Р Е Ш Е Н И Е
№ 791 19.06.2019г. град Бургас
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Бургаският районен съд, наказателно отделение, XII-ти състав
На двадесет и втори
май година 2019
В публично заседание в следния състав:
Председател: МАРИЕТА БУШАНДРОВА
Съдебни заседатели:
Секретар: Мариана Колева
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдия
Бушандрова
НАХД № 1617 по описа на съда за 2019
година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда чл. 59 и сл. от ЗАНН и е
образувано по повод жалбата на „Ст.Л.“ ЕООД, ЕИК ****, със седалище и адрес на
управление: гр. Бургас, ж.к. „Зорница“,**** против Наказателно постановление №
357086-F381665/20.08.2018г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“ в
ЦУ на ТД на НАП– Бургас, с което за нарушение на чл. 39, ал. 1 от Наредба №
Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските
обекти чрез фискални устройства, вр. с чл. 118, ал. 4 от ЗДДС, на основание чл.
185, ал. 1 от ЗДДС, на дружеството - жалбоподател е наложена „имуществена
санкция“, в размер на 500 лева.
С жалбата се изтъкват доводи в насока
незаконосъобразност на издаденото НП, като се моли за неговата отмяна.
В съдебно заседание, за дружеството - жалбоподател,
редовно уведомен, се явява надлежно упълномощен процесуален представител, който
поддържа жалбата и моли НП да бъде отменено. Не сочи доказателства.
Процесуалният представител на АНО - ТД на НАП – гр.
Бургас, оспорва жалбата като неоснователна и моли съда да постанови решение, с
което да потвърди обжалваното постановление като правилно и законосъобразно.
Жалбата изхожда от легитимирано лице, подадена е в
законоустановения срок, съдържа необходимите реквизити и производството е
редовно образувано пред РС-Бургас. Предвид на това съдът намира жалбата за
процесуално допустима.
Съдът, като прецени доказателствата по делото и
съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за
установено от фактическа страна следното:
На 05.03.2018г. в 14.28ч, била извършена проверка по
спазване на данъчното законодателство на обект Фото Ст.Л., находящ се в гр. Бургас,
ж.к. ****, стопанисван от „Ст.Л.“ ЕООД, ЕИК: ****. За самата проверка бил
съставен протокол № 0265098/05.03.2018 г.
По време на проверката било констатирано, че в книгата
за дневни финансови отчети за 2018 година, която била съхранявана в обекта, за
дата 06.01.2018 г, дружеството - жалбоподател не изпълнило задължението си да
отпечата пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за
всеки ден, през който в устройството са регистрирани продажби. На 06.01.2018 г,
дружеството - жалбоподател осъществявало търговска дейност, посредством
реализиране на продажби, което било удостоверено с изисканата контролна лента.
Във връзка с направените констатации, бил съставен
АУАН № F 381665/23.04.2018г, за нарушение на чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.06г.
на МФ, вр. с чл. 118, ал. 4 от ЗДДС. Вземайки предвид акта и събраните в
преписката писмени доказателства, АНО издал атакуваното наказателно
постановление с идентичност на фактическата обстановка, с което за нарушение на
чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на
продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, вр. с чл. 118, ал. 4 от ЗДДС, на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, на дружеството - жалбоподател е
наложена „имуществена санкция“, в размер на 500 лева.
Изложената фактическа обстановка, съдът прие за
установена въз основа на събраните по делото доказателства, обективирани в
гласните и в писмените доказателствени средства, които са непротиворечиви и
допълващи се. По делото не се събра доказателствен материал, който да поставя
под съмнение така установените факти.
При така установената фактическа обстановка съдът
достигна до следните правни изводи:
Настоящият съдебен състав намира, че нарушението е
безспорно установено, но в хода на административнонаказателното производство е
допуснато нарушение, съществено ограничаващо правото на защита на нарушителя.
С обжалваното НП, за нарушение на чл. 39, ал. 1 от
Наредба № Н-18, вр с чл. 118, ал. 4 от ЗДДС, на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, на дружеството - жалбоподател е наложена имуществена санкция, в размер на
500 лв. за това, че за дата 06.01.2018г, дружеството - жалбоподател не е
изпълнило задължението си да отпечата пълен дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет за всеки ден, през който в устройството са
регистрирани продажби. Според използваната от АНО разпоредба на чл. 185, ал. 1 ЗДДС на лице, което не издаде документ по чл. 118, ал. 1, се налага глоба - за
физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв. или
имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от
500 до 2000 лв. Ал. 2 на същата разпоредба предвижда, че извън случаите по ал.
1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или
на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица,
които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв. или имуществена санкция - за
юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв.
Разпоредбата предвижда още, че когато нарушението не води до неотразяване на
приходи, се налагат санкциите по ал. 1, но нарушението е с правна квалификация
по чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, а не по ал. 1 на същия закон. Посочената от АНО като
нарушена Наредба № Н-18 е нормативен акт по прилагането на чл. 118 от ЗДДС,
т.е. описаните в НП факти, кореспондират със състава на нарушението по чл. 185,
ал. 2 ЗДДС, а не с това по ал. 1 на същата норма. В АУАН и НП изрично не е
посочено, че осъщественото нарушение не е довело до неотразяване на приходи,
поради което, на основание чл. 185, ал. 2, изречение второ от ЗДДС, наказващият
орган индивидуализира размера на наказанието по реда на чл. 185, ал. 1 от ЗДДС.
Ето защо в случая, според съда остава неясна волята на
АНО, защо дружеството е санкционирано за нарушение по чл. 185, ал.1 от ЗДДС,
след като описаното в обстоятелствената част на НП деяние „неотпечатване на
дневен финансов отчет“ е нарушение на нормативен акт по прилагането на чл. 118
от ЗДДС и всъщност кореспондира с нормата на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС.
С оглед тези констатации, настоящият съдебен състав
счита, че е налице противоречие между фактите и избраната от АНО санкционна
норма, което съществено нарушава правото на защита на дружеството -
жалбоподател. Това разминаване между факти и правна квалификация, води до
невъзможност да се разбере за какво всъщност нарушение е наказано дружеството -
по чл. 185, ал. 1 ЗДДС или по чл. 185, ал. 2, изречение второ вр. с чл. 185,
ал. 1 ЗДДС, поради което и обжалваното понастоящем НП, следва да бъде отменено
изцяло като незаконосъобразно. Ако не се приеме, че това разминаване между
факти и право съставлява процесуално нарушение, то тогава ще е налице нарушение
на материалния закон. Деянието на дружеството е неправилно квалифицирано по чл.
185, ал. 1 ЗДДС, вместо по чл. 185, ал. 2, изр. второ, вр. ал. 1 от ЗДДС,
защото дневният финансов отчет, не представлява документ по чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, т.е. неиздаването му няма как да съставлява нарушение по чл. 185, ал. 1
от ЗДДС.
Така мотивиран, на основание чл. 63, ал. 1 предложение
трето от ЗАНН, Бургаският районен съд
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №
357086-F381665/20.08.2018г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“ в
ЦУ на ТД на НАП– Бургас против „Ст.Л.“ ЕООД, ЕИК ****, със седалище и адрес на
управление: гр. Бургас, ж.к. „Зорница“,****, с което за нарушение на чл. 39,
ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби
в търговските обекти чрез фискални устройства, вр. с чл. 118, ал. 4 от ЗДДС, на
основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, на дружеството - жалбоподател е наложена
„имуществена санкция“, в размер на 500 лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд - Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: / п /
Вярно с оригинала!
Секретар: М.К.