Решение по дело №161/2017 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 октомври 2017 г.
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20177250700161
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 септември 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                   

                           97                    23.10.2017 г.                 град Търговище

 

  В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд - Търговище                                             пети състав            

На седемнадесети октомври                                                       година 2017

В публично заседание в следния състав:

                                                               Председател: Иванка Иванова

 

Секретар: Стоянка Иванова

Прокурор: 

Като разгледа докладваното от председателя Иванка Иванова

АД № 161 по описа за 2017 година

За да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х във вр. с чл. 16, ал. 1 от АПК.

Производството е образувано по протест на прокурор в Районна прокуратура гр. Търговище против Заповед № З-01-178/24.02.2015 г. на кмета на община Търговище, с която е разпоредено учредяването на допълнително право на строеж върху разгъната застроена площ от 780, 76 кв.м. на ниво -4, 42 м. в сградата с обществено обслужващо предназначение, построена в ПИ с идент. № 73626.506.557 по КК, попадащ в УПИ № І, кв. 109 по плана на гр. Търговище от 1996 г. въз основа на учредено право на строеж в описания имот – частна общинска собственост на „Търговище Сити Център“ ООД. В протеста са изложени доводи за нищожност на протестираната заповед, тъй като съгласно чл. 37 и 38 от ЗОС в правомощието на общинския съвет е извършването на разпоредителни действия по учредяване на право на строеж, на надстрояване и и/ или пристрояване в имоти – частна общинска собственост. Според чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА общинският съвет управлява и се разпорежда с общинската собственост като орган на местното самоуправление и като единствен субект, който и по Конституция (чл. 138 и чл. 140) е носител на правомощието да управлява и се разпорежда с общинска собственост. Кметът е орган на изпълнителната власт, който организира изпълнението на актовете на общинския съвет (чл. 139 от Конституцията).

В съдебното заседание по делото за протестиращата страна се явява зам. районен прокурор М. Стайкова, поддържа протеста и изразява становище за нищожност на протестираната заповед.

Ответникът по оспорването – кмета на община Търговище, редовно призован се представлява от ст. юрк. Ж., който изразява становище за неоснователност на подадения протест и законосъобразност на издадената заповед.

Съдът като прецени допустимостта на протеста, приема за установено следното:

Протестът е подаден в срок предвид нормата на чл. 168, ал. 3 от АПК, от надлежна страна съгласно чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК, поради което е процесуално допустим, а разгледан по същество, последният е основателен при следните съображения:

От фактическа страна съдът приема за установено, че със заповед № З-01-178/ 24.02.2015 г. кмета на община Търговище разпоредил учредяването на допълнително право на строеж върху разгъната застроена площ от 780. 76 кв.м. на ниво -4, 42 м. в сграда за обществено обслужващо предназначение, построена в ПИ с идент. № 73626.506.557 по КК, попадащ в УПИ № І, кв. 109 по плана на гр. Търговище от 1996 г. въз основа на учредено право на строеж в описания имот – частна общинска собственост (АОС № 2198/ 14.07.2014 г., вписан под № 136, т. Х, дв. Вх. 3598 от 16.07.2014 г.), при граници на имота: от север – ПИ № 73626.506.559 (ул. Св. Климент); от изток ПИ № 73626.506.560; от юг – ПИ № 73626.506.567 (ул. Кирил и Методий); от запад -  ПИ 73626.506.125 (бул. Митрополит Андрей) на „Търговище Сити Център“ ООД като заплати следните суми: стойността на допълнителното право на строеж в размер на 177 000, 00 лв.; 2% разноски в размер на 4 248, 00 лв. и 2% местен данък съгласно чл. 47, ал. 2 от ЗМДТ в размер на 3 540,00 лв.

На 20.03.2015 г. община Търговище сключила на основание чл. 38, ал. 2 от ЗОС и чл. 47, ал. 2 от НПУРОИ и протестираната заповед с „Търговище Сити Център“ ООД договор за учредено допълнително право на строеж (преписката).

В преписката е представена скица на община Търговище№ КС-ТСУ-46/ 23.01.2015 г. за имот с идент. № 73626.506.557 по КК на гр. Търговище на която е отбелязано, че следва да послужи за учредяване на допълнително право на строеж за 780, 76 кв.м. на основание одобрен инвестиционен проект (подземно ниво – изба).

В преписката е представена скица на СГКК – Търговище № 15-254207 от 24.07.2014 г. за ПИ с идент. № 73626.506.557 по КК на гр. Търговище.

Представен е също и Акт за частна общинска собственост № 2198 от 14.07.2014 г. за ПИ с идент. № 73626.506.557 – терен за търговски обект, комплекс с площ от 1 495 кв.м.

 Представено е становище на гл. архитект на община Търговище с описание на помещението и за необходимостта от учредяване на допълнително право на строеж за възложителя.

Представен е Констативен протокол по чл. 181, ал. 2 от ЗУТ от 11.07.2017 г. за строеж: „Обществено-обслужваща сграда“, находяща се в имот с идент. № 73626.506.557 по КК на гр. Търговище, УПИ № І, кв. 109 по ПУП на гр. Търговище, със становището, че обекта е завършен в груб строеж по смисъла на §5, т. 46 от ДР на ЗУТ.

При тази фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:

Съгласно нормата на чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК „ Прокурорът следи за спазване на законността в административния процес като предприема действия за отмяна на незаконосъобразни адм. актове, споразумения, административни договори и съдебни актове.“ Според разпоредбата на чл. 168, ал. 3 АПК нищожност може да се обяви и след изтичане на срока по чл. 149, ал. 1 – 3 АПК. Съгласно нормата на чл. 38, ал. 2 от ЗОС „Право на надстрояване и/или на пристрояване на сграда, построена върху имот - частна общинска собственост, се учредява от кмета на общината без търг или конкурс на собственика на сградата, както и на собственици на жилища в сгради - етажна собственост, или на техни сдружения, по ред, определен от общинския съвет в наредбата по чл. 8, ал. 2.“ Съгласно разпоредбата на чл. 47, ал. 2 от Наредбата за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество (НПУРОИ) „Право на надстрояване и/ или пристрояване на сграда, построена върху имот – частна общинска собственост, се учредява от кмета на общината без търг или конкурс на собственика на сградата, както и на собственици на жилища в сгради – етажна собственост, или на техни сдружения, при наличието на одобрен от гл. архитект проект, при условие че не се обособява самостоятелен обект и са спазвани изискванията на чл. 183, ал. 2 от ЗУТ.“

При систематично тълкуване на последните две разпоредби следва, че кметът на общината може да учреди само право на надстрояване и /или пристрояване на сграда без търг или конкурс за имот частна общинска собственост за собственика на сградата, както и за собственици при етажна собственост или техни сдружения. Кметът на общината не може да учреди допълнително право на строеж, както е в настоящия случай върху обособена площ под определена сграда, тъй като изброяването на правомощията му в чл. 38, ал. 2 от ЗОС и чл. 47, ал. 2 от (НПУРОИ) е изчерпателно. Допълнителното право на строеж върху имот частна общинска собственост съгласно нормата на чл. 37, ал. 1 от ЗОС, се учредява след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс и съобразно предвижданията на влязъл в сила подробен устройствен план. В настоящия случай адм. орган – кмета на общината не се е позовал на решение на ОС – Търговище за учредяване на право на строеж за „Сити Център Търговище“ ООД, а направо е издал заповед за учредяване на допълнително право на строеж върху 780, 76 кв.м. на основание одобрен инвестиционен проект за подземно ниво – изба в ПИ с идент. № 73626.506.557 по КК, попадащ в УПИ № І, кв. 109  по плана на гр. Търговище за 1996 г. За учредяване на допълнително право на строеж кмета на общината няма материална компетентност или действието му е нищожно като противоречащо на материалния закон – чл. 37, ал. 1 от ЗОС. В тази връзка и издадената заповед № З-01-178/ 24.02.2015 г. е нищожна. Подаденият протест от РП – Търговище е основателен.

 Протестираният адм. акт, който е постановен при липсата на материална компетентност е нищожен и следва да бъде прогласен.

Предвид изхода на делото разноски не следва да бъдат присъждани в полза на страните.

Воден от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

        

ПРОГЛАСЯВА НИЩОЖНОСТТА на Заповед № З-01-178/24.02.2015 г. на кмета на община Търговище, с която е разпоредено учредяването на допълнително право на строеж върху разгъната застроена площ от 780, 76 кв.м. на ниво -4, 42 м. в сградата с обществено обслужващо предназначение, построена в ПИ с идент. № 73626.506.557 по КК, попадащ в УПИ № І, кв. 109 по плана на гр. Търговище от 1996 г. въз основа на учредено право на строеж в описания имот – частна общинска собственост на „Търговище Сити Център“ ООД.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението пред Върховен административен съд на Република България.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

                                                            

ПРЕДСЕДАТЕЛ: