Решение по дело №233/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 142
Дата: 3 септември 2020 г. (в сила от 24 септември 2020 г.)
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20207270700233
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№.............

град Шумен, 03.09.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на четвърти август две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                  Административен съдия: Снежина Чолакова

 

при участието на секретаря В.Русева, като разгледа докладваното от административния съдия АД № 233 по описа за 2020 година на Административен съд – гр.Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба рег.№ ДА-01-1306/04.06.2020г. по описа на ШАдмС, уточнена със Становище-позиция рег.№ ДА-01-1528/22.06.2020г. по описа на ШАдмС, депозирана от В.С.И. ***, срещу Заповед № ЗХУ-ИО/Д-Н/485/ФП от 06.04.2020г. на Директора на Дирекция «Социално подпомагане» (ДСП) – гр.Шумен, жалбата срещу която е отхвърлена с Решение № 30-391#1/18.05.2020г. на Директора на Регионална дирекция за социално подпомагане (РДСП) – гр.Шумен. С атакуваната заповед, считано от 01.03.2020г. е прекратена отпуснатата на В.С.И. месечна финансова подкрепа по чл.70, т.4 от ЗХУ, поради изготвяне на нова индивидуална оценка на потребностите. В жалбата се изразява несъгласие със заповедта поради факта, че индивидуалната оценка на потребностите на лицето с увреждане е от 01.04.2020г., а месечната финансова подкрепа е определена в размер на 0,00 лева от дата 01.03.2020г. до дата 01.03.2020г. Въз основа на изложените доводи се отправя искане за отмяна на атакувания административен акт. В съдебно заседание В.И., редовно призован, се явява лично и поддържа жалбата, сочейки, че заповедта на Директора на ДСП-гр.Шумен е незаконосъобразна и нелогична.

Ответникът – Директор на Дирекция “Социално подпомагане”, гр.Шумен, редовно призован, се явява лично, оспорвайки жалбата като неоснователна. Сочи, че заповедта е издадена законосъобразно, поради наличието на нова индивидуална оценка и на издадена въз основа на тази оценка нова заповед, с която е отпусната финансова подкрепа по чл.70, т.4 от ЗХУ от деня, от който е прекратена отпуснатата с предходна заповед финансова подкрепа. Отправя искане за отхвърляне на жалбата.

Шуменският административен съд, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

С Експертно решение № И 0388/017 от 07.02.2006г. на ТЕЛК при „МБАЛ – Шумен“АД на оспорващия В.С.И. е определена трайно намалена работоспособност в размер на 100 % с чужда помощ пожизнено.

Със Заповед № ЗХУ-ИО/Д-Н/485/ФП от 01.07.2019г. на оспорващия е отпусната месечна финансова подкрепа по чл.70, т.4 от ЗХУ в размер на 104,40 лева, считано от 01.06.2019г. до 30.06.2024г. Заповедта е издадена въз основа на индивидуална оценка на потребностите по чл.20, ал.1 от ЗХУ, изготвена на 25.06.2019г. по повод Заявление-декларация с вх.№ ЗХУ-ИО/Д-Н/485 от 27.05.2019г.(видно от решение № 230/29.11.2019г. по АД № 393/2019г. на ШАдмС).

Цитираната заповед е обжалвана от В.И. пред Директора на РДСП-гр.Шумен, който с Решение № 30-69850#1/02.08.2019г. е отхвърлил жалбата, като неоснователна.

Впоследствие Заповед № ЗХУ-ИО/Д-Н/485/ФП от 01.07.2019г. на Директора на ДСП-гр.Шумен е оспорена от адресата й пред Административен съд-гр.Шумен, който с решение № 230/29.11.2019г. по АД № 393/2019г. по описа на ШАдмС е отхвърлил жалбата срещу атакувания индивидуален административен акт, като неоснователна. Видно от Служебна справка на л.54 от делото, цитираното решение е обжалвано пред Върховен административен съд, като към момента на приключване на устните състезания по настоящото дело не са били налице данни за произнасянето на касационната инстанция. Към настоящия момент обсъжданото решение на ШАдмС е влязло в законна сила, след оставянето му в сила с Решение № 10785/06.08.2020г. по адм.д.№ 1314/2020г. по описа на ВАС.

Междувременно, на 28.02.2020г. В.С.И. е депозирал Заявление-декларация за изготвяне на нова индивидуална оценка на потребностите по чл.20, ал.1 от ЗХУ с вх.№ ЗХУ-ИО/Д-Н/640/28.02.2020г., адресирана до Директора на ДСП-гр.Шумен. На 31.03.2020г. е изготвена индивидуална оценка на потребностите на заявителя. Въз основа на същата, със Заповед № ЗХУ-ИО/Д-Н/640/ФП от 01.04.2020г. на Директора на ДСП-гр.Шумен на оспорващия е отпусната месечна финансова подкрепа по чл.70, т.4 от ЗХУ в размер на 108,90 лева, считано от 01.03.2020г. до 31.03.2025г. Цитираната заповед е влязла в сила на 28.07.2020г., след отхвърляне на жалбата на В.И. срещу нея с решение № 94/08.07.2020г. по АД № 215/2020г. на ШАдмС, влязло в законна сила на 28.07.2020г.

Със Заповед № ЗХУ-ИО/Д-Н/485/ФП от 06.04.2020г. на Директора на ДСП-гр.Шумен, считано от 01.03.2020г. е прекратена месечна финансова подкрепа по чл.70, т.4 от ЗХУ, отпусната на оспорващия със Заповед № ЗХУ-ИО/Д-Н/485/ФП от 01.07.2019г. въз основа на индивидуалната оценка на потребностите от 25.06.2019г., изготвена по Заявление-декларация вх.№ ЗХУ-ИО/Д-Н/485 от 27.05.2019г.

Заповед № ЗХУ-ИО/Д-Н/485/ФП от 06.04.2020г. на Директора на ДСП-гр.Шумен е съобщена на оспорващия на 06.04.2020г., видно от приложеното известие за доставяне.

Несъгласен с цитираната заповед, В.И. я оспорил пред Директора на РДСП-гр.Шумен, който с Решение № 30-39701#1/18.05.2020г. е отхвърлил жалбата, като неоснователна. За да постанови този правен резултат,  горестоящият орган е приел, че съгласно чл.68, ал.1 от ЗХУ хората с трайни увреждания над 18 години имат право на месечна финансова подкрепа в зависимост от потребностите им, определени в индивидуалната оценка по чл.20 от ЗХУ, считано от 01.01.2019г. Съгласно чл.26, ал.5, т.2 от ЗХУ, нова индивидуална оценка на потребностите може да бъде изготвена преди изтичането на срока на издадената оценка при промяна в потребностите на човека с увреждане, при заявено желание от негова страна. Доколкото В.И. има подадено Заявление-декларация за изготвяне на нова индивидуална оценка на потребностите с вх. № ЗХУ-ИО/Д-Н/640 от 28.02.2020г., месечната финансова подкрепа по чл.70, т.4 от ЗХУ подлежи на прекратяване, на основание чл.26, ал.5, т.2 от ЗХУ, считано от 01.03.2020г.

Решението на Директора на РДСП-гр.Шумен е съобщено на оспорващия на 21.05.2020г., видно от приложеното по делото известие за доставяне.

С жалба рег.№ ДА-01-1306 от 04.06.2020г. по описа на ШАдмС В.С.И. е оспорил Заповед № ЗХУ-ИО/Д-Н/485/ФП от 06.04.2020г. на Директора на ДСП-гр.Шумен, пред Административен съд-гр.Шумен. Именно въз основа на тази жалба е образувано настоящото адм.д.№ 233/2020г. по описа на ШАдмС.

В хода на проведеното съдебно производство е представена административната преписка по издаване на атакуваната заповед. По отношение на жалбата до горестоящия административен орган, след изслушване становищата на страните, съдът е приел за безспорно установено и неподлежащо на доказване, че жалбата на В.С.И. *** срещу Заповед № ЗХУ-ИО/Д-Н/485/ФП от 06.04.2020г. е депозирана в законоустановения срок.

По делото са изискани и приложени служебни справки относно предмета и дижението по АД № 215/2020г. и АД 226/2020г. по описа на ШАдмС, ведно с постановените по тях съдебни актове.

При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:

Предмет на оспорване по делото е индивидуален административен акт - Заповед № ЗХУ-ИО/Д-Н/485/ФП от 06.04.2020г. на Директора на ДСП-гр.Шумен, от неговия адресат - надлежна страна с право и интерес от обжалване. Решението на директора на РДСП – гр.Шумен е съобщено на оспорващия на 21.05.2020г., поради което жалбата, подадена на 04.06.2020г., се явява депозирана в рамките на 14-дневния преклузивен срок и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, след проверка на административния акт, съгласно чл.168, ал.1 от АПК, във връзка с чл. 146 от АПК, съдът намира, че същата е неоснователна, по следните съображения:

В изпълнение на задължението си по чл. 168 АПК съдът провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.

Съгласно чл. 81 от ЗХУ, редът за отпускане, изплащане, изменяне, спиране, прекратяване и възобновяване на финансовата подкрепа се определя с правилника за прилагането на закона. Според чл.66, ал.1 от ППЗХУ, месечната финансова подкрепа се отпуска, изплаща, изменя, спира, прекратява и възобновява със заповед на директора на дирекция "Социално подпомагане" или на оправомощено от него длъжностно лице от 1-во число на месеца, следващ промяната в обстоятелствата. С оспорената заповед е прекратена финансова подкрепа на лице с постоянен и настоящ адрес ***, и същата е издадена от Директора на Дирекция „Социално подпомагане“, гр.Шумен, от което следва, че заповедта е издадена от компетентен административен орган.

Заповедта е изготвена в предписаната от закона писмена форма и притежава необходимите реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК. Като фактическо основание за постановяването й е посочено, че лицето с увреждане има нова индивидуална оценка на потребностите, което кореспондира с правните основания за нейното постановяване и по-конкретно - с чл.66 от ППЗХУ, в ал.5, т.1 от който е предвидено прекратяване на месечната финансова подкрепа при извършване на нова индивидуална оценка на потребностите съгласно чл. 26, ал. 5 от ЗХУ.

В административното производство по издаване на атакуваната заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, доколкото заповедта е издадена въз основа на депозирано от оспорващия Заявление – декларация за изготвяне на нова индивидуална оценка на потребностите му и след издаване на индивидуалната оценка на неговите потребности.

Оспорената заповед съответства и на материалния закон. Съгласно чл.68, ал.1 от ЗХУ, хората с увреждания имат право на финансова подкрепа в зависимост от потребностите им, определени в индивидуалната оценка по чл.20 от с.з. По силата на чл.26, ал.4 от ЗХУ, срокът на действие на индивидуалната оценка на потребностите, издадена въз основа на пожизнено експертно решение, както и в случаите по ал. 3, е 5 години от датата на издаването й. А в чл.26, ал.5, т.2 от ЗХУ е посочено, че нова индивидуална оценка на потребностите може да бъде изготвена преди изтичането на срока на издадената оценка при промяна в потребностите на човека с увреждане и заявено от него желание по чл. 21, ал. 2 от ЗХУ. По силата на чл.81 от ЗХУ, редът за отпускане, изплащане, изменяне, спиране, прекратяване и възобновяване на финансовата подкрепа се определя с правилника за прилагането на закона. В чл.66, ал.1 от ППЗХУ е посочено, че месечната финансова подкрепа се прекратява със заповед на директора на дирекция "Социално подпомагане" или на оправомощено от него длъжностно лице от 1-во число на месеца, следващ промяната в обстоятелствата. А в чл.66, ал.5, т.1 от ППЗХУ – че месечната финансова подкрепа се прекратява при извършване на нова индивидуална оценка на потребностите съгласно чл.26, ал.5 от ЗХУ.

От приложените по делото доказателства е видно, че със Заповед от 01.07.2019г. на оспорващия е била отпусната месечна финансова подкрепа по чл.70, т.4 от ЗХУ, в размер на 30% от линията на бедност, за периода от 01.06.2019г. до 30.06.2024г. На 28.02.2020г. обаче, преди изтичане на срока, за който е отпусната месечната финансова подкрепа, оспорващият е депозирал ново заявление – декларация, въз основа на което на 31.03.2020г. е извършена нова индивидуална оценка на потребностите му. При това положение съдът приема, че са налице всички материалноправни предпоставки за прекратяване на месечната финансова подкрепа, отпусната на В.И. на база на предходната индивидуална оценка от 25.06.2019г. И това е така, защото спрямо същия е извършена нова индивидуална оценка на потребностите въз основа на заявено желание на лицето с увреждане, явяваща се основание за прекратяване на предходната такава, както по силата на чл.26, ал.5, т.2 от ЗХУ, така и съгласно чл.66, ал.5, т.1 от правилника за приложението му.

Датата на прекратяване на отпуснатата финансова подкрепа също е законосъобразно определена, доколкото промяната в обстоятелствата, която е наложила това прекратяване, датира от 28.02.2020г., когато е подадено заявлението-декларация за нова индивидуална оценка, а според чл.66, ал.1 от ППЗХУ, месечната финансова подкрепа се прекратява от 1-во число на месеца, следващ промяната в обстоятелствата. Този извод се подкрепя и от разпоредбата на чл.21, ал.5 от ЗХУ (нова, обн. В ДВ бр.28/2020г., в сила от 13.03.2020г.), според която, при обявено извънредно положение по чл. 84, т. 12 от Конституцията на Република България при заявена, но не навременно установена потребност на човека с увреждане, лицето има право на вида подкрепа от датата на подаване на документите по чл. 21, ал. 3, въз основа на заключенията от изготвената индивидуална оценка на потребностите по чл. 20. В случая със заповед № ЗХУ-ИО/Д-Н/640/ФП от 01.04.2020г. на лицето е отпусната месечна финансова подкрепа въз основа на новата индивидуална оценка, считано от 01.03.2020г. и доколкото заявлението на оспорващия е депозирано на 28.02.2020г., следва, че и датата на прекратяване на финансовата подкрепа, отпусната по предходната индивидуална оценка, е правилно установена, предвид обявеното с решение от 13.03.2020г. на Народното събрание извънредно положение в страната за периода 13.03.2020г.-13.05.2020г.

Що се отнася до оплакването в заповедта, че в същата е описана месечна финансова подкрепа по чл.70, т.4 от ЗХУ в размер на 0 лева за периода от 01.03.2020г. до 01.03.2020г., съдът намира, че това обстоятелство не променя извода за материална законосъобразност на акта, тъй като по същество с даденото описание по непротиворечив начин се посочва, че считано от 01.03.2020г. се прекратява финансовата подкрепа по чл.70, т.4 от ЗХУ, отпусната на оспорващия въз основа на индивидуалната оценка на потребностите му от 25.06.2019г. Това в случая е наложително, доколкото въз основа на тази оценка със заповедта от 01.07.2019г. на същия е била отпусната финансова подкрепа по чл.70, т.4 от ЗХУ до 2024г., чиято дължимост, с оглед извършената на 31.03.2020г. нова индивидуална оценка, е отпаднала по силата на горецитираните материалноправни норми.

С оглед изложеното, ответникът е прекратил месечната финансова подкрепа по чл.70, т.4 от ЗХУ, отпусната на В.И. въз основа на индивидуална оценка на потребностите му от 25.06.2019г., при наличие на материалноправните предпоставки за това.

Нещо повече, въз основа на извършената на 31.03.2020г. нова индивидуална оценка е издадена и нова заповед № ЗХУ-ИО/Д-Н/640/ФП от 01.04.2020г., влязла в законна сила на 28.07.2020г., с която на В.И. е отпусната месечна финансова подкрепа по чл.70, т.4 от ЗХУ, считано от 01.03.2020г. Доколкото с оспорваната заповед е прекратена финансовата подкрепа на същия, считано от 01.03.2020г., от това следва, че не е налице период, в рамките на който оспорващият е бил лишен от финансовата подкрепа по чл.70, т.4 от ЗХУ. От това следва, че заповедта е съобразена и с целта на закона, изразяваща се в предоставяне на подкрепа за хората с увреждания и техните семейства и обезпечаване на пълноценното и равноправно упражняване на техните права и свободи.

С оглед всички изложени съображения съдът счита, че Заповед № ЗХУ-ИО/Д-Н/485/ФП от 06.04.2020г. на Директора на Дирекция «Социално подпомагане» – гр.Шумен, е издадена от компетентен орган съобразно неговите правомощия, в установената от закона форма и без да са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. Оспорваният административен акт е издаден при наличие на материалноправните предпоставки за това и е съобразен с целта на закона. Ето защо съдът намира, че издадената заповед е законосъобразна, а жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

Водим от горното, Шуменският административен съд

 

Р     Е     Ш     И:

 

         ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на В.С.И., ЕГН **********,***, депозирана срещу Заповед № ЗХУ-ИО/Д-Н/485/ФП от 06.04.2020г. на Директора на Дирекция «Социално подпомагане» – гр.Шумен, с която е прекратена месечната финансова подкрепа по чл.70, т.4 от ЗХУ на В.С.И., считано от 01.03.2020г.

         Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България гр. София в 14-дневен срок от съобщаването чрез изпращане на препис по реда на чл.137 от АПК.

        

                                     

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: