка с назначената проверка са представени докладни записки от служителите в ОЗ „Охрана-Кърджали, в т.ч. и от жалбоподателя К., според които на 04.12.2017 г., на жалбоподателя К. било наредено да се яви в кабинета на началника на ОЗ „Охрана“ – Кърджали- *** Б., за да даде обяснения, защо ежемесечните отчети за гориво, за зачислените му автомобили, са попълнени от друго лице - *** Х., въпреки нареждането за собственоръчното им попълване от водачите. По време на срещата, представените от К. ежемесечни отчети били скъсани от *** Б., а на жалбоподателя било наредено изготвянето на други такива. Жалбоподателят категорично, с висок и агресивен тон, отказал да изпълни нареждането. Според посоченото в докладната записка на *** К. Т. - пряк свидетел на случилото се, жалбоподателят, вероятно афектиран от ***, използвал, по отношение на прекия си началник *** Б., изразите: „***“, както и: „***“.        

На 25.01.2018 г., назначената комисия е изготвила справка с вх.***, според която, жалбоподателят е проявил неетично поведение спрямо началника си*** С. Б., накърнил е достойнството му, отправяйки му обидни реплики и повишавайки му тон пред други служители, както и демонстративно отказвайки да изпълни разпорежданията му за даване на обяснения и лично попълване на месечните отчети за управляваните служебни автомобили. 

На 01.02.2018 г., на основание чл.206 от ЗМВР, на жалбоподателя е връчена покана за даване на писмени обяснения, за извършените нарушения на служебната дисциплина, идентични с описаните в горната справка, като са посочени относимите разпоредби от ЗМВР и предвиденото наказание.

Във връзка с горната покана, на 06.02.2018 г.,  в ГД „Охрана“ е регистрирано и писмено обяснение от жалбоподателя, получено и преценено от дисциплинарно-наказващия орган, видно от резолюцията, поставена върху обясненията.

С оспорената заповед, на основание чл.393, ал.2 от Закона за съдебната власт /ЗСВ/, чл.204, т.3, чл.197, ал.1, т.3, чл.200, ал.1, т.12 от ЗМВР и чл.9, ал.3, т.15 и ал.5 от Правилника за устройството и дейността на ГД „Охрана“ и въз основа на изготвена справка №***/*** г.,  на жалбоподателя Б.К. ****** в ОЗ „ОхранаКърджали, е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 месеца, за това, че на 04.12.2017 г., проявил неетично поведение спрямо прекия си ръководител-*** С. Б., накърнил е достойнството му, отправяйки обидни реплики, значително е повишил тон пред други служители и демонстративно отказал да изпълни разпорежданията му за даване на обяснения. Прието е, че  горните действия представляват дисциплинарно нарушение по смисъла на чл.194, ал.2, т.4 от ЗМВР и чл.66 от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в ГДИН и ГДО, и за което в чл.200, ал.1, т.2 от ЗМВР е предвидено наказание „порицание“.  Оспорената заповед е редовно връчена на 12.02.2018 г., лично на наказаното лице.

При така установените факти, след преценка на допустимостта на жалбата, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в установения от закона срок и от лице, имащо правен интерес от оспорването, поради което е процесуално  допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

При проверката за законосъобразност на оспорения административен акт съгласно изискванията на чл. 168, ал.1 от АПК, съдът намира, че заповедта е издадена от компетентен орган и в установената форма. Според разпоредбата на чл.393, ал.2 ЗСВ, по отношение на личния състав на ГД "Охрана", в която заема длъжност и жалбоподателят, се прилагат разпоредбите на част трета, глави седма – дванадесета от Закона за Министерството на вътрешните работи. Съгласно чл.204, т.3 от ЗМВР, находящ се в част трета, глава осма от с.з., приложим по силата на чл.393, ал.2 ЗСВ, дисциплинарни наказания се налагат със заповеди от  ръководителите на съответните структури - за всички наказания по  чл. 197 за служителите на младши изпълнителски длъжности, каквато е длъжността на К. Според чл.9, ал.2 и чл.9, ал.3, т.15 от Правилника за устройството и дейността на ГД „Охрана“, главният директор е ръководител на ГД "Охрана",  и разполага с правомощията да награждава и наказва служителите в главната дирекция и в териториалните й звена. По горните съображения, неоснователно е твърдението в жалбата за липса на компетентност на издателя на акта.

Заповедта е в писмена форма, като в нея са посочени: извършителят; времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; нарушените разпоредби; доказателствата, въз основа на които е установено; правното основание и наложеното наказание, както и възможността за оспорването й.

При постановяване на обжалвания акт не са допуснати и нарушения на административнопроизводствените правила. Изложените в заповедта и в предхождащите я документи конкретни факти, описващи поведението на служителя, представляват мотиви на административния акт. Нарушението е установено след извършена проверка, като резултатите са обобщени в справка и изпратени на дисциплинарно-наказващия орган. Заповедта е издадена въз основа на данните от проведената проверка, като са посочени и конкретните действия на служителя - отправяне на обидни реплики, повишаване на тон пред други служители и демонстративен отказ да изпълни разпореждане за даване на обяснения, квалифицирани като нарушение по чл.194, ал.2, т.4 от ЗМВР - неспазване на правилата на Етичния кодекс. Наказанието е наложено в двумесечния срок от откриване на нарушението, указан в чл. 195 ЗМВР, и при спазване изискванията на чл.206, ал.1 и ал.2 ЗМВР, като на 06.02.2018 г. в ГДО е регистрирано писмено обяснение от жалбоподателя, получено и преценено от дисциплинарно-наказващия орган, видно от резолюцията, поставена върху обяснението. Събрани са, и са оценени всички доказателства и факти от значение за изясняване на случая. В тази връзка, назначената от дисциплинарно-наказващия орган комисия /в състава на която не са включени служители от ОЗО – Кърджали/, е събрала отново и обсъдила обясненията и докладните записки, свързани със случая, а оспорената заповед е издадена въз основа на установеното в справката. По горните съображения, необосновани се явяват и доводите в жалбата, за нарушения на процедурата, ограничили правото му на защита, в т.ч. и за необективност на разследването.

Настоящият съдебен състав намира, че оспорената заповед съответства и на материалния закон, като наложеното дисциплинарно наказание е съответно на констатираното нарушение.

Съгласно чл.194, ал.2, т.4 ЗМВР, неспазването на правилата на съответния Етичен кодекс, е дисциплинарно нарушение, за което чл.200, ал.1, т.12 ЗМВР  предвижда наказание „порицание“.

В чл. 66 от  Етичния кодекс за поведение на държавните служители в ГДИН и ГД «Охрана» към МП, утвърден със Заповед №№***/*** г. на Министъра на правосъдието, е предвидено, в отношенията с колегите си служителят да проява уважение и коректност, като не допуска поведение, което накърнява достойнството и правата на отделната личност.

С оспорената заповед, служителя е бил наказан  за проявено неетично поведение спрямо прекия му ръководител - *** С. Б., накърняване на достойнството му, чрез отправени обидни реплики, значително повишаване на тон пред други служители, както и демонстративен отказ да изпълни разпорежданията му за даване на обяснения.

Установи се от събраните по делото писмени  доказателства –обяснения и докладни записки на служители в ОЗО Кърджали, както и от  изрично посочена в оспорената заповед - справка рег. №***/*** г. на дисциплинарно разследващата комисия, чиито констатации не бяха опровергани, че на посочената дата, жалбоподателят е извършил установеното нарушение на чл.66 от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в ГДИН и ГД «Охрана» към МП. Отправените от него реплики: „***“ и „***“, към *** Б. /който безспорно е колега на жалбоподателя/, както и високият и агресивен тон, са били възприети от Б. като обидни и оказващи отрицателно въздействие върху служебната среда в звеното, видно и от негова докладна записка вх. ***/*** г. По делото е установен също и демонстративният отказ на жалбоподателя, да изпълни разпореждането на Б. да даде обяснения. В случая, последното деяние, заедно с визираните по-горе, е подведено под хипотезата на чл.66, като част от обидното и неприемливо отношение на служителя, демонстриращо неуважение, описано като демонстративен отказ, а не като нарушение по чл.200, ал.1, т.11 ЗМВР - неизпълнение на заповед, поради което неоснователно е възражението на жалбоподателя за неправилна квалифицикация на деянието.

По изложените съображения, обжалваната заповед е законосъобразна на всички основания по чл. 146 от АПК, а жалбата, като неоснователна, следва да се отхвърли.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Б.М.К. от ***, против Заповед № З-349/08.02.2018 г. издадена от Главен директор на ГД „Охрана“ към Министерство на правосъдието, с която на жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца.   

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на Република България в

14-дневен срок от получаване на съобщение за изготвянето му.

 

 

                                                                    С Ъ Д И Я: