Определение по дело №879/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1277
Дата: 31 май 2021 г. (в сила от 12 юни 2021 г.)
Съдия: Искрена Илийчева Димитрова
Дело: 20217050700879
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 април 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

____________

 

 

гр. Варна, 31 май 2021г.

 

Варненският административен съд, VІІІ състав, в закрито заседание на тридесет и първи май две хиляди двадесет и първа година в състав:

           

                        Административен съдия: ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

                                                                                                                                        

като разгледа докладваното от съдията Димитрова адм.дело № 879 по описа
за 2021 год. за да се произнесе, взе предвид:

           

Производството е образувано по жалба на К.М. ***, чрез адв.И.И., против Решение № 19-338/30.03.2021г. на ОбС-Провадия, с което на основание чл.21, ал.1 от Закона за регионалното развитие /ЗРР/ и чл.21, ал.1, т.12 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, чл.13, ал.4 и чл.24, ал.1 от ЗРР и чл.21, ал.1 от Правилника за прилагане на закона за регионалното развитие /ППЗРР/, ОбС-Провадия е приел План за интегрирано развитие на Община-Провадия 2021-2027г. /ПИРО/, ведно с приложенията към него и е възложил на Кмета на Община-Провадия изпълнение на дейностите, заложени [в плана] и приложенията към него, като при необходимост да внася предложения за тяхното актуализиране със срок на действие на плана до 2027г.

Жалбоподателката твърди, че оспореното решение е прието в нарушение на ЗРР и ППЗРР, както и в нарушение на материалноправните и процесуалните правила. Конкретно сочи, че не е спазена разпоредбата на чл.20, ал.1 от ППЗРР, според която ПИРО се обсъжда и съгласува с широк кръг заинтересовани страни, имащи отношение към развитието на общината, като получените становища и коментари се отразяват по преценка на общинския съвет. Твърди и че не е налице публичност в изготвянето на ПИРО, поради което за гражданите е невъзможно формиране на информирано мнение по отношение на проекта за плана, като на сайта на община Провадия не са публикувани етапите, практическите действия и програма-график за изработването на ПИРО, както и протоколите от обсъжданията и срещите с работните групи със заинтересованите органи и организации.  С оглед изложеното твърди, че ОбС-Провадия е приел Решение № 19-338/30.03.2021г. при пълно административно затъмнение и нулева прозрачност, и иска отмяна на решението.

Съдът, след като извърши преценка за допустимост на производството, намира, че същото е недопустимо поради липсата на годен за обжалване административен акт и на правен интерес за жалбоподателката - основания за прекратяване на производството по чл.159, т.1 и т.4 от АПК. Съображенията за това са следните:

Предмет на оспорване е Решение № 19-338/30.03.2021г. на ОбС-Провадия, с което на основание чл.21, ал.1 от Закона за регионалното развитие /ЗРР/ и чл.21, ал.1, т.12 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, чл.13, ал.4 и чл.24, ал.1 от ЗРР и чл.21, ал.1 от Правилника за прилагане на закона за регионалното развитие /ППЗРР/, ОбС-Провадия е приел План за интегрирано развитие на Община-Провадия 2021-2027г., ведно с приложенията към него и е възложил на Кмета на Община-Провадия изпълнение на дейностите, заложени [в плана] и приложенията към него, като при необходимост да внася предложения за тяхното актуализиране със срок на действие на плана до 2027г.

Съгласно чл.8, ал.1 от ЗРР, стратегическото планиране на регионалното развитие интегрира регионалното и пространственото развитие и обхваща разработването и актуализацията на система от документи за намаляване на дисбаланса в развитието на националната територия при отчитане на териториалния потенциал, включително осигуряване развитието на трансгранично, транснационално и междурегионално сътрудничество. Системата от документи за стратегическо планиране на регионалното и пространствено развитие обхваща и плановете за интегрирано развитие на общините
(чл.8, ал.2, т.3 от ЗРР), като същите служат за: 1/ определяне на актуалните проблеми, нуждите и потенциалите за развитие на районите, общините и населените места, които се отчитат при разработването на инвестиционни програми и финансови инструменти, включително съфинансирани от фондовете на Европейския съюз; 2/ идентифициране на проекти, допринасящи за постигане на националните цели и приоритетите за регионално и местно развитие; 3/ планиране и изпълнение на интегрирани подходи за териториално и градско развитие; 4/ координиране на секторните и хоризонталните политики на териториално ниво чрез отчитане на териториалните им измерения; 5/ осигуряване на съгласуваност на провеждането на държавната политика за регионално развитие със стратегическите документи на национално ниво; 6/ координиране развитието на националната територия и акватория в съответствие с Морския пространствен план на Република България - чл.8, ал.4 от ЗРР.

Съгласно чл.13, ал.1 от ЗРР, ПИРО определя средносрочните цели и приоритети за устойчиво развитие на общината и връзките ѝ с други общини в съответствие с интегрираната териториална стратегия за развитие на региона за планиране от ниво 2 и общия устройствен план на общината, и съдържа: 1/ анализ на икономическото, социалното и екологичното състояние, нуждите и потенциалите за развитие на съответната община;
2/ цели и приоритети за развитие на общината за определен период; 3/ зони за прилагане на интегриран подход за удовлетворяване на идентифицираните нужди и за подкрепа на потенциалите за развитие и на възможностите за сътрудничество с други общини; 4/ мерки за ограничаване изменението на климата и мерки за адаптиране към климатичните промени и за намаляване на риска от бедствия; 5/ партньорите и заинтересованите страни и формите на участие в подготовката и изпълнението на плана при спазване на принципите за партньорство и осигуряване на информация и публичност; 6/ индикативен списък на важни за общината проектни идеи с проектобюджети и оптимален график на изпълнение; 7/ обща оценка на необходимите ресурси за реализация на плана, конкретизирана по години съобразно оптималния график за изпълнение на важните за общината проектни идеи;
8/ програма за реализиране на плана за интегрирано развитие на общината; 9/ необходими действия и индикатори за наблюдение и оценка на изпълнението на плана - чл.13, ал.3 от ЗРР.

Обсъждането и приемането на плана за интегрирано развитие на общината е в компетентността на общинските съвети, по предложение на кмета на общината - чл.21, ал.1, т.12 ЗМСМА, вр.чл.13, ал.4 и чл.24, т.1 ЗРР.

В изпълнение на посочените разпоредби, с оспореното решение Общински съвет Провадия е приел План за интегрирано развитие на Община Провадия за периода 2021 - 2027г., което не носи белезите на индивидуален, общ или нормативен административен акт, не създава права и задължения за жалбоподателката, нито засяга непосредствено нейни права, свободи или законни интереси. Индивидуални административни актове са тези, с които се създават права или задължения, засягат се права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации - чл.21 АПК. Общи са административните актове с еднократно правно действие, с които се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица, както и отказите да се издават такива актове - чл.65 АПК. Нормативните административни актове са подзаконови административни актове, които съдържат административноправни норми, отнасят се за неопределен и неограничен брой адресати и имат многократно правно
действие - чл.75 АПК. Активно легитимирани да ги оспорват са само лицата с правен интерес, което е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното производство - чл.147, чл.184 и чл.186 АПК.

В случая с оспореното решение не се създават права или задължения, нито се засягат непосредствено права, свободи или законни интереси на жалбоподателката. Както е посочено в докладна записка на кмета на общината вх.№ 905/10.03.2021г., ПИРО е стратегически документ, в който са определени средносрочните цели и приоритети за устойчиво развитие на Община-Провадия и връзките ѝ с други общини в съответствие с интегрираната териториална стратегия и развитие. Приетия с оспореното решение ПИРО няма пряк правопроменящ, правопрекратяващ или правопогасяващ ефект по отношение правата и законни интереси на жалбоподателката, поради което в случая решението на ОбС не създава пряко права и задължения за определени субекти.

В разпоредбата на чл.45, ал.3 от ЗМСМА е предвидена възможност за оспорване на актовете на общинските съвети, но в конкретния случай оспореното решение не представлява административен акт по смисъла на АПК, който да подлежи на съдебен контрол.

Водим от горното и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, Варненският административен съд, VІІІ-ми състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на К.М. *** против Решение № 19-338/30.03.2021г. на ОбС-Провадия.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 879/2021г. по описа на Адм.съд - Варна.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на РБ в 7-дневен срок от съобщаването му на страните!

 

                                                Административен съдия: