РЕШЕНИЕ
№
гр.Ловеч, 11.10.2019 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ЛОВЕЧ, ІІІ-ти административен състав, в публично заседание на единадесети септември през две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОНИТА ЦАНКОВА
при секретаря ДЕСИСЛАВА МИНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ЦАНКОВА адм.д. № 313 / 2018 год. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 45, ал. 8, във вр. с ал. 7, във вр. с ал. 5 от ЗМСМА, във вр. с гл. Десета, раздел І от АПК.
Делото е преразпределено на настоящия докладчик с протокол за избор на
съдия докладчик /преразпределение/ от 16.10.2018 г., след отвод на предходния
съдия докладчик от 16.10.2018 г.
В Ловешкия административен съд е
постъпила жалба, подписана от Кмета на Община Ловеч, като представляващ Община
Ловеч, срещу Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч - относно
извършване на финансов одит за изразходените средства и инвентаризация на
картинния фонд на Художествена галерия - Ловеч, в частите по т. 1 и т. 3 от
решението, с които по: т. 1. Създадена е временна 3-членна комисия от общински
съветници, която в срок от 30 дни да провери финансовото състояние на Художествена
галерия – Ловеч, за периода 2016 –
С протоколно определение от 13.02.2019 г. съдът е оставил жалбата без движение, като е констатирано, че е конституиран от предходния състав на съда, преди отвода, жалбоподателят Община Ловеч, като е указано, че жалбоподател съгласно специалните разпоредби на чл. 45 от ЗМСМА може да бъде само административен орган, а не и общината като ЮЛ, поради което е указано на жалбоподателя в 7-дн. срок, считано от съдебното заседание, изрично да уточни: 1. Жалбоподателя с оглед разпоредбата на чл. 150 от АПК, във вр. с чл. 45 от ЗМСМА; 2. Да уточни кое конкретно решение на ОбС-Ловеч обжалва, при коя конкретна специална хипотеза на чл. 45 от ЗМСМА е обжалването; 3. Да уточни, какво е искането до съда, за отмяна на кое конкретно решение, в коя конкретна част; 4. Да представи доказателства за спазването на съответните преклузивни срокове за обжалване на същото решение, след уточняването му.
С молба вх. № 612 от 18.02.2019 г. на Кмета на Община Ловеч изрично се уточнява, че жалбоподател е Кмета на Община Ловеч, обжалваното Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч - относно извършване на финансов одит за изразходените средства и инвентаризация на картинния фонд на Художествена галерия - Ловеч, в частите по т. 1 и т. 3 от решението, както и че обжалването е на основание чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА.
С протоколно определение от 17.04.2019 г. е заличена Община Ловеч като жалбоподател и е конституиран като жалбоподател Кмета на Община Ловеч.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от юрк. В. К., която поддържа жабата по подробно изложени в нея аргументи и в писмена защита, като не се поддържа искане за присъждане на разноски, липсва списък на разноски, както и доказателства такива да са направени.
Ответникът - Общински съвет – Ловеч се представлява чрез председателя П.П., който намира оспорването за допустимо, като подадено в срока по чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА, а по същество за основателно. Председателят на ОбС – Ловеч сочи, че съгласно чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА е следвало ответният общински съвет или да потвърди или да отмени върнатото за ново обсъждане Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч - относно извършване на финансов одит за изразходените средства и инвентаризация на картинния фонд на Художествена галерия - Ловеч, в частите по т. 1 и т. 3 от решението. От ответника се признава и е прието изрично за безспорно между страните с определение от о.с.з. на 11.09.2019 г., че месечните отчети за изпълнението на бюджета на Община Ловеч са общодостъпни и са публикувани на сайта на Община Ловеч, като включват и бюджета на Художествената галерия – Ловеч.
Съдът, след като прецени доказателствата по делото, доводите на страните и след служебната проверка по чл. 168 от АПК на законосъобразността на оспорения административен акт, намира за установено следното:
Няма спор, а и видно от
приложената административна преписка, че с обжалваното в настоящото
производство Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч - относно
извършване на финансов одит за изразходените средства и инвентаризация на
картинния фонд на Художествена галерия - Ловеч, в частите по т. 1 и т. 3 от
решението, е прието по: т. 1. Създадена е временна 3-членна комисия от общински
съветници, която в срок от 30 дни да провери финансовото състояние на
Художествена галерия – Ловеч, за периода 2016 –
Няма спор, а и видно от административната преписка е, че обжалваното решение, в обжалваните части, е прието по повод предложение на Д.М.Ц. вх. № ОС-644/15.08.2018 г. /на л. 49 от делото/, като е било разгледано от Постоянна комисия по обществен ред, сигурност и безопасност на движението към Общински съвет – Ловеч на 14.08.2018 г., видно от становище ОС-632/16.08.2018 г. /на л. 51-52 от делото/.
Няма спор, а и видно от административната преписка е, че обжалваното решение, в обжалваните части, е прието на заседание на Общински съвет – Ловеч на 23.08.2018 г., видно от протокол № 50 /на л. 53-58 от делото/ с 19 гласа „за”, без гласове „против” и без гласове „въздържали се”.
Няма спор, че Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч - относно извършване на финансов одит за изразходените средства и инвентаризация на картинния фонд на Художествена галерия - Ловеч, в обжалваните части по т. 1 и т. 3 от решението, е прието при изискуемия кворум и мнозинство.
Няма спор, а и видно от предложение вх. № ОС-791/05.09.2018 г. на Кмета на Община Ловеч на основание чл. 45, ал. 5 и ал. 6 от ЗМСМА /на л. 8-11 от делото/, че със същото е върнато за ново обсъждане Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч - относно извършване на финансов одит за изразходените средства и инвентаризация на картинния фонд на Художествена галерия - Ловеч, в обжалваните части по т. 1 и т. 3 от решението.
Няма спор, а и видно от протокол № 51 от 13.09.2018 г. на Общински съвет – Ловеч / на л. 14-17 от делото/, че върнатото за ново обсъждане Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч, в обжалваните части по т. 1 и т. 3, не е било разгледано от Общински съвет – Ловеч на същото заседание и общинският съвет не се е произнесъл по него.
Съдът намира оспорването на Кмета на Община Ловеч на основание чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА за подадено в преклузивния 7-дн. срок, като подадено при ответния общински съвет на 20.09.2018 г. Спазен е и срокът по чл. 45, ал. 6 от ЗМСМА, видно от съобщение на л. 63 от делото и предложение вх. № ОС-791/05.09.2018 г. на Кмета на Община Ловеч на основание чл. 45, ал. 5 и ал. 6 от ЗМСМА /на л. 8 -11 от делото/. Спазен е и срокът по чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА, като обжалваното решение в обжалваните части е било включено в покана с проекто-дневния ред /т. 8/ на петдесет и първото заседание на Общински съвет – Ловеч, видно от покана на л. 12-13 от делото. Видно от протокол № 51 от 13.09.2018 г. на Общински съвет – Ловеч /на л. 14-17 от делото/, че върнатото за ново обсъждане Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч, в обжалваните части по т. 1 и т. 3, не е било разгледано от Общински съвет – Ловеч на същото заседание и общинският съвет не се е произнесъл по него. Поради това видно е, че върнатото решение нито е било потвърдено, нито отменено. При това положение налице е оспорване по чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА в преклузивния 7-дн. срок, видно от датата на заседанието на Общински съвет – Ловеч по протокол № 51 от 13.09.2018 г. /на л. 14-17 от делото/ и датата на подаване на жалбата при ответния общински съвет на 20.09.2018 г.
Оспорването е направено от страна с надлежна активна процесуална легитимация съгласно специалния текст на чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА и срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол.
Поради това съдът приема оспорването за допустимо съгласно чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА, а по същество за основателно.
Оспореното Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч, в обжалваните части по т. 1 и т. 3 от решението, е прието от компетентен орган съгласно чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА и общата компетентност на общинските съвети съгласно същата разпоредба. Следва да се отбележи, че в Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч липсва посочено правно основание, освен текста чл. 21, ал. 1, т. 23 и ал. 2 от ЗМСМА.
При липса на посочено правно основание /материално-правна норма/ на оспореното решение, съдът намира, че за приемането му е достатъчно кворум по чл. 27, ал. 2 от ЗМСМА и обикновено мнозинство по чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА.
За да прецени необходимото мнозинство за приемането на оспореното решение, съдът следва да съобрази конкретна норма, въз основа на която е прието решението. Както беше посочено по-горе, в Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч липсва посочено правно основание, освен текста чл. 21, ал. 1, т. 23 и ал. 2 от ЗМСМА, като не се сочи нито една друга материално-правна разпоредба на който и да било нормативен акт.
Ето защо съдът приема /при липса на посочено материално-правно основание в оспореното решение/, конкретно не се сочи нито една норма на материален закон, че за приемане на оспореното Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч е било достатъчно обикновеното мнозинство съгласно чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА - Решенията на общинския съвет се вземат с явно гласуване с мнозинство повече от половината от присъстващите съветници.
Броят на общинските съветници за мандат
Видно от обжалваното решение и протокол № 50, също е прието на заседание на Общински съвет – Ловеч на 23.08.2018 г., видно от протокол № 50 /на л. 53-58 от делото/ с 19 гласа „за”, без гласове „против” и без гласове „въздържали се” /на л. 57 от делото/, като в началото на заседанието са присъствали 27 общински съветника.
Релевантно е единствено това, че при липса на предвидено друго /във вр. с липса на посочено правно основание в оспореното в настоящото производство решение/ обжалваното Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч, в обжалваните части по т. 1 и т. 3 от решението, е прието при необходимото обикновено мнозинство по чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА.
При проверка на изискването за форма – чл. 146, т. 2, във вр. с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК съдът констатира, че същата не е спазена, като същественото е липса на посочено правно основание за издаването на Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч, в обжалваните части по т. 1 и т. 3 от решението. Както беше посочено по-горе, нормата на чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА не може да се приеме за правно основание, предвид това, че същата се отнася до общата компетентност на общинските съвети, а и същата норма следва да се прилага субсидиарно, доколкото не е налице друга изрична норма. Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА общинският съвет решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи, включително за обявяване на определен ден за празничен и неприсъствен на територията на общината, района, кметството или населеното място по предложение на кмета на общината след съгласуване с областния управител.
При липса на посочено правно основание от материален закон, каквито материално-правни норми са налице, видно от диспозитива на обжалваното решение, което според съда е било задължително за приемането на оспореното решение с оглед конкретното му съдържание в диспозитива на същото /по т. 1 и т. 3/, съдът намира, че не е изпълнено изискването за форма на акта - чл. 146, т. 2, във вр. с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, който порок е достатъчно съществен и обосновава отмяна на обжалваното решение в обжалваните части.
Във връзка с липсата на посочено правно основание за приемане на Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч, съдът само ще отбележи, че доводът на оспорващия Кмет на Община Ловеч за отмяна на решението, поради липса и на фактически основания също е основателен. Следва да се посочи, че фактическите основания могат да се съдържат и отделно в административната преписка, но съдът не откри такива както в първоначално представената преписка, така и в допълнителните писмени доказателства, представени от ответника /липсват конкретни фактически основания както при приемането на решението на ОбС, така и при обсъжданията на същото в постоянните комисии към Общински съвет – Ловеч/. В допълнение следва да се посочи, че липсват правни и фактически основания и в предложението на общински съветник – Д.М.Ц. вх. № ОС-644/15.08.2018 г. /на л. 49 от делото/, видно от копието на същото на л. 49 от делото, въз основа на което е прието настоящото решение.
Ето защо и на това основание – непосочване на фактически основания - не е изпълнено изискването за форма на акта - чл. 146, т. 2, във вр. с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, който порок е достатъчно съществен и обосновава отмяна на административния акт и на това основание.
При проверка за спазване на административнопроизводствените правила по чл. 146, т. 3 от АПК съдът констатира, че поради непосчване на правно и фактическо основание в обжалваното решение не може да се направи задълбочена проверка относно наличие или не на специални административнопроизводствени разпоредби.
Съдът намира, че Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч, в обжалваните части по т. 1 и т. 3 от решението, не съответства и на разпоредбите на материалния закон, но с оглед липсата на посочени правни и фактически основания, не се налага подробно излагане на мотиви в тази насока. Както беше посочено по-горе, нормата на чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА не може да се приеме за правно основание, предвид това, че същата се отнася до общата компетентност на общинските съвети, а и същата норма следва да се прилага субсидиарно, доколкото не е налице друга изрична норма.
Както беше отбелязано по-горе, в обжалваното решение е посочена единствено разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА - общинският съвет решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи, включително за обявяване на определен ден за празничен и неприсъствен на територията на общината, района, кметството или населеното място по предложение на кмета на общината след съгласуване с областния управител.
Съдът намира за основателен довода на оспорващия кмет, че видно от диспозитива на обжалваното решение, в обжалваните части, налице са множество други норми от материални закони, които не са посочени в решението, но са относими към предмета на настоящото обжалвано решение, а именно: чл. 2, ал. 1, т. 1 и ал. 2, чл. 4, ал. 5, чл. 44, ал. 1, ал. 5, чл. 46, ал. 7 от Наредбата за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Ловеч /Наредбата/, както и чл. 5, чл. 11, ал. 5 и 10, чл. 133, чл. 140 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/, чл. 1, чл. 6, чл. 7, чл. 12, ал. 1, ал. 2, т. 3, чл. 13, ал. 1, т. 2 и ал. 2, чл. 16 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор /ЗВОПС/, чл. 2, ал. 2, т. 1, чл. 5 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор /ЗФУКПС/.
Ето защо в противоречие със самата цитирана разпоредба на чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА, която е приложима само за решаване и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи, общинският съвет е приел обжалваното в настоящото производство решение, в обжалваните части.
Съдът намира за основателен и довода на оспорващия кмет, че съгласно чл. 2, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Ловеч /на л. 221-249 от делото/ - в състава на общинския бюджет влизат и бюджетните сметки на определените с решение на общинския съвет второстепенни разпоредители, като съгласно т. 7 от Решение № 35/28.01.2016 г., т. 7 от Решение № 327/26.01.2017 г. и т. 4 от Решение № 638/25.01.2018 г. на Общински съвет – Ловеч Художествената галерия – Ловеч е определена за второстепенен разпоредител с бюджет.
Поради това обжалваните части на т. 1 и т. 3 на Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч противоречат на разпоредби на Закона за вътрешния одит в публичния сектор, съгласно които вътрешен одит се извършва от вътрешен одитор, а не от общински съветници, като на основание чл. 12, ал. 1 и ал. 2, т. 3 от ЗВОПС в Община Ловеч има изградено звено за вътрешен одит, което съгласно чл. 13, ал. 1, т. 2 и ал. 2 от ЗВОПС осъществява вътрешен одит. Ето защо основателен е и доводът на оспорващия кмет, че извън материалната компетентност на общинския съветник, респ. група общински съветници, е да извършва проверка на финансовото състояние на Художествената галерия – Ловеч.
Отделно в съдебно заседание на 11.09.2019 г. съдът е приел за безспорно между страните, че месечните отчети за изпълнението на бюджета на Община Ловеч са общодостъпни и са публикувани на сайта на Община Ловеч, като включват и бюджета на Художествената галерия – Ловеч, като второстепенен разпоредител, което се установява и от писмените доказателства на л. 251-257 от делото.
Поради това оспореното в настоящото производство решение, в обжалваните части, подлежи на отмяна и на основание чл. 146, т. 4 от АПК.
Предвид гореизложеното Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински съвет – Ловеч - относно извършване на финансов одит за изразходените средства и инвентаризация на картинния фонд на Художествена галерия - Ловеч, в частите по т. 1 и т. 3 от решението, противоречи на материалния закон – 146, т. 4 от АПК, като е издадено и при порок на формата по см. на чл. 146, т. 2, във вр. с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК във вр. с непосочване на правно и фактическо основание, поради което следва да бъде отменено.
Въпреки този изход на делото, съдът не следва да присъжда разноски в полза на Кмета на Община Ловеч, т.к. липсват доказателства за направени такива разноски, каквито не се и претендират. Отделно от страна на жалбоподателя не се поддържа искане за присъждане на разноски в съдебно заседание, не се сочи претендиран размер на разноските, като не се и прилага списък на разноски.
На основание гореизложеното и чл. 172, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА Ловешкият административен съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ по оспорване на Кмета на Община Ловеч Решение № 825/23.08.2018 г. на Общински
съвет – Ловеч - относно извършване на финансов одит за изразходените
средства и инвентаризация на картинния фонд на Художествена галерия - Ловеч, в частите по т. 1 и т. 3 от решението, с
които по: т. 1. Създадена е временна 3-членна комисия от общински съветници,
която в срок от 30 дни да провери финансовото състояние на Художествена галерия
– Ловеч, за периода 2016 –
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщението до страните.
Да се изпрати препис от решението на страните.
АДМ. СЪДИЯ: