Р Е Ш Е Н И Е
№ 223
01.07.2019
г. град Хасково
В ИМЕТО НА НАРОДА
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Десети наказателен състав,
на осемнадесети юни две хиляди и деветнадесета година,
в публично съдебно заседание в състав:
Съдия: Пламен Георгиев
секретар: Елена Драганова
прокурор:
като разгледа докладваното от съдия Пламен
Георгиев
АНД № 580 по описа на Районен съд - Хасково за 2019
г. и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. от Закона за административните нарушения и наказания.
Образувано е по жалба от В.М.Г. *** срещу
Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано
техническо средство, Серия К № 2500426, издаден от ОД на МВР - Хасково, с който
на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП на жалбоподателя
е наложено административно наказание – „Глоба” в размер на 100 лева за извършено
нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. В подадената жалба се релевират оплаквания
за незаконосъобразност на издадения електронен фиш, като се развиват от
жалбоподателя подробни съображения в подкрепа наведените доводи, позовавайки се
на допуснати съществени процесуални нарушения при издаването му, свързани с изминалия
дълъг времеви интервал от осъществяване на твърдяното нарушение до издаване на
санкционния акт, което препятствало възможността да упражни правото си на
защита в пълен предоставен обем. В това число и да посочи нарушител, поради
липсата на спомен, кому е предоставил управлението на процесното
МПС, което намира, че се явявало форма на заобикаляне на закона от ОД на МВР –
Хасково, поради бездействието на институцията, издала ел. фиш. Изразява
несъгласие и с изложените в издадения електронен фиш факти и доказателства и
счита, че не било установено по безспорен начин извършването на нарушението,
описано в него, включително и поради липса на доказателства, че АТСС е
законосъобразно приведено в работен режим и използвано за установяване на
деянието, с оглед изискванията на Наредба № 8121з- 532 от 12.05.2015 г. и
тълкувателната практика на ВАС. Моли съда да постанови решение, с което
атакуваният електронен фиш да бъде отменен.
В съдебно заседание пред Районен
съд – Хасково, жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не изпраща
представител.
Издателят на електронния фиш - ОД
на МВР – Хасково,
редовно призовани, не изпращат представител по делото и не представят становище
по жалбата.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, съгласно
разпоредбата на чл. 189, ал. 8 ЗДвП, предвид разпределението на доказателствената тежест и липсата на представени доказателства
за датата на връчването на санкционния акт, доколкото такава не е вписана и в
приложената разпечатка на процесния ел. фиш, от лице,
легитимирано да атакува издадения електронен фиш, поради което е процесуално
допустима.
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се
произнесе по основателността й и след като се запозна и прецени събраните
доказателства при извършената проверка на обжалваното наказателно
постановление, намира за установено следното:
На
20.01.2019 г. в 13:43 часа, било установено и заснето с автоматизирано
техническо средство № TFR1-M 597 движение на лек автомобил
марка ,,Фолскваген”, модел ,,****” с регистрационен
номер *******със скорост от
80 км./ч. – над разрешената за движение в населено място
и при въведено общо ограничение
на скоростта – 50 км/ч. и е посочено
превишение от 30 км/ч.
От представената Справка в централна база КАТ, по регистрационен
номер, се установява, че автомобилът
с посочения по – горе регистрационен
номер е лек по своя вид и същият е регистриран на името на В.М.Г. ***. Въз основа на тези констатации
е издаден процесния електронен фиш за налагане на
глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство,
като за нарушител била вписана
жалбоподателят В.М.Г. ***. В описателната
част на електронния
фиш е вписано движение с установена скорост от 77 км./ч. – превишаване с 27 км/ч. За дата и час на
нарушението са вписани показанията на техническото средство, което видно от приложения
Протокол от последваща проверка
№ 4 – 52 – 18/28.06.2018 г. техническото средство - Мобилна система за
видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение – TFR
– 1M, идент. № 597 е преминало последваща проверка, а за място на
нарушението – град Хасково, бул. „Г.С.
Раковски“, до Бензиностанция „ОМВ“ в посока град Димитровград с насочване на
техническото средство към център на град Хасково.
Изложената дотук фактическа обстановка е категорично установена от представените по делото писмени
доказателства, посочени на съответното място по – горе. По отношение на приложения снимков материал
от заснет клип с дата 20.01.2019 г.с техническо средство № TFR1-M 597 съображения ще бъдат изложени по – долу в
изложението на правните изводи. На това място следва единствено да бъде отразено
принципното законово положение, че снимковият материал,
съгласно чл. 189, ал. 15 от
Закона за движението по пътищата,
като изготвено с техническо средство и система, заснемаща и записваща датата, точния час на
нарушението и регистрационния
номер на моторното превозно средство, съставлява веществено доказателствено средство в административнонаказателния
процес и като такова бе приобщено по делото.
При така установените факти съдът намира от правна страна следното:
Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по
пътищата при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно
средство е забранено да превишава определените стойности на скоростта в km/h, които за пътно
превозно средство от Категория Б за населеното място е
Според чл. 189, ал. 4 ЗДвП, в редакцията,
относима към датата на процесното деяние редакция, изм. ДВ, бр. 54/2017 г., при нарушение, установено
и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, за което не е
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно
средство или отнемане на контролни
точки, се издава електронен
фиш в отсъствието на контролен
орган и на нарушител за налагане
на глоба в размер, определен за съответното
нарушение. Електронният фиш съдържа данни
за: териториалната структура на Министерството
на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния
номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото
е регистрирано превозното
средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на
глобата, срока, сметката,
начините за доброволното й заплащане.
Образецът на електронния
фиш се утвърждава от министъра
на вътрешните работи. Според текста на Параграф 6, т.65 (нова – ДВ, бр.19 от 2015
г.) от ДР на ЗДвП „автоматизирани технически средства и системи”
са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани,
одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие
или отсъствие на контролен
орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани
периодично от контролен орган; б) мобилни
– прикрепени към превозно средство или временно разположени
на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието
на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията
и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи
за контрол на правилата за
движение по пътищата, издадена
на основание чл.165, ал.3 от
от Министъра на вътрешните работи, обн. ДВ, бр.36 от
19.05.2015 г. се уреждат условията
и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи
(АТСС) за контрол на правилата
за движение по пътищата. В
чл. 2 от Наредбата е прокарано
разграничение между стационарни и мобилни
АТСС, като чл.3 от същата
гласи, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. От анализа на съдържанието на цитираните норми се обосновава извод, че към момента на извършване на описаното нарушение на правилата
за движение по пътищата, деянията
от този вид могат да се установяват и санкционират чрез издаване на електронен фиш не
само чрез използване на стационарни
АТСС, а и чрез мобилни автоматизирани
технически средства и системи за контрол.
Нормативно регламентираните изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и автоматизирания
режим на работа, който не изисква
обслужване от контролния
орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС
(чл. 9 от Наредбата), отговарят
на изискванията, залегнали
в Тълкувателно решение №1 от 26.02.2014 г. на ВАС – Общо събрание на колегиите, относно непълнотите в регламентацията на работата на „техническите средства” преди изменението на чл.189, ал.4 от
с ДВ. бр.19 от 2015 г. В обобщение електронен фиш за санкциониране на допуснато
нарушение на Закона за движението по пътищата може да бъде издаден, когато
нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо
средство или система, но при условие, че са изпълнени
изискванията на Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. В конкретния случай, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано
техническо средство формално отговаря
на изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед № Iз
– 305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец. Поставя се въпросът дали в процеса по установяване и заснемане на нарушението са изпълнени изискванията
на цитираната по – горе наредба,
съдържаща правила, гарантиращи
законосъобразното протичане
на този процес.
В
случая приложен по административнонаказателната преписка и приет по делото, като писмено
доказателство е и задължителният
в случаите на ползване на мобилна АТСС, протокол по чл.10,
ал.1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на
МВР. Последният
е доказателство относно мястото и времето на извършване на нарушението, на това с какво АТСС е заснето, посоката на движение, ограниченията на скоростта, автомобила на който
е поставено мобилното АТСС,
и др. изисквания по
наредбата.
Представеният в случая протокол е попълнен изцяло и е налице яснота относно
способа за въвеждане на ограничението
на скоростта от 50 км/ч., визирано
в ел. фиш, като е посочено
в цитирания протокол, общото
правило за ограничението при подбора на скоростта при движение в населено място
– 50 км.ч. Необходимо е да
се отбележи също така, че съгласно чл.10, ал.3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР, съставеният на основание ал. 1 от същата
норма протокол се съпровожда със
снимка на разположението на уреда,
тоест на мобилното АТСС, каквато в случая е приложена, с оглед
обезпечаване правото на
защита правото на защита, а така също и възможността за съдебен контрол. Така също, налице е
обоснованост на вписаните данни, с оглед съответствието на вида и номера на техническото
средство, използвано от контролните
органи, съобразно посоченото в задължителния в случаите на ползване на мобилна АТСС, протокол по чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на МВР с данните от приобщения снимков материал. Същият, както вече бе отбелязано се явява доказателство не само относно мястото и времето на извършване на нарушението, но и за
това с какво АТСС е заснето движението на превозното средство в отклонение с нормативните
ограничения на максимнално допустимата скорост. Пълното съотвествие на отразеното в твърденията на контролните органи за допуснато нарушение по чл. 21 от
за заснетото с посоченото в
ел. фиш техническо средство
нарушение с доказателствата, приобщени
по делото води до извод за тяхната
обоснованост, явяващо се
основание за потвърждаване на санкционния
акт.
В
случая и във връзка с възражението на жалбоподателя за липса на поставен
задължителен знак Е 24, обозначаващ мястото на контрол, е необходимо да бъде
отбелязано, че действително с отмяната на т. 8 на чл. 165, ал. 2 от , но при продължаващото
действие на ал. 3 на чл. 165 от и издадената Наредба №8121з-532 от
12.05.2015г. на МВР следва да се приеме, че регламентацията на това изискване в даден момент от време
е била на ниво подзаконов
нормативен акт и с оглед редакцията
на всички цитирани норми, се е запазила във вида и смисъла,
разглеждан по – горе, но до дата 16.01.2018 г., от която дата са в сила измененията в някои текстове на Наредбата, в това число и чл. 7 от същата - отм. с ДВ, бр. 6 от 2018 г. Проценото деяние обаче е извършено на дата 20.01.2019 г., поради
което и с оглед действието на правните норми по време въведеното в жалбата възражение за неспазване на изисквнаията на чл. 7 от цитираната
наредба е изцяло несъстоятелно.
В
обобщение е необходимо да бъде отбелязано,
че кумулативно дадените изисквания, съобразно актуалната нормативна уредба на процедурата по установяване на този вид
нарушения са удовлетворени
в процесния случай, поради което се налага като краен изводът
за неоснователност на подадената
жалба. Атакуваният с нея електронен фиш е законосъобразно издаден, доколкото правилно е определен и субектът на нарушение, с оглед на
което същият ще следва да бъде
потвърден, след като бе установено надлежно
документиране на нарушението
със съответното посочено от контролните органи техническо средство.
Мотивиран така, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен
фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано
техническо средство, Серия К № 2500426, издаден от ОД на МВР - Хасково.
Решението подлежи на обжалване
пред Административен съд - Хасково в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: /п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: В.А.