Определение по дело №721/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 480
Дата: 6 декември 2019 г. (в сила от 14 декември 2019 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20197100700721
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 6 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

№ ……/06.12.2019 г., град Добрич

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ДОБРИЧ в закрито заседание на шести декември, две хиляди и деветнадесета година, пети  състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

разгледа докладваното от председателя ЧАСТНО АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 721 по описа за 2019 г. на Административен съд - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 60, ал. 5 от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 188 от Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС).

Образувано е по жалба на "Д. 2016" ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Кардам, ул.“Янтра“ № 8, представлявано от управителя С.И.Д., подадена чрез адв. И.С. - ВАК, срещу Разпореждане за допускане на предварително изпълнение на принудителна административна мярка, включено в Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ПАМ) №489-Ф/02.12.2019 г., издадена от началник отдел „Оперативни дейности“ Варна в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП.

Дружеството – жалбоподател, счита същото за немотивирано, необосновано, издадено в нарушение на материалния закон, а от предварителното изпълнение на наложената ПАМ ще настъпят трудно поправими вреди за дружеството. Оспорващият счита, че изложените мотиви относно необходимостта за действие на мярката в 14-дневен срок са общи, като се излагат съображения в тази насока.  Оспорва наличието на предпоставките по чл.60, ал.1 от АПК за допускане на предварителното изпълнение на издадената заповед и счита, че разпореждането е немотивирано, тъй като не се сочат конкретни обективни факти за наличието на предпоставките по чл.60 от АПК. Твърди се, че допуснатото предварително изпълнение е в несъстветствие с принципа на съразмерност. По тези основни съображения счита разпореждането за допускане на предварително изпълнение на Заповед № 489 - ФК от 02.12.2019 г., включено в същата заповед, за незаконосъобразно и моли то да се отмени. Претендират се и сторените по делото съдебно-деловодни разноски.

Ответникът - началник отдел "Оперативни дейности" -Варна в Главна дирекция "Фискален контрол" при ЦУ на НАП, представя административната преписка на 06.12.2019 г., чрез директора на ТД на НАП Варна –офис Добрич, в изпълнение на разпореждане на съда. В предоставения срок за отговор по жалбата, не изразява становище.

Настоящият съдебен състав, като съобрази данните по делото и доводите на страните, приема за установено следното:

Със Заповед за налагане на ПАМ №489-ФК от 02.12.2019 г., издадена от началник-отдел "Оперативни дейности" Варна в Главна дирекция "Фискален контрол" при ЦУ на НАП на оспорващия, "Д. 2016" ЕООД, на аснование чл. 186, ал.1, т.1, б.“а“ от ЗДДС е наложена ПАМ, състояща се в запечатване на търговския обект – магазин за хранителни стоки „Тони“, находящ се в с. Кардам, ул. „Добротица“ №32 и стопанисван от дружеството и забрана за достъп до същия за срок от 14 дни.

Според мотивите на заповедта, принудителната административна мярка е наложена за това, че при проверка на 01.12.2019 г. в търговския обект на жалбоподателя, магазин „Тони“, находящ се в с. Кардам, представляващ магазин за хранителни стоки с площ от 45 кв.м., с прилежащ склад към него с площ от 30 кв.м., е извършена контролна покупка на един брой минерална вода от проверяващите инспектори на НАП на стойност 1,30, за която покупка не бил издаден фискален касов бон от въведеното в експлоатация и функциониращо фискално касово устройство, с което е била нарушена разпоредбата на чл.25, ал.1 въвъ връзка с чл.3, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на министъра на финансите във вр. с чл.118, ал.1 от ЗДДС. Разпоредено е запечатването на обекта да се извърши в срок „до 3 дни от датата на връчване“ на заповедта.

Заповедта е връчена на 05.12.2019 г., на управителя на дружеството –С.И.Д.. В разписката за връчване е вписано, че запечатването ще се извърши на 07.12.2019 г. от 12,00 часа.

В заповедта е включено разпореждане за предварително изпълнение, предмет на оспорване в настоящото производство, за което органът по приходите е изложил мотиви.

За да допусне предварително изпълнение на разпореденото запечатване на търговския обект и забрана за достъп до същия за срок от 14 дни, административният орган е изложил мотиви, че то се налага за предотвратяване и преустановяване на административни нарушения от същия вид, т.е. мотивирано е на първо място с постигане на целите на самата наложена ПАМ. Следва да се отбележи, че целите на предварителното изълнение са различи от целите на наложената ПАМ, поради което тези съображения на органа не следва да се обсъждат. Посочено е че при определяне продължителността на мярката е взето предвид - че търговският обект се намира на централна улица на село Кардам, с голяма търговска площ е, магазин за хранителни стоки с много артикули и има наличие на непогасени публични задължения към бюджета в размер на 2 034, 26 лева. Твърди се и, че е съобразен принципа на съразмерността при определяне на срока.

Изложени са и съображения за наличие и на трите основни предпоставки по чл.60, ал.1 от АПК, при наличието на които се допуска предварително изпълнение.

На първо място, органът по приходите е посочил, че предварителното изпълнение се налага за защита на особено важен държавен интерес-спазването на фискалната дисциплина и реда за отчитане на фискалните устройства. Характерът на дейността и констатираното неиздаване на фискален бонов от ФУ за извършената продажба водело до извод за поведение на проверяваното лице, което накърнявало съществено обществения интерес и фискалната политика на държавата, тъй като укривало значителна част от своите продажба и като последица се явявало неправилно определяне на реализираните доходи. Органът по приходите се е позовал също на задължението, което имат гражданите и юридическите лица по чл.60, ал.2 от  Конституцията на РБ да заплащат данъци и на принципа по чл.19, ал.2 от основния закон, установяващ еднакви правни условия за стопанска дейност както и на правата на потребителите да получат касов бон.

На второ място е прието, че съществува опасност от осуетяване или затрудняване изпълнението на акта. Това основание е мотивирано с обстоятелството, че поведението на търговеца било такова, че била възможна промяна на правната форма на стопанисващия обекта, който следва да се запечата и така изпълнението на мярката щяло да бъде осуетено или затруднено.

На трето място се сочи, че предварителното изпълнение се допуска, поради наличие на хипотеза, в която от закъснението на изпълнението могат да последват значителни или трудно поправими вреди, понеже  нарушението препятствало нормалната контролна дейност на приходната админстрация и не позволявало да се осъществи проследяване на търговския оборот в цялост.

При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на съда намира от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от адресата на допуснато предварително изпълнение в законоустановения  три дневен срок по чл.60, ал.5 от АПК.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Безспорно е обстоятелството, че при извършена проверка на 01.12.2019 г. в хранителен магазин „Тони“ в с. Кардам, собственост на жалбоподателя, органите по приходите са констатирали неиздаване на касов бон за сумата от 1,30 лева. Безспорно е също, че от данните в представената административна преписка, вкл. и Протокол за извършена проверка в обект серия АА № 0354161/01.12.2019 г., инспекторите по приходите не са констатирали други нарушения, свързани с неспазване на установения с Наредба № Н-18 от 2006 г. на МФ ред и начин за въвеждане в експлоатация на ФУ в търговските обекти.

 Други доказателства, например съставени актове при предходно звършени проверки на търговския обект или на дружеството, не се представят.

При горната фактическа обстановка съдът намира, че разпореждането за допускане на предварително изпълнение на наложената  по реда на чл.186, ал.1, т.1, б.“а“ принудителна административна мярка, е незаконосъобразно и следва да се отмени.

Съгласно чл. 188 от ЗДДС ПАМ по чл. 186, ал. 1 от същия закон подлежи на предварително изпълнение при условията на АПК. Препращането към чл.60 АПК, означава, че за допускане на предварително изпълнение на наложеното „запечатване на търговски обект и забрана на достъп до същия за 14 дни“ е необходимо да са налице предпоставките по чл.60, ал.1 от АПК. За да е законосъобразно допуснатото предварително изпълнение,  оспорено в настоящото производство, то следва действително да се установи от доказателствата в преписката наличието на някоя от предпоставките по чл. 60, ал. 1 от АПК. С изменението на АПК, ДВ,бр.77/2018 г., разпоредбата на чл.60, ал.2 изисква изрично разпореждането за допускане на предварително изпълнение да се мотивира.

В случая, освен че в мотивите на разпореждането не се сочат конкретни съображения за наличие на някоя от предпоставките по чл.60, ал.1 от АПК, то от представената административна преписка не се установява фактическо наличие на такива. Няма никакви данни, че незабавното запечатване на магазина се налага с цел да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда. Напротив вреда може да настъпи единствено и само в патримониума на дружеството, тъй като стоката ще пострада и ще доведе до финансови вреди за дружеството.

В мотивите на разпореждането са изброени всички хипотези, при наличието на които е допустимо предварително изпълнение на акта, но съгласно чл.60, ал.2 АПК, в тежест на административния орган е да обоснове преценката си с посочване на конкретни факти за наличието на някоя от горепосочените предпоставки. Бланкетното изброяване на фактите и бланкетните общи съображения, които могат да бъдат включени в мотивите на всяко разпорежадне за предварително изпълнение на принудителна мярка по чл.186, ал.1, т.1, б.“а“ от ЗДДС, не изпълнява изискването на чл.60, ал.2 от АПК.

В случая изложеното като мотиви представлява изброяване на  необосновани хипотетични предположения за евентуално настъпване на бъдещи несигурни събития. Единственото посочено конкретно фактическо основание, съдържащо се в изложените на две страници непълно бланкетни мотиви, е че търговският обект се намира на централна улица на селото, с голяма площ е и има непогасени задължения към бюджета /няма доказателства какви са те/ –  основание, което не обосновава наличие на предпоставка по чл.60, ал.1 от АПК.

Няма представени доказателства или данни в преписката жалбоподателят да е допускал нарушаване на реда и начина за отчитане на продажбите в търговския си обект и по-рано или да извършва други  нарушения на фискалната дисциплина, за да се изложи като мотив за допускане на предварителното изпълнение твърдението, че поведението му   „накърнява съществено обществения интерес и фискалната политика на държавата, тъй като укрива значителна част от своите продажби“.

В преписката не се съдържат също данни, че представляващият дружеството - жалбоподател е сменял правно-организационната форма на търговските си предприятия с цел осуетяване на задължения към фиска, за да се твърди в мотивите на оспореното разпореждане, че съществува такава опасност.

Хипотетичните и абстрактни са и твърдения за значителна и трудно поправима вреда на фиска, която ще последва от по-късното изпълнение на мярката, тъй като не се посочват конкретни вредоносни последици.

Както принудителната административна мярка, така и допускането на нейното предварително изпълнение, трябва да бъдат необходими за постигане на целта на закона, но и да са съразмерни по тежест с установените факти и преследваната цел. От изложените в разпореждането по чл. 60 от АПК мотиви е видно, че не се сочат конкретни факти по отношение на процесния случай, обосноваващи особено важен държавен и обществен интерес, нито че изпълнението на акта, т.е. на заповедта за налагане на ПАМ, ще бъде осуетено или сериозно затруднено, или че от закъснение на изпълнението могат да последват значителни и трудно поправими конкретни вреди.

Нерегистрирането и отчитането на приход в размер на 1,30 лв. не засяга особено важен държавен интерес, за да се допуска незабавното запечатване на търговски обект за хранителни стоки за срок от 14 дни. Затова е основателно възражението, че допуснатото предварително изпълнение на конкретната ПАМ е несъразмерно с преследваната цел и е постановено в нарушение на принципа за съразмерност по чл.6, ал.2 от АПК.

По изложените съображения съдът намира, че оспореното разпореждане противоречи на материалния закон, тъй като не е налице никоя от предвидените по чл.60, ал.1 от АПК предпоставки за предварително изпълнение на процесната заповед за прилагане на ПАМ. Това налага отмяната на оспореното разпореждане.

С оглед на изхода на спора и своевременното направено от страна на оспорващия искане за присъждане на разноски, съдът намира същото за основателно, поради  което и следва да присъди разноски за заплатена ДТ в размер на 50 лева.

 

Воден от горното и на основание чл.60, ал.7 от АПКАдминистративен съд Добрич, пети състав

 

                                         О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на  „Д. ***,  Разпореждане за допускане на предварително изпълнение на ПАМ, включено в Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ПАМ) №489-ФК/02.12.2019 г., издадена от началник отдел „Оперативни дейности“ Варна в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП.

ОСЪЖДА  Главна дирекция "Фискален контрол" при ЦУ на НАП да заплати на "Д. 2016" ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Кардам, ул.“Янтра“ № 8, представлявано от управителя С.И.Д. сумата от 50 (петдесет) лева, представляваща разноски по делото за държавна такса.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: