Р Е Ш Е Н И Е
град
Бургас, № 1023 /
09.07.2021г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, в съдебно заседание на десети
юни, през две хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА
ЧЛЕНОВЕ: ДИАНА ГАНЕВА
ГАЛЯ РУСЕВА
при секретар С.А., изслуша докладваното от съдия Л.АЛЕКСАНДРОВА по КАНД № 696/2021г. за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.63, ал.1 от ЗАНН, във вр. с
чл.208 и сл. от АПК.
Касаторът К.В.Т., ЕГН **********, с адрес ***, чрез адвокат С.К.,***,
е оспорил решение № 18/09.02.2021г. по АНД № 3828/2020г. по описа на Районен
съд Бургас, с което е потвърдено наказателно постановление № 6942/03.09.2020г.
на началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“ в Дирекция „Анализ
на риска и оперативен контрол“ при Агенция „Пътна инфраструктура“ – София. С наказателното
постановление на касатора за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, буква „а“ от Закона
за пътищата (ЗП) във вр. с чл.37, ал.1, т.3 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. на
МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС (наредбата), на основание
чл.53, ал.1, т.2 от ЗП е наложена глоба в размер на 1000 лв.
Касаторът твърди, че обжалваното решение е неправилно. Иска решението
да бъде отменено, а по съществото на спора - да бъде отменено наказателното
постановление.
В съдебно заседание касаторът Т., чрез представител по пълномощие адвокат К., поддържа касационната жалба и иска атакуваното
решение да бъде отменено, както и издаденото наказателно постановление.
Претендира разноски.
Ответникът по касация Агенция „Пътна инфраструктура“ София, редовно
уведомен, не изпраща представител.
Представителят на Окръжна прокуратура Бургас – прокурор Христо
К., счита, че касационната жалба е основателна, а обжалваното решение предлага
да бъде отменено.
Съдът като прецени събраните по делото доказателства, доводите
и възраженията на страните намира следното:
Касационната жалба е подадена в срок от надлежно легитимирано
лице, поради което е допустима за разглеждане. Разгледана по същество е основателна.
К.В.Т. е наказан за това, че на 12.08.2020г. в 11.44ч. на път
І-6, км 496+300 в посока гр.София – гр.Бургас при КПП вход Бургас управлявал и
осъществявал движение на тежко ППС по смисъла на чл.3, т.2 от Наредбата с
надвишени стойности на представеното разрешение (квитанция за платени пътни такси 102010280003039/10.08.2020г.), издадено по реда на раздел ІV на Наредба № 11 от
03.07.2001г. на МРРБ, а именно - МПС с рег. № А 8573 КХ с четири оси, с две
управляеми оси марка МАН модел ТГА 41.400ББ, при измерено разстояние между
осите 1.40 м, сумата от натоварването на ос на двойната задвижваща ос на МПС е
26.290 т, при максимално допустимо натоварване съгласно чл.7, ал.1, т.5, буква
В на Наредбата - 19 т. Измерването е извършено с техническо средство ел. везна
DFW-KR № 118829 ролетка 1301/18 (5м).
Административнонаказващият орган е приел, че е нарушена
нормата на чл.26, ал.2, т.1, буква „а“ от Закона за пътищата.
Съгласно чл.26, ал.2, т.1, буква „а“ от Закона за пътищата
дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се забраняват в
обхвата на пътя и ограничителната строителна линия движението на извънгабаритни
и тежки пътни превозни средства.
Съгласно чл.53, ал.1, т.2 от Закона за пътищата наказват се с
глоба от 1000 до 5000 лв., ако деянието не представлява престъпление,
физическите лица, нарушили разпоредбите на чл. 25, чл. 26, ал. 1, т. 1, букви
„в“ и „г“, т. 2, ал. 2 и ал. 5 и чл. 41 или които извършат или наредят да бъдат
извършени следните дейности движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни
средства и товари без разрешение на собственика или администрацията,
управляваща пътя.
Районният съд, след като
обсъдил всички доказателства, е приел, че не са налице съществени нарушения на
процедурата при установяване на административното нарушение и при налагане на
наказанието и е потвърдил наказателното постановление.
Обжалваното решение е валидно, допустимо, но
неправилно.
Основателно
е само едно от всички наведени в касационната жалба възражения, а именно, че липсва
вина у касатора, който е разполагал с кантарна бележка и товарителница, според които
натоварването е в рамките на допустимото от закона след отчитане на доказаното
по делото обстоятелство за платена такса за превишена допустима максимална маса
до 30%.
По
делото е установено, че сумата от натоварването на ос на двойната задвижваща ос
на МПС е 26,250 т, а максимално допустимото натоварване е 19 т. За да бъде
ангажирана отговорността на водача на автомобила за това, че управлява пътно
превозно средство, което е тежко по смисъла на Закона за пътищата, е необходимо
да са ангажирани доказателства от страна на наказващия орган, че водачът е
знаел, че управляваното от него ППС е с маса над допустимата. В конкретния
случай следва да се отчете и разпоредбата на чл.14, ал.3 от Наредба №
11/03.07.2001г., според която такива превозни средства могат да се движат след
заплащане на държавна такса, ако общата им маса е до 45 т или натоварване на ос
не превишава с повече от 30% допустимото максимално натоварване на ос по раздел
ІІ от същата наредба. В процесния случай
допустимото
максимално
натоварване е регламентирано в чл.7, ал.1, т.5, буква „в“ от същата наредба, а
именно 18 т (19 т). Административнонаказващият орган е възприел по-голямата
маса 19 т, като пределно допустима. По делото е представена квитанция за
платени пътни такси № 102010280003039/10.08.2020г., според която са платени
такива такси за превишена допустима маса и над натоварване на оси за товарен
автомобил с рег. № А8573КХ. Според наказателното постановление именно това е
товарният автомобил, чиято маса е измерена в хода на проверката.
По
делото е представена още експедиционна бележка за същия автомобил от
12.08.2020г., на която е посочен шофьор К.Т.. В тази бележка по отношение на
общата маса на товарното превозно средство е посочена сумата от 40,300 (бруто),
а чистата сума на товара е 24,200 (нето). От тази експедиционна бележка се
налага изводът, че водачът е бил със съзнанието, че управлява пътно превозно
средство с описаната в бележката маса, която по отношение на цифрата, сочеща
общата стойност на масата, е под 45 т, а по отношение на товара е с 26,32% над
допустимото натоварване на ос съгласно чл.7, ал.1, т.5, буква „в“ от наредбата.
След като водачът е разполагал с документ, удостоверяващ платена държавна такса
по чл.14, ал.3 от наредбата и със субективното знание, че управлява ППС, което
е с обща максимална маса под 45 т, а натоварването на оста е над допустимото,
но в рамките на 30%, визирани в чл.14, ал.3 от наредбата, за които е платена
такса, то следва да се направи извод, че по отношение на водача не е налице
никаква форма на вина, т.е. отсъства субективният елемент на състава на
нарушението. При това положение обжалваното наказателно постановление е
следвало да бъде отменено като незаконосъобразно. Като е достигнал до друг
резултат районният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде
отменено, а по съществото на спора да бъде отменено обжалваното наказателно
постановление.
Останалите
възражения, изложени в жалбата са неоснователни. Разпоредбата на чл.26, ал.2,
т.1, буква „а“ от Закона за пътищата не изисква кумулативното наличие на
извънгабаритно и тежко ППС. В нея е регламентирана забраната, както
извънгабаритните, така и тежките ППС да се движат в обхвата на пътя и
ограничителната строителна линия без разрешение за специално ползване на
пътищата. В случаят съюзът „и“ не следва да се тълкува като основание за
кумулативност на предпоставките, а като изброяване на две различни хипотези.
На
следващо място неправилно е разбирането на касатора, че определената при
проверката маса от 26,230 т следва да бъде разделена на две и така ще се получи
резултатът, сочещ натоварването на една ос. Измерената сума на масата при
проверката представлява сумата от натоварванията на ос на една двойна ос на
моторното превозно средство, което има разстояние между осите от 1,3 до 1,8 м,
включително. Посочената практика на Административен съд Бургас (решение
№962/2020г. по КАНД № 1284/2020г.) не кореспондира с това касационно
възражение. В нея става въпрос за натоварване на ос, което не превишава повече
от 30% допустимата максимална маса на натоварването на ос по раздел ІІ.
Неоснователно
е и възражението, че за нарушение като процесното административнонаказателна
отговорност следва да носи само превозвачът. Санкционната норма, приложена в
случая е ч.53, ал.1, т.2 от Закона за пътищата, според която с глоба от 1000 до
5000 лв. се наказват физическите лица, нарушили разпоредбите чл.25, чл.26,
ал.1, т.1, буква „в“ и „г“, т.2, ал.2 и ал.5 и чл.41 или които извършат или
наредят да бъдат извършени следните дейности: движение на извънгабаритни и
тежки ППС и товари, без разрешение на собственика или администрацията,
управляваща пътя. Процесният касатор е наказан за нарушение на чл.26, ал.2,
т.1, буква „а“ от Закона за пътищата, която разпоредба попада в обхвата на
санкционната норма, а изпълнителното деяние, за което се ангажира отговорността
се изразява в „нарушили разпоредбите на“, т.е. ако се установи, че водачът на
пътното превозно средство е нарушил някои от визираните разпоредби в
санкционната норма, то той е субект на нарушението без значение дали е водач на
пътното превозно средство или е превозвач по смисъла на §1, т.5 от Закона за
автомобилните превози.
Съобразно
изложените мотиви решението на районен съд – Бургас следва да се отмени като
неправилно, а по съществото на спора –
да се отмени наказателно постановление №
6942/03.09.2020г. на началник отдел „Контрол по РПМ“ в Дирекция „Анализ на
риска и оперативен контрол“ в Агенция „Пътна инфраструктура“ – София.
При
този изход от спора разноски следва да се присъдят в полза на касатора в размер
на 600 лв., представляващи платено възнаграждение за един адвокат за
процесуално представителство пред РС Бургас - 300 лв. (л.28 и л.60 от АНД №
3828/2020г.) и пред настоящата инстанция – 300 лв. (л.23 и л.13 от КАНД № 696/21г.).
На основание чл.221, ал.2 във вр. с чл.218 от АПК, във вр. с
чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Административен съд Бургас,
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ решение № 18 от 09.02.2021г. постановено по АНД № 3828/2020г.
на Районен съд – Бургас, вместо него постановява:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 6942/03.09.2020г. на
началник отдел „Контрол по РПМ“ в Дирекция „Анализ на риска и оперативен
контрол“ в Агенция „Пътна инфраструктура“ – София за нарушение на чл.26, ал.2,
т.1, буква „а“ от Закона за пътищата във връзка с чл.37, ал.1, т.3 от Наредба №
11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, на
основание чл.53, ал.1, т.2 от Закона за пътища е наложена глоба в размер на 1000
лв.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ София да заплати на К.В.Т., ЕГН **********, с адрес *** разноски в размер на 600
(шестстотин) лв.
Решението не подлежи на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: