Решение по дело №74/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 ноември 2020 г. (в сила от 13 ноември 2020 г.)
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20207210700074
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 август 2020 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ № 80

град Силистра, 13.11.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр. Силистра, в публично заседание на  четиринадесети октомври, две хиляди и двадесета г. в състав:

Председател: Павлина Георгиева-Железова    Членове:       Валери Раданов

                                                              Елена Чернева

при участието на секретаря Анета Тодорова и на представителя на Окръжна прокуратура – Силистра прокурор Галина Вълчева, като разгледа докладваното от съдията Георгиева-Железова КНАХД № 74 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл. 63,ал.1 от ЗАНН във вр. с глава XII , чл.208 и сл. от АПК.

Касационното производство е образувано по жалба на В. П.С., чрез адв. Ж., срещу Решение № 161/01.07.2020 г. по АНД № 883/2019 г. по описа на Районен съд - Силистра, с което е потвърден електронен фиш (ЕФ),серия К № 3087839 на ОД МВР-Силистра, с който за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство/система по чл.21, ал.1 от ЗДвП му е наложена санкция на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.1, т.4 ЗДП - „Глоба” в размер на 400 лева.

Чрез жалбата се навеждат оплаквания за неправилно прилагане на материалния и процесуалния закон. Според касатора в административно-наказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, тъй като към ел.фиш не била приложена снимка и имало вероятност, заснетата скорост да е на друго МПС; нарушението не било описано в пълнота, което препятствало правото на уличеното лице да разбере за какво нарушение е повдигнато обвинение; не било посочено видът на ползваното АТСС; не бил посочен, респ. не бил установен нарушителят, тъй като последният ставал известен едва с подаване на декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП; в електронния фиш били посочени, но в преписката не били представени доказателства, че към датата на нарушението и на местоизвършването му бил поставен пътен знак „В-26“, въвеждащ ограничение на скоростта. Счита че това са обстоятелства, които следва да бъдат отбелязани в обстоятелствената част на ел.фиш и по-късното представяне на доказателства за съществуването им не преодолява липсата на яснота;използваното в случая мобилно устройство за заснемане изключвало относимостта на приложената разпоредба на чл.189, ал.4 от ЗДвП за установяване и санкциониране на нарушението чрез съкратената процедура за издаване на електронен фиш. Моли за отмяна на оспореното решение и на електронния фиш.

Ответникът, чрез писмено становище, оспорва жалбата като неоснователна. Излага съображения за спазени административно-производствени правила и съобразяване с материалния закон. Електронният фиш е издаден по одобрения от МВР образец и съдържа изискуемите се реквизити, въведени с разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДВП - данни за териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точният час на извършване на нарушението, регистрационният номер на МПС, собственика, на когото е регистрирано това превозно средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволно плащане. Към материалите по делото е приложен снимков материал от заснетия с мобилната система за видеоконтрол клип, на който се вижда регистрационния номер и марката на автомобила, ограничението на скоростта и скоростта на движение на автомобила. В чл.16, ал.3 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата е указано, че отпечатано статично изображение във вид на снимков материал с уникален идентификационен номер се предоставя по искане на органи на съдебната власт и на лица, участващи в администравно-наказателния процес. Моли за оставяне в сила на оспореното решение.

Окръжна прокуратура поддържа заключение за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд - Силистра, след преценка на наведените касационни основания и при служебната проверка за приложението на материалния закон на база на фактите, установени от районния съд /чл.220 от АПК, вр. с чл.63, ал.2 от ЗАНН/, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения 14-дневен срок по чл.211, ал.1 от АПК вр. с чл. 63, ал.1 от ЗАНН, против акт, подлежащ на съдебен контрол, които характеристики я квалифицират като допустима и подлежаща на разглеждане по същество.

Фактическите установявания в оспореното решение /чл.220 от АПК, вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН/, които служат за преценка от касационната инстанция за приложението на материалния закон,  се свеждат до следното: На 24.09.2019 г. в гр.Силистра, по път III- 215 до хостел „Виктория“ в посока -кръстовище - път III-213 с автоматизирано техническо средство №11743bd, в 14,09 часа e заснето и установено нарушение на скоростта с моторно превозно средство- лек автомобил, марка „БМВ 320 И“ с регистрационен номер СВ 8783 НТ,който автомобил е регистриран на касатора. Установената с АТСС скорост е 81 км./ч., като превишаването на разрешената скорост е с 31 км./ч.Заснета е снимка с уникален идентификационен номер 11743BD/0047308.

Бил издаден електронен фиш, в който като нарушител бил вписан жалбоподателят в качеството му на собственик на процесното МПС. На основание чл.189, ал.4 във връзка с чл.182, ал.1,т.4 от ЗДвП на касатора била наложена глоба в размер на 400 лева за нарушение по чл.21, ал.1 от същия закон.

За да потвърди електронния фиш, решаващият състав е приел, че в административно-наказателното производство не са допуснати съществени нарушение на производствените правила, водещи до отмяна на наказателното постановление, и че материалният закон е приложен правилно.

Решенето е правилно.

Нарушението, за което е ангажирана отговорността на касатора, касае превишаване на разрешената скорост, която е установена в населено място за съответната категория МПС от 50 км/ч съобразно разпоредба на чл. 21, ал.1 от ЗДвП. От фактическите установявания на решаващия състав, подкрепени от събраните и анализирани в хода на производството доказателства, се установява съставомерността на констатираното нарушение, тъй като автомобилът на касатора е заснет при движение със скорост от 81 км/ч. в населено място – гр. Силистра, с автоматизирано техническо средство, като е отчетена и допустимата грешка/толеранс от 3% при измерване на скоростта, при въведено ограничение от 50 км/ч.

Неоснователни са доводите на касатора за порочност на административно-наказателното производство, финализирано с електронен фиш,вместо с наказателно  постановление по реда на ЗАНН. На основание чл. 165, ал.3 от ЗДвП министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г./. С посочената наредба се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл. 3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, като е регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система, каквато е използвана в настоящия случай при установяване на нарушението. Нормативно установените условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), съответстват на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по тълк. дело № 1/2013 г. на ВАС. В случая са спазени всички нормативно изискуеми предпоставки за санкциониране неправомерното поведение на касатора при управление на МПС с превишена скорост чрез издаване на електронен фиш. Не са налице твърдените нарушения на процедурата по налагане на административно наказание с ЕФ. Правилно съдът е съобразил приложения към снимков материал и доказателствата за годност на системата за видеоконтрол и протокол от проверка на същото АТС от 29.10.2018 г., доказващ изправността му към момента на установяване на нарушението. От приложения материал ясно може да се индивидуализира автомобилът, с който е извършено нарушението.

Във връзка с горното, неоснователно се явява и възражението на касатора за неотносимост на приложената разпоредба за издаване на ел.фиш предвид използването на вид заснемаща техника – мобилна, вместо стационарна.В рамките на обхвата на автоматизираните технически средства се включват както стационарните, така и мобилните камери. Съгласно  чл. 189, ал.4 от ЗДвП: "При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение". Съгласно легалната дефиниция на § 6, т.65 на ДР на ЗДвП, "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

В случая са спазени и изискванията на чл. 7 от Наредбата. Приложеният снимков материал установява мястото на извършване на контрола, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, автомобила на който е поставено мобилното АТСС и др. обстоятелства, необходими да бъде извършена преценка за законосъобразността на издадения електронен фиш.

Неоснователно е възражението на касатора, че в процесното административно-наказателно, респ.съдебно производство е недопустимо представянето на доказателствен материал, ако същият не бил посочен изрично в електронния фиш. От една страна снимков материал се дължи на лицето, участващо в административно-наказателното производство, но при неговото поискване, каквото лицето не посочва да е сторило (чл.16,ал.3 от Наредба № 8121з-532/2015 г.), а от друга страна – снимковият материал е приложен служебно в административната преписка.При това положение не е налице наведената от касатора неяснота относно обективните признаци на нарушението.

Неоснователно и оплакването, че от електронния фиш не ставало ясно кой е установеният нарушител. Адресатът е идентифициран с изписване на лични данни: трите имена; ЕГН.

Решаващият съд е събрал и анализирал относимите към предмета на делото доказателства и е установил обективно и всестранно истината за правно-значимите факти.

В обобщение, съдът приема, че не са налице сочените касационни основания по 348 от НПК във вр. чл.218, ал.1 от АПК във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, а именно процесуални нарушения, както и тези, за които касационната инстанция следи служебно, съгласно чл.218, ал.2 от АПК във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, а именно – нарушения на материалния закон, поради което оспореното решение следва да се остави в сила.

С оглед изложеното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, във връзка с чл. 63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, обжалваното решение, като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

          Мотивиран от горното, Административен съд Силистра

 

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 161 от 01.07.2020 г., постановено по н.а.х.д. № 883 по описа за 2019 г. на районен съд Силистра.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                              ЧЛЕНОВЕ: 1.                               2.